02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است؟

زمان مطالعه : 7 دقیقه | منتشر شده در: 1402/07/29

نکته مهمی که باید در مورد ارزش واقعی لمینت دندان (روکش سرامیکی) بدانید، دانستن ماندگاری و دوام لمینت دندان است.

مطمئناً در زمینه دندانپزشکی زیبایی می‌توان جایگزین‌های ارزان‌تری به جای لمینت دندان پیدا کرد، اما اکثر آنها نمی‌توانند یکپارچگی خودشان را در طولانی مدت حفظ کنند. می‌توان گفت لمینت سرامیکی یا پرسلن ماده‌ای منحصر به فرد در دندانپزشکی دارند. اگر نسبت هزینه در نتیجه به‌دست آمده را عادلانه بسنجید، تایید خواهید کرد که لمینت دندان بهترین گزینه برای کسانی است که دندان‌هایشان خوردگی، لکه، ترک، تغییر رنگ و شکاف دارند.

 

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

از نظر تجربی ثابت شده که لمینت دندان با توجه به کیفیت کار و مراقبت شخصی می‌تواند بین 10 تا 15 سال دوام بیاورد. حتی در صورت رعایت یک سری نکته‌های لازم، لمینت دندان می‌تواند تا 20 سال نیز سالم بماند، بدون شک این میزان پایداری در بین روکش‌های مختلف دندان استثنایی است.

رعایت نکته‌های زیر می‌تواند ماندگاری و دوام لمینت دندان شما را تا حد امکان حفظ کند:

  •      استفاده از مواد مرغوب در ساخت روکش دندان
  •      انجام کار توسط دندانپزشک زیبایی مجرب (نصب نادرست روکش‌ها باعث ترک خوردن آنها می‌شود)
  •      مراقبت صحیح از روکش‌ها
  •      داشتن دندان‌های سالم و محکم
  •      دو بار در سال ویزیت برای بررسی دندان‌ها و جرم‌گیری آنها

در واقع لمینت "چینی" اولین انتخاب دندانپزشکان زیبایی است، زیرا از نظر مقاومت در برابر لک رتبه دوم را دارد و بسیار بادوام است. این خاصیت ضد لک و ماندگاری بالا آن را بسیار شبیه به مینای دندان کرده است.

اگر از ونیرهای کامپوزیت استفاده می‌کنید باید بارها آنها را تعویض کنید، زیرا حداکثر بین 5 تا 7 سال ماندگاری دارند. در مقابل، روکش‌های بدون آماده‌سازی (مانند لومینیر) در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت مناسب به مدت 10 تا 15 سال قابل استفاده هستند.

آیا لمینت دندان می‌تواند به دندان آسیب برساند؟

این سوال ممکن است برای شما نیز مطرح شود. در پاسخ باید بگوییم که اگر قرار است خود لمینت دندان به دندان‌های ما آسیب برساند، پس چه فایده‌ای دارد؟ نکته مهم در نصب لمینت دندان انتخاب دندانپزشک زیبایی ماهر و مجرب است.

نقطه بحرانی کار مربوط به فرآیند آماده‌سازی است. برای اینکه روکش‌ها به طور منظم و یکنواخت روی تمام دندان‌های شما قرار گیرند، مینای دندان باید در مرحله اول نازک‌تر شود. بدون این‌کار، نتیجه پوشش‌ها ناهموار و بیرون‌زده خواهد بود.

در بیشتر موارد، تنها به بریدگی نازکی از مینای دندان نیاز است و آن هم فقط در قسمت جلویی دندان‌ها (حدود 0.5 سانتی‌متر). این فرآیند به دندان شما آسیبی نمی‌رساند و ریشه آن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، به سرعت و به‌راحتی انجام می‌شود و برای راحتی شما از بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود.

می‌توان گفت لمینت دندان نه تنها بی‌ضرر است، بلکه از دندان‌های شما بیشتر محافظت می‌کند. در صورت وجود هر گونه ناراحتی ناشی از دندان قروچه، پس از دو یا سه روز از بین می‌رود. برخلاف تصورات غلط، با انجام لمینت دندان نسبت به پوسیدگی دندان و عفونت لثه حساسیت بیشتری نخواهید داشت.

 

چرا لمینت دندان دوام بیشتری دارد؟

مواد سرامیکی مانند مواد چینی بیش از 200 سال است که در دندانپزشکی استفاده می‌شود و برای استفاده از آن نیز دلیل خوبی وجود دارد. لمینت‌های دندانی (سرامیکی) ماندگاری بسیار بیشتری دارند، زیرا توانایی بالایی در تحمل فشارهایی که به طور معمول به دندان وارد می‌شود، دارند. جالب است بدانید لمینت سخت‌تر از مینای دندان است، بنابراین می‌تواند فشار زیادی را به دندان‌ها وارد کند و یکپارچگی آن‌ها را به هم نزند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به این ماده بیندازیم تا مشخص شود که چرا پرسلن بهترین انتخاب برای لمینت‌های دندان است. از سه نوع پرسلن می‌توان برای ساخت لمینت‌های دندانی یا سایر ترمیم‌های مرتبط با دندان استفاده کرد.

