زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/02/04

شاید گمان کنید عفونت هایی که در دهان گسترش می یابند چندان هم جدی نباشند. با این حال، باید بدانید که این وضعیت می تواند به اندازه عفونت های دیگر دردسرساز باشد و چنانچه در صورتی که نیاز باشد دندانپزشک آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان تجویز کند. عفونت سقف دهان می تواند به دلیل ویروس ها و برخی باکتریایی ایجاد شود. این زخم‌ ها و التهاب ‌ها از نظر ظاهر و اندازه متفاوت بوده و می‌توانند هر بخشی از دهان، حتی لب‌ ها را نیز درگیر کنند.

افراد ممکن است تورم و قرمزی پوشش داخلی دهان یا زخم های دردناکی را تجربه کنند. بسیاری از زخم ها قرمز به نظر می رسند، اما برخی از آنها به دلیل سلول های مرده و بقایای غذا در قسمت مرکزی، سفید هستند. در ادامه مطلب بیشتر با این نوع بیماری و تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان آشنا خواهیم شد.

علائم عفونت سقف دهان

درد و عفونت سقف دهان می تواند فعالیت های روزانه مانند خوردن و صحبت کردن را دشوار کند. این درد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت یا بیماری سیستمیک باشد که نیاز به مراقبت پزشکی و در صورت نیاز تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان دارد.

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

ویژگی های رایج عفونت سقف دهان

سقف دهان ناحیه بسیار قابل مشاهده ای نیست. پس حتی اگر هیچ علامتی را مشاهده ننمودید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• زخم ها یا لکه های متعدد در دهان
  • اریتم (قرمزی) مخاط دهان
  • خارش
  • سرخی
  • سوزش یا گزگز
  • تاول زدن
  • خشکی

علل زخم و التهاب دهان و نیاز به آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان

دلایل زیادی برای عفونت سقف دهان وجود دارد. این زخم ها ممکن است به دلیل عفونت، یک بیماری (سیستمیک) در سراسر بدن، یک محرک فیزیکی یا شیمیایی یا یک واکنش آلرژیک ایجاد شوند.

اغلب علل این بیماری ناشناخته است. اما به طور کلی، از آنجایی که جریان طبیعی بزاق به محافظت از پوشش داخلی دهان کمک می کند، هر شرایطی که تولید بزاق را کاهش دهد، زخم های دهان را بیشتر می کند.

شایع ترین علل زخم و در نتیجه نیاز به آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان عبارتند از:

• آفت دهان
  • عفونت های ویروسی (به ویژه هرپس سیمپلکس)
  • سایر عفونت ها (ناشی از قارچ یا باکتری)
  • آسیب یا محرک های مواد غذایی یا مواد شیمیایی
  • مصرف تنباکو
  • داروها (به ویژه داروهای شیمی درمانی) و پرتودرمانی
  • اختلالات سیستمیک

درمان آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان

دندانپزشکان معمولا در شرایط حاد به استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان و مدیریت فوری دردهای دندانی مرتبط با پالپ، پری آپیکال و تورم را در راس درمان خود قرار می دهند.

البته لازم به ذکر است که این دستورالعمل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای اکثر بیماری های پالپ و پری آپیکال توصیه نشده و در عوض فقط استفاده از درمان های دندانپزشکی و در صورت نیاز مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن تجویز می شود.

اما اگر وضعیت بیمار به سمت درگیری سیستمیک پیش رفت و علائم تب یا ضعف را نشان داد، دندانپزشکان باید آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان را تجویز نمایند.

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از عفونت سقف دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت دهان امری بسیار ضروری است. برخی از اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

• مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز به مدت حداقل 2 دقیقه
  • استفاده از نخ دندان روزی یکبار بین دندان ها و زیر لثه ها
  • کاهش نوشیدنی ها و غذاهای شیرین یا نشاسته ای قبل از خواب
  • استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • معاینه مرتب به دندانپزشک
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • محدود کردن میان وعده ها
  • تمیز کردن دندان های مصنوعی قبل از خواب
  • مصرف نکردن غذاهای داغ و تند در صورت داشتن زخم در دهان
  • نوشیدن آب کافی

جمع بندی

به جز عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و رخ دادن عفونت، مواردی نیز در ارتباط با شرایط خودایمنی وجود دارند که ممکن است فرد را در وضعیت پیچیده ای قرار داده و احتمال نیاز به مصرف آنتی بیوتیک برای سقف دهان افزایش یابد.

همیشه به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. چرا که باکتری ها یا ویروس هایی که ممکن است باعث عفونت سقف دهان شوند را می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان، شستن کامل دست ها، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و معاینات منظم دندانپزشکی متوقف نمود.

درمان‌های خانگی مانند شستشوی آب نمک نیز می ‌توانند فواید متعددی را به‌طور همزمان با کمک به تسکین بخشی از درد و ضدعفونی کردن ناحیه داشته باشند. برای جلوگیری از تشدید مشکل، غذاهای تند یا اسیدی مصرف ننموده و از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن برای کاهش درد استفاده کنید.

در نهایت فراموش نکنید که نحوه مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان حتما باید زیر نظر متخصص بوده و سرخود اقدام به مصرف این نوع داروها نکنید.