02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بریج برپایه ایمپلنت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/03/18

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

اصول بریج برپایه ایمپلنت تقریبا با بریج دندان سنتی مشابه است و طراحی آنها نیز یکسان است. اما تنها تفاوت آنها در این است که ترمیم برپایه ایمپلنت به جای اتصال به دندان طبیعی به ایمپلنت دندانی متصل می شود که به دلایل مختلف کارایی فوق العاده ای دارد. در اکثر مواقع زمانی که می خواهند از بریج برپایه ایمپلنت استفاده کنند؛ ابتدا یک پایه ایمپلنت در فک کاشته می شود سپس تاجهای دندان مصنوعی که از قبل به هم متصل شده اند روی آن سوار می شود تا شکل دندانها کامل شود. بریج ایمپلنت دندان راه حل مناسبی برای بیمارانی است که به دنبال یک روش ترمیم بلند مدت و دائمی برای جایگزین کردن چند دندان از دست رفته مجاور می گردند. ایمپلنت دندانی در حقیقت همان بریج دندانی سنتی است که به جای اتصال به دندان طبیعی به دندان ایمپلنت شده متصل می گردد. 

اگر بخواهیم مفهوم و کاربرد بریج برپایه ایمپلنت را بهتر درک کنیم بهتر است ابتدا بریج دندان به روش سنتی را مورد بررسی قرار دهیم.

ایمپلنت بر پایه بریج

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

بریج دندان به روش سنتی

بریج دندان به روش سنتی چندین دهه است که به عنوان یکی از روشهای درمانی مهم و کاربردی توسط دندانپزشکان برای بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، مورد استفاده قرار گرفته است. بریج دندان در حقیقت به معنای قرار دادن یک یا دو تاج دندان مصنوعی در یک طرف یا مابین دندانهای طبیعی است. البته برای جاگذاری تاج دندان مصنوعی، ابتدا باید بخشی از مینای دندان طبیعی مجاور برداشته شود. بریج دندان سنتی از لحاظ زیبایی و کارایی کاملا مشابه با دندان طبیعی است. دوام آنها نیز چیزی حدود 5 تا 7 سال است. 

 

ایمپلنت بر پایه بریج

 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مراحل انجام بریج برپایه ایمپلنت چیست؟

بریج برپایه ایمپلنت همانطور که از نام آن پیداست از ایمپلنت های دندانی به عنوان پایه تاج های دندانی استفاده می کند. معمولا یک ایمپلنت به جای ریشه یکی از دندانهای از دست رفته با عمل جراحی در استخوان فک کار گذاشته می شود تا بتواند بریج دندان را در محل مورد نظر نگهدارد. همچنین ممکن است بریج دندان به صورت یک پونتیک معلق متشکل از یک تاج دندان مصنوعی که بین دو دندان ایمپلنت شده دیگر قرار می گیرد مورد استفاده قرار گیرد. 

در هر صورت عمل بریج بر پایه ایمپلنت در دو مرحله انجام می گیرد:

1. در مرحله اول، ایمپلنت داخل استخوان فک کار گذاشته می شود.

2. د رمرحله دوم، بریج دندانی روی اباتمنت پایه ها قرار می گیرد.

 

بریج ایمپلنت

 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

مدت زمان عمل و بهبود بریج برپایه ایمپلنت چقدر است؟

همانطور که اشاره شد بریج برپایه ایمپلنت طی دو مرحله عمل انجام می گیرد. تکمیل این دو مرحله ممکن است چندین ماه طول بکشد. این مدت زمان بستگی به عوامل مختلفی دارد. در موارد ساده تر که اسکن CBCT سه بعدی تراکم استخوان مناسبی را در فک بیمار نشان می دهد طی 4 تا 5 ماه عمل کاشت و جاگذاری بریج کامل می شود. در موارد پیچیده تر که نیاز به پیوند استخوان است، تکمیل فرایند ممکن است 6 تا 8 ماه ادامه یابد. همچنین در صورتیکه کیفیت و کمیت استخوان بیمار مناسب باشد پزشک می تواند بلافاصله پس از کشیدن دندان ایمپلنت را بکارد در غیراینصورت حدود 2 تا 4 ماه نیز باید پیش از اینکه ایمپلنت ها کار گذاشته شوند، زمان بهبود درنظر گرفته شود.

