02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فرق ایمپلنت با پروتز دندان

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/18

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

وقتی صحبت از تفاوت ایمپلنت دندان با پروتز دندان می‌شود، این سوال نیز پیش می‌آید که کدام گزینه جایگزین بهتری برای دندان است؟ در حالی که هر دو دارای مزایای زیبایی و سلامتی هستند، ایمپلنت دندانی توسط اکثر دندانپزشکان به عنوان گزینه برتر در نظر گرفته می‌شود. اما برای برخی از افراد، فراهم کردن هزینه بالای ایمپلنت به سادگی امکان‌پذیر نیست و دندان مصنوعی با کیفیت می‌تواند یک جایگزین محکم باشد.

در این نوشته نگاهی به تفاوت‌های پروتز و ایمپلنت داشته‌ایم و سعی کنیم هزینه پروتز در مقابل ایمپلنت، مزایای ایمپلنت بر روی دندان مصنوعی،مزایای استفاده از دندان مصنوعی نسبت به ایمپلنت را کمی توضیح دهیم.

تفاوت بین دندان مصنوعی و ایمپلنت

ابتدا مختصری درباره تفاوت‌های بین دندان مصنوعی در مقابل ایمپلنت دندان و در درجه اول نحوه عملکرد و نحوه ساخت آنها ارائه می‌دهیم.

دندان مصنوعی چیست؟

پروتزها دندان‌های مصنوعی هستند که به یک رزین آکریلیک، صفحه همرنگ لثه متصل می‌شوند. آنها به لثه‌های شما می‌چسبند و به شما کمک می‌کنند تا غذا خوردنی عادی داشته باشید و راحت صحبت کنید. اگر دندان‌های طبیعی دارید، می‌توانید از دندان مصنوعی جزئی نیز استفاده کنید که ممکن است از دندان‌های موجود به عنوان تکیه‌گاه برای چسباندن دندان‌های جدیدتان استفاده کند.

پروتزها متحرک هستند و باید در شب بیرون آورده شوند و خیس شوند. پروتزهای دائمی یا پروتزهای دندان مصنوعی ترکیبی بین ایمپلنت و دندان مصنوعی هستند و قابل جابجایی نیستند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌ها از سه قسمت تشکیل شده‌اند: یک پست/پیچ، یک اباتمنت و یک تاج. این پیچ در واقع جایگزین ریشه طبیعی دندان شما می‌شود و به چسباندن تاج در فک شما کمک می‌کند، درست همان کاری را که ریشه‌های واقعی برای دندان‌های واقعی انجام می‌دهند. اینها گزینه‌های ترجیحی دندانپزشکان برای جایگزینی دندان‌ها هستند زیرا آنها بهترین کار را در تکثیر دندان‌های طبیعی انجام می‌دهند و همچنین از سلامت استخوان فک نیز حمایت می‌کنند.

ایمپلنت‌های دندانی گاهی اوقات با فناوری موسوم به دندانپزشکی CAD/CAM ایجاد می‌شوند که به دندانپزشکان امکان اسکن و سفارشی سازی دیجیتالی ایمپلنت‌ها را می‌دهد.

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

پروتز در مقابل ایمپلنت: کدام بهتر است؟

اکنون که خلاصه‌ای در مورد پروتزها و ایمپلنت ها دانستیم، بیایید به بررسی تفاوت‌های خاص آنها بپردازیم.

هزینه ایمپلنت در مقابل پروتز دندان

هزینه معمولا مهمترین عامل برای کسانی است که می‌خواهند درباره دندان مصنوعی یا ایمپلنت تصمیم بگیرند.

هزینه پروتز چقدر است؟

پروتزهای دندانی بسیار ارزان‌تر از ایمپلنت‌های دندانی هستند، به خصوص اگر نیاز به تعویض دهان پر از دندان دارید و انواع پروتزهای ارزان قیمت نیز در دسترس هستند، البته بهتر است از این پروتزهای ارزان قیمت استفاده نکنید و اصلاً توصیه نمی‌شوند.

هزینه ایمپلنت چقدر است؟

ایمپلنت دندان نسبت به پروتزهای دندانی هزینه و قیمت گران‌تری دارند که بستگی به تعداد دندان‌های لازم به ایمپلنت دارد. اما گزینه‌های ارزان‌تری برای ایمپلنت نیز وجود دارد. پروتزهای All-on-4، نوعی از پروتزهای ایمپلنتی هستند که ارزان‌تر ار ایمپلنت‌های استاندارد هستند. بریج‌های دارای ایمپلنت نیز جایگزین دیگری برای ایمپلنت‌های گران‌قیمت هستند.

