02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

روش های سفید کردن دندان و ایمنی آن - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/01/24

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

دندان به دلائل مختلفی ممکن است لک شود و یا تغییر رنگ دهد. اگر علاقه مند هستید دندان های خود را سفید و درخشان تر کنید، می توانید این کار را با خیال راحت انجام دهید. روش های مختلفی برای این منظور وجود دارد. شما می توانید برای این کار به دندانپزشک مراجعه کنید و یا از روش های خانگی استفاده کنید. اگر چه استفاده از برخی سفیدکننده ها  مترتب عوارض جانبی می باشد، مادامی که طبق دستورالعمل محصول عمل شود، اغلب روش های مرسوم برای این منظور بی خطر اند. دندان ها  چگونه تغییر رنگ می دهند؟ دلایل مختلفی وجود دارد.

تغییر رنگ خارجی

این اتفاق زمانی رخ میدهد که رفتار هایی نظیر غذا خوردن، نوشیدن و یا استعمال دخانیات رنگ دندان هایتان را تغییر دهد. قهوه، چای، شراب سرخ، غذاهای حاوی رنگ های افزودنی و دخانیات میتوانند باعث این گونه از تغییر رنگ دندان ها شوند. لکه های ناشی از این مواد غذایی سطح خارجی دندان را هدف قرار میدهند.
تغییر رنگ خارجی ممکن است با استفاده از خمیر دندان های سفید کننده که لکه های سطح خارجی دندان را هدف قرار داده اند، برطرف شود.

تغییر رنگ ذاتی

تغییر رنگ ذاتی از  درون دندان نشأت می گیرد. این اتفاق ممکن است در اثر استفاده از دارو، بیماری های دوران کودکی، عفونت ها، ترومای  دندان و سالخورده شدن رخ دهد. برطرف کردن این نوع از تغییر رنگ،  نیازمند بلیچینگ حرفه ای است.
براساس نوع تغییر رنگ دندان خود باید روش سفید کردن آن را انتخاب کنید.
سفید کردن دندان
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

روش های سفید کردن دندان

روش ها و محصولات متنوعی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که برای انتخاب و اطمینان از بی خطر بودن آن ها سردرگم خواهید شد.
سه دسته ی کلی از قرار زیر وجود دارد:
 
  1. توسط دندانپزشک انجام شود
  2. با نظارت دندانپزشک و توسط خود بیمار در منزل انجام شود
  3. شخصاً تهیه و یا درست شده باشد. در منزل و بدون نظارت دندانپزشک مصرف شود.
شما باید روش قطعی درمان را براساس فاکتور های زیر انتخاب کنید
  • نوع تغییر رنگ دندان هایتان
  • هزینه های روش درمان
  • روش درمان
  • سن(این مورد مربوط به کودکان است)
  • درمان های قبلی مثل پر کردن و روکش گذاشتن
مشورت با دندانپزشک خود قبل از اقدام سودمند خواهد بود. دندانپزشک شما می تواند روشی را پیشنهاد کند که به بهترین شکل به نیاز های شما پاسخ دهد.
شما احتمالاً چند روش مختلف را مطرح کنید.
 به خاطر داشته باشید که زمان مورد نیاز برای سفید کردن دندان به نوع تغییر رنگ و روشی که شما انتخاب می کنید بستگی دارد.

روش های سفید کردن حرفه ای

دندانپزشک شما چه در خانه و چه در مطب، ممکن است  از روش های متنوعی برای سفید کردن دندان هایتان استفاده کند که عموماً در همه ی آنها برای بلیچینگ از ماده ای بنام کاربامید پروکساید  استفاده می شود. این ماده به هیدروژن پراکساید(آب اکسیژنه) تجزیه می شود و اوره ی موجود در آن در یک واکنش شیمیایی رنگ دندان را هدف قرار می دهد.

روش های درون مطب

این روش ها از این جهت می توانند بسیار سودمند باشد که هم سریع انجام میشوند و هم به نسبت نتایج ماندگار تری دارند. معمولاً به یک ساعت زمان و یا یک ویزیت کوتاه برای سفید کردن دندان ها به این روش ها نیاز داریم. علت این موضوع غلظت بالای آب اکسیژنه مورد استفاده در روش های داخل مطب به نسبت روش های خانگی است. توصیه میشود اگر قبلاً دچار عقب نشینی لثه ها و یا ابفرکشن  شده اید، این کار را در مطب یا کلینیک دندان انجام دهید. دندانپزشک شما ممکن است هنگام کار از نور نیز کمک بگیرد، اگرچه این مورد همیشه سودمند نیست.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

درمان در خانه با نظارت دنداپزشک

دندانپزشک شما همچنین میتواند به شما کمک کنند تا دندان هایتان را در خانه سفید کنید. او برای این کار قالب مخصوصی که ابعاد متناسب با دهان شما را دارست، میسازد و شما تنها با افزودن یک ژل به آن، روزانه بین 30 دقیقه تا 1 ساعت طبق دستور العمل وی از این قالب استفاده می کنید.