 

انواع پرسلن برای ساخت لمینت دندان

  •      لمینت فلدسپاتیک: کوارتز اساس ساختاری آن را تشکیل می‌دهد و برای چندین دهه برای ساخت لمینت‌های دندان استفاده می‌شود.
  •      لمینت گلاس لوسیت: در واقع یک ساختار کامپوزیت سرامیکی-شیشه‌ای است، اگرچه از این ماده می‌توان برای لمینت دندان استفاده کرد، اما بیشتر به عنوان روکش و بریج دندان استفاده می‌شود.
  •      لمینت زیرکونیوم: در ساختار آن از دی اکسید زیرکونیوم استفاده شده که در نهایت همرنگ دندان‌ها می‌شود. در صورت استفاده از پرسلن زیرکونیوم می‌توان آن را با پرسلن فلدسپات پوشاند تا پایداری آن افزایش یابد، این کار ظاهر طبیعی‌تری به آن می‌بخشد.

در لابراتوارهای دندانپزشکی، از این مواد با کیفیت بالا برای ساخت روکش‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند تحت فشار شدید به خوبی دوام بیاورند. به علاوه برای اینکه روکش‌ها حرکت نکنند و بیرون نیایند، محکم روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

نکته مهم دیگری که باید بدانید استفاده از لومینیرها است. لومینیرها نیز نوعی لمینت هستند، اما با یک تفاوت، آنها استحکام بسیار کمتری دارند. دلیل آن نیز مربوط به تیغه و فرم نازک لومینیرها است. استفاده از لومینیرها نیازی به تیز کردن دندان‌ها ندارد، به همین دلیل برخی از افراد به استفاده از این روکش علاقه‌مند هستند، اما نباید روی استحکام آن خیلی حساب باز کنند.

ضعیف‌ترین روکش‌های دندان از رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند، زیرا از مواد پرکننده همرنگ دندان ساخته شده‌اند.

 

چگونه عمر لمینت دندان را افزایش دهیم؟

گفتیم که لمینت دندان 15 تا 20 سال دوام می‌آورد، اما برای این کار باید نکته‌ها و دستورالعمل‌هایی را در مورد دهان و دندان رعایت کنید:

  •      دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. در صورت امکان خمیر دندان مخصوص لمینت دندان تهیه کنید و هرگز دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی جوش شیرین، پراکسید و سایر مواد سفید کننده مسواک نکنید.
  •      هر روز دندان‌های خود را نخ دندان بکشید، این کار از تشکیل پلاک در لبه‌های روکش جلوگیری می‌کند. تشکیل پلاک می‌تواند زمینه را برای تخریب سریع ونیرهای دندانی فراهم کند.
  •      هر روز از یک دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید. این کار از رشد باکتری‌های دهان جلوگیری می‌کند و می‌تواند سلامت و استحکام دندان‌های طبیعی را حفظ کند.
  •      اگر عادت به جویدن اشیاء مختلف مانند مداد، ناخن یا هر جسم سخت دیگری دارید، آن را متوقف کنید.
  •      از جویدن و له کردن غذای سفت با دندان (مانند آب نبات و غیره) خودداری کنید.
  •      اگر از دندان قروچه در شب رنج می‌برید، از محافظ دندان یا همان نایت گارد استفاده کنید.
  •      از سیگار کشیدن و سایر محصولات تنباکو خودداری کنید.
  •      در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی در لمینت دندان خود، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

مهم‌ترین نکته این است که حداقل هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند مشکلات احتمالی را برطرف کند. به علاوه با جرم‌گیری دندان‌ها به افزایش ماندگاری و دوام لمینت دندان کمک زیادی می‌کند.

 

لمینت دندان یا تاج دندان کدام دوام بیشتری دارد؟

به طور کلی دوام لمینت‌های دندان بیشتر از روکش‌های دندانی است. اگر به توصیه دندانپزشک زیبایی از تاج دندان استفاده می‌کنید، احتمالاً باید زودتر آن را تعویض کنید. اما همچنان با رعایت نکته‌های فوق می‌توانید عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

از نظر زیبایی، تاج دندان عملکردی مشابه لمینت دندان دارد (هر دو باعث بهبود ظاهر دندان‌ها می‌شوند). اما تاج دندان بیشتر برای محافظت از دندان‌های ضعیف طراحی شده است، بنابراین روی آن قرار می‌گیرد و مانند کلاه کل دندان را می‌پوشاند، اما لمینت دندان مانند ماسک در جلوی دندان قرار می‌گیرد.

