02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت دندان ترمیم دارد؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/29

بروزرسانی شده در: 1402/07/08

اگر لمینت دندان شما ترک خورد، یا شکسته و افتاد می‌توانید دوباره آن را ترمیم کنید. این سوالی است که بیشتر بیماران از ما می‌پرسند. برای پاسخ به این سوال و اینکه بعد از به وجود آمدن این مشکلات برای لمینت چه باید کرد، باید بدانید که هر یک از این موارد راه‌حل‌های ترمیمی جداگانه‌ای دارند که در این نوشته سعی می‌کنیم آنها را توضیح بدهیم.

ترمیم لمینت دندان جدا شده

در صورت جدا شدن لمینت دندان باید مراحل زیر را طی کرد:

     قطعات لمینت را با دقت از روی دندان‌های خود جدا کنید.

     پوشش‌های برداشته شده را در مکانی امن (مانند جعبه دارو) قرار دهید. مراقب باشید که اگر روکش دندان هنوز سالم است، دندانپزشک احتمالا می‌تواند آن را مجدداً استفاده کرده و برای شما نصب کند.

     با دندانپزشک خود تماس بگیرید یا به مطب او مراجعه کنید و مشکل را با او در میان بگذارید.

     برای جلوگیری از آسیب، از جویدن غذای سفت خودداری کنید.

     سعی کنید مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم و خیلی سرد را محدود کنید تا دندان حساس نشود.

با برداشتن لمینت از روی دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

در بیشتر موارد از بین رفتن لمینت دندان باعث می‌شود که دندان‌ها نیاز به ترمیم دوباره داشته باشند. موارد زیر از جمله موارد اضطراری است که ممکن است پس از جدا شدن لمینت رخ دهد:

     شکستگی لمینت: ممکن است لمینت بیفتد و مشکلاتی مانند ترک خوردن، شکستن، له شدن و ... ایجاد شود که در این شرایط در صورت امکان باید لمینت دندان را ترمیم کرد.

     جدا شدن کامل روکش: در این حالت روکش به طور کامل از دندان جدا می‌شود اما هیچ آسیبی به آن وارد نشده است.

دندان‌ها را خوب بررسی کنید تا میزان آسیب به روکش را بفهمید.

این مرحله باید بسیار با دقت انجام شود. در مواردی که روکش لمینت دندان شکسته و قسمت‌هایی از آن همچنان به دندان چسبیده است، ممکن است این قسمت‌های باقی‌مانده تیز بوده و باعث آسیب شود. بنابراین هنگام معاینه قسمت‌های مختلف دندان مراقب انگشتان، زبان، لب‌ها و گونه‌های خود باشید.

در حین بررسی لیمنت دندان افتاده یا شکسته شده و غیره دو حالت پیش می‌آید.

 تاج دندان شما به طور کامل از روی دندان‌تان کنده شده و هیچ آسیبی ندیده است. 

روکش شکسته یا ترک خورده و نیاز به تعمیر دارد.

روکش به طور کامل از روی دندان کنده شده است

اگر فقط روکش لمینت دندان از روی دندان‌تان کنده شده باشد، شما نگرانی خاصی ندارید. در این صورت هنگام بررسی وضعیت لمینت دندان متوجه خواهید شد که:

     احساس متفاوتی را در سطح جلوی دندان‌های خود مشاهده خواهید کرد. در این صورت ممکن است احساس تیزی نداشته باشید، اما دندان‌هایتان ظرافت خود را از دست داده‌اند.

     توجه داشته باشید که ممکن است دندانپزشک قسمتی از دندان‌های شما را برای نصب لمینت سرامیکی روی دندان‌های شما تراشیده باشد. این باعث می‌شود که دندان‌هایتان ناهموار باشد. اما دندان‌های شما همچنان صاف خواهند بود.

     در این زمان، اگر به دندان‌هایتان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دیگر درخشش قبلی‌شان را ندارند. همچنین اندازه آنها نسبت به قبل کوچکتر شده و رنگ خود را از دست داده‌اند.

     در اغلب موارد، زمانی که لمینت دندان کنده می‌شود، مواد مورد استفاده برای چسباندن آن از روی دندان خارج می‌شود. به این ترتیب چیزی که می‌بینید رنگ اصلی دندان‌های خودتان است.

