02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

جایگزین های ایمپلنت دندان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/04/28

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

در حالی که امروزه کاشت دندان به طور گسترده ای در دندانپزشکی کاربرد دارد، اما برخی از بیماران بنا به دلایلی هنوز به دنبال جایگزین های ایمپلنت دندانی هستند. از دست دادن دندان‌ها نه تنها از نظر بصری جذاب نیستند، بلکه می‌توانند مشکلاتی را برای سلامت دهان و دندان ایجاد کنند که بر کیفیت زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارد، از مشکل در صحبت کردن گرفته تا چالش‌های جویدن و هضم غذا.

ایمپلنت به عنوان محبوب ترین درمان برای بهبودی دندان های از دست رفته هستند. در حقیقت، به طور گسترده ای پذیرفته شده که ایمپلنت ها یک راه حل دائمی ارائه داده و با مزایای زیادی نیز برای بیماران همراه هستند. آنها می توانند مانند دندان های طبیعی عمل نموده و ظاهری بسیار طبیعی داشته باشند.

به هر حال برای برخی از بیماران، ایمپلنت دندان بهترین انتخاب نیست. آنها ممکن است به دلایل پزشکی نتوانند این کار را انجام دهند و یا این گزینه توسط خود بیمار ترجیح داده نشوند. در ادامه به برخی از جایگزین های ایمپلنت دندانی نگاهی خواهیم انداخت.

گزینه های جایگزین ایمپلنت دندان کدامند؟

میلیون ها نفر در سرتاسر جهان کاشت دندان به عنوان اولین و بهترین گزینه جایگزینی دندان ها ترجیح می دهند. با این حال، از آنجایی که ایمپلنت دندان شاید با مسائلی همراه باشد مانند تاخیر در بهبود استخوان، آسیب احتمالی فک و عصب، و نیز زمان طولانی تر مورد نیاز برای درمان، برخی از بیماران به دنبال جایگزین های دیگری هستند.

برخی از جایگزین های ایمپلنت دندان پیشگیرانه هستند، در حالی که برخی اصلاحی می باشند. دندانپزشکان می توانند از این گزینه ها برای رفع نیازهای منحصر به فرد شما استفاده کنند. در برخی موارد، آنها ممکن است از دندان های مصنوعی، بریج یا فلیپر دندان استفاده کنند.

به هر حال هر جایگزینی برای ایمپلنت دندان مزایا و معایب خاص خود همراه است که دندانپزشک قبل از اقدام با شما صحبت خواهد کرد.

جایگزین های ایمپلنت دندان

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

به مورد از رایج ترین جایگزین های ایمپلنت دندان عبارتند از:

1. پروتزها یا دندان مصنوعی

پروتزها دندان های مصنوعی متحرکی هستند که می توانند جایگزین چندین دندان از دست رفته شوند. به عنوان جایگزینی برای ایمپلنت های دندانی، پروتزهای مصنوعی گزینه ای کمتر تهاجمی نسبت به کاشت دندان می باشند. دندان مصنوعی می تواند کامل یا جزئی باشد و معمولا از پلاستیک، فلز، سرامیک یا ترکیبی از این مواد ساخته می شود.

دندان های مصنوعی را می توان به راحتی برای تمیز کردن و نگهداری از دهان خارج نمود. از آنجایی که پروتزها به جای نصب دائمی و محکم شدن روی خط لثه قرار گیرند، ممکن است در موقعیت های خاصی مانند غذا خوردن یا صحبت کردن، لغزیده و باعث ناراحتی شوند.

2. بریج

از دیگر جایگزین های ایمپلنت دندان بریج ها هستند که از دو تاج دندانی که روی دندان های پایه قرار می گیرند و یک دندان مصنوعی در بین آن ها تشکیل شده است. بریج ها می توانند جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته شوند، اما برای حمایت به دندان های اطراف متکی هستند، بنابراین بریج ها ممکن است راه حل ایده آلی برای افرادی با چندین دندان از دست رفته نباشند.

این گزینه می ‌تواند به صورت رزین باند شده و با ایمپلنت ساخته شده و راه حلی نیمه دائمی برای هر کسی که می‌خواهد از دندان مصنوعی استفاده ننماید، ارائه می کند. مزیت بریج ها این است که نصب و نگهداری نسبتا راحت بوده و نسبت به ایمپلنت های دندان یک روش با تهاجم کمتر هستند.

