02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

پالپوتومی دندان چیست؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1403/04/04

دندان درد، یکی از آزاردهنده‌ترین دردهایی است که می‌تواند به سراغ هر فردی بیاید. حالا تصور کنید این درد در دهان کودکان رخ دهد! قطعا نگرانی والدین را به دنبال خواهد داشت. پالپ دندان، بافت نرمی است که در مرکز دندان قرار دارد و حاوی عروق خونی و اعصاب است. در صورتی که پالپ دندان دچار عفونت شود، کودک احتمالا با دندان درد شدید مواجه خواهد شد. پالپوتومی یکی از روش‌های درمانی برای نجات دندان‌های شیری آسیب دیده است. در این مطلب از سایت دکتر محمدی قصد داریم به بررسی این روش درمانی و جوانب مختلف آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

پالپوتومی دندان به چه معناست؟

پالپوتومی (Pulpotomy) یک روش درمانی دندانپزشکی کودکان است که طی آن، بخش ملتهب (آلوده) پالپ دندان (عصب و عروق) برداشته می‌شود و بخش سالم آن باقی می‌ماند. این روش درمانی برای دندان‌های شیری که دچار پوسیدگی عمیق شده‌اند و عفونت به پالپ دندان رسیده است، کاربرد دارد.

مراحل انجام پالپوتومی دندان

به طور کلی، مراحل انجام پالپوتومی به شرح زیر است:

بی حسی موضعی: دندانپزشک متخصص اطفال ابتدا از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه دندان و لثه استفاده می‌کند. توجه کنید دندانپزشکی کودکان را جدی بگیرید و از افراد زبده استفاده کنید.

برداشتن پوسیدگی: دندانپزشک بخش پوسیده دندان را با ابزار مخصوص تراش می‌دهد.

برداشتن بخش ملتهب پالپ: پس از برداشتن پوسیدگی، دندانپزشک با ابزارهای بسیار ظریف، بخش ملتهب پالپ دندان را برمی‌دارد و بخش سالم آن را باقی می‌گذارد.

پوشش محافظتی: روی بخش باقیمانده پالپ، از یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده و محافظ استفاده می‌شود.

پر کردن دندان: در نهایت، دندانپزشک با مواد مخصوص، دندان را پر می‌کند.

پالپوتومی دندان چیست؟

مزایای پالپوتومی دندان

انجام پالپوتومی برای دندان‌های شیری کودکان، مزایای قابل توجهی دارد، از جمله:

نجات دندان: با انجام پالپوتومی، دندان شیری کودک حفظ می‌شود و نیازی به کشیدن آن نیست. این امر به حفظ فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی در آینده کمک می‌کند.

کاهش درد: برداشتن بخش عفونی پالپ، به طور چشمگیری درد دندان کودک را کاهش می‌دهد.

روشی سرپایی: پالپوتومی معمولا به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن کودک وجود ندارد.

هزینه مناسب: هزینه پالپوتومی نسبت به کشیدن دندان و روکش دندان شیری، مقرون به صرفه‌تر است.

موارد منع انجام پالپوتومی

با وجود مزایای ذکر شده، در برخی موارد انجام پالپوتومی برای دندان‌های شیری کودکان توصیه نمی‌شود، از جمله:

عفونت شدید: اگر عفونت پالپ به استخوان فک سرایت کرده باشد، احتمالا دیگر امکان انجام پالپوتومی وجود ندارد و باید دندان کشیده شود.

آسیب شدید دندان: اگر آسیب وارده به دندان شیری بسیار شدید باشد و امکان ترمیم کافی آن وجود نداشته باشد، کشیدن دندان گزینه مناسب‌تری است.

عدم همکاری کودک: در صورتی که کودک به شدت بی‌قرار بوده و همکاری لازم با دندانپزشک را نداشته باشد، انجام پالپوتومی با مشکل مواجه خواهد شد.

مراقبت‌های بعد از پالپوتومی

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان به طور مرتب برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است.
  2. رژیم غذایی: تا چند روز پس از پالپوتومی، از دادن غذاهای سفت و جویدنی به کودک خودداری کنید. غذاهای نرم و پوره شده را در برنامه غذایی کودک قرار دهید.
  3. مسکن: در صورت نیاز، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد کودک استفاده کنید.
  4. معاینات دوره‌ای: پس از پالپوتومی، لازم است کودک به طور دوره‌ای توسط دندانپزشک معاینه شود تا از روند بهبودی و سلامت دندان اطمینان حاصل شود.

 نتیجه گیری

پالپوتومی یک روش درمانی موثر برای نجات دندان‌های شیری آسیب دیده کودکان است. این روش به حفظ دندان و کاهش درد کمک می‌کند. با این حال، در برخی موارد خاص، کشیدن دندان گزینه مناسب‌تری خواهد بود. برای تعیین بهترین روش درمانی برای دندان کودک، حتما با دندانپزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

سوالات متداول

۱. آیا انجام پالپوتومی برای کودک دردناک است؟

خیر، دندانپزشک قبل از شروع درمان، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند تا ناحیه دندان و لثه را بی‌حس کند. بنابراین کودک در طول درمان دردی را حس نخواهد کرد.

2. پالپوتومی چقدر ماندگاری دارد؟

ماندگاری پالپوتومی به عوامل مختلفی مانند سن کودک، وضعیت سلامت دهان و دندان او و مراقبت‌های بعد از درمان بستگی دارد. در بیشتر موارد، پالپوتومی تا زمان افتادن طبیعی دندان شیری و رویش دندان دائمی، موثر خواهد بود.

3. آیا پالپوتومی عوارض جانبی دارد؟

مانند هر روش درمانی، پالپوتومی نیز ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد، از جمله:

عفونت: در موارد نادر، ممکن است بعد از پالپوتومی، عفونت مجددا در دندان ایجاد شود.
مرگ عصب: در برخی موارد، ممکن است بخش باقیمانده عصب دندان بعد از پالپوتومی از بین برود.
تغییر رنگ دندان: ممکن است بعد از پالپوتومی، دندان کمی تیره شود.

4. هزینه پالپوتومی چقدر است؟

هزینه پالپوتومی به عوامل مختلفی مانند محل زندگی شما، تخصص دندانپزشک و نوع بیمه شما بستگی دارد. با این حال، به طور کلی، پالپوتومی از کشیدن دندان و روکش دندان شیری ارزان‌تر است.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!

شماره موبایل شما جایی منتظر نمی شود و فقط برای پاسخگویی بهتر است