چرا بریج  برپایه ایمپلنت؟

گاهی اوقات دو یا چند دندان در یک ردیف از بین می روند یا ممکن است بشکنند و نیاز به کشیدن و جایگزین شدن داشته باشند. دراینصورت با توجه به نظر پزشک براساس ارزیابی ها و نتایج عکسبرداری می توان به جای کاشت ایمپلنت های مجزا برای هر دندان از بریج برپایه ایمپلنت استفاده کرد. در این روش ردیفی از تاج های دندانی مصنوعی توسط یک یا دو ایمپلنت نگهداری می شوند.

همچنین ممکن است تحت شرایطی مانند کافی نبودن استخوان فک برای نگهداری ایمپلنت یا نزدیک بودن ناحیه ای که دندان کشیده شده به حفرات سینوسی یا کانال عصبی، پزشک نخواهد از کاشت ایمپلنت دقیقا در همان محل استفاده کند. در این موارد پزشک می تواند در دوطرف آن منطقه، ایمپلنت هایی را کار بگذارد و یک بریج دندانی از تاج های مصنوعی را روی آنها سوار کند. همچنین بریج برپایه ایمپلنت می تواند مانند بریج سنتی به شکل تاج دندانی که بین دو دندان ایمپلنت شده دیگر معلق است ساخته شود. این روش می تواند جایگزین مناسبی برای دندانهای مصنوعی یا بریج های قدیمی که به جای چند دندان از دست رفته در یک ردیف کار گذاشته شده اند، باشد.

تفاوت بریج معمولی با بریج برپایه ایمپلنت چیست؟

بریج های سنتی تقریبا متداول ترین نوع بریج هستند که از یک یا چند دندان پونتیک (مصنوعی) که توسط تاجهای دندان در جای خود قرار گرفته اند تشکیل می شوند. این تاجهای دندانی، به جای خالی دندانی که از دست دادید سیمان می شوند. زمانی می توان از این نوع بریج استفاده کرد که در دو طرف دندانی که از دست دادید، دندان طبیعی داشته باشید. این نوع بریج حتی برای قرار گرفتن به جای دندان کرسی نیز استحکام کافی را دارد. اما یکی از معایب بریج دندانی به روش سنتی این است که دندانپزشک برای جا دادن دندان مصنوعی در مجاورت دندان طبیعی مجبور است مینای دندان طبیعی را بردارد تا جای کافی برای دندان مصنوعی باز شود. از یک طرف چون مینای دندان مجددا ساخته نمی شود پس دندانهای طبیعی باید روکش شوند و از طرف دیگر برداشتن مینای دندان مشکلات بسیار عدیده ای مانند پوسیدگی زودهنگام، شکستن دندان یا عفونت برای آن ایجاد می کند. از دیگر معایب بریج دندان سنتی دوام نسبتا کم آن است به طوریکه تقریبا هر 5 یا 10 سال نیاز به تعویض دارد. همچنین بریج هایی که به جای چند دندان قرار داده می شوند عموما ناپایدار هستند و چنانچه غذای سفتی را با آن گاز بگیرید یا بجوید از دندانی که به آن متصل شده اند جدا می شوند.

در عوض در روش بریج دندانی با ایمپلنت نیازی به سوراخ کردن فک در محلی که دندان کشیده شده نیست. فشاری که هنگام جویدن به دندانها وارد می شود بین ایمپلنت های کاشته شده در طرفین تقسیم می شود و نکته مهمتر اینکه ایمپلنت های کاشته شده موجب حفظ بهتر استخوان فک شما در آن نواحی می شود.