محصولات سفید کننده ی دندان و سایر روش های خانگی

شما می توانید محصولات سفید کننده ی دندان را بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید. برخلاف داروهای مورد استفاده توسط دندانپزشکان این دارو ها حاوی کاربامید پروکساید نیستند و یا مقادیر بسیار کمی از آن را دارند. به همین دلیل است که اگر دندان های شما تغییر رنگ ذاتی داشته باشند، این دارو ها یا کارآمد نیستند و یا زمان زیادی برای اثربخشی مورد نیاز است.
برخی از این دارو ها مهر تایید انجمن دندانپزشکان آمریکا را دارند. همه ی محصولات موجود در بازار، این مهر را ندارند و جالب این است که برخی از آنها بسیار کارآمد هستند. اما این مهر، هنگام خریداری محصول، به شما اطمینان خاطر میدهد و تضمینی بر سلامت آن است همواره از دستورالعمل سازنده یک محصول پیروی کنید.

خمیردندان های سفید کننده

خمیردندان های سفید کننده حاوی کاربامید پروکساید نیستند. این خمیر دندان ها با استفاده از موادی نظیر انواع ساینده ها  و کووارین آبی  شیمیایی، سطح خارجی دندان ها را هدف قرار میدهند. برای اثر کردن این خمیر دندان ها معمولاً زمان نیاز است. اما آن دسته که شامل کووارین آبی هستند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی موثر، حتی با یکبار استفاده دندان های شما را سفید و درخشان تر نشان میدهند.

نخ دندان های سفید کننده

شما همچنین می توانید بدون نسخه از  نخ دندان های سفید کننده استفاده کنید. این محصولات در مقایسه با فرآورده های حرفه ای مقدار بسیار کمتری کاربامید پروکساید دارد. شما باید برای یک دوره یک تا دو بار در روز از این محصول طبق دستورالعمل سازنده استفاده کنید. طیف وسیعی از نخ دندان های سفید کننده در بازار موجود است که تفاوت آنها در غلظت و حجم فاکتور های بلیچینگ می باشد.

ذغال خالص شده و سایر روش های خانگی

شما ممکن است در مورد استفاده از محصولات خانگی سفید کننده ی دندان کنجکاو شده باشید. استفاده از ذغال خالص شده یکی از این روش هاست. صحت علمی این روش ها به اثبات نرسیده است بنابراین قبل از امتحان آن بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. اگر از مشورت اولیه غفلت کنید ممکن است به دندان های خود آسیب بزنید.

عوارض جانبی و سایر ملاحظات سفید کردن دندان

با اینکه سفید کردن دندان ها امری بی خطر محسوب میشود اما ممکن است شما با عوارض جانبی زیر مواجهه شوید:
حساسیت دندان ها. ممکن است دندان های شما در اثر سفید کردن بسیار حساس شوند. این موضوع ممکن است در اولین و یا دومین بار اتفاق بیافتد و سپس به مرور زمان محو شود. ممکن است دندان پزشک به شما توصیه کند تا این حساسیت را با استفاده از ژل سدیم فلوراید و پتاسیم نیترات برطرف کنید.
تحریک شدن لثه ها. همچنین امکان دارد لثه های شما به شدت تحریک شود که این موضوع نیز میتواند در اثر برخورد مواد سفید کننده با لثه های شما اتفاق بیافتد. این عارضه باید پس از اتمام درمان از بین برود.
 
به خاطر داشته باشید که شما نمی توانید به طور دائمی دندان های خود را سفید کنید. شما هرازگاهی نیازمند پیداکردن روشی برای سفید کردن رنگ خارجی و یا ذاتی دندان هایتان هستید. همچنین خوب است بدانید این روش ها برای سفید کردن دندان های طبیعی کارگشا هستند. اگر از پروتز، بریج، روکش و یا ایمپلنت دندان استفاده کرده اید، باید از دندانپزشک خود برای سفید و همرنگ کردن این دندان ها مشورت بگیرید. سفید کردن دندان ها مادامی که دندانی پوسیده و یا در دست اقدامات درمانی دارید، صحیح نیست.

محافظت از نتایج 

خوردن، نوشیدن و میزان بهداشت دهان و دندان شما تعیین میکند که تا چه مدت بعد از درمان، دندان های شما سفید باقی بمانند. حتی پس از اتمام فرآیند درمان نیز دندان های شما مستعد پذیرش رنگ نوشیدنی هایی نظیر چای، قهوه و برخی غذا ها هستند. شستشوی دهان و مسواک سریع دندان ها بعد از خوردن و نوشیدن می تواند مانع قرار گرفتن مواد رنگی بر روی سطح خارجی دندان و کاهش شانس ایجاد لکه شود. 
جمع بندی
تا زمانی که از روش های مورد تایید دندانپزشکان استفاده کنید، سفید کردن دندان هایتان امن و بی خطر محسوب میشود. روشی را انتخاب کنید که با اطمینان پاسخگوی نیاز های شما باشد و همواره از دستورالعمل محصولات پیروی کنید. اگر در فرآیند درمان با عوارض جانبی مواجه شدید، حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!