02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1402/07/27

لمینت‌های دائمی دندان حداقل ۱۰ سال دوام می‌آورند و بعد از این مدت باید آنها را با روکش‌ها و لمینت‌های جدید جایگزین کنید. اما ممکن است خیلی زودتر از این بازه زمانی لمینت‌های دندان بیفتند و دچار مشکل شوند که این مورد اصلاً طبیعی نیست. سوال اصلی این است که چرا لمینت‌های دندانی می‌افتند و دلایل افتادن آنها چیست؟

دلیل اصلی افتادن لمینت دندان مربوط به مشکلاتی است که روی دندان‌های شما در زیر روکش‌ها اتفاق می‌افتد و روی لمینت‌ها تاثیر می‌گذارد. یا به دلیل کیفیت روکش‌ها و یا به دلیل نصب بد توسط دندانپزشک است.

در این نوشته به دلایلی که باعث افتادن لمینت‌های دندانی می‌شوند و اقداماتی که در پی این اتفاق باید انجام دهیم، می‌پردازیم.

بدون مقدمه، بیایید شروع کنیم.

 

چرا لمینت‌ها می‌افتند؟

روکش‌های دندانی طوری طراحی شده‌اند که برای مدت طولانی دوام بیاورند، اما در موارد نادری می‌توانند از سطح دندان جدا شده و بیفتند. دلایل آن از عدم توجه بیمار به سلامت دهان و دندان گرفته تا مشکلات دندانپزشک متفاوت است. دانستن علل آن می‌تواند به پیشگیری از افتادن لمینت دندان کمک کند و باعث تداوم لبخند زیبا با ماندگاری مطلوب لمینت دندان شود.

در این نوشته به 9 دلیل جدا شدن و افتادن روکش‌ها و لمینت‌های چینی می‌پردازیم. این دلایل عبارتند از:

  1.      لمینت‌ها قدیمی هستند.
  2.      لمینت‌ها با غذایی که می‌خورید آسیب می‌بیند.
  3.      دندان شما پوسیده است.
  4.      آسیب فیزیکی و ضربه به صورت‌تان رسیده است.
  5.      مراقبت از دندان‌هایتان را جدی نگرفته‌اید.
  6.      یک ناهنجاری گاز گرفتن داشته باشید.
  7.      دندان قروچه دارید و به دندان‌هایتان فشار می‌آورید.
  8.      روکش‌های موقت دارید.
  9.      سهل‌انگاری دندانپزشک

خب حالا بیایید هر یک از این دلایل را بررسی کنیم.

1: قدیمی شدن روکش‌ها و لمینت‌ها

انتظار می‌رود لمینت‌ها و روکش‌های دائمی حداقل تا 10 سال به درستی کار کنند، حتی گزارش‌هایی از افرادی که لمینت کرده‌اند وجود دارد که ادعا داشته‌آند لمینت‌ها و روکش‌های چینی آنها بیش از 25 سال دوام آورده است. با گذشت زمان، ویژگی‌های باندینگ شروع به شل شدن می‌کنند و در نهایت باعث از بین رفتن لمینت‌ها و روکش‌ها می‌شوند. یعنی قدیمی شده و باید تعویض شوند.

2: آسیب دیدن لمینت‌ها با غذایی که می‌خورید

بیماران باید از فشار آوردن بیش از اندازه به دندان‌ها و لمینت‌های خود با عادات بد جویدن خودداری کنند. گاز گرفتن خوردنی‌های سخت، مانند آب نبات، معمولاً باعث ضعیف شدن و افتادن لمینت‌ها می‌شود. جویدن آب نبات‌های چسبنده و یخ نیز باعث آسیب به لمینت‌های شما می‌شود، که دومی برای دندان‌های طبیعی نیز خطرناک است.

