02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

انواع روکش دندان برای زیبایی

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/11/12

از انواع روکش دندان برای زیبایی می‌توان به روکش تمام فلزی، روکش سرامیکی و روکش دندان ترکیب سرامیک و فلز نام برد. لبخند زیبا تأثیر بسزایی در اعتمادبه‌نفس و روابط اجتماعی افراد دارد. اما متأسفانه عوامل مختلفی مانند شکستگی، لب‌پریدگی، تغییر رنگ و پوسیدگی دندان‌ها می‌توانند مانع داشتن لبخندی زیبا شوند. در ادامه به بررسی انواع روکش دندان برای زیبایی بیشتر خواهیم پرداخت. با ما در این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

انواع روکش دندان

انواع روکش دندان ، هر یک با ویژگی‌های منحصربه‌فرد را در ادامه موردبررسی قرار می‌دهیم.

روکش تمام سرامیکی

 این نوع روکش ازنظر رنگ و جنس شباهت بسیار زیادی به دندان طبیعی دارد. استحکام آن نیز بالا بوده و در برابر لکه شدن مقاوم است. اما هزینه بالاتری نسبت به سایر روکش‌ها دارد.

روکش زیرکونیوم

 این روکش نیز ظاهری طبیعی و زیبا داشته و مقاومت بسیار بالایی در برابر شکستگی و ساییدگی دارد. به دلیل سازگاری بالا با لثه، گزینه مناسبی برای افراد حساس است.

روکش پرسلن باند شده به فلز (PFM)

 این نوع روکش مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و استحکام مناسبی دارد. اما ممکن است باگذشت زمان، فلز زیرین روکش از زیر پرسلن نمایان شود و لثه را دچار حساسیت کند.

روکش‌های سرامیکی فشرده

این روکش‌ها از هسته سرامیکی محکم ساخته‌شده و با لایه‌های چینی پوشانده می‌شوند. درعین‌حال که ظاهری طبیعی دارند، نسبت به PFM مقاوم‌تر هستند.

روکش تمام فلزی

این نوع روکش بسیار مقاوم و مقرون‌به‌صرفه است؛ اما به دلیل ظاهر فلزی آن، بیشتر برای دندان‌های عقبی که کمتر دیده می‌شوند، کاربرد دارد.

انتخاب بهترین روکش دندان، یک تصمیم آگاهانه

انتخاب بهترین روکش دندان به عوامل مختلفی مانند وضعیت دندان، نیازهای زیبایی، بودجه و سبک زندگی شما بستگی دارد. دندانپزشک متخصص با بررسی دقیق دندان‌ها و انتظارات شما، مناسب‌ترین گزینه را معرفی می‌کند.

انواع روکش دندان برای زیبایی

مراحل دریافت روکش دندان

مشاوره و معاینه اولیه: در این مرحله با دندانپزشک درباره اهداف و انتظارات خود صحبت می‌کنید و او دندان‌ها را به‌طور کامل معاینه می‌کند.
آماده‌سازی دندان: برای جایگذاری روکش، ممکن است نیاز به تراشیدن بخشی از مینای دندان باشد.
قالب‌گیری و ساخت روکش: از دندان‌ها قالب گرفته می‌شود و در لابراتوار، روکش بر اساس آن ساخته می‌شود.
چسباندن روکش: روکش ساخته‌شده با دقت روی دندان قرار داده‌شده و محکم می‌شود.

مراقبت از روکش دندان، ضامن ماندگاری آن

رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه، پرهیز از مصرف مواد غذایی سفت و رنگی و مراجعه منظم به دندانپزشک، به دوام و زیبایی روکش شما کمک می‌کند.

با انتخاب روکش دندان مناسب و مراقبت صحیح از آن، می‌توانید از داشتن لبخندی زیبا و درخشان لذت ببرید و اعتمادبه‌نفس بیشتری را تجربه کنید.

جمع‌بندی

روکش دندان یک روش مؤثر برای بهبود ظاهر و سلامت دندان‌ها است. با انتخاب روکش مناسب و مراقبت صحیح از آن، می‌توانید از داشتن لبخندی زیبا و درخشان لذت ببرید و اعتمادبه‌نفس بیشتری را تجربه کنید.

مزایای استفاده از روکش دندان برای زیبایی

  1. اصلاح شکل و اندازه دندان‌ها
  2. پوشاندن تغییر رنگ دندان‌ها
  3. اصلاح شکستگی یا ترک‌خوردگی دندان‌ها
  4. جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان‌ها
  5. افزایش اعتمادبه‌نفس

سوالات متداول

آیا روکش کردن دندان‌درد دارد؟

درصورتی‌که به بی‌حسی موضعی نیاز باشد، احساس دردی نخواهید داشت. ممکن است بعد از انجام عمل، کمی احساس ناراحتی داشته باشید که با مسکن برطرف می‌شود.

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

طول عمر روکش دندان بسته به نوع روکش، مراقبت از آن و عوامل دیگر، متفاوت است. به‌طورکلی، روکش‌های تمام سرامیکی و زیرکونیوم ماندگاری بیشتری داشته و می‌توانند تا 20 سال دوام داشته باشند. روکش‌های PFM و سرامیکی فشرده نیز معمولاً بین 10 تا 15 سال دوام‌دارند.

هزینه روکش دندان چقدر است؟

هزینه روکش دندان به عوامل مختلفی مانند نوع روکش، دندانپزشک، شهر و کشور محل زندگی شما بستگی دارد. به‌طورکلی، روکش‌های تمام سرامیکی و زیرکونیوم گران‌ترین نوع روکش دندان هستند.

آیا روکش دندان برای دندان‌های عقب مناسب است؟

روکش‌های فلزی و PFM برای دندان‌های عقب که کمتر دیده می‌شوند، مناسب هستند. روکش‌های تمام سرامیکی و زیرکونیوم نیز می‌توانند برای دندان‌های عقب استفاده شوند، اما ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.

آیا روکش دندان باعث حساسیت دندان می‌شود؟

بله، ممکن است روکش دندان باعث حساسیت دندان شود. این حساسیت معمولاً موقتی است و باگذشت زمان برطرف می‌شود. درصورتی‌که حساسیت دندان شما شدید باشد، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!