به طور کلی ماندگاری تاج‌های دندانی بین 5 تا 15 سال متغیر است. حتی با مراقبت بهینه، می‌توان عمر آن را تقریباً به اندازه لمینت دندان افزایش داد، هر چند کار بسیار دشواری است و اصلاً تضمین نمی‌شود. اما نکته مثبت این است که قرار دادن تاج دندان بر خلاف لمینت دندان جزء عمل زیبایی محسوب نمی‌شود و بیمه می‌تواند بخشی از هزینه آن را پوشش دهد. بنابراین، اگرچه هزینه تاج دندان و لمینت دندان در ابتدا برابر به نظر می‌رسد، اما در نهایت ممکن است با حفظ استحکام دندان‌ها، هزینه کمتری برای تاج‌های دندانی پرداخت کنید.

آیا لمینت دندان می‌تواند درمانی مادام العمر باشد؟

این حالت در صورتی امکان‌پذیر است که تمام اقدامات احتیاطی توصیه شده را رعایت کنید. اما واقعیت این است که نباید انتظارات‌تان در مورد ماندگاری لمینت دندان را تا این حد بالا ببرید. در نهایت مجبور خواهید شد یک یا دو بار در طول زندگی ونیرهای دندان خود را تعویض کنید. علاوه بر این، فرآیند تعویض سریع و آسان است و زمان زیادی نمی‌برد.

ابتدا دندانپزشک به راحتی روکش قدیمی را جدا می‌کند، سپس قالب جدیدی از دندان شما می‌گیرد و برای ساخت لمینت دندان به آزمایشگاه می‌فرستد. در صورت نیاز به کارهای جزئی، قبل از گذاشتن لمینت‌های جدید آنها را انجام می‌دهد.

اما در مواردی که لمینت دندان ترک خورده یا آسیب دیده است، معمولا باید زودتر تعویض شود. زیرا در اکثر موارد ترمیم روکش شکسته مانند حالت اولیه امکان‌پذیر نیست. به خاطر داشته باشید که لمینت دندان بسیار قوی است و مواردی از این قبیل (تعویض زودرس) به ندرت اتفاق می‌افتد.

 

چه زمانی لمینت دندان را تعویض کنیم؟

زمانی که عمر لمینت دندان به پایان می‌رسد یا به هر دلیلی آسیب دیده و شکسته می‌شود، باید تعویض شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین علائمی که زمان تعویض لمینت دندان را نشان می‌دهد بیان کرده‌ایم:

  •      تیرگی و از بین رفتن درخشندگی نسبت به سایر دندان‌ها
  •      تغییر رنگ لمینت دندان
  •      ترک خوردن یا خوردگی لمینت
  •      شل شدن اتصال روکش‌ها (در این حالت از دندان جدا می‌شود)
  •      پوسیدگی دندان زیر روکش
  •      رکود لثه

اگر به طور مرتب (دو بار در سال) به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، پزشک می‌تواند زمان تعویض لمینت‌های دندان را تشخیص دهد و به شما توصیه کند در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

در فرآیند جایگزینی لمینت دندان، ابتدا دندانپزشک روکش‌های قدیمی را به همراه یک لایه بسیار نازک از مینای دندان شما برمی‌دارد. سپس دندان‌ها را قالب می‌زند و دستور تاج جدیدی می‌دهد. البته برای راحتی شما یک روکش موقت‌، تا زمانی‌که روکش‌های جدید آماده شوند، روی دندان شما نصب می‌شود.

اگر دندان‌های شما مینای لازم برای حمایت از باند لمینت دندان را ندارند، ممکن است پزشک به شما توصیه کند تاج دندان قرار دهید.

 

لیمنت دندان ارزش پولش را داشت؟

لمینت‌های دندان یکی از بادوام‌ترین ترمیم‌های دندانی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا هزینه اولیه کمی بالا به نظر برسد، اما در نهایت به دلیل عمر طولانی این محصول (در صورت مراقبت از آن) حداکثر دوام را خواهد داشت و بله ارزش پول دادن  و هزینه کردن را دارد.

اگر هزینه سالانه آن را حساب کنید متوجه می‌شود که این هزینه ارزش درخشندگی دندان‌ها و طرح لبخند زیبایتان را دارد. لمینت دندان هزینه‌ای مناسب برای افزایش زیبایی و همچنین افزایش اعتماد به نفس شماست.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!