بخشی از لمینت دندان روی دندان‌تان مانده است

این اتفاق به عنوان شدیدترین مشکل در این زمینه شناخته می‌شود. زیرا در این مواقع باید مراقب بود که تیزی دندان‌ها آسیبی ایجاد نکند. در این شرایط متوجه خواهید شد که قسمت‌هایی از مینای دندان شما از بین رفته است. قسمت شکسته می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد. در هر صورت لازم است لمینت دندان خود را تعمیر کنید.

پس از اینکه محتویات دهانتان را خالی کردید، لازم است قطعات جدا شده از مینای دندان خود را جمع آوری کنید. برای این منظور می‌توانید به آرامی دهان خود را بشویید و محتویات آن را در ظرفی بریزید و سپس آن را به دقت بررسی کنید. به این ترتیب احتمال جمع شدن قطعات شکسته لمینت دندان افزایش می‌یابد.

بعد از اینکه قطعات لمینت ونیر دندان را مونتاژ کردید، به آنها نگاه کنید:

     اگر یک قطعه بزرگ روکش روی دندانتان پیدا کردید، احتمالاً لمینت دندان شما نشکسته و فقط از سطح دندان شما جدا شده است. در این شرایط، دندانپزشک احتمالا می‌تواند آن را دوباره روی دندان‌های شما نصب کند.

     اما اگر لمینت دندان شما شکسته و به قطعات کوچک تقسیم شده باشد، احتمالاً وضعیت پیچیده خواهد شد. زیرا در اکثر مواقع این پوشش قابل تعمیر نیست و باید با لیمنت جدید تعویض شود.

بررسی قابلیت استفاده از لمینت دندان

برای بررسی اینکه آیا لمینت دندان شما هنوز قابل استفاده است یا نه، می‌توانید از نکته‌های زیر استفاده کنید:

     وقتی به قسمت برجسته لمینت دندان نگاه می‌کنید، باید متوجه شوید که چقدر شبیه دندان طبیعی شماست. لبه‌های روکش در این قسمت عموما گرد است و با لمس آن متوجه صاف بودن آن می‌شوید.

     بررسی داخل کاور ممکن است دشوارتر به نظر برسد. این قسمت معمولاً شکلی متقارن دارد و با لمس آن متوجه تیزی آن می‌شوید.

     معاینه دندان ها نیز ضروری است. زیرا ممکن است هنوز قسمت‌هایی از پوشش روی دندان شما باقی مانده باشد. در این صورت مراقب باشید تا قسمت‌های تیز به بدن شما آسیبی نرسانند.

     همانطور که در بالا ذکر شد، احتمالاً موادی که توسط آن روکش به دندان چسبانده شده است، به همراه روکش از روی دندان برداشته شده و سطح اصلی دندان نمایان می‌شود.

اگر متوجه شدید که لمینت دندان شما سالم است و آسیب جدی ندیده است، هنگام مراجعه به دندانپزشک آن را با خود ببرید. در این صورت می توان با هزینه اندکی روکش را تعمیر کرد و در هزینه‌های درمان صرفه جویی کرد. بنابراین وقتی کاور را جمع کردید، آن را در دستمال نرم بپیچید و در ظرف محکمی قرار دهید. قیمت لمینت دندان جز مهمترین موارد است که باید آن را جدی بگیرید.

در صورت شکستگی لمینت دندان باید اجزای آن را جمع‌آوری کرده و هنگام مراجعه به کلینیک دندان با خود ببرید. احتمالاً این قسمت‌ها به دندانپزشک کمک می‌کند تا مشکل را با دقت بیشتری بررسی کند.

همانطور که گفته شد، لمینت دندان اگر به صورت کامل شکسته یا ترک خورده و یا لب پر شده باشد، لمینت دندان را نمی‌توانید ترمیم کنید و باید به فکر تعویض با لمینت جدیدی باشید. در حالت کلی در شرایط زیر لمینت دندان قابل ترمیم نیست:

  •     شکستن یا ترک خوردن لمینت
  •     لب پر شدن لمینت
  •     تغییر رنگ و لک شدن لمینت
  •     افزایش پوسیدگی دندان زیر لمینت

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!