02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

احساس بزرگی روکش دندان

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1402/11/01

برخی از متقاضیان بعد از اتمام مراحل روکش دندان احساس بزرگی روکش دندان را دارند! چنین حسی بعد از اجرای روکش دندان در روزهای اول کامل طبیعی بوده و بعد از سپری کردن چندین روز این حس برطرف خواهد شد. چنانچه بعد از گذشت چندین روز هنوز هم احساس بزرگی روکش دندان را داشتید، نگران نباشید و به دندان‌پزشک مراجعه نمایید. دندان‌پزشک این موضوع را بررسی کرده و در صورت نیاز روکش‌های شما را ترمیم و  کوتاه می‌کند.

علل احساس بزرگی روکش دندان

احساس بزرگی روکش دندان علت‌های بسیاری دارد. در ادامه این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی تمامی این علت‌ها را موردبررسی قرار خواهیم داد.

اندازه نامناسب روکش

 گاهی اشتباهات محاسباتی یا مشکلات قالب‌گیری می‌تونه منجر به ساخت روکشی بشه که از استاندارد دندان اصلی تون بزرگ‌تره. این بزرگی می‌تونه تو احساس شما و حتی موقع جویدن غذاها، حسابی مشهود باشه.

عدم تطابق با بایت طبیعی

 هر دندان تو دهان ما، نقش خاصی داره و با دندون‌های مقابل خودش، جفت می‌شه. وقتی روکش جدید روی دندان قرار می‌گیره، باید کاملاً با این جفت‌شدگی هماهنگ باشه. اما اگر موقع ساخت روکش، به این هماهنگی توجهی نشه، باعث اختلال تو بایت طبیعی دندون‌ها و احساس بزرگی روکش می‌شه.
 

چسب نامناسب روکش

 شاید باورتون نشه، اما حتی نحوه چسباندن روکش هم می‌تونه تو این حس تأثیر داشته باشه. اگه چسب بیش از حد استفاده بشه یا به درستی پخش نشه، می‌تونه باعث برجستگی لبه‌های روکش و حس ناراحتی بشه.

احساس بزرگی روکش دندان

حساسیت اولیه دندان

بعد از هر تراش و ترمیم دندون، ممکنه برای چند روز، حسی شبیه به بزرگ‌شدن دندان رو تجربه کنیم. این به خاطر تحریک عصب‌های دندونی هست و معمولاً بعد از چند روز برطرف می‌شه.

پیامدهای احساس بزرگی روکش دندان

شاید به نظر بیاد که بزرگی یه روکش، فقط یه اذیت‌کنندگی موقتیه، اما حواستون باشه که این مسئله می‌تونه عواقب جدی‌تری هم داشته باشه.
 

مشکلات جویدن و صحبت کردن

 اگر روکش دندانتون خیلی بزرگ باشه، ممکنه موقع جویدن غذاها، احساس ناراحتی یا درد داشته باشید. همچنین ممکنه موقع صحبت کردن، صدای شما تغییر کنه یا دندون‌هاتون به هم برخورد کنن.

آسیب لثه و دندان‌های مجاور
 

اگر روکش دندانتون با دندون‌های مجاور فاصله زیادی داشته باشه، ممکنه باعث ساییدگی لثه و دندان‌ها بشه. این مسئله می‌تونه منجر به عفونت، التهاب و حتی از دست رفتن دندان‌ها بشه.

سردرد و ناراحتی فک

اگر روکش دندانتون باعث اختلال تو بایت طبیعی بشه، ممکنه باعث سردرد، درد فک و حتی مشکلات گردن و شانه بشه.

تحلیل استخوان فک

تحلیل استخوان فک، یه مشکل جدیه که می‌تونه منجر به افتادگی دندون‌ها و حتی از دست رفتن دندان‌ها بشه. اگر روکش دندان تون خیلی بزرگ باشه، ممکنه باعث تحلیل استخوان فک بشه.

تشخیص و درمان احساس بزرگی روکش دندان

اگر احساس می‌کنید روکش دندانتون بزرگه، حتماً با دندان‌پزشک خودتون مشورت کنید. دندان‌پزشک با معاینه دهان شما و ارزیابی بایت و اندازه روکش، می‌تونه علت مشکل رو تشخیص بده و روش درمانی مناسب رو پیشنهاد بده.
در برخی موارد، ممکنه با تراش کمی از روکش، مشکل برطرف بشه. اما اگر بزرگی روکش خیلی زیاد باشه، ممکنه لازم باشه روکش رو دوباره بسازین.

احساس بزرگی روکش دندان

پیشگیری از احساس بزرگی روکش دندان

برای پیشگیری از احساس بزرگی روکش دندان، باید نکات زیر رو رعایت کنید.
از انتخاب دندان‌پزشک متخصص غافل نشوید. دندان‌پزشک متخصص، تجربه و مهارت لازم رو برای ساخت روکش‌های با اندازه و شکل مناسب داره.
دستورالعمل‌های مراقبتی رو به دقت رعایت کنید. دندان‌پزشک بعد از نصب روکش، دستورالعمل‌هایی رو به شما می‌ده که باید برای جلوگیری از آسیب به روکش، اون‌ها رو رعایت کنید.
معاینات منظم دندانپزشکی رو فراموش نکنید. معاینه منظم دندانپزشکی، به شما کمک می‌کنه تا مشکلات روکش دندان رو در مراحل اولیه تشخیص بدید و از پیشرفت اون‌ها جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که روکش را با عصب کشی انجام دهید در غیر این صورت عوارض خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر درباره عوارض روکش دندان بدون عصب کشی و با عصب کشی کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

روکش دندان، یه درمان مفید برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده یا از دست رفته است. اما مهمه که روکش دندان با اندازه و شکل مناسب ساخته بشه تا باعث بروز مشکلات نشه. اگر احساس می‌کنید روکش دندانتون بزرگه، حتماً با دندان‌پزشک خودتون مشورت کنید تا مشکل رو برطرف کنید و لبخندی زیبا و آسوده داشته باشید.
 

سوالات متداول


سوال 1: چطور بفهمم روکش دندانم بزرگه؟
 

اگر بعد از نصب روکش، احساس می‌کنید دندون‌هاتون بزرگ‌تر از قبل شده، یا موقع جویدن غذاها یا صحبت کردن، احساس ناراحتی یا درد دارید، ممکنه روکش دندانتون بزرگ باشه.
 

سوال 2: آیا بزرگی روکش قابل ترمیمه؟
 

بله، در بسیاری از موارد، با تراش کمی از روکش، می‌شه مشکل بزرگی روکش رو برطرف کرد. اما اگر بزرگی روکش خیلی زیاد باشه، ممکنه لازم باشه روکش رو دوباره بسازین.
 

سوال 3: چه عواقبی به جز بزرگی، می‌تونه داشته باشه؟
 

علاوه بر احساس بزرگی، روکش دندان بزرگ می‌تونه عواقب جدی‌تری هم داشته باشه، مثل:
 
مشکلات جویدن و صحبت کردن
آسیب لثه و دندان‌های مجاور
سردرد و ناراحتی فک
تحلیل استخوان فک

سوال 4: چطور می‌تونم از این اتفاق پیشگیری کنم؟
 

برای پیشگیری از احساس بزرگی روکش دندان، باید نکات زیر رو رعایت کنید:
 
از انتخاب دندان‌پزشک متخصص غافل نشوید.
دستورالعمل‌های مراقبتی رو به دقت رعایت

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!