02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

راه های جایگزینی دندان از دست رفته

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/04/27

آیا می دانید راه های جایگزینی دندان از دست رفته کدامند؟ به طور کلی، بزرگترین نگرانی بسیاری از افرادی که دندان یا دندان های خود از دست می دهند، ظاهر لبخند آنهاست. به جز این، چنین وضعیتی همچنین می ‌تواند روی هم ‌ترازی دندان‌ های دیگر، گفتار، توانایی جویدن و ظاهر استخوان فک شما تاثیر بگذارد.

چه به دلیل بیماری های لثه، آسیب و پوسیدگی دندان یا هر چیز دیگری، دندان ها از دست بروند، می توانند اثرات منفی جسمی و روحی روی شما داشته باشد. پس مجموعه ای از دندان های سالم نه تنها به شما کمک می کند لبخندی فوق العاده داشته باشید، بلکه به شما کمک می کنند تا سلامت کلی خود را نیز حفظ کنید.

بنابراین اگر شما یک دندان از دست رفته داشته باشید که می خواهید جایگزین کنید، قطعا در جستجوی راه های جایگزینی دندان از دست رفته بوده و می خواهید بدانید که گزینه های پیش رو کدامند؟ در ادامه به بررسی این راه حل ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

رایج ترین راه های جایگزینی دندان های از دست رفته کدامند؟

جدای از ظاهر نا مطلوب دندان های از دست رفته، فرد ممکن است برخی از مضرات سلامتی را نیز تجربه نماید. همچنین آیا می‌دانستید که دندان‌های شما در تعادل و دقیقا در یک موقعیت مناسب قرار دارند؟ در واقع، به دلیل فشاری که دندان‌های مجاور و مقابل به آن‌ها وارد می‌شود، از رویش بیش از حد دندان‌ ها و حرکت به سمت عقب و جلو جلوگیری می‌ شود.

زمانی که دندانی از یک فک از دست می‌رود، با هر بار فشار نیروی بایت، دندانی در فک مقابل از دست می‌رود. چیزی که می تواند اتفاق بیفتد این است که دندان مقابل می تواند بیش از حد رویش کند و به سمت پایین یا بالا به داخل شکاف برود. علاوه بر این، مشکلات بایت می توانند منجر به مشکلات مفصل فک و سردرد در آینده شود.

راه های جایگزینی دندان از دست رفته

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

بهترین راه های جایگزینی دندان از دسته رفته عبارتند از:

- ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته

یکی از بهترین و ایده آل ترین راه حل ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته، ایمپلنت دندان است. از نظر تشریحی، ایمپلنت دندان دقیقا برای ریشه و تاج طبیعی دندان شما طراحی شده است و ظاهری بسیار طبیعی نیز دارد.

ایمپلنت دندان معمولا تحت بی‌حسی موضعی انجام می شود، اما اگر حس اضطراب یا عصبی بودن خاصی دارید، می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید تا برای شما آرام بخش استفاده نماید.

ایمپلنت های دندان از تیتانیوم درجه یک پزشکی ساخته شده اند، ماده ای که خاصیت شگفت انگیزی داشته و بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی نمی شناسد. این بدان معنا است که ایمپلنت دندان در واقع با استخوان فک شما ادغام می شود. در نهایت در بالای ایمپلنت دندان یک تاج سفارشی قرار می گیرد که دقیقا شبیه دندان های اطراف شما طراحی شده است.

یکی از بزرگترین مزایای ایمپلنت دندان این است که از استخوان اطراف حمایت می کند. تحلیل استخوان زمانی رخ می دهد که استخوان به داخل فرو می ریزد تا فضای خالی که در آن دندان بیرون آورده شده را پر کند. متاسفانه این همیشه اتفاق می افتد، مگر اینکه ایمپلنت دندان داشته باشید.

ایمپلنت دندان می تواند با پر کردن فضایی که دندان طبیعی شما در آن قرار داشت از استخوان اطراف حمایت کند، این کار از فرو ریختن استخوان در داخل و در نتیجه از تحلیل لثه جلوگیری می کند. این بدان معناست که ایمپلنت های دندانی اغلب می توانند زیباترین راه حل باشند زیرا شکل طبیعی خط لثه شما را در حین لبخند حفظ می کنند.

