02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فرق ایمپلنت فوری با معمولی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/24

بروزرسانی شده در: 1403/01/21

ایمپلنت معمولی، ایمپلنت فوری و بارگذاری فوری انواع مختلفی از کاشت ایمپلنت دندانی هستند که هر کدام شرایط و مدت زمان متفاوتی را با هم دارند. در ایمپلنت فوری مدت زمان لازم برای اتمام درمان در مقایسه با ایمپلنت های معمولی 2 تا 6 ماه کاهش می‌یابد.

کاشت ایمپلنت‌های دندانی معمولی

ایمپلنت های معمولی یک نوع آزمایش شده و واقعی از ایمپلنت دندان هستند که در سه دوره درمان طی 9 تا 12 ماه انجام می‌شود. این نوع ایمپلنت دندانی در اکثر کلینیک‌های دندانپزشکی مدرن کمتر انجام می‌شوند، زیرا زمان بیشتری برای تکمیل درمان لازم است.

مدت زمان مورد نیاز برای ایمپلنت معمولی

در مجموع، 3 جلسه در حدود 9-12 ماه برای ایمپلنت معمولی لازم است. دو جلسه اول هر کدام حدود 3 تا 5 روز و آخرین جلسه حدود یک هفته کامل نیاز دارد.

مراحل کاشت ایمپلنت معمولی

مرحله 1: ابتدا دندان کشیده می‌شود و قبل از کاشت ایمپلنت به لثه/استخوان فرصتی برای بهبودی داده می‌شود. معمولاً این کار حدود 2 تا 6 ماه طول می‌کشد تا کاشت ایمپلنت انجام شود. گاهی اوقات، مواد پودری مصنوعی استخوان را در محل خالی استخراج قرار می‌دهند تا اطمینان پیدا کنند که استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت وجود دارد. به این کار پیوند استخوان مینور یا پیوند سوکت می‌گویند. اگر دندان از بین رفته یا پوسیدگی بیش از اندازه‌ای دارد، باید 2 تا 6 ماه از زمان از دست دادن دندان برای کاشت ایمپلنت صبر کنید. استخراج، و گرافت سوکت در صورت نیاز معمولا در یک جلسه انجام می‌شود.

مرحله 2: پس از بهبودی استخوان و لثه، محل استخراج مجددا باز می‌شود و می‌توان ایمپلنت دندانی را قرار داد. ایمپلنت در خود استخوان فک پیچ می‌شود و سپس لثه‌ها روی ایمپلنت مهر و موم می‌شوند. استخوان فک شما در واقع در اطراف ایمپلنت در فرآیندی به نام پیوند استخوانی رشد می‌کند و این کار باید قبل از نصب اباتمنت و تاج دائمی انجام شود. معمولاً حدود 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت با استخوان فک شما یکپارچه و به اندازه کافی برای حمایت از اباتمنت و تاج پایدار شود. ایمپلنت‌ها را می‌توان تنها در یک نوبت قرار داد، اما پیگیری برای برداشتن بخیه، چک آپ و غیره ضروری است.

مرحله 3: پس از اینکه ایمپلنت‌ها پایدار شدند، برای نصب اباتمنت و تاج برمی‌گردید. در این ویزیت، لثه‌ها باز می‌شوند، اباتمنت‌ها به ایمپلنت‌ها متصل می‌شوند و سپس از اباتمنت‌ها و دندان‌های اطراف آن قالبی برداشت می‌شود تا به آزمایشگاه دندانپزشکی که در آن روکش‌ها ساخته می‌شود، فرستاده شود. بسیار مهم است که خودتان را تا زمانی که روکش‌ها بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند سرحال نگه‌دارید. چند روز طول می‌کشد تا آزمایشگاه تاج‌ها را بسازد و کل فرآیند معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد.

حتما بخوانید: ایمپلنت دیجیتال

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت‌های دندانی فوری

ایمپلنت‌های کاشت فوری ایمن، موثر و رایج‌ترین نوع ایمپلنت هستند که توسط کلینیک‌های دندانپزشکی مدرن و متخصصان ایمپلنت انجام می‌شود. ایمپلنت فوری یعنی این ایمپلنت‌ها بلافاصله پس از کشیدن دندان‌های موجود و اغلب همزمان با پیوند سوکت لیفت سینوس قرار می‌گیرند. اینکار این اجازه را می‌دهد تا مدت زمان لازم برای اتمام درمان در مقایسه با ایمپلنت‌های معمولی 2 تا 6 ماه کاهش یابد.

