02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تفاوت ارتودنسی لینگوال با اینویزیلاین

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/30

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

تفاوت ارتودنسی لینگوال با اینویزیلاین یکی از سوالاتی است که افراد هنگام انتخاب این دو گزینه برای برای صاف کردن دندان های خود از دندانپزشک معالج خود می پرسند. براکت های لینگوال و اینویزیلاین هر دو روش بسیار محتاطانه درمان ارتودنسی هستند اما شباهت ها به همین جا ختم نمی شود.
ارتودنسی لینگوال در داخل دندان های شما ثابت شده و با براکت و سیم  به تدریج لبخند شما را صاف می کنند اما اینویزیلاین با استفاده از الاینرهای شفاف و جدا شونده، دندان های شما را به آرامی در موقعیت صحیح هدایت می کنند. هر دو دستگاه دارای نقاط قوت و ضعفی هستند و برای اینکه شما ایده بهتری در مورد اینکه کدام یک ممکن است برای شما مناسب تر باشند در این مقاله قصد داریم آنها را با یکدیگر مقایسه نماییم. پس تا پایان با ما همراه بمانید.

براکت های لینگوال یا پشت دندانی

منظور از ارتودنسی لینگوال، براکت هایی هستند که به جای جلوی دندان ها به پشت دندان ها متصل می شوند و این باعث می شود که عملا انسان های اطراف شما بریس ها را مشاهده نمی کنند. در واقع این دستگاه از براکت و سیم هایی مانند نوع سنتی ساخته شده اند اما به دلیل که موقعیتی که دارند گسسته تر می باشند.
متأسفانه برخی از شرایط در مورد نیش وجود دارند که با براکت های لینگوال قابل درمان نیستند. بیمارانی که به اوربایت عمیق دارند نمی توانند کاندید مناسبی برای این نوع ارتودنسی باشند زیرا اوربایت ممکن است فشار زیادی به براکت ها وارد کند و در نتیجه آن آسیب ببیند. در طول ارزیابی، متخصص ارتودنسی شما می تواند تعیین کند که آیا براکت های لینگوال برای شما مفید هستند یا خیر. 
یکی دیگر از تفاوت های ارتودنسی لینگوال با اینویزیلاین، در نوع درمان آنها است. در واقع، همه متخصصین ارتودنسی این نوع درمان را ارائه نمی دهند. زیرا این امر به آموزش خاصی نیاز داشته و کار بستن سیم های آن پیچیده تر از درمان های سنتی می باشد. علاوه بر این، نوع مراقبت و تمیز کردن صحیح براکت های لینگوال به دلیل اینکه در پشت دندان ها قرار دارند دشوارتر است. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

سایر تفاوت های ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین عبارتند از:

- ممکن است شما با ارتودنسی لینگوال در گفتار مشکل داشته باشید. به عبارتی، از آنجا که این براکت ها در داخل دندان های شما قرار دارند شاید در ابتدا احساس عجیبی داشته باشید اما پس از مدتی به آنها عادت خواهید کرد. آنچه اتفاق می افتد این است که زبان معمولا برای ایجاد صدا به پشت دندان ها می زند اما الان نمی تواند. خبر خوب این است که زبان شما سرانجام یاد می گیرد که جای دیگری را در دهان پیدا کند.

- چون زبان شما به براکت ها برخورد می کند ممکن است تا زمانی که عادت کند، زخم شود. از این رو برای کمک به هرگونه درد و ناراحتی که احساس می کنید، دهان خود را با آب گرم و نمک بشویید یا از داروی های ضد درد بدون نسخه که در داروخانه ها موجود است استفاده نمایید.