با این حال همچنان برخی بیماران تصور می کنند که بریج سنتی به این علت که قابل برداشتن است و می توان آن را خارج از دهان تمیز کرد؛ پیشنهاد بهتری است. درصورتیکه پروتز دندانی به کار رفته در بریج برپایه ایمپلنت بسیار مقاوم تر و مستحکم تر بوده و در طولانی مدت مشکلات کمتری برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

 

ایمپلنت و بریج

 مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

بریج برپایه ایمپلنت می تواند جایگزین چند دندان شود؟

این سوال بین بیماران بسیار رایج است. آنها معمول می پرسند آیا بریج برپایه ایمپلنت می تواند جایگزین دو دندان شود یا برخی دیگر سوال می کنند آیا بریج برپایه ایمپلنت می تواند جای خالی سه دندان را پر کند؟ 

به منظور پاسخ به این سؤالات، ابتدا بهتر است انواع بریج های سنتی را برایتان شرح دهیم. بریج به روش سنتی به دو روش کلی زیر انجام می گیرد:

1- بریج دندانی معمولی: در بریج دندانی معمولی، پونتیک در مرکز بریج دندانی قرار می گیرد به طوریکه دو تاج دندان در دو طرف آن قرار دارند. در حقیقت این بریج دو دندان نگهدارنده (اباتمنت) دارد.

2- بریج دندانی کانتیلور Cantilever dental bridge

در بریج دندانی کانتیلور، پونتیک به تاج دندانی که فقط به یک دندان مجاور به عنوان نگهدارنده یا اباتمنت سیمان شده، متصل می شود. بنابراین در این روش فقط به یک دندان طبیعی در مجاورت دندانی که از دست دادید؛ نیاز است. 

3- بریج دندانی ماریلند Maryland dental bridge

روش بریج دندانی ماریلند تقریبا مشابه با بریج دندانی معمولی است با این تفاوت که به جای اینکه تاج دندان روی دندانهای اباتمنت سوار شود یک قاب از جنس فلز یا پورسلین پشت دندان اباتمنت متصل می شود و سپس تاج روی آن سوار می شود. 

حال می توان به سوال اصلی اینگونه پاسخ داد که بریج دندانی برپایه ایمپلنت را نه تنها می توان برای دو یا سه جای خالی دندان که در یک ردیف و در کنار هم قرار دارند به کار برد بلکه حتی می توان برای تعداد بیشتری از دندانهای از دست رفته نیز از آن استفاده کرد.

در بریج دندانی برپایه ایمپلنت نیز روشی مشابه با بریج سنتی توسط دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاوت که درصورتیکه شما دو دندان مجاور خود را از دست داده باشید، دندانپزشک پایه ایمپلنت را به جای ریشه یکی از دندانهای از دست رفته شما می کارد و سپس با جوش دادن دو تاج دندان به هم هر دو را روی همان ایمپلنت سوار می کند و درصورتیکه سه دندان کنار هم را از دست داده باشید معمولا دو پایه ایمپلنت در طرفین کاشته شده و سپس سه تاج دندان که به هم جوش خورده اند روی این دوپایه سوار می شوند و همچنین درصورتیکه چهار دندان در قسمت جلوی آرواره خود را از دست داده باشید این امکان وجود دارد که چهار بریج دندانی تنها روی دوپایه ایمپلنت سوار شوند.

 

ایمپلنت

 مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

آیا بریج برپایه ایمپلنت می تواند برای هرنوع دندان و در هرجایی از فک به کار برده شود؟

بریج برپایه ایمپلنت طبق نظر پزشک با توجه به فاکتورهای مختلفی اعم از سلامت عمومی، تراکم استخوان فک و خصوصیات هر بیمار به او پیشنهاد می شود. درصورتیکه شما نیز با مشکل از دست دادن چند دندان مجاور هم مواجهید می توانید اطمینان داشته باشید که در جلسه مشاوره با دکتر شهاب محمدی – ایمپلنتولوژیست و جراح – ارزیابی کاملی از شرایط دندان ها، لثه و استخوان فک شما انجام گرفته و بهترین روش درمان با جزئیات کامل به شما پیشنهاد خواهد شد.

اما در کل می توان گفت یکی از شرایط اصلی موفقیت بریج برپایه ایمپلنت محاسبه میزان فشاری است که بردندان بریج وارد می شود. اگر این فشار زیاد باشد و بار زیادی روی بریج دندان وارد شود؛ امکان شکستن یا آسیب دیدگی آن بسیار بالا می رود به همین علت معمولا انجام بریج برپایه ایمپلنت برای ترمیم دندانهای آسیا توصیه نمی شود. چون هنگام جویدن غذاها نیرو و فشار زیادی به این دندانها وارد می شود که حتمال آسیب دیدن یا شکستن آنها را افزایش می دهد. به همین علت دندانپزشکان معمولا استفاده از بریج برپایه ایمپلنت را برای دندانهای جلو یا میانه آرواره پیشنهاد می دهند. 