نوع دیگری از ایمپلنت‌های مقرون به صرفه‌تر، مینی ایمپلنت‌های دندانی هستند که تا 70 درصد کمتر از ایمپلنت‌های معمولی هزینه دارند. زیرا از مواد کمتری استفاده می‌کنند و فرآیند کاشت آسان‌تری دارند.

نحوه انجام ایمپلنت و پروتز دندان

در مرحله بعد، لازم است با تفاوت های نحوه کار ایمپلنت و پروتز اشنا شوید.

پروتزهای مصنوعی چگونه کار می‌کنند

انواع مختلفی از پروتزهای مصنوعی در دسترس هستند، از جمله پروتزهای جزئی کامل و دندان مصنوعی با ایمپلنت. اگر تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اید، به مجموعه کاملی از دندان مصنوعی برای جایگزینی آن‌ها نیاز دارید.

پروتزهای کامل شامل دندان‌های مصنوعی هستند که معمولاً از چینی ساخته می‌شوند و به یک صفحه متصل می‌شوند. این صفحه از رزین اکریلیک رنگی یا فلز ساخته شده است و روی لثه شما قرار می‌گیرد یا اگر پروتز بالایی باشد روی سقف دهان شما قرار می‌گیرد.

هنگامی که پروتزها به خوبی قرار گرفتند، مکش طبیعی آنها را در جای خود نگه می‌دارد و نباید هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن، جابه‌جا یا حرکت داده شوند. اما با گذشت زمان، شکل استخوان فک شما تغییر می‌کند و زمانی که ریشه دندان برای محکم نگه داشتن ساختار استخوانی نداشته باشید، این امر تسریع می‌شود.

هنگامی که استخوان فک شما تغییر شکل می‌دهد، صفحه‌ای که روی سقف دهان و روی لثه شما قرار دارد شل می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، می‌توان از چسب دندان مصنوعی برای نگه داشتن آن در جای خود استفاده کرد، اما بهترین کار این است که به دندانپزشک‌تان مراجعه کرده و مجموعه جدیدی از پروتزهای مصنوعی را نصب کنید.

اگر تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، اما هنوز دندان‌های سالم و طبیعی دارید، باید به جای پروتز کامل، از دندان مصنوعی پارسیل استفاده کنید. پروتزهای جزئی دارای گیره‌های کوچکی هستند که در واقع به آنها کمک می‌کند تا روی دندان‌های طبیعی شما چسبانده شوند. گیره‌های فلزی طوری طراحی شده‌اند که نامحسوس باشند اما ممکن است هنگام صحبت کردن قابل مشاهده باشند، به خصوص اگر در جلوی دهان‌تان قرار داشته باشند.

بعد پروتزهای ایمپلنت نگهدارنده وجود دارد. اینها نوعی هیبرید بین دندان مصنوعی و ایمپلنت هستند. این پروتزها توسط ایمپلنت‌های دندانی که در فک شما قرار می‌گیرند در جای خود نگه داشته می‌شوند. آنها ارزان‌تر از یک دهان پر ایمپلنت دندانی هستند، زیرا برای محکم کردن دندان مصنوعی، فقط 4 تا 6 ایمپلنت در هر فک مورد نیاز است.

این پروتزها برخی از مشکلات پروتزهای استاندارد را حل می‌کنند، به خصوص جلوی مشکلات مربوط به تناسب و لغزش را می‌گیرند. علاوه بر این، آنها کمک می‌کنند تا استخوان فک‌تان عقب نرود و صورت شما به سمت داخل شل نشود.

یکی از آخرین نوع پروتزها که قابل ذکر است، پروتزهای دندان مصنوعی هستند. اینها هم از ایمپلنت در فک شما برای تثبیت استفاده می‌کنند، اما پروتزهای مصنوعی در شب برای تمیز کردن برداشته می‌شوند.

حتما بخوانید: ایمپلنت دیجیتال

نحوه عملکرد ایمپلنت‌ها

ایمپلنت‌های دندانی شامل ایمپلنت واقعی (که همان پیچی است که به استخوان فک شما می‌رود)، اباتمنت و تاج ایمپلنت، که بخشی از ایمپلنت است که در واقع دیده می‌شود و شبیه دندان است، تشکیل شده است. ایمپلنت‌ها ممکن است دارای پیچ تیتانیومی باشند که با استخوان فک شما سازگاری زیستی دارند، یعنی هیچ واکنش منفی در بدن شما ایجاد نمی‌کند و استخوان شما در واقع در طول زمان در اطراف ایمپلنت‌تان رشد می‌کند.

