02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فرق ایمپلنت با دندان ثابت

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/17

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

فرض می‌کنیم که قبلاً در مورد ایمپلنت دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود تصمیم گرفته‌اید، تصمیم بعدی انتخاب بین پروتزهای ثابت و متحرک است.

تفاوت بین این دو گزینه در این است که پروتزهای متحرک با تکیه‌گاه ایمپلنت را می‌توان هر زمان که نیاز به برداشتن اباتمنت‌ها داشته باشید، سوا و جدا کرد، در حالی که پروتزهای ثابت دائمی هستند و فقط توسط دندانپزشک قابل برداشتن هستند.

مهم نیست که کدام نوع پروتز با ایمپلنت را انتخاب می‌کنید، می‌توانید با دانستن اینکه از مزایای یک بایت قوی‌تر، یک دندان مصنوعی مناسب‌تر و لبخندی مطمئن‌تر بهره‌مند خواهید شد، احساس خوبی خواهید داشت. در اینجا آنچه باید در مورد گزینه‌های ایمپلنت دندان به صورت ثابت و متحرک بدانید را به صورت خلاصه برایتان بیان کرده‌ایم.

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت  (Screw-In)

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت گزینه‌ای هستند که ظاهر، احساس و عملکرد درستی مانند دندان‌های طبیعی دارند، زیرا به‌طور دائم به ایمپلنت دندانی شما متصل هستند.

لازم نیست هر شب آنها را برای تمیز کردن در بیاورید یا هنگام خواب آنها را در یک لیوان آب در کنار تخت‌تان بگذارید، حتی ممکن است فراموش کنید که اصلاً از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید!

به طور سنتی، پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت نسبت به پروتزهای متحرک به استخوان فک بیشتری برای حمایت نیاز داشتند، بنابراین بیمارانی که قبلاً مقدار زیادی استخوان فک از دست داده بودند، مناسب نبودند.

اما اکنون قوس کامل تنها با چهار ترمیم ایمپلنت برای برخی از بیماران به عنوان جایگزین دندان‌ها قابل استفاده است. پیوند استخوان نیز ممکن است به منظور تقویت فک برای پروتزهای ثابت با ایمپلنت مورد استفاده قرار گیرد.

پروتزهای ثابت مانند دندان‌های طبیعی مسواک می‌شوند، اگرچه باید حواستان به تمیز کردن فضای کوچکی که ترمیم لثه‌ها را برعهده دارند نیز باشد و آن فضا را نیز تمیز کنید. بسیاری از بیماران برای سهولت و راحتی در تمیز کردن از نخ دندان یا برس های کوچک بین پروگزیمال استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

پروتزهای متحرک با پشتیبانی از ایمپلنت  (Snap-On)

پروتزهای متحرک با پشتیبانی از ایمپلنت جایی بین پروتزهای سنتی و پروتزهای ثابت با ایمپلنت قرار می‌گیرند و بسیاری از مزایای پروتزهای ثابت با ایمپلنت ثابت و همچنین برخی از معایب پروتزهای سنتی را دارند.

اگرچه آنها نیازی به چسب‌های نامرتب ندارند و به طور ایمن روی ایمپلنت‌ها چسبانده می‌شوند تا هرگز لیز نخورند یا جابجا نشوند، اما همچنان بیشتر شبیه دندان مصنوعی سنتی هستند. آن‌ها کمی حجیم‌تر بوده و باید هر شب برای تمیز کردن بیرون آورده شوند و صبح، دوباره در دهان گذاشته شوند.

اگر استخوان فک قبلاً از بین رفته باشد، پروتزهای دندان مصنوعی گزینه بهتری نسبت به روش ثابت هستند، زیرا به حمایت کمتری نسبت به ترمیم دائمی نیاز دارند.

یکی دیگر از مزایای مهم این پروتز‌ها برای بسیاری از بیماران این است که گزینه‌های پروتز ایمپلنت متحرک بسیار مقرون به صرفه‌تر از پروتزهای ایمپلنت ثابت هستند. علاوه بر این، پروتزهای متحرک با ایمپلنت تمیز نگه‌داشته می‌شوند زیرا می‌توان آن‌ها را هر روز برای بهداشت بیرون آورد.

 

دندان ثابت در مقابل دندان متحرک: کدام بهتر است؟

هر بیمار اهداف درمانی و نیازهای دندانپزشکی خودش را دارد، بنابراین هیچ راه‌حل یکسانی برای همه وجود ندارد.

بهترین راه برای تعیین اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است، مراجعه به مطب دندانپزشک و مشورت با اوست. دندانپزشک یک معاینه کامل انجام می‌دهد و سابقه دندانپزشکی و پزشکی شما را بررسی می‌کند و در مورد انتظارات‌تان با شما صحبت می‌کند تا به یک برنامه درمانی مناسب برای شما دست پیدا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مطب دندانپزشکی دکتر شهاب تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در این باره به شما داده شود.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!