3. فلیپر دندان

فلیپر دندان یکی دیگر از  گزینه های جایگزین ایمپلنت دندان بوده و مانند پروتزهای مصنوعی عمل می‌ کنند، با این تفاوت که برای جایگزینی یک دندان از دست رفته به جای چندین دندان استفاده می‌شوند. فلیپر از اکریلیک ساخته شده و به عنوان یک راه حل موقت در زمانی که بیمار در انتظار درمان است استفاده می شود.

فلیپر دندان خیلی سریع آماده می شود و جایگزین‌ نسبتا ارزانی برای ایمپلنت دندان می باشد، اما ماهیت کوتاه ‌مدت آن به این معنا است که در نهایت باید با راه ‌حل ‌های دائمی‌ تری مانند ایمپلنت یا بریج جایگزین شود.

به جز سه روش بالا چه گزینه های دیگری برای ایمپلنت دندان وجود دارند؟

در ادامه با روش های دیگری به عنوان جایگزین ایمپلنت دندان آشنا خواهیم شد که شاید ایده آل نباشد، اما می‌توانند به رفع نیازهای منحصر به فرد هر بیمار کمک کنند.

جایگزین های ایمپلنت دندان

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

- درمان کانال ریشه

اگر دندان قابل نجات باشد، یک روش جایگزین برای ترمیم دندان، درمان ریشه است که شامل برداشتن بافت مرده یا در حال مرگ داخل دندان است. پس از تمیز کردن ریشه ها، دندانپزشک یک تاج دندان را برای تکمیل ترمیم قرار می دهد.

این روش هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت داشته و می‌تواند در عرض دو جلسه کامل شود. تنها نقطه ضعف این جایگزین این است که راه حل دائمی نبوده و ممکن است بعدا نیاز به جایگزینی داشته باشد.

- درمان بیماری های لثه

یکی دیگر از جایگزین های ایمپلنت دندان درمان بیماری لثه است. بیماری لثه نوعی عفونت است که توسط پلاک و باکتری ایجاد شده و منجر به عقب نشینی لثه، پاکت های پریودنتال و از دست دادن دندان خواهد شد. دندانپزشک یا پریودنتیست ممکن است تمیز کردن عمیق، آنتی بیوتیک یا لیزر درمانی را برای درمان بیماری زمینه ای لثه و ترمیم دندان ها توصیه نماید.

- جایگزین های سفارشی ایمپلنت دندان

دندانپزشک شما همچنین ممکن است راه حل های سفارشی را ارائه دهد که می توانند به عنوان جایگزینی برای ایمپلنت های دندان استفاده شود. این راه حل ها می توانند شامل باندینگ کامپوزیت یا ونیرهای سرامیکی باشند. در نهایت این یک متخصص با تجربه و با مهارت است که می تواند بهترین راه حل را مطابق با نیازهای شما ارائه دهد.

جایگزین های ایمپلنت دندان

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

سخن پایانی

دقیقا مانند کاشت دندان، سایر جایگزین های ایمپلنت دندان نظیر دندان های مصنوعی و یا بریج دندان برای همه افراد مناسب نیستند. همه این موارد دارای نقاط قوت و ضعف بخصوصی بوده و این نیازها و شرایط مختلف افراد است که بهترین راه حل را در نهایت انتخاب می نماید.

از این رو، قبل از تصمیم گیری، باید با یک متخصص حرفه ای مشورت نمایید تا گزینه های ایده آل و آگاهانه ای را بر اساس وضعیت فردی شما ارائه دهد.

اگر شما نیز دندان یا دندان های خود را از دست داده اید نگران نباشید، چرا که می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر شهاب محمدی بهترین گزینه ها را برای رفع نیازها و بر اساس بودجه ای که دارید دریافت نمایید.

دکتر محمدی با تجربه و تخصص بالایی که در این زمینه دارد به شما کمک خواهد نمود تا بهترین گزینه های جایگزین دندان های از دست رفته را برای شما در نظر بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر این مورد می توانید با این مرکز تخصصی تماس گرفته و بهترین راه حل را برای بازگرداندن لبخند خود بیابید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!