02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

علائم و درمان کیست دندان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/04/26

کیست دندان یک مسئله جدی بوده و در صورت عدم کنترل می تواند منجر به عوارض شدیدتر، همراه با درد و ناراحتی شدید شود. چنانچه مشکل کیست پیشرفته تر شود، ممکن است که آن به طور دائمی دندان های سالم و لبخند زیبای شما را  نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 کیست دندان لزوما برای یک مدت زمان طولانی دستخوش عفونت نمی شود، زیرا می تواند به آهستگی برای چندین ماه یا حتی سال ها بدون بروز علائم رشد کند. با این حال، دیر یا زود بدون توجه، عفونت ممکن است به یک بحران تبدیل شود و سرانجام به یک درمان جدی و پرهزینه دندان تبدیل گردد.

در ادامه محتوا بیشتر در مورد کیست دندان، علائم و علل و در نهایت درمان آن خواهیم پرداخت. از اینکه تا پایان مطلب ما را همراهی می نمایید، از شما سپاسگزاریم.

کیست دندان چیست؟

کیست دندان در اصل یک کیسه بسته از بافت است. برخی از آنها پر از هوا بوده، در حالی که برخی دیگر با مواد نرم یا مایع پر شده اند. کیست ها به طور کلی در بافت های نرم دهان مانند لثه، لب ها و اطراف یا کنار دندان در استخوان فک ایجاد می شوند.

رشد آنها همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم کند بوده و می تواند علت اصلی تحریک، درد در فک یا شاید بدتر از آن باشد. توجه داشته باشید که اگر کیست به یک عارضه جدی تبدیل شود، ممکن است نیاز به جراحی بزرگ برای برداشتن بخشی از فک داشته باشید.

کیست دندان

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

کیست های دندانی می‌توانند در بافت‌ های مختلف دهان، صورت یا فک شروع به شکل‌گیری نموده و در بیشتر موارد وقتی برای اولین بار پدیدار می شوند، عاری از عفونت هستند. ماهیت التهابی کیست زمانی نمایان می شود که مواد پالپ قدیمی دندان در ریشه دندان آسیب دیده شروع رو به فرسودگی می روند.

در نهایت با آشکار شدن این فرآیند، فشار زیادی در اطراف ساختار استخوانی دندان آسیب دیده احساس شده و می تواند از استخوان خارج شود و در نتیجه آن را ضعیف کند.

علائم کیست دندان

زمانی که کیسه پر از مایع تشکیل شد و شروع به رشد کرد، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • یک برآمدگی کوچک روی دندان نیمه بیرون آمده
  • جابجایی دندان
  • فاصله بین دندان های جابجا شده
  • حساسیت دندان ها
  • لق شدن دندان ها
  • لثه های متورم
  • بی حسی در صورت

کیست دندان معمولا در دندان ‌های دائمی ایجاد می‌شود، از این رو این وضعیت در افرادی که در دهه 20 و 30 زندگی‌شان هستند بسیار دیده می‌شود. با این حال، بروز آن در کودکان بسیار نادر است.

چه چیزی باعث ایجاد کیست های دندان می شود؟

به طور کلی، علت دقیق این عارضه دهانی ناشناخته است. برخی افراد آن را به صورت ژنتیکی به ارث می برند. در هر حال محتمل ترین علل عبارتند از:

- سندرم گورلین

سندرم گورلین یک اختلال ژنتیکی نادر است که اندام های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت تا حد زیادی با ایجاد تومورهای ادنتوژنیک که شامل کیست دندان به عنوان یک زیرگروه است، مرتبط می باشد.

- عدم توانایی در درمان ریشه

چنانچه دندانپزشک شما تجربه و مهارت کافی در درمان ریشه نداشته باشد، در چنین مواردی، کیسه های پر از مایع در محفظه پالپ ایجاد خواهند شد.

کیست دندان

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

آبسه دندان کیست، نیست

ایجاد آبسه در نزدیکی یا در داخل کیست اصلا غیرعادی نیست و برخی افراد نیز ممکن است آبسه را با کیست دندان اشتباه بگیرند.

به طور معمول، علامت اصلی آبسه دندان درد می باشد که ممکن است ضربان دار یا شدید بوده و آن با التهاب، تورم، تب و خستگی همراه باشد. حتی ممکن است طعم یا بوی غیرعادی را در داخل حفره دهان خود تجربه کنید.

درد آبسه همچنین به طور ناگهانی شروع شده و در طی چند ساعت یا چند روز به سطح شدیدتری افزایش می یابد. درد می تواند به گردن، فک و گوش گسترش یابد و بدون توجه و درمان دندانپزشکی تا حد شدیدی افزایش یابد.

آبسه نشان دهنده یک عفونت موضعی حاد یا همان تهاجم باکتریایی است و معمولا برای نجات دندان آسیب دیده نیاز به جراحی کانال ریشه دارد.

دندانپزشکان چگونه کیست دندان را درمان می کنند؟

متخصصین مجرب با نگاهی ساده به تومورهای ادنتوژنیک می توانند کیست دندان و نوع آن را تشخیص دهند. با این حال، تشخیص کیست ها در صورت کوچک بودن ممکن است دشوار باشد. از این رو دندانپزشک از سیستم های تصویربرداری مانند اشعه ایکس برای شناسایی کیست و تایید آن با سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی استفاده می نماید.

سپس بر اساس اندازه کیست ها، گزینه درمانی تعیین می شود. برای کیست های کوچک، دندانپزشکان تومور را همراه با دندان آسیب دیده خارج می کنند. اما برای کیست های بزرگ، یک روش جراحی به نام مارسوپیالیزاسیون (marsopialization) توصیه می شود.

این روش شامل ایجاد برش در کیست و تا زدن لبه های شکاف است. برش اجازه می دهد تا کیست باز بماند و مایع موجود در کیست تخلیه شود. در شرایط پیچیده، این تکنیک باید بیش از یک بار انجام شود. در موارد خاص نیز درمان ریشه، به منظوز از بین بردن کامل کیست دندان انجام می گیرد.

کیست دندان

مطالب مرتبط: لمینت سرامیکی

چطور از ایجاد کیست دندان جلوگیری نماییم؟

برای جلوگیری از ایجاد کیست دندان، مراقبت و بهداشت دهان و دندان باید در سطح بالایی قرار داشته باشد و به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان های خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر در طول معاینه دندان ها، دندانپزشک متوجه شوید که هر یک از دندان‌های شما به دلیل پوسیدگی، تروما یا بیماری لثه نیاز به درمان ریشه دارد، ممکن است که یک درمان ریشه را توصیه نماید. به خاطر داشته باشید که دندان‌هایی که سالم هستند، به ندرت کیست‌ هایی در اطراف یا نزدیک به آن ‌ها ایجاد می شود.

نتیجه گیری

کیست های دندان در بیشتر موارد بی ضرر به نظر می رسند. اما این بدان معنا نیست که می توانید آن را بدون درمان رها کنید. در واقع آن نوعی تومور ادنتوژنیک بوده و تنها زمانی علائم را نشان می دهد که بزرگتر شوند. بنابراین اگر متوجه شدید که دندان‌هایتان لق  و بدون هیچ دلیلی ناگهان جابه‌جا می‌شوند، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

برداشتن سریع کیست دندان به شما کمک می کند تا از عوارض مختلفی مانند از دست دادن دندان، آسیب به فک و غیره ممانعت به عمل آید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!