3: پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندانی که لمینت و روکش روی آن چسبانده شده یکی دیگر از دلایل رایج افتادن لمینت است. پوسیدگی دندان به غیر از تخریب دندان و تسهیل افتادن لمینت، می‌تواند پیوند شیمیایی بین سطح دندان و روکش را ضعیف کرده و منجر به جدا شدن آن شود. قبل از نصب لمینت‌ها، دندانپزشک باید حفره دهان را به درستی از نظر پوسیدگی دندان یا بیماری لثه بررسی کند.

4: آسیب فیزیکی و ضربه به صورت

ضربه مستقیم یا بلانت به صورت می‌تواند به ساختار دندان آسیب برساند، آن را دررفته و باعث جدا شدن لمینت‌های دندانی روی سطح آن شود. افرادی که کارهای دندانپزشکی زیبایی مانند لمینت دارند باید در طول ورزش‌های تماسی که احتمال آسیب به صورت و بدنی بالایی دارند از محافظ دهان استفاده کنند.

شماره 5: جدی نگرفتن مراقبت از دندان

بدون شک مراقبت صحیح از دندان نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ایفا می‌کند و نتایج یک عمل زیبایی دندان را بهبود می‌بخشد و طول عمر لمینت‌های زیبایی را بهبود می‌بخشد. روش‌های نامناسب برای مراقبت از دندان منجر به شکست لمینت‌ها می‌شود که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

بهداشت ضعیف دهان

رعایت نکردن استانداردهای مراقبت از حفره دهان می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود که دلیل مهمی برای افتادن لمینت‌ها است.

استفاده از محصولات نامناسب مراقبت از دندان

محصولات مراقبت از دهان حاوی مواد نامناسب می‌توانند به لمینت‌های دندان آسیب برسانند و باید از مصرف آنها دروی کنید. الکل عوامل باندینگ را نرم می‌کند و لمینت‌های چینی چسبیده به سطح دندان را شل می‌کند. مطالعات اخیر نشان داده که استفاده طولانی مدت از دهان‌شویه حاوی مواد نامناسب می‌تواند بر ضخامت لمینت‌ها و در نتیجه افتادن آنها تأثیر بگذارد.

سوال متداول دیگری که بیماران از دندانپزشک می‌پرسند این است که "آیا لیسترین می‌تواند باعث افتادن لمینت‌ها شود؟" پاسخ بله است، زیرا این دهان شویه مبتنی بر مواد نامناسب است که می‌تواند عوامل باندینگ را از بین ببرد. اما دهانشویه‌های لیسترین بدون الکل نیز هستند که ممکن است مفید باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم که درباره استفاده از این محصول با دندانپزشک‌تان مشورت کنید.

استفاده از مسواک مناسب با خمیر دندان غیر ساینده نیز نقش بسزایی دارد. مسواک زدن با مسواکی که دارای موهای سفت است برای لمینت‌های دندان شما مضر است، آنها را ضعیف و افتادن آنها را تسهیل می‌کند.

6: داشتن ناهنجاری گاز گرفتن

دندان‌های فک بالا و پایین باید در یک راستا قرار گیرند تا نیروی گاز گرفتن به طور یکنواخت توزیع شود. اگر دندان‌های قوس‌های دندانی بالا و پایین به طور کامل به هم نرسند، بایت غیرطبیعی رخ می‌دهد. به آن مال اکلوژن نیز می‌گویند و انواع زیادی دارد مانند اوربایت، آندربایت، کراس بایت.

وجود هر نوع ناهنجاری گاز گرفتن به دلیل توزیع نامتعادل فشار روی دندان‌ها، احتمال جدا شدن و افتادن لمینت‌ها را افزایش می‌دهد.

7: فشار دادن دندان‌ها و دندان قروچه

دندان قروچه، یا فشار آوردن به دندان‌ها، به دلایل فیزیکی یا روانی، در طول روز، شب یا هر دو می‌تواند باعث کنده شدن، شکستگی یا جدا شدن لمینت‌ها و روکش‌ها شود. ساییدن و فشردن مداوم و منظم دندان‌ها، نیرویی بیش از حد توان به لمینت‌ها وارد م‌ کند و باعث کنده شدن آن‌ها می‌شود.

