02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چگونه زردی دندان ها را با زردچوبه از بین ببریم؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/02

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

سفید کردن دندان ها با زردچوبه یکی از درمان های محبوب خانگی است که بسیاری از افراد از آن برای بر طرف نمودن زردی دندان هایشان استفاده می نمایند. زردچوبه یکی از ادویه های محبوب جهان است که ریشه در قاره آسیا دارد. هزاران سال است که این ادویه به عنوان یک داروی درمانی و گیاهی استفاده می شود. 
آمریکایی ها سالانه بیش از یک میلیارد دلار صرف خرید محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه می نمایند و اغلب از خطرات آنها آگاهی ندارند. اما می توان با برخی از روش های درمانی خانگی مثل زردچوبه و بدون اینکه خطری سلامتی دهان و دندان را تهدید نماید، به راحتی دندان ها را سفید کرد. البته شما نباید انتظار داشته باشید که نتایج فوری را از کاربرد این ادویه مشاهده نمایید بلکه باید چند روز تا یک هفته به طور مداوم این کار را تکرار کنید و آن وقت است که از این تفاوت ایجاد شده متعجب خواهید شد. 

علل زردی و تغییر رنگ دندان ها 

عوامل تیرگی و زردی دندان ها را می توان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم نمود. عوامل داخلی باعث تغییر رنگ دندان ها از داخل دندان و عوامل خارجی سبب تیرگی سطح بیرونی دندان ها می شوند:

- عوامل داخلی و تغییر رنگ دندان ها

ضربه به دندان ها: رسیدن ضربه به دندان ها می تواند سبب تغییر رنگ آنها شود. در واقع این ضربه می تواند باعث خونریزی پالپ و نفوذ آن به توبول های عاجی شود.
مصرف بعضی از داروها: مصرف برخی داروها نیز به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.
درمان کانال ریشه: بسیاری از دندان ها پس از درمان کانال ریشه و با گذشت زمان دچار تغییر رنگ می شوند. از دلایل این تغییر رنگ می تواند به خونریزی پالپ دندان پس از روت کانال، تأثیر مواد پر کننده، باقی ماندن بقایای پالپ در تاج و ... اشاره نمود.

عفونت دندان: اگر عفونت دندان ها به موقع درمان نشود ممکن است دچار تغییر رنگ و تیرگی شوند.
بیماری های مادرزادی یا ارثی: برخی از افراد نیز به دلیل بیماری های مادرزادی یا ارثی ممکن است دندان های زرد و تیره ای داشته باشند و این به دلیل نقص مینا و عاج دندان ها است.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

- عوامل خارجی

رنگدانه های غذا: مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی رنگدانه می توانند با گذشت زمان باعث تیرگی و تغییر رنگ دندان ها شوند، نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و ... .
سیگار کشیدن: یکی از بدترین عوامل زردی و تغییر رنگ دندان ها، دود سیگار و استعمال دخانیات است. 
مصرف بی رویه دهان شویه ها: درست است که دهان شویه در دندانپزشکی به منظور درمان و سلامت دهان و دندان تجویز می شود اما مصرف بی رویه این ماده می تواند مانند هر داروی دیگر مضر باشد و علاوه بر ضرر، باعث تغییر رنگ و تیرگی دندان ها نیز شود.

زردچوبه چه کاری برای سلامت دهان شما انجام می دهد؟

به گفته برخی از دندانپزشکان، چهره های عمومی و افراد مشهور، زردچوبه می تواند سفید شدن دندان های شما کمک کند. این محصول طبیعی می تواند جایگزین مطلوبی برای سفید کننده های شیمیایی و تجاری باشد. علاوه بر این، زردچوبه فاقد عوارض سفید کننده تجاری دندان است. از این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- التهاب لثه
- درد لثه
- عقب رفتن و تحلیل لثه ها
- مشکلات مینای دندان
زردچوبه به جز سفید کردن دندان ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های لثه و التهاب آن را نیز کاهش دهد. طبق کتابخانه ملی پزشکی، زردچوبه از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی برخوردار است. فراتر از بهداشت دهان و دندان، مرکز ملی بهداشت اذعان می دارد که زردچوبه می تواند از سایر موارد مانند آرتروز، اختلالات گوارشی، عفونت های تنفسی، آلرژی، بیماری کبدی، افسردگی و ... نیز جلوگیری کند. پس این ادویه خوش طعم به جز سفید کردن دندان ها، دارای بسیاری از مزایای دیگر سلامتی نیز می باشد.