- محدودیت های غذایی در ارتودنسی لینگوال مانند براکت های فلزی وجود دارد. شما باید از غذاهای سفت، سخت و بسیار چسبناک خودداری کنید. یکی از قوانین خوب برای این مورد این است که همیشه قبل از خوردن غذا، آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. 
به طور کلی اجازه ندهید که این مسائل شما را نگران سازند. زیرا فناوری مورد استفاده برای ارتودنسی لینگوال هر روز در حال تغییر و راحتی بیشتر است. امروزه این دستگاه ها بسیار کوچک تر و گرد تر بوده و دیگر از لبه های تیز خبری نیست.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

برای اینکه بتوانیم به خوبی تفاوت میان ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین را درک کنیم، لازم است که به جز مطالب بالا، در مورد اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی نیز توضیحاتی بدهیم. اینویزیلاین متحرک بوده و از الاینرهای پلاستیکی شفاف ساخته شده است. در حقیقت شما برای خوردن، نوشیدن و مسواک زدن به راحتی می توانید آنها را از دهان خود خارج سازید. اما براکت ها و سیم های فلزی ارتودنسی لینگوال تا زمانی که متخصص ارتودنسی آنها را از دهان شما خارج ننماید، برای همیشه در دهان شما باقی خواهند ماند.
فناوری سه بُعدی اینویزیلاین به متخصص ارتودنسی این امکان را می دهد تا برای درمان شما، برنامه ای گام به گام طراحی نموده تا شما بدانید که در هر مرحله چه چیزی را انتظار خواهید داشت. متخصص ارتودنسی با استفاده از اشعه ایکس یک تصویر سه بعدی از دندان های شما ایجاد می نماید تا با این روش حرکت دقیق دندان های شما را برای صاف شدن ترسیم کند. شما باید گرفتن نتایج ایده آل با اینویزیلاین حداقل روزانه به مدت بیست تا بیست و دو ساعت آنها را در دهان خود بگذارید. در واقع اگر آنها را طی این مدت زمان استفاده نکنید با خطر تأخیر در درمان خود مواجه هستید.
با اینویزیلاین هر بار فقط دندان های خاصی جابجا می شوند. با این دستگاه نه تنها میزان وارد آمدن نیرو بر دندان های شما کنترل می شود بلکه آن زمان را نیز کنترل می کنند. برای اینکه حرکت دندان ها و نتیجه حاصل بهتر شوند باید به طور منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا او براکت ها را برای بهبود درمان تنظیم نماید.
علاوه بر این واقعیت که اینویزیلاین نامرئی و متحرک است، از دیگر مزایای آن می توان به این اشاره نمود که با آن در خوردن هیچ غذایی محدودیت ندارید زیرا می توانید آنها را از دهان خود خارج سازید. علاوه بر این با آن مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نیز راحت تر است. تنها نکته مهم در مورد استفاده از ارتودنسی نامرئی این است که باید آنها را به مدت بیست تا بیست و دو ساعت در دهان داشته باشید تا درمان به تأخیر نیفتد، همان گونه که در بالا نیز اشاره نمودیم.

 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

تفاوت هزینه بین براکت های لینگوال و اینویزیلاین چیست؟

هم براکت های لینگوال و هم اینویزیلاین هر دو نسبت به ارتودنسی فلزی یا معمولی گران تر هستند اما این مسئله به نوع پوشش بیمه شما نیز بستگی دارد. گرچه به این دلیل که این روش ترمیمی زیبایی است عمدتا تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. ملاحظات مالی نیز می تواند عامل مهمی در تصمیم گیری شما در مورد یکی از این دو گزینه باشد. از خرید خود هراسی نداشته باشید و از ارتودنتیست های مختلف قیمت بگیرید و در نتیجه بهترین درمان را انتخاب کنید.
اکثر متخصصین گزینه های مختلفی را برای پرداخت به شما ارائه می دهند. اما در نظر داشته باشید که حتما برای یک نتیجه مطلوب به متخصص ارتودنسی با تجربه و با مهارت رجوع کنید تا مجددا متحمل هزینه و نیز زمان نشوید. 