8: روکش‌های موقتی دارید

آیا روکش‌های موقتی نیز جدا می‌شوند؟ روکش‌های موقتی قرار نیست برای مدت طولانی دوام بیاورند، چون نصب می‌شوند تا پس از آماده شدن با روکش‌ها و لمینت‌های دائمی جایگزین شوند. روکش‌های موقت حدود یک هفته در دهان شما می‌مانند و ممکن است در این مدت جدا شوند، زیرا چسبندگی محکمی ندارند. اما با انتخاب دندانپزشک با تجربه و ماهر می‌توانید مطمئن باشید که حتی روکش‌های موقت دندان شما نیز به راحتی جدا نمی‌شوند.

9: سهل‌انگاری دندانپزشک

نحوه استفاده از لمینت دندان توسط دندانپزشک زیبایی می‌تواند پایداری و مدت زمان آنها را تعیین کند. سهل‌انگاری در طول عمل می‌تواند باعث کوتاه شدن ماندگاری لمینت‌های دائمی شود. اشتباهاتی که دندانپزشک می‌تواند مرتکب شود عبارتند از:

آماده‌سازی تهاجمی

در حین آماده‌سازی دندان، دندانپزشک لایه‌ای از مینای دندان را به نازکی کمتر از یک میلی‌متر برمی‌دارد. آماده‌سازی بیش از اندازه دندان منجر به لق شدن لمینت‌هایی می‌شود که نمی‌توانند به درستی به سطح دندان بچسبند و در نهایت جدا می‌شوند.

فرآیند پیوند

در طول فرآیند باندینگ، عوامل زیادی می‌توانند در ضعیف شدن و افتادن لمینت‌ها نقش داشته باشند. دندانپزشک باید مواد باندینگ مناسب را به مقدار کافی اعمال کند. استفاده از تکنیک باندینگ مناسب که توسط دندانپزشک برای هر فرد تعیین می‌شود و صرف زمان کافی برای چسبندگی لمینت‌ها می‌تواند از شل شدن و افتادن آن‌ها جلوگیری کند.

نادیده گرفتن شرایط پیش از درمان

درست مانند هر روش دیگر دندانپزشکی زیبایی، پیش از برنامه‌ریزی برای درمان، دندانپزشک باید معاینه کاملی از دندان شما داشته باشد. دندانپزشک باید مشکلات احتمالی دندانی و دهانی را بررسی کند. به عنوان مثال: بیماری لثه، پوسیدگی دندان، نامرتبی دندان‌ها یا شکستگی دندان. عدم درمان هر یک از این شرایط پیش از نصب لمینت‌های دائمی منجر به چسبندگی ضعیف و افتادن زودتر از حد انتظار می‌شود.

هنگام افتادن و جدا شدن لمینت‌ها چه باید کرد؟

در صورت جدا شدن و افتادن لمینت دندان، بیماران نباید سعی کنند خودشان آن را به روی دندان برگردانند. لمینت‌ها مواد حساسی هستند که در صورت انجام کارهای غیرحرفه‌ای به راحتی آسیب می‌بینند. خوب پس چه کار کنیم؟

تمام قطعات را جمع‌آوری کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام قطعات افتاده را در یک جعبه یا ظرف کوچک قرار دهید. آنها را از آسیب بیشتر محافظت کنید.

با دندانپزشک خود تماس بگیرید

از آنجایی که جدا شدن و افتادن لمینت‌ها یک وضعیت اورژانسی دندان است. پس از افتادن لمینت، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات ترتیب دهید. در مطب دندانپزشکی، دندانپزشک به دقت لمینت را بررسی می‌کند تا ببیند آیا امکان بازگرداندن دوباره آن وجود دارد یا نیاز به لمینت جدید دارید. اگر همان لمینت قابل استفاده باشد، دندانپزشک آن را به طور دقیق ارزیابی می‌کند و آن را با ماده باندینگ صحیح برمی‌گرداند. انتظار می‌رود این لمینت قبل از جایگزینی با لمینت‌های جدید برای مدت طولانی دوام بیاورد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!