 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

علم و سفید شدن دندان ها با زردچوبه

هنوز هیچ مطالعه ای وجود ندارد که به طور خاص توانایی زردچوبه را در سفید شدن دندان ها تجزیه و تحلیل نماید. در واقع تمامی شواهد فعلی، تجربه هایی هستند که افراد بازگو می کنند. یکی از ویژگی های برجسته زردچوبه در مورد دندان ها، ضد التهاب و ضد میکروبی بودن آن است که می توان برای مراقبت از دندان ها در منزل استفاده نمود.
یک مطالعه در سال ف01ف نشان داد که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند از التهاب یا بیماری های لثه جلوگیری کند. همچنین این مطالعات نشان داد که این ماده اگر در صورتی که با دهانشویه های معمولی ترکیب شده و به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد می تواند از باکتری و التهاب جلوگیری نماید.
پژوهشی که بعدا در سال ف013 منتشر شد، مزایای بیشتری از زردچوبه را برای بهداشت دهان و دندان ارائه داد. نتایج نشان دادند که زردچوبه می تواند درد دندان را تسکین داده و حتی به عنوان درمان پریودنتیت استفاده شود. همچنین می تواند به جلوگیری از سرطان های مختلف دهان کمک کند.
برخی دیگر اثرات سفید شدن دندان ها با زردچوبه را با جوش شیرین یا زغال اخته مقایسه می کنند. این مواد ممکن است پتانسیل مشابهی داشته باشند اما تأثیر گذاری آنها قطعا از تری های سفید کننده زمان بیشتری می برد. با این حال زردچوبه مزایایی را برای بهداشت دهان و دندان ارائه می دهد که سایر سفید کننده های دندان طبیعی یا بدون نسخه پزشک از آن استفاده نمی کنند.

نحوه استفاده از زردچوبه برای برطرف کردن زردی دندان ها

شما از چندین طریق می توانید زردچوبه را برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید:
- پودر زردچوبه را روی دندان های خود مالیده و همان کاری را که به طور معمول هنگام مسواک زدن انجام می دهید انجام دهید. اجازه دهید که این پودر حداقل پنج دقیقه روی دندان ها و لثه های شما بماند. پس از آن دهان خود را شسته و این بار دندان های خود را با خمیر دندان مسواک بزنید.
- روش دیگر می تواند ساخت خمیر دندان زردچوبه باشد. این مخلوط ساده عبارت است از ترکیب 1.4 قاشق چایخوری پودر زردچوبه با 1.8 قاشق چایخوری روغن نارگیل. به یاد داشته باشید که برای این ترکیبات از مواد طبیعی و با کیفیت استفاده نمایید. روغن نارگیل نیز فواید زیادی برای بهداشت دهان و دندان دارد.
- یکی دیگر از روش های سفید کردن دندان ها با زردچوبه، خرید خمیر دندان حاوی زردچوبه و کورکومین است. گرچه این خمیردندان حاوی مقدار زیادی زردچوبه نمی باشد اما شما می توانید با استفاده از آن از مزایای بیشماری که دارد برخوردار شوید.

