02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت دندان پوسیده

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/29

بروزرسانی شده در: 1402/09/17

دندان‌های پوسیده و کرم خورده را می‌توان با لمینت دندان سرامیکی یا با ونیرهای کامپوزیتی درمان کرد و دندان‌های پوسیده را تبدیل به دندان‌های سالمی کرد که مثل روز اولشان باشند.

شما هر چه زودتر نسبت به درمان دندانهای پوسیده‌تان اقدام کنید برنده هستید. در مراحل اولیه پوسیدگی دندان زودتر و آسانتر قابل درمان هستند، اما در مراحل پیشرفته ممکن است به همراه دندان پوسیده با انبوهی از عوارض دیگر نیز روبه‌رو شود. بنابراین، اصل اساسی برای درمان پوسیدگی دندان، شناسایی زودهنگام مشکل است، درست زمانی که هنوز دندان قابل نجات دادن است.

به عنوان مثال، در مراحل اولیه پوسیدگی دندان، استفاده از وارنیش فلوراید ساده روی ناحیه آسیب دیده ممکن است برای درمان این عارضه کافی باشد. علاوه بر این، اقدامات سبک زندگی نیز می‌تواند از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند. در مراحل پیشرفته‌تر، زمانی که حفره‌های شدید ایجاد شده‌اند، دندان پوسیده باید برداشته شود و با یک پرکننده پر شود یا با لمینت و روکش بسته شود. در مواردی که اعصاب داخلی در معرض دید باشند و باعث درد شدید شوند، درمان ریشه توصیه می‌شود. دندانی که بیش از حد آسیب دیده ممکن است نیاز به جراحی یا برداشتن داشته باشد.

چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

دندان‌هایی که به شدت پوسیده‌اند، در واقع وارد مرحله فاسد شدن گشته‌اند. این فاسد شدن با خوردن غذاهای شیرین یا نشاسته‌ای و رسیدگی نکردن به بهداشت دهان و دندان شدیدتر و غیر قابل درمان می‌شود.

تمیز نکردن منظم دندان‌ها باعث می‌شود، باکتری‌ها سطحی نازک از پلاک چسبنده را روی دندانها پدید می‌آورند و در آنجا جمع و لثه شما را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. این باکتری‌ها که حالا در روی دندان شما زندگی می‌کنند از راه قندها و نشاسته‌هایی که شما مصرف می‌کنید تغذیه و از خودشان اسیدهایی تولید می‌کنند که مینای دندان شما را دچار پوسیدگی و فرسودگی می‌کند.

زمانی که مینای دندان خراشیده و نابود می‌شود، باکتری‌ها و پلاک‌هایی که روی دندان جمع می‌شوند، به عاج نرم‌ درون دندان و پالپ مرکز دندان هجوم می‌آورند و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. به همراه این پوسیدگی عفونت دردآور و غیر قابل تحملی نیز در پالپ تولید می‌شود که می‌تواند به سایر ناحیه‌های بدن نیز سرایت کند.

علائم اولیه پوسیدگی دندان چیست؟

یک شکاف کوچک در روی دندان می‌تواند بدون هیچ علامتی ظاهر دندان شما را به خطر بیندازد. پس بسیار مهم است که در زمان های منظمی به دندانپزشک خودتا سر بزنید و ویزیت شوید تا سلامتی دندان‌هایتان بررسی شود. هر چقدر زودتر مشکل پوسیدگی دندان تشخیص داده شود، درمان کردن آن نیز راحت تر و کم هزینه تر خواهد بود. ولی با بیشتر شدن شکاف و پوسیدگی روی دندان و تشخیص دیر هنگام آن، درمان نیز سخت‌تر خواهد شد. علائم متداول دندان پوسیده عبارتند از:

  •      دندان درد یا درد موقع گاز گرفتن
  •      حساسیت به غذاهای گرم و سرد، شیرین و ترش
  •      لکه‌های قهوه‌ای، سیاه، زرد یا سفید روی دندان
  •      بوی بد دهان یا طعم نامطبوع در دهان
  •      تورم لثه

 

ترمیم دندان پوسیده با لیمنت دندان

از لمینت‌ها نیز می‌توان کمک گرفت تا دندان‌های پوسیده را ترمیم کرد. برای این کار از لمینت سرامیکی استفاده می‌شود. لیمنت‌های سرامیکی معمولا از سرامیک‌های شیشه‌ای ساخته می‌شوند که یکی گزینه خوب با خصوصیات منحصربه فرد برای ساخت روکش و لمینت عالی است.