بررسی تفاوت های کلی اینویزیلاین و لینگوال

به طور کلی می توان ارتودنسی لینگوال با اینویزیلاین را در موارد مورد بررسی قرار داد:

- ظاهر

براکت های اینویزیلاین و لینگوال نسبت به براکت های معمولی کمتر به چشم می آیند. حتی براکت های لینگوال از این منظر بهتر بوده و اصلا دیده نمی شوند. گرچه بریس های شفاف چون از مواد شفاف ساخته شده اند بیشتر به چشم می آیند. بسیاری از بیماران می توانند با وجود ارتودنسی لینگوال به راحتی لبخند بزنند، صحبت کنند و غذا بخورند بدون اینکه کسی متوجه آنها شود. آنها به طور کامل در پشت دندان ها قرار گرفته و هیچ سیمی از بیرون قابل مشاهده نیست.
در مقابل اینویزیلاین از نزدیک قابل تشخیص است. اما می توان گفت در بسیاری موارد راحت تر از براکت های لینگوال هستند. بیماران می توانند آنها را برای مواردی چون عکس، مصاحبه یا هر گونه تعامل دیگری که ترجیح می دهند دستگاه داخل دهان مشخص نشود، بیرون بیاورند. 

- راحتی

یکی از تفاوت های بارز ارتودنسی لینگوال با اینویزیلاین، راحتی آنها است. براکت های اینویزیلاین در مقایسه با لینگوال از نظر راحتی، برنده محسوب می شوند. در ارتودنسی لینگوال، تری ها برای حرکت دادن دندان ها برخی شفارها را اعمال می کنند و از این رو ممکن است شما احساس درد نمایید. اما با ارتودنسی نامرئی این فشارها وجود ندارد و به عبارتی به تدریج رخ می دهد.
یکی از شکایات بزرگ بیمارانی که از براکت ها استفاده می کنند، درد در لب و لثه های آنان است. با براکت های لینگوا، زبان در معرض اصطکاک و فشار قرار می گیرد. همچنین صحبت کردن و غذا خوردن می تواند ناراحت کننده باشد. حتی برخی از افراد می گویند که ارتودنسی لینگوال حرکت زبان آنها را محدود ساخته و عمل بلع برای آنها سخت می شود. 
مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نیز با اینویزیلاین راحت تر است. بیماران می توانند به راحتی دستگاه را از دهان خارج کرده و دندان های خود را به طور عادی تمیز کنند. اما در مقابل، بهداشت دهان و دندان با براکت های لینگوال نیاز به توجه ویژه ای دارد زیرا غذا به راحتی بین سیم و اطراف دستگاه گیر می کند.
در مورد غذا هم همان گونه که قبلا اشاره شد باید بگوییم که افراد با ارتودنسی لینگوال باید از مصرف برخی غذاها خودداری کنند. تمیز کردن مواردی مانند کارامل که چسبناک است می تواند دشوار باشد. غذاهای سفت نیز می تواند سیم ها را خم کرده و یا بشکند. از طرف دیگر، افرادی که اینویزیلاین دارند می توانند به راحتی آن را برداشته و غذاهای مورد علاقه خود را سرو کنند.

