02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1402/08/17

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟ اگر چنین است، مطمئنا شما تنها نیستید. بر اساس اطلاعات و آماری که منتشر شده، یکی از بزرگترین شکایاتی که بیماران در مورد دندان مصنوعی خود دارند، جا نیفتادن آنها است.

دندان مصنوعی یک جایگزین مقرون به صرفه برای دندان های از دست رفته در اثر بیماری لثه، ضربه و پوسیدگی دندان است. با این حال، در صورتی که آن لق یا نامناسب باشد می تواند باعث نا امنی زیادی شود. آنها همچنین ممکن است بر گفتار و توانایی شما برای گاز گرفتن و جویدن غذا تأثیر بگذارند.

به دنبال همین، مشکلات خطر سوء تغذیه افزایش و رسیدن مواد مغذی به بدن کاهش می یابد. به هر حال درست است که دندان مصنوعی تاثیر قابل توجهی بر ظاهر و عزت نفس شما دارد، اما آن باید عملکرد خوبی داشته و به درستی در دهان جا بیفتد.

چرا دندان مصنوعی به خوبی در جا نمی افتد؟

بیماران اغلب به دلایل مختلفی با دندان مصنوعی شل یا نامناسب دست و پنجه نرم می کنند. البته غیر معمول نیست که شما با پروتزهای جدید در دهان احساس ناراحتی کنید. دلیل آن هم این است که آنها به ‌خوبی روی لثه‌ها قرار نگرفته و بنابراین ممکن است در ابتدا با درد لثه‌ ها و مشکل صحبت کردن مواجه شوید.

در این حالت شما به دندانپزشک خود قطعا می گویید که برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟ پس از چند هفته، دندانپزشک شما یک قرار ملاقات برای بررسی تناسب و در صورت نیاز به تنظیمات آنها تعیین می کند.

دندان مصنوعی ممکن است همچنین به دلایل مختلف زیر به خوبی در جا نیفتند:

  • حرکت دندان های طبیعی باقیمانده شما
  • شکل دندان مصنوعی تغییر کرده
  • تحلیل استخوان

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟

در این حالت، اولین قدم این است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید. بسته به دندان مصنوعی ، او ممکن است تنظیماتی را روی آن انجام دهد. گزینه های دیگر عبارتند از:

- ریلاین دندان مصنوعی

ریلاین دندان مصنوعی زمانی است که دندانپزشک شما لایه دیگری از مواد را به پایه پروتز شما اضافه می کند تا به آن کمک کند تا بهتر جا بیفتد. لایه جدید خطوط دهان و خط لثه شما را دنبال نموده و تناسب اصلی خود را باز می گرداند.

- چسب دندان

چسب دندان یکی دیگر از روش های جا افتادن دندان مصنوعی بوده و آن به راحتی می تواند به شما کمک کند. چسب دندان به شما کمک می کند که دندان مصنوعی هنگام صحبت کردن یا جویدن غذا در جای خود باقی بماند.

چسب دندان همچنین می تواند به عنوان یک مانع برای جلوگیری از گیر افتادن ذرات غذا در زیر دندان های مصنوعی و تحریک لثه ها عمل کند. استفاده از آن مقرون به صرفه نیز بوده و به شما کمک می کند تا زمانی که منتظر ملاقات با دندانپزشک خود هستید، احساس امنیت نمایید.

- بررسی استخوان فک

زمانی که شما از دندانپزشک خود می پرسید که برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم او ممکن است استخوان فک شما را معاینه نماید. به طور کلی، پروتزها برای حمایت به برجستگی لثه متکی هستند. این به نوبه خود به حمایت از استخوان فک زیرین برای حفظ اندازه و شکل آن بستگی دارد. هر گونه تغییر در کیفیت، کمیت و شکل آن باعث شل شدن دندان مصنوعی شما می شود.

متاسفانه، تحلیل استخوان در هنگام از دست دادن دندان طبیعی بوده و پروتزهای مصنوعی اغلب این روند را تشدید می کنند. جراحان دهان می توانند این مشکل را با استفاده از پیوند استخوان یا بافت یا سایر روش های جزئی برای تقویت، تغییر شکل یا صاف کردن سطح استخوان فک برطرف کنند.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

- افزایش ثبات با ایمپلنت دندان

دندانپزشکان می‌توانند با ایمپلنت دندان و در زمانی که ریلاین کردن کافی نیست، پشتیبانی بیشتری را ارائه دهند. بدین منظور دو یا چند ایمپلنت از طریق جراحی در داخل فک قرار گرفته و این امکان به دندان مصنوعی داده می شود تا روی ایمپلنت ‌هایی که آن را در موقعیت ثابت نگه می‌دارند بچسبد.

- مراقبت و نگهداری

اگرچه مراقبت و نگهداری کار خاصی برای جا افتادن دندان مصنوعی انجام نمی دهند اما می‌ توانند از تاب برداشتن، تغییر شکل یا شکستن آنها جلوگیری کنند.

سخن پایانی

اگر شما نیز برای جا افتادن دندان مصنوعی مشکل دارید و این پروتزها لق بوده و باعث ناراحتی شما می‌شوند، حتما در اسرع وقت به یک متخصص مجرب مراجعه نمایید. دندان مصنوعی نامناسب می تواند مشکلات متعددی برای سلامت دهان و دندان ایجاد کند، بنابراین بهتر است سریع راه حلی پیدا کنید.

برای دریافت بهترین نتیجه شما می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی مراجعه کرده و با رزرو یک وقت مشاوره مشکلات مرتبط با دندان مصنوعی خود را در کمترین زمان حل کنید. در این مرکز تخصصی همچنین جدیدترین و بروزترین جایگزینی دندان نظیر ایمپلنت دندان یا بریج نیز ارائه می شود.

 

به این مقاله امتیاز دهید

5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!