02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فلیپر دندان چیست؟

زمان مطالعه : 0 دقیقه | منتشر شده در: 1402/04/25

فلیپر دندان که تحت عنوان باله دندانی (Dental Flipper) نیز شناخته می شود، یک پروتز جزئی متحرک بوده که معمولا به عنوان جایگزینی موقت دندان استفاده می شود. اگر دندانی را از دست داده اید و نیاز به یک جایگزین موقت دارید تا زمانی که بتوانید یک روش دائمی مانند ایمپلنت را انجام دهید، می توانید فلیپر دندان را در نظر بگیرید.

فلیپرها یکی از انواع جایگزینی دندان با حداقل تهاجم هستند که از یک صفحه همرنگ لثه و یک دندان جایگزین تشکیل شده اند. این ابزارها قابل جابجایی بودخ و عمدتا به عنوان یک راه حل موقت مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه با فلیپر دندان بیشتر توضیح خواهیم داد تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا یک باله دندانی برای شما انتخاب مناسب یا خیر. در این محتوا به موارد زیر می پردازیم:

فلیپر دندان چیست؟

چه کسانی می توانند از باله های دندانی استفاده کنند؟

جوانب مثبت و منفی آن چیست؟

باله دندان چیست؟

فلیپر دندان از نظر تکنیکالی یک پروتز جزئی متحرک است. بسیاری از دندانپزشکان از این پروتز به عنوان جایگزینی موقت برای دندان از دست رفته شما در زمانی که شما منتظر ترمیم دائمی هستید، استفاده می کنند.

بسته به تعداد دقیق دندان‌هایی که از دست داده‌اید، فلیپر دندان ممکن است شبیه نگه‌ دارنده‌ای باشد که به نگه داشتن دندان‌های موجود در اطراف خود کمک می‌کند. در واقع این باله دندانی یک راه حل موقت برای دندان شکسته یا از دست رفته است.

جایگزینی دندان های از دست رفته به دلیل بیماری، پوسیدگی یا آسیب اغلب یک فرآیند طولانی است. زمانی که دندان کشیده می شود، لثه ها و استخوان زیر آن حساس شده و حداقل به شش هفته تا بیش از شش ماه نیاز دارند تا به طور کامل بهبود یابند تا بتوانید جایگزین دائمی کنید.

به جز این از دست رفتن دندان های طبیعی می تواند شکل ساختار استخوانی فک و همچنین بافت زیرین لثه را تغییر دهد.

این تغییرات می‌تواند بر تناسب ایمپلنت‌های دائمی دندان یا پروتزهایی که برای استفاده طولانی‌مدت طراحی شده‌اند، تاثیر منفی بگذارد. در چنین شرایطی است که فلیپر دندان قبل از دریافت یک راه حل دائمی مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

فلیپر دندان از چه چیزی ساخته شده است؟

باله دندانی معمولا از اکریلیک صورتی درست می شود که دقیقا با رنگ لثه شما مطابقت دارد.

این ساختار اکریلیک به دندان های طبیعی شما در دو طرف فضای خالی باقی مانده دندان از دست رفته شما می چسبد. به همین دلیل، بیرون آوردن آن از دهان و قرار دادن در هر زمانی که بخواهید برای شما بسیار آسان خواهد بود.

پس اگر یک دندان یا چند دندان از دست رفته دارید و به دنبال گزینه‌ های جایگزین موقت دندان هستید، ممکن است دندانپزشک شما باله های دندانی را به شما پیشنهاد دهد. در ادامه اجازه دهید نگاهی به مزایا و معایب این دندان مصنوعی بیندازیم تا به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

مزایای استفاده از فلیپر دندان

- ظاهر بهتر

فلیپر دندان شکاف های ناشی از، از دست دادن دندان ها را پر می کنند تا بتوانید مجددا به لبخند زیبای خود دست یابید.

- آماده سازی اولیه آسان

اگر به دلایلی دندانپزشک شما به دلیل بیماری یا آسیب نیاز به کشیدن یکی از دندان های شما را توصیه نماید، می توانید قبل از کشیدن یک باله دندانی تهیه کرده و در اسرع وقت آن را قرار دهید.

