علت کم باز شدن دهان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/10/26

دلایل زیادی برای کم باز شدن دهان وجود دارد. از جمله علت کم باز شدن دهان می توان به اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJD)، ژنتیک، ضربات شدید، ناهماهنگی در دندان‌ها و فک، آرتروز، ساییدن و فشردن دندان‌ها اشاره کرد.
هیچ‌وقت فکر می‌کردید دهان قفل بشه؟ انگار دهن‌مان تبدیل به یه در قدیمی شده و با زور هم باز نمی‌شه! نه، دیگه لازم نیست کلید بخواهید، فقط با هم یه کمی این قفل و گرفتاری‌های پشت پرده‌اش رو واکاوی کنیم تا ببینیم چطور می‌شه درستش کرد و دوباره بتونیم قهقهه‌های بلند بزنیم و لقمه‌های خوشمزه رو با خیال راحت قورت بدیم.

بررسی دلایل کم باز شدن دهان

در ادامه به بررسی دلایل کم باز شدن دهان خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

دردهای دندان

عصب‌کشی‌های ناقص، پوسیدگی‌های عمیق، و حتی یه تیکه ریشه جا مونده‌ی زیر زمین، می‌تونن ماهیچه‌های فک رو عصبانی کند و کاری کنن که به عنوان اعتراض، دهان روبسته نگه دارن!

عفونت

عفونت‌های لثه و یا آبسه‌های دردسرساز، پرچم سفید تسلیم رو بالا نمی‌برن و با ورم و التهاب، جلوی باز شدن دهان رو می‌گیرن!

جراحت و ضربه

یه مشت محکم یا تصادف ناگهانی، مثل اینکه قفل یه در قدیمی رو خورد کنن، می‌تونن به ماهیچه‌های فک صدمه بزنن و اون‌ها رو سفت و محدود کنن.

بیماری‌های مفصل فکی

گاهی وقت‌ها بیماری های مفصل فکی مثل آرتروز یا اختلالات مفصل فکی ممکن است باعث کم باز شدن دهان شوند.

علت کم باز شدن دهان

درمان کم باز شدن دهان

درمان قفل شدن دهان، به علت آن بستگی دارد. اگر علت قفل شدن دهان، دردهای دندانی باشه، عصب‌کشی یا درمان‌های دیگر دندانپزشکی می‌تونن مشکل رو حل کنن. اگر علت قفل شدن دهان، عفونت باشه، مصرف آنتی‌بیوتیک یا سایر داروها می‌تونن به درمان عفونت و رفع التهاب کمک کنن. اگر علت قفل شدن دهان، جراحت یا ضربه باشه، ممکنه نیاز به جراحی باشه. اگر علت قفل شدن دهان، بیماری‌های مفصل فکی باشه، ممکنه نیاز به درمان‌های خاصی مثل فیزیوتراپی یا داروهای شل‌کننده عضله باشه.

در برخی موارد، ممکنه پزشک ترکیبی از درمان‌ها رو برای شما تجویز کنه. به عنوان مثال، ممکنه علاوه بر مصرف داروهای شل‌کننده عضله، به شما توصیه کنه که تمرین‌های آرام‌بخش رو هم انجام بدید.

پیشگیری

همان‌طور که می‌دونید، پیشگیری همیشه بهتر از درمانه. برای پیشگیری از قفل شدن دهان، می‌تونید کارهای زیر رو انجام بدید:
بهداشت دهان و دندان رو رعایت کنید. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، از پوسیدگی و عفونت دندان‌ها جلوگیری کنید.
معاینات منظم دندانپزشکی رو انجام بدید. دندانپزشک می‌تونه مشکلات دندانی رو زودتر تشخیص بده و جلوی پیشرفت اون‌ها رو بگیره.
استرس رو مدیریت کنید. استرس می‌تونه باعث انقباض عضلات فک بشه. با مدیریت استرس، می‌تونید از سفت شدن عضلات فک جلوگیری کنید.
با رعایت این نکات، می‌تونید لبخندی آزاد و شاد داشته باشید و از قفل شدن دهان در امان باشید. 6 علت اصلی قفل شدن فک را در این مطلب بخوانید.

نتیجه گیری

حالا که با علت‌ها و درمان‌های قفل شدن دهان آشنا شدید، می‌دونید که این مشکل، قابل درمانه. پس، اگر با این مشکل مواجه شدید، نگران نباشید و هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.