02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

پرکردن دندان چقدر طول می کشد؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/11/21

پرکردن دندان چقدر طول می کشد؟ پرکردن دندان یک ساعت به طول خواهد انجامید. برای پرکردن دندان سعی کنید از بهتری کلینیک ها مانند کلینیک دکتر محمدی معتبرترین کلینیک دندانپزشکی غرب تهران استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی اهمیت پر کردن دندان، گام‌به‌گام مراحل این فرآیند را توضیح دهیم و به طور مفصل به سوال شما در مورد زمان‌بندی آن پاسخ دهیم. پس با خیال راحت همراه ما باشید تا با آگاهی کامل، با دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبا بدرخشید!

چرا به پر کردن دندان نیاز داریم؟

دشمن اصلی دندان‌ها، پوسیدگی است که در اثر تجمع باکتری‌ها و قند ایجاد می‌شود. اگر به موقع به درمان پوسیدگی نپردازیم، رفته‌رفته عمیق‌تر شده و علاوه بر ایجاد درد و حساسیت، می‌تواند به عصب دندان نیز آسیب برساند. پس برای جلوگیری از این عوارض دردناک و هزینه‌بر، بهتر است با تشخیص به‌موقع و پر کردن دندان ، خیال خود را از بابت این دشمن پنهانی راحت کنیم.

فرآیند پر کردن دندان: قدم به قدم

به طور کلی، پر کردن دندان یک فرآیند ساده و چند مرحله‌ای است که معمولا در یک جلسه و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بیایید باهم مراحل این فرآیند را مرور کنیم:
آماده‌سازی و بی‌حسی: ابتدا دندانپزشک ناحیه اطراف دندان را ضدعفونی و سپس با تزریق بی‌حسی از احساس درد در حین کار جلوگیری می‌کند.
خداحافظی با پوسیدگی: برداشتن بافت آسیب‌دیده: در این مرحله، با ابزارهای مخصوص، بخش‌های پوسیده‌ دندان برداشته می‌شود تا حفره‌ای برای پر کردن ایجاد شود.
 آماده‌سازی حفره: شکل حفره بر اساس نوع و وسعت پوسیدگی تعیین می‌شود و دندانپزشک آن را برای قرارگیری مواد پرکننده آماده می‌کند.

انواع مواد پرکننده

مواد مختلفی برای پر کردن دندان وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. دندانپزشک با توجه به شرایط دندان شما، بهترین نوع مواد را انتخاب می‌کند.

پرکردن دندان چقدر طول می کشد؟

آمالگام (نقره‌ای)

این نوع ماده پرکننده، ارزان‌تر و بادوام‌تر است، اما به دلیل ظاهر نامناسب، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کامپوزیت (همرنگ دندان)

این مواد با رنگ دندان همخوانی دارند و از نظر زیبایی ظاهری ایده‌آل‌تر هستند.

سرامیک

این نوع پرکننده‌ها از نظر استحکام و زیبایی ظاهری بهترین گزینه هستند، اما هزینه آنها بیشتر است.

قرار دادن و شکل‌دهی مواد پرکننده

پس از انتخاب ماده مناسب، دندانپزشک آن را در حفره دندان قرار داده و با دقت آن را شکل می‌دهد تا سطحی صاف و صیقلی ایجاد شود.

مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان

با اتمام مراحل پر کردن، ممکن است تا چند ساعت احساس درد یا حساسیت داشته باشید که با مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک قابل کنترل است. رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات دوره‌ای نیز برای حفظ سلامت دندان‌های پرشده ضروری است.

مدت زمان پر کردن دندان

زمان لازم برای پر کردن دندان به عوامل مختلفی مانند وسعت و عمق پوسیدگی، نوع مواد پرکننده و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. به طور میانگین، این فرآیند بین 15 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

عوامل موثر بر زمان‌بندی

وسعت و عمق پوسیدگی: پوسیدگی‌های بزرگ‌تر و عمیق‌تر به زمان بیشتری برای ترمیم نیاز دارند.
نوع مواد پرکننده: کار با برخی مواد پرکننده مانند کامپوزیت، ظرافت و دقت بیشتری می‌طلبد و به زمان بیشتری نیاز دارد.
مهارت و سرعت دندانپزشک: مهارت و سرعت عمل دندانپزشک در انجام مراحل مختلف، می‌تواند بر زمان‌بندی پر کردن دندان تاثیرگذار باشد.

نکات مهم برای مراقبت از پرکردگی دندان

  1. مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان به طور منظم
  2. مراجعه به دندانپزشک برای معاینات دوره‌ای
  3. پرهیز از جویدن غذاهای سخت و چسبنده
  4. استفاده از دهان‌شویه به توصیه دندانپزشک

سوالات متداول

آیا پر کردن دندان درد دارد؟

با استفاده از بی‌حسی موضعی، در حین پر کردن دندان هیچ دردی احساس نخواهید کرد. ممکن است بعد از اتمام بی‌حسی، کمی درد یا حساسیت داشته باشید که با مسکن‌های تجویز شده قابل کنترل است.

چند جلسه برای پر کردن لازم است؟

در بیشتر موارد، پر کردن دندان در یک جلسه انجام می‌شود. اما در برخی موارد خاص، مانند پوسیدگی‌های عمیق یا نیاز به درمان عصب، ممکن است به جلسات بیشتری نیاز باشد.

ماندگاری پرکردگی دندان چقدر است؟
 
ماندگاری پرکردگی دندان به عوامل مختلفی مانند نوع مواد، وسعت پوسیدگی و مراقبت‌های فردی بستگی دارد. به طور میانگین، عمر پرکردگی دندان بین 5 تا 10 سال است.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!