02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

انواع چسب روکش دندان

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/03/21

به لطف پیشرفت ‌های تکنیکی جدید از جمله انواع چسب روکش دندان، امروزه قرار دادن ونیرها از یک فرآیند زمان ‌بر به فرآیندی تبدیل شده دندان‌پزشکان به راحتی می‌توانند نتایج طولانی‌ مدت و از نظر زیبایی دلپذیری را ارائه دهند. آماده‌ سازی دندان ‌ها و ترمیم ‌ها برای سمان کردن، علاوه بر حذف دقیق و اغلب خسته‌کننده سمان اضافی و نیز پاک ‌سازی نواحی حاشیه ‌ای، شامل چندین مرحله می شود. دندانپزشکان با استفاده از این سمان یا انواع چسب روکش دندان که به راحتی اعمال می شود، نتایج بهتری را به ارمغان می آورند.

این چسب ها به جز اینکه دارای سطح ویسکوزیته مطلوبی هستند، به راحتی جدا شده، تمیز می شود و دارای ثبات رنگ طولانی مدتی هستند. علاوه بر این، ترمیم های با کیفیت بالا و ظاهر طبیعی با این چسب ها می توانند در زمان صرفه جویی نموده و با رضایت بیشتر بیماران همراه باشند.

چسب دندان چیست و چرا دندانپزشک از آن استفاده می کند؟

در روش های مختلف دندانپزشکی، انواع چسب روکش دندان یا همان سمان معمولا به همان اندازه که دریل استفاده می شود، آن هم کاربرد دارد. سمان دندان چسبی است که در طیف وسیعی از خدمات دندانپزشکی مانند انواع روکش ها، ارتودنسی و ... استفاده می گردد.

انواع چسب روکش دندان

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

به دلیل همین گستره کاربرد، سمان دندانی به اشکال مختلفی تولید می شود که برای ترمیم های موقت یا دائمی کاربرد دارد. چسب دندان نوعی ترکیبی شیمیایی است که دو سطح را به هم متصل می کند. این سمان باید از ویژگی‌های ایده‌آلی برخوردار باشد تا ترمیم بیمار به جز ماندگاری بالا، به اندازه کافی راحت نیز باشد:

  • انواع چسب روکش دندان باید در برابر استرس زمانی که تحت فشار ناشی از گاز گرفتن و جویدن قرار می گیرند مقاومت کنند.
  • پالپ را تحریک نکنند.
  • در برابر پوسیدگی مقاوم باشند.
  • یک مهر و موم ایمن ارائه دهند.
  • چسب دندان باید یک پیوند قوی بین دندان و مواد ترمیمی ایجاد کند.

انواع چسب روکش دندان کدامند؟

دندانپزشک می تواند از میان طیف وسیعی از سمان دندانی که برای یک روش دندانپزشکی خاص مناسب است، یکی را انتخاب نماید. توجه داشته باشید که چسب روکش دندان مدرن از اولین کاربردهایش در دندانپزشکی راه طولانی را پیموده است. در ادامه با برخی از مهمترین های آنها آشنا می شویم:

انواع چسب روکش دندان

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

- چسب روکش دندان زینک فسفات

از زینک فسفات می توان برای چسباندن روکش های فلزی و باندهای ارتودنسی استفاده کرد.

- چسب روکش دندان زینک پلی کربوکسیلات

یکی دیگر از انواع سمان ها که کاربرد رایجی دارد، زینک پلی کربوکسیلات می باشد که می توان از آن برای چسباندن ترمیم های سرامیکی یا روکش های فلزی استفاده نمود.

- زینک اکساید اوژنول

یکی دیگر از سمان های مطلوب در دندانپزشکی که برای تاج ها و بریج های موقت استفاده می شود، زینک اکساید اوژنول است.

- گلاس آینومرها

گلاس آینومر نیز یکی دیگر از انواع چسب روکش دندان است که از ترکیب پودر شیشه با نوعی اسید ساخته می شود. از این سمان می توان برای سمان نهایی ترمیم های فلزی و متال سرامیک و نیز ترمیم های سرامیکی استفاده کرد. لازم به ذکر است که این نوع چسب به پرسلین نچسبیده و گاهی نیز برای پر کردن دندان های شیری کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

دندانپزشک چه زمانی از انواع چسب روکش دندان موقت یا دائمی استفاده می کند؟

به طور کلی، سمان موقت زمانی استفاده می شود که تاج یا پروتز موقت برای بیمار به کار برده شود تا هنگامی که  ترمیم نهایی یا دائمی آماده گردد.

 چسب روکش دندان دائمی در این مورد، مطلوب نیست زیرا تاج موقت باید برداشته شود. برای مثال سمان دندان موقت مانند زینک اکساید اوژنول انتخاب خوبی خواهد بود زیرا دارای ویژگی باندینگ ضعیفی است. همچنین برخی از دندانپزشکان از سمان موقت برای ارزیابی نحوه پاسخ بیمار به ترمیم و چگونگی پاسخ بافت اطراف آن بهره می برند.

در مقابل چسب های روکش دندان دائمی برای اتصال دائمی کاربرد دارند. این نوع سمان یک پیوند قوی با ترمیم و دندان ایجاد نموده و اغلب به عنوان ماده ای برای چسباندن تاج ها و پل های سیمانی استفاده می شود. سمان فضای بین دیواره های داخلی تاج دندان و دندان آماده شده را نیز پر می کند.

انواع چسب روکش دندان

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

سخن پایانی

سمان کردن روکش ها یا در واقع استفاده از انواع چسب روکش دندان، یک مرحله بسیار مهم در قرار دادن ونیرها می باشد. به عبارتی، اثربخشی و زیبایی ترمیم های دندانی می توان به نوعی به چسبندگی دقیق آنها به ساختارهای سالم باقی مانده دهان و استحکام باند نسبت داد. به این ترتیب، دندان می تواند بیشتر استحکام اولیه خود را به دست آورد.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید برای این چسب ها در نظر بگیرید، مهارت، تخصص و تجهیزات دندانپزشک است. قطعا یک متخصص با تجربه نظیر دکتر شهاب محمدی می تواند با بهره گیری از بروزترین تجهیزات در کلینیک دندانپزشکی تخصصی خود می تواند بهترین خدمات زیبایی و ترمیمی دندان ها را به بیماران ارائه دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این خدمات می توانید هم اکنون یک قرار ملاقات با کارشناسان دندانپزشکی مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر محمدی تعیین کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!