02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا اینویزیلاین به برطرف نمودن لبخند لثه ای کمک می کند؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/22

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

لبخند لثه ای زمانی است که بافت لثه فرد هنگام لبخند زدن بیش از حد در معرض نمایش قرار گیرد. این مسئله می تواند احساس خود آگاهی در شما ایجاد کرده و از این رو افراد گاهی لبخندهای خود را از سایرین پنهان سازند. اما خبر خوب این است که می توان این لبخند را اصلاح نمود. یکی از روش های درمان برطرف نمودن لبخند لثه ای به کمک اینویزیلاین است که دندانپزشک یک برنامه سفارشی برای شما طراحی کرده و می تواند نتایج خارق العاده ای را با آن رقم بزند. در این مقاله قصد داریم در مورد دلایل ایجاد لبخند لثه ای و برطرف نمودن آن با ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین صحبت کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید.

لبخند لثه ای چیست؟

می توان گفت برای لبخند لثه ای تعریف مشخصی وجود ندارد. در واقع در مورد افراد معمولی، زمانی که آنها لبخند می زنند شما فقط قسمت کوچکی از لثه را مشاهده می نمایید اما آنهایی که لبخند لثه ای دارند هنگام لبخند زدن، مقدار زیادی از بافت لثه آنها قابل مشخص است. 
به طور معمول، لبخندهایی که به عنوان جذاب ترین لبخند ارزیابی می شوند، دارای دو میلی متر یا کمتر از بافت لثه در آنها مشخص است. اما در مقابل آنهایی که سه تا چهار میلی متر از بافت لثه آنها در معرض دید قرار می گیرد، از جذابیت کمتری برخوردار هستند. پزشکان تخمین می زنند که 14 درصد از زنان و 7 درصد از مردان هنگام لبخند زدن، این باف اضافی لثه را دارند. 
اما شما مجبور نیستید که یک خط کش برداشته و بافت لثه خود را اندازه گیری کنید. اگر هم نگران لبخند لثه ای هستید، می توانید به یک دندانپزشک متخصص یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا او دندان ها، لثه ها و لب های شما را ارزیابی کند و گزینه هایی را برای اصلاح این مشکل شما ارائه دهد. در نهایت او به شما خواهد گفت که آیا اینویزیلاین به برطرف نمودن لبخند لثه ای شما کمک می کند یا خیر.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

چه عواملی باعث ایجاد لبخند لثه ای می شوند؟

لبخند لثه ای که در آن به طور معمول بیش از سه تا چهار میلی متر از لثه های شما هنگام لبخند زدن و در بالای دندان های فوقانی قابل مشاهده است می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این وضعیت در بین زنان بیش از مردان بوده و به خصوص در سنین بیست تا سی سالگی بیشتر مشهود است و با افزایش سن از بروز آن کاسته می شود. لبخند لثه ای علاوه بر اینکه ظاهری غیر جذاب به فرد می بخشد می تواند سلامت دهان و دندان او را نیز ضعیف سازد و از این رو در معرض خطر التهاب لثه و همچنین بیماری های مرتبط با آن و بوی بد دهان قرار بگیرید. دلایل ایجاد لبخند لثه ای عبارتند از:

- ژنتیک و آناتومی

برای اکثر بیماران، ژنتیک از طریق ترکیب فک بزرگ، دندان های کوچک یا لب بالایی کوتاه در لبخند لثه ای نقش عمده ای را ایفا می نمایند. در موارد نادر، لبخند لثه ای می تواند ناشی از یک بیماری شناخته شده به نام فیبروماتوز لثه ارثی باشد که این بزرگ شدن تدریجی اما پیشرونده لثه می تواند غالبا به حدی شدید باشد که باعث مشکلات گرفتاری نیز شود.
تغییرات در آناتومی بدن نیز می تواند سبب ایجاد لبخند لثه ای شود مانند عدم تعادل هورمون ها در بارداری یا بلوغ. اختلالات خونی مثل سرطان خون نیز می تواند باعث بزرگ شدن لثه و تشدید آن شود.

- بهداشت ضعیف دندان ها

دندان های شما تنها اعضایی از دهانتان نیستند که باید از آنها مراقبت کنید. زمانی که پلاک روی آنها جمع می شود، می تواند زیر لثه ها پنهان شده و سبب التهاب و بزرگ شدن آنها شود. یا زمانی که شما برای صاف کردن دندان ها، براکت در دهان دارید آنها می توانند با بهداشت نا مناسب به طور غیر مستقیمی به لبخند لثه ای نیز مرتبط باشند. زیرا براکت ها باعث انسداد شده و باکتری ها در لثه و پیرامون آن جمع شوند و در نهایت لبخند لثه ای را باعث شوند.
بیماران مبتلا به مشکلات لثه به دلیل دردی که دارند، از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان خودداری کرده که این می تواند به یک چرخه معیوب بهداشت نامناسب دندان ها منجر شود.

