ایمپلنت دندان پوسیده

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/19

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

دندان پوسیده می‌تواند درد زیادی به همراه داشته باشد و اگر دندان‌های پوسیده‌تان قابل مشاهده باشد، حتی ممکن است به شما احساس خجالت دست بدهد. خوشبختانه، گزینه‌های زیادی برای تعمیر دندان‌های پوسیده وجود دارد. ایمپلنت دندانی پوسیده بهترین راه کار برای شماست. اگر در معرض پوسیدگی دندان هستید، فوراً برای معاینه و درمان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. سعی کنید درباره علل، علائم، درمان و پیشگیری از پوسیدگی دندان بیشتر بدانید.

چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

"فاسد شدن" تعبیر دیگری برای توصیف دندان‌هایی است که به شدت پوسیده شده‌اند. پوسیدگی دندان معمولا در اثر خوردن غذاهای شیرین یا نشاسته‌ای و عدم پیروی از یک روال خوب مراقبت از دهان رخ می‌دهد.

اگر دندان‌هایتان را به طور مرتب تمیز نکنید، باکتری‌ها لایه‌ای از پلاک چسبنده ایجاد می‌کنند که روی دندان و لثه شما جا خوش می‌کند. این باکتری‌ها از قندها و نشاسته‌های موجود در غذاهایی که می‌خورید تغذیه می‌کنند و اسیدهایی آزاد می‌کنند که مینای دندان‌تان را فرسایش می‌دهد.

وقتی مینای دندان از بین می‌رود، همان باکتری و پلاک می‌تواند به عاج نرم‌تر داخل دندان و در نهایت به پالپ در مرکز دندان حمله کند. در مرحله آخر پوسیدگی دندان، یک عفونت طاقت‌فرسا در پالپ ایجاد می‌شود که حتی می‌تواند به نواحی دیگر بدن منتقل شود.

حتما بخوانید: ایمپلنت دیجیتال

علائم اولیه پوسیدگی دندان و اجرای ایمپلنت چیست؟

یک حفره می‌تواند بدون هیچ نشانه یا علامتی روی دندان شما ظاهر شود، بنابراین ضروری است که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا سلامت دهان و دندان خود را بررسی کنید و در مراحل اولیه پوسیدگی دندان را تشخیص دهید. اما با بدتر شدن پوسیدگی، ممکن است برخی از این علائم دندان پوسیده را در دهان‌تان تشخیص دهید:

•      دندان درد یا درد هنگام گاز گرفتن
  •      حساسیت به غذاهای گرم، سرد، شیرین یا ترش
  •      لکه‌های قهوه‌ای، سیاه، زرد یا سفید روی دندان
  •      بوی بد دهان یا طعم نامطبوع در دهان
  •      تورم لثه

اگر هر یک از این علائم دندان پوسیده را تشخیص دادید، یک قرار ملاقات اضطراری با دندانپزشک خود تعیین کنید. معطل نکنید! هرچه زودتر پوسیدگی دندان را درمان کنید، شانس بیشتری برای نجات دندان‌تان خواهید داشت.

چگونه دندان‌های پوسیده را با ایمپلنت درمان کنیم؟

با دندان‌های پوسیده چه کار باید کرد؟ درمان پوسیدگی دندان بستگی به مرحله پوسیدگی دندان دارد. اگر با چند حفره سر و کار دارید، دندانپزشک‌تان می‌تواند با برخی از پرکننده‌ها از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

اما اگر عفونت به پالپ رسیده باشد، ممکن است برای ترمیم دندان نیاز به کانال ریشه داشته باشید. هنگامی که حفره بسیار بزرگ می‌شود، ساختار دندان را ضعیف می‌کند. دندانپزشک می‌تواند یک روکش برای محافظت از بقیه دندان‌ها ایجاد کند.

گاهی اوقات دندانپزشک شما نمی‌تواند دندان‌های به شدت پوسیده را نجات دهد و باید آنها را بکشد. دندانپزشک‌تان می‌تواند دندان پوسیده را با ایمپلنت یا بریج دندان جایگزین کند. یا اگر به مجموعه کاملی از دندان‌های بالا یا پایین نیاز دارید، پروتزهای مصنوعی نیز یک گزینه هستند.

دندانپزشک‌تان می‌تواند قبل از حرکت به جلو در مورد مزایا و معایب هر طرح درمانی صحبت کند، اما خیلی منتظر نمانید. عفونت دندان درمان نشده می‌تواند به سرعت به آبسه دندان تبدیل شود. این عفونت می‌تواند به بافت‌های اطراف و استخوان گسترش یابد و حتی باعث سپسیس شود که منجر به شرایط شدیدی مانند آسیب بافتی، نارسایی اندام‌ها و حتی مرگ می‌شود.

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

خبر خوب این است که شما به راحتی می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان از همه اینها جلوگیری کنید. این مراحل اساسی را به خاطر بسپارید:

•      دندان‌های خود را دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  •      روزانه میان دندان‌های خود را با یک وسیله بین دندانی مانند نخ دندان یا نخ دندان تمیز کنید.
  •      برای تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا معاینات دهان و دندان انجام شود.

با این چند مرحله می‌توانید تمام نگرانی‌های مربوط به پوسیدگی دندان‌های خود را از بین ببرید. اما اگر دندان‌های پوسیده‌تان شروع به درد کردن کرده‌اند یا علائم پوسیدگی دندان‌ها را می‌بینید، حتما امروز به دندانپزشک خود مراجعه کنید. متخصص دندانپزشک شما می‌تواند پوسیدگی دندان شما را برطرف کند و اقدامات لازم را برای حفظ لبخند شما و محافظت از سلامت کلی شما انجام دهد.