02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ارتودنسی بهتر است یا روکش

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/11/04

ارتودنسی بهتر است یا روکش؟ ارتودنسی و روکش هرکدام کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. شما با استفاده از هر یک از خدمات دندانپزشکی فوق می‌توانید لبخندی زیبا، دندان‌های سفید و تمیز، ردیف، مرتب و بی‌نقص داشته باشید.  ارتودنس با استفاده از براکت‌ها و سیم‌های مخصوص، به‌مرورزمان دندان‌ها را به‌آرامی جابجا می‌کند و ردیف آن‌ها را مرتب می‌کند.

این روش، برای مشکلات اساسی مثل نیش باز، دندان‌های شلوغ و نامرتب و حتی مشکلات فکی، بهترین گزینه است. قیمت ارتودنسی بالاتر از روکش خواهد بود. طول درمان ارتودنسی ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد و نیاز به مراقبت‌های خاصی مثل استفاده از نخ دندان مخصوص و پرهیز از خوردن غذاهای سفت دارد.

فرایند روکش دندان سریع و البته زیبا خواهد بود. روکش دندان با پوشاندن کامل روی دندان، می‌تواند ظاهر آن را به‌طورکلی تغییر دهد. شکستگی‌ها، تغییر رنگ، فواصل بین‌دندانی و دندان‌های نامرتب خفیف، مشکلاتی هستند که روکش به‌راحتی آن‌ها را حل می‌کند.

انتخاب آخر

با ارتودنسی و روکش دندان به‌طور کامل آشنا شدید، وقت آن رسیده که انتخاب کنیم. اگر مشکل دندان‌های شما اساسی است و نیاز به اصلاحات زیادی دارید، ارتودنسی بهترین گزینه است. این روش، نه‌فقط ظاهر دندان‌های شمارا بهبود می‌بخشد، بلکه سلامت دهان و دندان شمارا هم تضمین می‌کند.

اما اگر مشکل دندان‌های شما جزئی است و نیاز به تغییرات زیادی ندارید، روکش هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این روش، به شما کمک می‌کند تا در مدت‌زمان کوتاهی، لبخندی زیبا و دلربا داشته باشید.

البته، درنهایت، تصمیم‌گیری با شماست. قهرمانِ لبخند شما، کدام است؟ برای انتخاب درست، حتماً با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. او با بررسی دقیق شرایط دندان‌های شما، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهد داد.

ارتودنسی بهتر است یا روکش

نکات تکمیلی درباره ارتودنسی بهتر است یا روکش

در ادامه، به چند نکته‌ی تکمیلی اشاره می‌کنیم که ممکن است در انتخاب شما مؤثر باشند.

سن

 ارتودنسی، برای کودکان و نوجوانان بهتر جواب می‌دهد. زیرا استخوان‌های فک آن‌ها هنوز در حال رشد است و می‌توان با استفاده از براکت‌ها، به‌راحتی آن‌ها را جابجا کرد. اما ارتودنسی برای بزرگ‌سالان هم امکان‌پذیر است، اگرچه ممکن است طول درمان آن بیشتر شود.

هزینه

 هزینه‌ ارتودنسی و روکش، بسته به نوع درمان و مواد مورداستفاده، متفاوت است. به‌طورکلی، ارتودنسی هزینه‌ی بیشتری نسبت به روکش دارد.

مراقبت‌های بعد از درمان

 هر دو روش ارتودنسی و روکش، نیاز به مراقبت‌های خاصی بعد از درمان دارند. برای مثال، بعد از ارتودنسی، باید مرتباً برای چکاپ و تنظیم براکت‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید. همچنین، بعد از روکش، باید از جویدن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید تا روکش آسیب نبیند. با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید بهترین تصمیم را برای لبخند خود بگیرید.

جمع‌بندی

ارتودنسی و روکش، هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب بهترین گزینه، بسته به شرایط دندان‌های شما و انتظارات شما از درمان، متفاوت است. برای انتخاب درست، حتماً با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

سوال‌های متداول

آیا ارتودنسی برای بزرگ‌سالان هم مناسب است؟

بله، ارتودنسی برای بزرگ‌سالان هم امکان‌پذیر است. اما به دلیل اینکه استخوان‌های فک بزرگ‌سالان سفت‌تر از کودکان و نوجوانان است، طول درمان ارتودنسی در بزرگ‌سالان ممکن است بیشتر شود. همچنین، ممکن است نیاز باشد که از براکت‌های ثابت یا سیم‌های داخل دهانی استفاده شود که ظاهر آن‌ها برای برخی از بزرگ‌سالان خوشایند نیست.

روکش روی دندان سالم هم انجام می‌شود؟

نه، روکش فقط برای دندان‌هایی که دچار آسیب‌هایی مثل شکستگی، تغییر رنگ یا پوسیدگی شده‌اند، استفاده می‌شود. استفاده از روکش روی دندان سالم، به مینای دندان آسیب می‌رساند و توصیه نمی‌شود.

هزینه‌های ارتودنسی و روکش چطور؟

هزینه‌ی ارتودنسی و روکش، بسته به نوع درمان و مواد مورداستفاده، متفاوت است. به‌طورکلی، ارتودنسی هزینه‌ی بیشتری نسبت به روکش دارد.

کدام درمان درد کمتری دارد؟

ارتودنسی و روکش، هرکدام درد و ناراحتی‌های خاص خود را دارند. ارتودنسی، در مراحل اولیه‌ی درمان، ممکن است باعث درد و ناراحتی در دندان‌ها و فک شود. این درد معمولاً با گذشت زمان و تنظیم براکت‌ها کاهش می‌یابد. روکش نیز، ممکن است باعث حساسیت دندان‌ها به سرما و گرما شود. این حساسیت معمولاً موقتی است و با گذشت زمان برطرف می‌شود.

بعد از هر درمانی، مراقبت‌های خاصی لازم است؟

بله، بعد از هر دو روش ارتودنسی و روکش، نیاز به مراقبت‌های خاصی بعد از درمان وجود دارد. برای مثال، بعد از ارتودنسی، باید مرتباً برای چکاپ و تنظیم براکت‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید. همچنین، باید از جویدن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید تا سیم‌های ارتودنسی آسیب نبیند.

بعد از روکش نیز، باید از جویدن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید تا روکش آسیب نبیند. همچنین، باید از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح برای حفظ سلامت دندان‌های خود اطمینان حاصل کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!