- تغییر در رویش دندان ها

زمانی که در رویش دندان ها اختلال به وجود آید و دندان ها برای بیرون آمدن به لثه فشار آورند ممکن است باعث ایجاد لبخند لثه ای شوند. برای دندان های آسیا قدیمی این اتفاق در حدود شش سالگی رخ می دهد. در واقع برخی دندان ها به درستی رشد نکرده و از آن تحت عنوان تغییر انفجار غیر فعال یا APE نام می برند. APE می تواند باعث شود که لبخند فرد لثه ای به نظر برسد زیرا یک یا چند دندان تا حدی توسط لثه پوشانده می شوند زیرا کاملا بیرون نمی زنند. گرچه این مورد به طور گسترده ای سلامتی را تهدید نمی کند اما می تواند با زیبایی لبخند فرد بازی کند.

- عوارض جانبی برخی داروها

برخی داروها عوارض جانبی شدیدی داشته و نوع خاصی از آنها می تواند بزرگ شدن لثه را در پی داشته باشند. این داروها شامل موارد زیر هستند:
-    داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین (Cyclosporin A) که توسط بیماران پیوندی برای جلوگیری از رد بافت استفاده می شود.
-    فنی توئین (Phenytoin) برای استفاده در افراد مبتلا به صرع
-    داروهای بیماری قلبی مثل نیفدیپین (Nifedipine)، وراپامیل (Verapamil) و دیلتیازم (Diltiazem)
- بیش فعالی لب فوقانی یا بالایی
یکی دیگر از دلایل ایجاد لبخند لثه ای، بیش فعالی لب فوقانی است. در این حالت، لب شما از طول صحیحی برخوردار است اما زمانی که لبخند می زنید لب شما خیلی بلند شده و عضلات بیش از حد منقبض می شوند. در نهایت بافت زیادی از لثه مشخص خواهد شد.

- مشکلات اسکلتی

لبخند لثه ای همچنین می تواند به دلیل مسائل مرتبط با اسکلت بدن باشد. زمانی که فک بالا خیلی بزرگ است می تواند لثه ها را برجسته تر یا برآمده تر سازد. 

 

آیا اینویزیلاین به برطرف نمودن لبخند لثه ای کمک می کند؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

اینویزیلاین و لبخند لثه ای

اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی از پیشرفته ترین تکنولوژی بهره گرفته و با پلاک هایی نامرئی یا شفاف اقدام به صاف نمودن دندان ها می نماید. این دستگاه می تواند لبخند زیبا و رویایی که در همواره در آرزوی آن بوده اید به شما ببخشد. از آنجایی که این الاینرها به طور سفارشی ساخته می شوند می توانند بهترین گزینه برای بزرگسالان یا نوجوانان به شمار روند. صاف کردن دندان های افراد کم سن و سال مانند کودکان پیچیده تر است زیرا دهان و دندان هایشان هنوز در حال رشد و نمو می باشد و این متخصص ارتودنسی است که می تواند بهترین گزینه را برای آنها انتخاب کند.
به جز مرتب نمودن دندان ها، اینویزیلاین می تواند در مورد اوربایت و لبخند لثه ای نیز موثر واقع شود. در واقع با کمک این دستگاه و قرار گرفتن دندان ها و فک در یک راستا، می توان میزان بافت لثه را که هنگام لبخند مشاهده می شود کاهش داد. البته اگر مشکل فرد پیچیده باشد با این روش نمی توان این مسئله را حل نمود و متخصص ممکن است سایر روش های کارآمد دیگر را به او توصیه نماید. 
در واقع اگر فرد حالت خفیفی از لبخند لثه ای ناشی از دندان یا فک داشته باشد، ممکن است با درمان ارتودنسی این وضعیت اصلاح شود و دیگر لثه های شما بیش از حد نمایان نباشند.