قیمت ایمپلنت دندان می تواند برای برخی افراد گزاف باشد، اما با این حال می توانید با مراجعه به یک مرکز تخصصی ایمپلنت، همیشه گزینه ها و راه حل های مختلف پرداخت را دریافت نموده و در نهایت این درمان برای شما مقرون به صرفه تر شود.

فراموش نکنید که ایمپلنت دندان آنها بهترین راه حل برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته هستند و می‌توانند به شما کمک کنند که لبخندی زیبای خود را مجددا باز یابید.

- پروتز یا دندان مصنوعی

یکی دیگر از راه های جایگزینی دندان از دست رفته، پروتزها یا دندان مصنوعی است که قرن ها مورد استفاده قرار گرفته و روشی رایج برای این وضعیت می باشد. به طور معمول می‌توان آن‌ ها را به‌گونه‌ ای ساخت که بسیار زیبا به نظر برسند تا هیچ کس متوجه نشود که شما پروتز دارید.

اما برخلاف ایمپلنت که عملکردی بسیار راحت دارند، جویدن غذا و صحبت کردن با دندان های مصنوعی چندان مطلوب نبوده و ممکن است فرد را دچار مشکلات عدیده ای نماید. به جز این، ظاهر آن نیز هرگز مانند ایمپلنت طبیعی نخواهد بود.

پس اگر قصد دارید که دندان مصنوعی را به عنوان راه جایگزینی دندان از دست رفته برگزینید، باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. در واقع باید اطمینان یابید که شکل پروتز شما دقیقا با لثه شما مطابقت دارد، اما به هر حال لثه شما با گذشت زمان با افزایش سن طبیعی تغییر شکل می دهد.

این تغییر در شکل لثه به این معنی است که دندان مصنوعی فشار بیشتری بر روی آن وارد نموده و اگر دندان مصنوعی شما از پلاستیک ساخته شده باشد، احتمال شکستگی آن وجود دارد. پس مراجعه منظم به دندانپزشک به این معنی است که او می‌تواند تناسب دندان مصنوعی شما را بررسی نموده و در صورت لزوم، ریلاین را پیشنهاد دهد.

از طرفی دیگر، یکی از بزرگترین مزایای پروتزهای مصنوعی هزینه آن نسبت به قیمت ایمپلنت دندان است، چرا که آنها معمولا ارزان ترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند.

- جایگزینی دندان از دست رفته با بریج دندان

بریج دندان نیز روشی رایج برای جایگزینی دندان های از دست رفته بوده و سال هاست که به طور گسترده ای در دندانپزشکی استفاده می شود. بریج های دندانی می‌توانند زیبایی ظاهری خوبی داشته باشند و در صورت نصب شگفت ‌انگیز به نظر برسند، اما باز هم نسبت به ایمپلنت دندان با چند معایب همراه هستند.

راه های جایگزینی دندان از دست رفته

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

بریج دندان نیاز به آماده سازی دندان های دو طرف دندان از دست رفته دارد. به عبارتی دندان‌های مجاور به گونه ای ترمیم شوند تا حمایت دندان جدید را بپذیرند. اگر دندان های مجاور دندان از دست رفته سالم باشند، این کار واقعا جالب به نظر نمی رسد.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی بریج دندان این است که ناحیه لثه ای که دندان در آن کشیده شده است به مرور زمان تغییر شکل می دهد. دلیل آن هم این است که استخوان طبیعی با افزایش سن حرکت نموده و با حرکت آن، لثه نیز منقبض می‌شود.

جمع بندی

برخی افراد فکر می کنند که تنها مشکل دندان از دست رفته ظاهر آن است، اما در واقع آن ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در حرکت دندان های دیگر شما شده و صحبت کردن و غذا خوردن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در هر صورت اگر دندان خود را از دست داده اید، باید با یک دندانپزشک مجرب مشورت کنید. اکنون که با برخی از رایج ترین راه های جایگزینی دندان از دست رفته آشنا شدید، فکر می کنید کدام یک برای شما بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال می توانید به مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر شهاب محمدی مراجعه نمایید تا با بررسی دقیق وضعیت دهان و دندان های شما، بهترین گزینه متناسب با شرایط شما ارائه گردد. دکتر شهاب محمدی با سال ها تجربه و تخصص در این زمینه می تواند بهترین راه حل را برای بازگرداندن لبخندی زیبا و طبیعی به شما پیشنهاد دهد.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!