مزایای بریج برپایه ایمپلنت چیست؟

بریج برپایه ایمپلنت مزایای بسیاری نسبت به بریج سنتی دارد. علاوه بر زیبایی و عملکرد بهتر می توان جایگزین کردن دندان بدون نیاز به تراشیدن دندان طبیعی مجاور را به عنوان یکی از مهمترین مزایای آن مطرح کرد. همچنین هدف از این درمان جایگزین کردن چند دندان برپایه یک ایمپلنت به جای کاشت ایمپلنت های مجزا برای هر دندان است که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه بیمار می شود. بعلاوه چون بریج برپایه ایمپلنت جای چند ریشه از دندان ها را می گیرد؛ استخوان بهتر حفظ می شود. در بریج به روش سنتی چون هیچ چیزی جای ریشه را نمی گیرد، استخوان فک کم کم تحلیل می رود اما در بریج برپایه ایمپلنت، جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت به جای ریشه دندان به حفظ سلامتی و استحکام آن کمک می کند.

در کل موارد زیر را می توان به عنوان اصلی ترین مزایای بریج برپایه ایمپلنت برشمرد:

جلوگیری از تحلیل استخوان و لثه در جای خالی دندان

استحکام و مقاومت کافی برای جویدن و گاز زدن انواع خوراکی ها

کاهش ریسک پوسیدگی یا هر نوع آسیب دیگری نسبت به بریج سنتی

زیبایی ظاهری به مراتب بهتر از بریج معمولی

دوام و طول عمر بیشتر از 10 سال

جلوگیری از جابجایی دندانهای طبیعی از محل خود با پر کردن فضای خالی بین آنها از ریشه

کیفیت بالای مواد سازنده بریج برپایه ایمپلنت که معمولا از پورسلین ساخته می شوند

عدم نیاز به تراشیدن دندانهای طبیعی مجاور

 
 
کلمات کلیدی: بریج برپایه ایمپلنت، بریج دندان سنتی، تاج بریج، تاج دندان مصنوعی، پونتیک

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

زینب چراباد

سلام آقای دکتر خسته نباشید من چهار تا از دندان از فک بالا‌ ریخته ریشهاشون هست باید کشیده بشه یا نه

زینب چراباد

سلام آقای دکتر خسته نباشید من چهار تا از دندان از فک بالا‌ ریخته ریشهاشون هست باید کشیده بشه یا نه

حدیث اردشیری

سلام وز بخیر ،دندان یک و دو از بالا سمت چپ نیاز به ایمپلنت داره میشه با یک پایه انجام بشه ؟ از نظر شما با یک پایه بهتره یا دوپایه ؟

دکتر شهاب محمدی

سام معمولا با یک پایه بهتره

Amir

سلام آقای دکتر من سه ردیف آخر فک بالا سمت چپ و پایین کلا خرابن اگه بکشمشون میتونم بریج برپایه ایمپلنتش کنم

منوچهر

سلام وقت بخیر برای مادرم هفت ماه پیش ایمپلنت دیو کره ای توسط جراح حاذقی کار گذاشتیم دندان 4 و 6 پایین چپ ولی متاسفانه برای هزینه ادامه کار که اباتمنت و سه عدد پروتز پی اف ام میباشد (جای دندان پنج خالی است و نیاز به بریج دارد) مبلغی بیش از توافق قبلی اعلام کردند. برای همین تصمیم گرفتم ادامه کار را در کلینیک دیگری انجام دهم. با توجه به مطالب بالا لطفا هزینه قطعی اباتمنت کره ای مناسب و پروتزها و اتمام کار را بفرمایید. ضمنا آشکارسازی انجام شده وآماده قالب گیری میباشد. با تشکر

ایزدی

سلام.دکتر امکان بریج ایمپلنت کار گذاشته با یک دندان روکش شده که دندان ۱ از جلو ندارم هست؟

دکتر شهاب محمدی

سلام این کار رو نکنید بهتره.