در صورت از دست دادن یک دندان، می‌توانید یک ایمپلنت و اگر چندین دندان از دست رفته باشد، می‌توانید چندین ایمپلنت جداگانه انجام دهید. اگر نیاز به تعویض کل دندان‌ها دارید، می‌توانید ایمپلنت‌های جداگانه یا جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری مانند All-on-4s یا پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت، که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، داشته باشید که فقط به ۴ تا ۶ ایمپلنت در هر فک نیاز دارند.

طول عمر ایمپلنت و پروتز دندان

ایمپلنت‌ها و پروتزهای دندانی طول عمر متفاوتی دارند و معمولاً ایمپلنت‌ها عمر طولانی‌تری دارند. ایمپلنت‌های دندانی باید حداقل 10 سال دوام داشته باشند و با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت مناسب می‌توانند یک عمر دوام بیاورند.

پروتزهای مصنوعی بیشتر از دندان مصنوعی در معرض ترک و ساییدگی عمومی هستند و همچنین در طول زمان خطر از دست دادن شکل خود را دارند. پروتزهای سنتی با مراقبت مناسب می ‎‌توانند تا پنج سال دوام بیاورند و شاید کمی طولانی‌تر. مهم است که به طور منظم به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید و قبل از اینکه دندان‌های قدیمی‌تان خیلی شل شوند، دندان‌های مصنوعی جدید تهیه کنید.

اثرات سلامتی ایمپلنت و پروتز دندان

پروتز و ایمپلنت هر دو برای ایجاد لبخندی طبیعی و کامل به شما انجام می‌دهند، اما تاثیر آنها بر سلامت واقعی دهان‌تان بسیار متفاوت است. به این دلیل که ایمپلنت‌ها پایدارتر و ایمن‌تر هستند، هیچ ناراحتی لثه‌ای ایجاد نمی‌کنند، بهداشتی‌تر از دندان مصنوعی هستند و جویدن و غذا خوردن کاملاً طبیعی را امکان‌پذیر می‌کنند. و شاید مهمتر از همه، آنها از عقب نشینی استخوان فک شما جلوگیری می‌کنند.

در حالی که پروتزهای مصنوعی به برخی از افراد کمک می‌کند تا عضلات اطراف دهان‌شان را از افتادگی به سمت داخل نگه دارند، اما آنها جایگزین ریشه واقعی دندان شما نمی‌شوند و بنابراین از تحلیل رفتن استخوان فک شما جلوگیری نمی‌کنند. همچنین احتمال بیشتری دارد که غذا بین دندان مصنوعی و لثه شما گیر کند و اگر به درستی تمیز نشود باعث تحریک یا پوسیدگی می‌شود.

حتما بخوانید: ایمپلنت قسطی

مزایا و معایب پروتز در مقابل ایمپلنت

حال بیایید مزایا و معایب پروتز و ایمپلنت دندان را بررسی کنیم.

مزایای پروتز دندان

  •      زیبا و دل‌انگیز
  •      مقرون به صرفه
  •      بدون نیاز به جراحی
  •      به جلوگیری از افتادگی دهان به سمت داخل کمک می‌کند

 

معایب دندان مصنوعی

  •      فرسوده می‌شود و باید به طور دوره‌ای تعویض شود.
  •      به آماده‌سازی زیادی نیاز دارد، برداشتن دندان، ساخت قالب، نصب.
  •      می‌تواند شل شود و صدای تق تق ایجاد کند.
  •      از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری نمی‌کند.

 

مزایای ایمپلنت

  •      درست شبیه دندان‌های طبیعی
  •      ایمپلنت جایگزین ریشه دندان می‌شود و از سلامت استخوان حمایت می‌کند.
  •      آنها به استخوان فک شما می‌پیوندند و می‌توانند تا آخر عمر باقی بمانند.
  •      ثبات کامل برای خوردن و صحبت کردن

 

معایب ایمپلنت

  •      کاشت ایمپلنت ممکن است تا یک سال طول بکشد.
  •      برای قرار دادن نیاز به جراحی است.
  •      ممکن است پس از کاشت ایمپلنت در دوران نقاهت درد داشته باشید.
  •      پیوند استخوان یا لیفت سینوس ممکن است لازم باشد.
  •      آنها گران‌ترین گزینه هستند.

 

جمع‌بندی

با این اطلاعاتی که رد بالا گفته شد، آیا باید پروتز دندان بگیرم یا ایمپلنت؟ دندانپزشک‌تان به احتمال زیاد ایمپلنت را روی دندان مصنوعی توصیه می‌کند. به این دلیل که مزایای ایمپلنت بیشتر از دندان مصنوعی است. ایمپلنت‌ها به طور کلی دارای مزایای زیر هستند:

  •      ماندگاری بیشتر
  •      پایدارتر
  •      برای حفظ سلامت استخوان فک بهتر است

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!