- بازیابی عملکرد

با فلیپر دندان، جویدن یا صحبت کردن برای شما آسان تر خواهد بود.

- ثبات بیشتر

 استفاده از باله های دندانی به عنوان پروتز جزئی برای دندان های جلویی می تواند دندان های اطراف را در جای خود نگه دارد. در واقع آن از جابجایی دندان های اطراف جلوگیری می کند.

- استفاده راحت

 استفاده از باله های دندانی بسیار آسان بوده و می توان آنها را برای تمیز کردن بیرون آورد.

- مقرون به صرفه بودن

 پروتز باله ای معمولا ارزان تر از سایر جایگزین های دندان است.

- آماده سازی آسان

 باله های دندانی به سرعت ساخته شده و معمولا به طور متوسط یک تا دو روز زمان نیاز دارند. اگر منتظر ایمپلنت هستید، در این بین باله‌ ها می‌توانند جایگزین مناسبی باشند.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

معایب فلیپر دندان

- دوام کمتر

 اکثر باله های دندانی از مواد ارزان تری ساخته می شوند که در مقایسه با انواع دیگر پروتزها دوام کمتری دارند. این بدان معناست که آنها بیشتر مستعد ترک خوردن و شکستن هستند.

- ناراحتی اولیه

ممکن است در روزهای اولیه با این دستگاه حس خوبی نداشته باشید. آن همچنین می تواند باعث شود فعالیت هایی مانند خوردن و صحبت کردن کمی غیر طبیعی به نظر برسد.

- آلرژی

 برخی افراد واکنش آلرژیک را از موادی که برای ساختن فلیپر دندان استفاده می شود، تجربه می کنند.

- نگهداری

استفاده از باله دندانی می تواند برای سلامت دندان های شما مضر باشد زیرا خطر پوسیدگی و التهاب لثه را افزایش می دهد، به خصوص اگر آنها را به خوبی تمیز نکنید.

- خطر تحلیل لثه

 فلیپر دندان به طور کامل لثه ‌های شما را پوشانده و مانع از جریان بزاق به آن ناحیه خاص می‌شود. از آنجایی که بزاق به تمیز نگه داشتن لثه ها کمک کرده و از رکود آن جلوگیری می کند، استفاده از باله دندانی در واقع می تواند این خطر را افزایش دهد.

هزینه فلیپر دندان

هزینه فلیپر دندان عمدتا به مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد، در حقیقت اینکه دندانپزشک شما (یا لابراتوار دندانپزشکی) از چه موادی استفاده می کند و همچنین اینکه چه تعداد دندان در حال تعویض هستند.

به طور کلی باله دندانی یکی از کم هزینه ترین گزینه های دندان مصنوعی است. با این حال، بسته به تعداد دندان هایی که با استفاده از باله و همانطور که در بالا گفته شد، مواد استفاده شده برای ساخت آن، قیمت ها می تواند متفاوت باشد.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

نتیجه گیری

فلیپر دندان یک جایگزین دندان مصنوعی موقت و مقرون به صرفه برای اکثر افراد است. پس اگر منتظر یک راه حل دائمی مانند ایمپ برای جایگزینی دندان هستید، این مورد می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

فلیپر دندان خوردن و صحبت کردن را در زمانی که منتظر جایگزینی دائمی هستید آسان ‌تر نموده و همچنین اگر نگران زیبایی ‌شناسی هستید، آن می تواند شکاف ‌های لبخند شما را پر کنند. با این حال، آنها کامل نیستند. در نهایت، این دندانپزشک شما است که می ‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا فلیپر برای شما مناسب است یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جایگزینی، توصیه می‌شود یک مشاوره رایگان دندانپزشکی را با کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی برنامه‌ریزی کنید. این مرکز تخصصی فوق العاده طیف وسیعی از ترمیم ‌های دندانی را ارائه داده و می‌ تواند به شما کمک کند لبخندی کامل ‌تر، سالم ‌تر و درخشان ‌تر داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!