گلسا

سلام .خسته نباشید ببخشید من دندونهای بالام خیلی افتضاح خراب شدن جنسشونم آهکیه میشههمه روبکشم چندتا چندتا باهم بریج انجام بدم

دکتر شهاب محمدی

سلام بریج تقریبا منسوخ شده تشریف بیارین ویزیت امکانش باشه ایمپلنت بشین

حرا

جناب آقای دکتر محمدی،باسلام و احترام،دندانهایم همگی عصب کشی شده اند و درون ریشه بسیاری از آنها پیچ و پین هر دو بکاررفته.دندانهای 4،5فک چپ بالا و 5،6فک پایین راست؛قبلا کشیده شده،میخواهم همگی را روکش زیرکونیا کنم، لطفا بفرمائید جاهای خالی را بریج سنتی کنم یا بریج بر پایه ایمپلت؟فک های من تحلیل نرفته اند و عمق تمامی ریشه ها؛28mm هستند. بااحترام مجدد

علی تاک

سلام خسته نباشید خدا قوت آقای دکتر خواستم بپرسم بنده دندانهای فک بالا و پایین سمت چپ راست عصب کشی کردم ولی به تازگی رفتم دکتر گفتند ریشه دندان عفونت کرده آیا میتونم از امپیلنت استفاده کنم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله ولی قبلش باید معاینه بشین شاید عفونت نیاز به درمان داشته باشه قبل از ایمپلنت

حسینی

سلام دکتر بنده به علت بیماری پریودنتیت تمام دندان ها لق شده اند وتوصیه شده است که کشیده شوند در حال حاضر لثه بنده تحلیل رفته است ایا در صورت کشیدن تمامی دندان های فک بالا می توانم از بریج بر پایه ایکپلنت استفاده کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید حجم تحلیل بررسی شود باید تشریف بیارین ویزیت ویزیت رایگانه

حسینی

سلام دکتر بنده به علت بیماری پریودنتیت تمام دندان ها لق شده اند وتوصیه شده است که کشیده شوند در حال حاضر لثه بنده تحلیل رفته است ایا در صورت کشیدن تمامی دندان های فک بالا می توانم از بریج بر پایه ایکپلنت استفاده کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید حجم تحلیل بررسی شود باید تشریف بیارین ویزیت ویزیت رایگانه

امیر

سلام آقای دکتر من دندانهای فک بالا تماما بریج است که متاسفانه یکی از ۳ پایه شکسته و با مشکل مواجهم .من میتونم همین دندانهای بریج را با پایه ایمپلنت استفاده کنم

مازیار

سلام آقای دکتر ایا می توان از دندانی که قبلا ایمپلنت شده به عنوان پایه بریچ استفاده کرده

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر

مهدی شهریپور بیرق

سلام و خسته نباشیدوقت بخیر اقا دکتر ببخشین من چهار تا دندونجلو فک بالا متحرک هستش میخوام اون چهارتارو ایپملنت کنم و دوتا دندونای بغلم قاطی اونا کنم که یدفعه عم خوشگل باشع ایا چنین کاری میشه و با دوتا ایمپیلنت درست میشه .

دکتر شهاب محمدی

سلام بله باید ‌ویزیت بشین

فاطمه طهرانی

این امکان وجود داره که از بریج یا ایمپلنت برای کسیکه دندانهاش از بین رفته به جای دندان مصنوعی استفاده کرد

دکتر شهاب محمدی

سلام بریج که منسوخ شده و توصیه نمیشه بله میتونید ایمپلنت کنید

رقیه حبیبی

سلام ایا میتوان از دندان عقل برای پایه بریچ استفاده کرد

دکتر شهاب محمدی

سلام بله ولی بریج‌ دیگه ‌تقریبا منسوخ شده

صلاحى

با عرض سلام هزينه بريج ايا از ايمپلنت بيشتر است يا كلا كدام روش از نظر هزينه كمتر و بهتر است

دکتر شهاب محمدی

سلام بریج یه روش منسوخ شدس و توصیه نمیشه. ایمپلنت بهتره. هزینه ها تو سایت موجوده.

علی کاظمی

سلام ایا ماندن ایمپلنت شکسته داخل فک اشکالی در ساخت بریج ایمپلنت ایجاد میکند؟

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر