02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ایمپلنت دندان سرامیکی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/19

بروزرسانی شده در: 1403/01/21

ایمپلنت دندانی سرامیکی مدرن، وقتی به درستی گذاشته شوند و توسط یک دندانپزشک مجرب و ماهر روی آنها کار شود، افزوده‌های بسیار نوآورانه در ایمپلنتولوژی دندان هستند.

در گذشته، ایمپلنت های سرامیکی دندان معمولاً به عنوان بخشی از یک روش کلی‌تر در دندانپزشکی در نظر گرفته می‌شد. اما امروزه آنها یک روش درمانی موثر و مناسب هستند و یکی از بزرگترین نوآوری‌ها در دندانپزشکی به شمار می‌روند. و طرفداران و متقاضیان زیادی را هم به همراه دارند.

ایمپلنت معمولاً پیچی است که با یک عمل جراحی جزئی وارد استخوان فک می‌شود و به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان عمل می‌کند. پس از گذشت سه ماه از زمان بهبودی، ایمپلنت به طور محکم به استخوان متصل می‌شود. در این مرحله یک تاج یا دندان مصنوعی جدید به این ریشه دندان مصنوعی متصل می‌شود. با ایمپلنت دو قسمتی، استاندارد فعلی ایمپلنت‌های تیتانیومی، ابتدا یک اباتمنت با یک پیچ داخلی کوچک به ایمپلنت متصل می‌شود. ایمپلنت دندان یک تکه در صورتی که ایمپلنت و اباتمنت از ابتدا محکم به هم متصل شده باشند و کل سیستم از یک قسمت ساخته شده باشد، ایمپلنت یک تکه محسوب می‌شود.

اما ایمپلنت دندانی سرامیکی به دلیل نوآوری‌های تکنولوژیکی در مواد، طراحی سطح و پروتکل‌های درمانی اکنون امکان پیاده سازی مزایای بالینی دی اکسید زیرکونیوم را در عمل به نفع بیماران فراهم می‌کند. میزان ماندگاری اکثر سیستم‌های سرامیکی مدرن در حال حاضر با ایمپلنت‌های تیتانیوم برابری می‌کند.

چرا کاشت ایمپلنت دندان سرامیکی؟

یکی از مهمترین مزایای کاشت سرامیکی مربوط به زیبایی است. با ایمپلنت تیتانیوم خاکستری، یک پوشش نازک از بافت نرم باعث درخشش فلز به رنگ خاکستری و تیره می‌شود. این کار را می‌توان با مواد سرامیکی سفید انجام داد، که مزایای بسیار زیادی به خصوص در ناحیه دندان‌های جلویی دارد که جلوی چشم هستند.

البته با کاشت تیتانیومی می‌توان به زیبایی عالی نیز دست یافت. اما لازمه این کار وجود لثه‌هایی با ضخامت حداقل 2 میلی‌متر است که از درخشش مایل به خاکستری روی ایمپلنت‌های تیتانیوم جلوگیری می‌کند. اگر اینطور نباشد، بافت نرم باید با پیوند بافت همبند ضخیم شود که به معنای کار و هزینه اضافی برای بیمار است.

آیا بیماران می‌توانند به ایمپلنت‌های دندانی تیتانیوم حساسیت داشته باشند؟

گاهی اوقات آلرژی یا حساسیت مفرط به عنوان یک عیب برای ایمپلنت‌های تیتانیوم مطرح می‌شود. اما مهم است توجه داشته باشیم که واکنش‌های آلرژیک بسیار نادر هستند. در یک مطالعه، تنها 0.6 درصد از بیماران در آزمایش آلرژی به تیتانیوم واکنش نشان دادند.

اگر بیمار نگران است که ممکن است به تیتانیوم حساسیت داشته باشد، بهتر است به یک متخصص آلرژی مراجعه کند و بفهمد که دلیل آن قرار دادن تیتانیوم به جای ایمپلنت زیرکونیا است یا نه. اگر ایمپلنت بیما با شکست روبه‌رو شود و آلرژی به تیتانیوم دلیل احتمالی آن است، دلیل اصلی شکست ایمپلنت معمولاً به عوامل مانند سیگار کشیدن یا رعایت نکردن بهداشت دندان مرتبط است.