- نتایج و سرعت

یکی دیگر از تفاوت های ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین در نتایج و سرعت درمان است. در مواردی که دندان ها دچار نامرتبی خفیفی باشند، نتایج حاصل از براکت های اینویزیلاین می تواند با لینگوال تقریبا یکسان باشد. زیرا در این وضعیت، هر دو روش به طور موثری کار می کنند تا دندان ها را به حالت مستقیم در آورند.
اما در برخی موارد، براکت های لینگوال انتخاب بهتر و مناسب تری نسبت به اینویزیلاین به شمار می روند. در حقیقت، براکت ها در اصلاح صحیح دندان هایی که بسیار کج و یا شلوغ هستند بهتر عمل می کنند. اوربایت و آندربایت نیز واکنش بهتری به براکت ها نشان می دهند.
اما براکت های لینگوال یا پشت دندانی نیز با محدودیت هایی مواجه هستند. اگر وضعیت شلوغی یا کجی دندان ها به حدی بوده که همپوشانی داشته باشند، اکثر متخصصین ارتودنسی، استفاده از ارتودنسی سنتی یا فلزی را پیشنهاد می دهند تا لینگوال. در مورد مشکلات جدی و پیچیده نیش نیز به همین منوال است. اگر دندان ها به طور غیر معمولی کوچک و یا به شکل های عجیب و غریب باشند، ممکن است نصب براکت در سمت زبان دشوار باشد.
اگر اینویزیلاین گزینه درمانی مناسبی باشد، بیماران اغلب تفاوت محسوسی را سریع تر از براکت های لینگوال مشاهده می کنند. برخلاف ماه ها برای براکت ها، تغییرات با اینویزیلاین ممکن است در طی چند هفته قابل مشاهده باشند. اکثر برنامه های درمان با ارتودنسی نامرئی معمولا بین دوازده تا هجده ماه طول می کشند. اما براکت های سنتی یا لینگوال معمولا بین یک تا سه سال در دهان قرار دارند. مسلما این اغلب به این دلیل است که وضعیت دندان هایی که این براکت ها روی آنها کار می کنند سخت تر و پیچیده تر است. 
اما به طور کلی، هر دهان و هر موقعیتی متفاوت است و هنگام انتخاب بهترین روش مرتب نمودن دندان ها شما، یک دندانپزشک با تجربه و یا متخصص ارتودنسی بهترین روش را به شما پیشنهاد می دهند تا بتوانید شاهد نتایج سریعی نیز باشید.

- تعهد بیمار

براکت لینگوال دستگاهی است که در آن براکت ها مستقیما به دندان ها متصل می شوند. در واقع آنها در طول دوره درمان باید در دهان باشند. از آنجایی که هم تمیز نگه داشتن دندان ها با وجود براکت های پشت دندانی دشوارتر است، بیماران باید متعهد به بهداشت دهان و دندان باشند. بدون سلامت کلی دندان، دندان هایی که با براکت ها صاف شده اند ممکن است به دلیل بهداشت ضعیف آنها، مملو از حفره و پوسیدگی باشند.
اینویزیلاین نیز به نوع دیگری از تعهد نیاز دارد. از آنجایی که بیماران می توانند به راحتی آن را از دهان خود خارج کنند، پس نگه داشتن آنها در دهان در زمان های توصیه شده نیز نوعی تعهد محسوب می شود. به همین دلیل است که اینویزیلاین معمولا به کودکان زیر دوازده سال توصیه نمی شود زیرا بیماران برای اطمینان از استفاده کامل این دستگاه به بلوغ و خود انضباطی نیاز دارند.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

اهمیت بهداشت دهان و دندان فراتر از تفاوت ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین

مهم نیست که کدام نوع درمان را انتخاب می کنید اما رعایت بهداشت دهان و دندان تا زمانی که تحت این درمان هستید مسئله بسیار مهمی می باشد. این موضوع فقط به معنای مسواک زدن روزانه نیست بلکه باید هر روز از نخ دندان استفاده کرده و دقت نمایید که ذرات غذا در بین سیم ها گیر نکرده باشند. به طور کلی، در مورد نکاتی که می توانند مراقبت از دندان های شما را در طول درمان ارتودنسی راحت تر کنند، از متخصص ارتودنسی در مورد آن هرگونه سوالی دارید دریغ نکنید. 
مهمترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که سلامت دهان و دندان بسیاری از جنبه های دیگر زندگی، سلامت کلی جسمی و سلامت روانی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر اکنون به مشکلات خود رسیدگی نکنید، در دوران کهنسالی وضعیت جدی تر و نگران کننده ای خواهید داشت.
در مجموع این دندانپزشک است که باید با ارزیابی دقیق، مشخص نماید که برای مشکلات دندان های شما و اصلاح آنها، چه گزینه ای از همه برای شما مناسب تر و بهتر است. در واقع دندانپزشک قادر خواهد بود که جوانب مثبت و منفی این دو گزینه را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار دهد و هر آنچه را برای تصمیم گیری آگاهانه نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد. فراموش نکنید که مهم تر از تفاوت ارتودنسی لینگوال با اینویزیلاین، عملکرد آنها در مورد شما و نیز یک لبخند طبیعی و صاف است که با یکی از این رو روش، بهتر نمایان می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!