ساخت خمیر دندان خانگی با زردچوبه

شما می توانید یک خمیر دندان خانگی با زردچوبه و برای سفید کردن دندان های خود تهیه کنید. برای تهیه این خمیر دندان کافی است که پودر زردچوبه ارگانیک را با مقداری روغن نارگیل مرغوب مخلوط کنید. همان گونه که در بالا ذکر شد می توانید 1.4 قاشق چایخوری زردچوبه را با 1.8 قاشق چایخوری روغن نارگیل ذوب شده مخلوط مایید. روغن نارگیل علاوه بر فوایدی که برای بهداشت دهان و دندان دارد می تواند به چسبیدن زردچوبه به دندان و لثه نیز کمک کند.
در صورت تمایل می توانید 1.4 قاشق چایخوری جوش شیرین نیز به این ترکیب بیفزایید. در صورت تمایل و برای بهبود طعم می توانید از عصاره نعناع نیز بهره گیرید. در نهایت به خاطر داشته باشید که پس از بهره گیری از این محصول خانگی، از خمیر دندان نیز در آخر استفاده کنید.

خریداری خمیر دندان تهیه شده با زردچوبه و کورکومین یا پودر سفید کننده بر پایه زردچوبه

برای اینکه در زمان خود و ساخت خمیر دندان های خانگی بر پایه زردچوبه صرفه جویی کنید می توانید یک خمیر دندان زردچوبه خریداری نمایید. البته مسئله ای که در استفاده از خمیر دندان های آماده حاوی زردچوبه وجود دارد این است که برخی از این محصولات ممکن است حاوی مقدار زیادی از این ادویه نباشد. از این رو، در مقایسه با استفاده از پودر زردچوبه که به طور مستقیم روی دندان ها اعمال می شود ممکن است فایده چندانی برای سفیدی دندان ها نخواهد داشت. اما با این حال، شما هنوز هم می توانید شاهد برخی از مزایای بهداشت دهان و دندان باشید.
به جز خمیر دندان زردچوبه برای سفید کردن دندان ها، همچنین می توانید پودرهای فرموله شده ای را که شامل زردچوبه هستند امتحان نمایید. این پودرهای سفید کننده تقریبا شامل تمامی فواید خمیر دندان های زردچوبه می شوند اما برخی از آنها حتی موثرتر عمل می کنند. در واقع از آنجایی که زردچوبه پودر است، به احتمال زیاد پودرهای سفید کننده حاوی بیشتری از زردچوبه هستند.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

عوارض سفید کردن دندان ها با زردچوبه

عوارض سفید کردن دندان ها با زردچوبه بسیار کم است. البته قبل از استفاده از این ماده باید مطمئن شوید که حساسیت ندارید. توصیه می شود که بیش از یک بار در روز از زردچوبه برای سفید شدن دندان های خود استفاده نکنید. 
محصولات تجاری حاوی زردچوبه نیز باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند هر چند مقدار این ماده در آنها کم باشد. محتوای زردچوبه ممکن است از محصولی به محصول دیگر متفاوت باشد. در حالی که هنوز هیچ مطالعه ای در این مورد انجام نشده است اما زردچوبه قابض است. این می تواند روی مینای دندان و سلامت آن موثر باشد، گرچه خطر آن بسیار جزئی است.
همچنین زردچوبه می تواند به راحتی روی وسایل شما لکه ایجاد کند. از این رو دست های خود را پس از استفاده کاملا بشویید تا لکه دار نشوند.
سخن پایانی
زردچوبه یکی از سفید کننده های طبیعی دندان بوده و از محبوبیت بالایی برخوردار است. در صورت استفاده صحیح از این ماده، می توانید از سایر مزایای آن برای بهداشت و سلامت دهان و دندان نیز بهره ببرید. اگرچه شواهد خاصیت سفید کردن دندان ها با زردچوبه تنها ناشی از حکایات است اما مطالعات علمی نشان داده اند که مزایای حاصل از این فرآورده می تواند از سایر داروهای طبیعی و بدون نسخه در داروخانه ها بیشتر باشد. اما در نهایت نمی توان زردچوبه را جایگزینی برای درمان های سفید کننده دندانپزشکی یا بلیچینگ دندان دانست و برای بهره گیری از درمان های حرفه ای باید به یک دندانپزشک با مهارت و با تجربه رجوع کرد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!