سایر روش ها به غیر از اینویزیلاین در برطرف نمودن لبخند لثه ای کدامند؟

- لیزر درمانی: لیزر برای برطرف نمودن لبخند لثه ای می تواند یک روش دقیق، سریع و کاملا بدون درد باشد. در واقع این روش، بهترین جایگزین برخی از گزینه های تهاجمی است که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. متخصص با استفاده از بی حس کننده موضعی بافت لثه بیمار را بی حس کرده و با استفاده از لیزر و به گونه ای دقیق بافت اضافی اطراف دندان های او را از بین می برد و سپس آنچه را که باقی مانده مجددا تغییر شکل می دهد تا تعادل ایجاد شده و در نهایت لبخند لثه ای بر طرف شود.
تنها چیزی که ممکن است بیمار در حین این عمل احساس کند، حرکت نوک لیزر است و حتی هیچ گونه سوزنی در آن وجود ندارد. اگر اینویزیلاین به بر طرف نمودن لبخند لثه ای کمکی نکند، لیزر می تواند بهترین روش برای بیماران در هر سنی باشد. البته این عمل با تیغ جراحی نیز امکان پذیر است اما عوارض رفع لبخند لثه ای با لیزر به مراتب خیلی کمتر از تیغ جراحی است.
- بوتاکس: درمان لبخند لثه ای با بوتاکس شامل تزریق onabotulinumtoxinA به لب بالایی بیمار است. سم بوتولینوم (botulinum) به طور موقت عضله را فلج می کند تا در صورت لبخند زدن قادر به انقباض و لیفت نباشد. به همین ترتیب، هنگام خندیدن، بافت اضافی بسیار کمتری نمایش داده می شود.  اما نتایج حاصل با این درمان تنها در حدود سه تا چهار ماه طول می کشد.
- روکش یا تاج: اگر دلیل لبخند لثه ای به دلیل کوتاه بودن دندان ها باشد، می توان از ترمیم های زیبایی نظیر تاج یا روکش برای بلندتر نشان دندان ها و در نتیجه ایجاد تناسب بهتر دندان به لثه استفاده نمود. 
- جراحی تغییر وضعیت لب: برای یک لبخند لثه ای که در نتیجه کوتاهی لب بالا و یا بیش فعالی آن است، جراحی می تواند گزینه مناسبی باشد. در این نوع جراحی، عضلات بالابرنده لب به کار گرفته می شوند به طوری که آن نتواند هنگام لبخند زدن فرد به اندازه قبل بلند شود. با این حال، این نوع جراحی می تواند بسیار پر هزینه بوده و علاوه بر این، عوارض بسیاری با آن همراه باشد. به همین دلیل است که یک گزینه ای که کمتر تهاجمی باشد می تواند انتخاب بهتری باشد. اما در هر صورت. در مواردی که وضعیت لبخند لثه ای شدید است و این به لب فوقانی مربوط می شود، جراحی به همراه درمان ارتودنسی می تواند مفید واقع شود.
- افزایش طول تاج: جراحی طول تاج شامل برداشتن بافت لثه و کانتورینگ مجدد آن است و گاهی اوقات برداشتن استخوان تا سطح دندان ها بیشتر نمایان شود. این کار اغلب زمانی انجام می شود که دندان ها کاملا رشد نکرده اند و توسط بافت لثه پوشیده شده اند. 
- جراحی فک: جراحی فک که از نظر فنی، جراحی ارتوگناتیک (orthognathic surgery) نامیده می شود، فقط در موارد شدید یعنی زمانی که رشد بیش از حد فک با برجستگی شدید آن وجود دارد، صورت می گیرد. یک جراح فک و صورت، فک فوقانی را کانتور مجدد می نماید تا متناسب با فک پایین باشد. سپس وضعیت آن را تغییر می دهد تا در جای مناسب قرار گیرد. این کار در بیمارستان و با بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح فک و صورت معمولا برای بر طرف نمودن لبخند لثه ای به به متخصص ارتودنسی نیز نیاز خواهد داشت. تکمیل این درمان ممکن است چندین سال طول بکشد و مدت زمان بهبودی آن نیز طولانی باشد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

نتیجه گیری

اگر فرد با دیدن تصویر خود در آینه و یا در میان دوستان متوجه شود که بافت لثه او متناسب با لبخندش نیست. ممکن است از نمایش بیش از حد لثه یا به طور معمول لبخند لثه ای رنج ببرد. اما می توان این وضعیت را درمان نمود. یکی از این روش ها با اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی صورت می گیرد و آن هم در صورتی است که وضعیت فرد در حالت شدیدی قرار نداشته باشد. بدین ترتیب می توان با اینویزیلاین به راحتی لبخند لثه ای را برطرف کرد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!