برنامه درمانی لمینت سرامیکی اینگونه است که پیش از هر کاری، دندانپزشک دندان را معاینه کرده و جویدن و گاز گرفتن دندان را بررسی می‌کند تا اگر لازم باشد، مشکلات دندانی دیگر نیز پیش از آماده‌سازی لمینت دندان برطرف شود.

سپس تصویری از دندان توسط رادیولوژی گرفته شده و توسط متخصص لمینت بررسی می‌شود و با توجه به آن برنامه درمانی دندان پوسیده شروع می‌شود. دندانپزشک با توجه به تصویر لمینت سرامیکی مناسب را با در نظر گرفتن شکل، رنگ انتخاب می‌کند.

ترمیم دندان پوسیده با پرکننده‌های کامپوزیت

حفره کوچکی روی دندان بر اثر پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود، این حفره نتیجه پوسیده شدن دندان است. پوسیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که اسیدهای ناشی از باکتری‌ها و پلاک‌ها مینای دندان را تجزیه می‌کنند. همانطور که اسیدها دندان را فرسایش می‌دهند، نقاط ضعفی روی دندان ایجاد می‌کنند که به حفره تبدیل می‌شوند. پس از تشکیل حفره، برگشت‌ناپذیر است. اما می‌توان آن را با پر کننده کامپوزیت ترمیم کرد.

پر کننده کامپوزیت جایگزینی بدون فلز و جیوه برای پر کردن دندان‌های پوسیده است. این پرکننده از رزین کامپوزیت ساخته شده است که از ترکیب ظریفی از مواد مانند پلاستیک و شیشه ریز تشکیل شده است. اگرچه پر کردنی کامپوزیت به اندازه آمالگام قوی نیست، پرکننده‌های کامپوزیت اخیر به اندازه کافی قوی هستند که برای هر نوع ترمیم دندان مورد استفاده قرار گیرند.

شاید مهمترین مزیت انتخاب پرکننده‌های کامپوزیت برای ترمیم دندان پوسیده همرنگ بودن آنها باشد، به این معنی که به عنوان یک راه حل زیبایی عالی برای حفره‌ها عمل می‌کنند، به خصوص اگر دندان‌های ردیف جلو آسیب دیده باشند.

آیا دندان لیمنت شده نیز پوسیده می‌شود؟

سوالی که اکثر بیماران بعد از انجام لمینت دندان برای دندان‌های پوسیده‌ خود می‌پرسند این است که آیا دندانی که با لمینت دندان ترمیم شده، می‌تواند دوباره پوسیده شود؟ خود لمینت پوسیده می‌شود؟

در جواب باید بگوییم که بله لمینت نیز دچار پوسیدگی می‌شود. در صورتی که مراقبت‌های بهداشتی دندان و دهان را رعایت نکنید. دندان دچار پوسیدگی شده و درنهایت زیر ونیرها دندان‌ها نیز دچار پوسیدگی می‌شوند.

شما بعد از اینکه لمینت دندان را برای دندان پوسیده انجام دادید یا مسواک زدن و نخ  کشیدن را به یکی از چیزهای مهم زندگی‌تان تبدیل کنید. البته باید به طور منظم به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید تا معاینه دقیقی از لمینت دندان‌ شما انجام شود. تا اگر لمینت با عارضه‌ای روبه‌رو شد، دندانپزشک سریعتر اقدامات محافظتی لازم را انجام دهد. دکتر محمدی در این مواقع بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

اگر در نگهداری لمینت دندان کوشا نباشید ممکن است دندان پوسیده دوباره شروع به پوسیدن کرده و لمینت را هم تحت تاثیر بگذارد. به طوری که مجبور شوید لمینت دندان را بردارید و دوباره از نو مراحل ترمیم پوسیدگی دندان و گذاشتن لمینت را تکرار کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!