مدت زمان مورد نیاز برای ایمپلنت فوری

در مجموع 2 جلسه در حدود 4-6 ماه برای کاشت ایمپلنت فوری مورد نیاز است. جلسه اول معمولاً حدود 3-5 روز و جلسه دوم معمولاً حدود یک هفته کامل طول می‌کشد.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری

مرحله 1: کشیدن دندان انجام می‌شود و ایمپلنت در یک ویزیت قرار می‌گیرد. گاهی اوقات، مواد پودری مصنوعی استخوان را در محل خالی استخراج قرار می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت وجود دارد. به این پیوند استخوان مینور یا پیوند سوکت می‌گویند. اگر استخوان کافی در دندان مولر فک بالا یا ایمپلنت پرمولر وجود نداشته باشد، مواد استخوانی در محل استخراج قرار داده می‌شود و غشای سینوس به سمت بالا حرکت می‌کند. به این عمل لیفت سینوس می‌گویند. در اکثر موارد، کاشت ایمپلنت و پیوند سوکت یا لیفت سینوس را می‌توان در یک جلسه انجام داد. اگر پیوند استخوان اصلی (گرافت بلوکی) مورد نیاز باشد، به یک جلسه اضافی قبل از کاشت ایمپلنت نیاز است. برای اینکه بدانید به این جلسه نیاز دارید یا نه، می‌توان اشعه ایکس پانورامیک یا سی تی اسکن گرفت و با دیدن آنها همه چیز مشخص می‌شود.

پس از اینکه ایمپلنت به استخوان فک پیچ شد، لثه‌ها روی ایمپلنت مهر و موم می‌شوند. سپس حدود 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت با استخوان فک شما یکپارچه شود تا اینکه به اندازه کافی برای حمایت از اباتمنت و تاج پایدار شود. کاشت ایمپلنت می‌تواند تنها در یک نوبت انجام شود، اما مشاوره اولیه و ویزیت تشخیصی، پیگیری برای برداشتن بخیه و معاینه پس از عمل نیز لازم است.

مرحله 2: پس از اینکه ایمپلنت‌ها پایدار شدند، برای نصب اباتمنت و تاج برمی‌گردید. در این ویزیت، لثه‌ها باز می‌شوند، اباتمنت‌ها به ایمپلنت‌ها متصل می‌شوند و سپس از اباتمنت‌ها و دندان‌های اطراف آن قالبی برداشت می‌شود تا به آزمایشگاه دندانپزشکی که در آن روکش‌ها ساخته می‌شود، فرستاده شود. چند روز طول می‌کشد تا آزمایشگاه تاج‌ها را بسازد و کل فرآیند معمولاً حدود 3 نوبت در طول یک هفته کامل طول می‌کشد.

ایمپلنت‌های دندانی با بارگذاری فوری

ایمپلنت‌های بارگذاری فوری، ایمپلنت‌هایی با طراحی ویژه هستند که می‌توانند اباتمنت و تاج دائمی را بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت نصب کنند. این یعنی دندان‌های جدید شما می‌توانند تنها در یک جلسه کامل شوند. برخلاف تصور رایج، ایمپلنت‌های «فوری» در همان روزی که ایمپلنت از طریق جراحی گذاشته می‌شود به ایمپلنت متصل نمی‌شوند.

مدت زمان مورد نیاز برای ایمپلنت بارگذاری فوری

ایمپلنت‌های بارگذاری فوری را می‌توان قرار داد و تاج‌های دائمی را در یک جلسه دیگر نصب کرد. با توجه به نوع سیستم مورد استفاده، مدت زمان یک هفته تا دو ماه مورد نیاز است. در حالت متوسط معمولا دو هفته‌ای برای کاشت این نوع ایمپلنت نیاز دارید.

آنچه باید در مورد ایمپلنت‌های بارگذاری فوری بدانید

  •      اکثر بیماران کاندیدای خوبی برای ایمپلنت‌های بارگذاری فوری نیستند.
  •      ساختار استخوانی ایده‌آل، شرایط پریودنتال (لثه) عالی و سلامت کلی بدن برای کاندید شدن این ایمپلنت‌ها لازم است.
  •      همه ایمپلنت‌ها را نمی‌توان فورا بارگذاری کرد.
  •      از دندانپزشک‌تان بپرسید که می‌خواهید از کدام برند و نوع ایمپلنت برای بارگذاری فوری شما استفاده کنند.
  •      ایمپلنت‌های بارگذاری فوری ایمن، موثر هستند و موفقیتی به اندازه سایر ایمپلنت‌های دندانی دارند.
  •      حتماً کلینیکی را انتخاب کنید که تجربه زیادی در استفاده از این ایمپلنت‌ها داشته باشد.
  •      ایمپلنت‌های "مینی" ایمپلنت‌های بارگذاری فوری نیستند و فقط برای ترمیم‌های موقت یا برای ایجاد ثبات در پروتز استفاده می‌شوند.
  •      برای تشخیص اینکه کاندیدای خوبی برای کاشت بارگذاری فوری ایمپلنت هستید، می‌توانید یک تصویر اشعه ایکس از دندان‌هایتان بگیرید و با شرح نیازهای دندانی خودتان به دندانپزشک متخصص و متبحر در این زمینه نشان دهید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که هر مورد ایمپلنت تفاوت چشمگیری با دیگر ایمپلنت‌ها دارد. همچنین دندانپزشکان مختلف با توجه به تجربه، تحصیلات و سیستم ایمپلنت یا موادی که ارائه می‌دهند، از دستورالعمل‌های متفاوتی پیروی می‌کنند. بهترین راه این است که ابتدا یک دندانپزشک ماهر و متبحر پیدا کنید و خواسته‌های خود را با وی در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!