با این وجود، اگر نگرانی در مورد واکنش احتمالی بیمار به تیتانیوم وجود داشته باشد، ایمپلنت زیرکونیا یا همان ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین اطمینان‌بخشی باشد.

مزایای ایمپلنت دندان سرامیکی

مزیت اصلی ایمپلنت دندان سرامیکی براساس شواهد علمی مربوط به کار تجربه بالینی کمتر، وضعیت بافت نرم عالی و تقریباً بدون التهاب بودن اطراف ایمپلنت است. از سایر مزایای این نوع ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گردش خون بهتر:‌ گردش خون دایره‌ای بافت نرم اطراف ایمپلنت نیز بیشتر با دندان طبیعی مطابقت دارد و با تیتانیوم به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. گردش خون بهتر به معنای بافت نرم سالم‌تر است و بافت نرم سالم‌تر نیز یعنی بهبود زیبایی بیشتر.

زیبایی بیشتر: شاید متمایزترین و در عین حال ساده‌ترین تفاوت بین ایمپلنت‌های تیتانیومی و سرامیکی رنگ آن باشد. ماده سفید سرامیک‌ها خصوصیات زیبایی شناختی آنها را زیاد می‌کند، به ویژه در بیمارانی که بیوتیپ بافت نرم نازک یا ظریف دارند یا دارای تحلیل بافت نرم هستند. ایمپلنت زیرکونیا همچنین منجر به تغییر رنگ مخاطی کمتری نسبت به تیتانیوم می‌شود.

سازگاری با بافت نرم و پلاک کمتر: ایمپلنت سرامیکی در مقایسه با ایمپلنت تیتانیوم، پلاک و تجمع باکتری کمتری را نشان می‌دهند.

بازار در حال رشد: ایمپلنت‌های سرامیکی بدون شک طرفداران خاصی را برای خود پیدا کرده‌اند و استفاده از آنها رو به رشد است.

معایب ایمپلنت سرامیکی

دلیل استفاده بالینی کمتر: در حال حاضر اندیکاسیون‌های بالینی (دلایل استفاده) ایمپلنت سرامیکی در مقایسه با ایمپلنت‌های تیتانیوم محدود است. استفاده‌ای که اکنون از ایمپلنت‌های سرامیکی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌شود، معمولا برای جایگزینی تک دندان و کیس بریج است. ممکن است محدودیت‌های اضافی در دستورالعمل‌های جراحی و بارگذاری وجود داشته باشد.

سیستم‌های عمدتاً یک تکه با سیمان نگهدارنده: ویژگی‌های مواد زیرکونیا و تیتانیوم بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، بنابراین ایمپلنت‌های سرامیکی نمی‌توانند به سادگی کاشت‌های تیتانیوم انجام شوند. تا همین اواخر، زیرکونیا عمدتاً به‌عنوان سیستم‌های نگهدارنده سیمانی یک‌تکه استفاده می‌شد، که اشکالات متعددی از نظر سختی و پایداری ترمیم سیمانی ایجاد می‌کرد. ایمپلنت‌های یک‌تکه انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به ایمپلنت‌های دو تکه‌ای دارند و با گشتاور محکم شده‌اند. پیچ‌های این نوع ایمپلنت، انعطاف‌پذیری محدودی دارند و مشکلاتی را هنگام قرار دادن ایمپلنت، در طراحی بازسازی و در انواع نیروهایی که ممکن است اعمال شود، ایجاد می‌کند.

هزینه ایمپلنت‌های سرامیکی: فرآیند پیچیده صنعتی ساخت ایمپلنت‌های زیرکونیا می‌تواند بر قیمت تاثیر بگذارد و قیمت آن را از نمونه‌های تیتانیومی بیشتر کند.

ایمپلنت دندان سرامیکی در مقابل ایمپلنت دندان تیتانیوم

ایمپلنت‌های سرامیکی جایگزینی برای ایمپلنت‌های تیتانیومی نیستند، اما در موارد مختلفی جایگزینی عالی هستند. به طور خاص، آنها می‌توانند نیازهای ترجیحی بیمار را فراهم کنند.

اگر بیماری نمی‌خواهد از فلز در ایمپلنت خود استفاده کند، یا دوست دارد سفیدی دندان‌هایش بیشتر باشد و به زیبایی دندان‌هایش بیشتر اهمیت می‌دهد، در این حالات ایمپلنت دندان سرامیکی می‌تواند برای او مناسب باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!