02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/01/31

کشیدن دندان ممکن است به دلایل زیادی از جمله آسیب شدید یا پوسیدگی لازم باشد. این درمان دندانپزشکی، یعنی کشیدن دندان می تواند باکتری ها را از بین برده و سلامت کلی دهان شما را بهبود بخشد. اما آیا می دانید که بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟ هر زمانی که دندان کشیده می شود اولین چیزی که می خواهیم این است که اجازه دهیم به درستی و سریع  بهبود یابد. به عنوان یک روش معمول، اکثر جراحان دندان دستورالعمل های استانداردی را پس از این روش به بیماران توصیه می نمایند.

فرد بیمار باید این دستورالعمل های داده شده توسط دندانپزشک را دنبال کند. رعایت تمامی این موارد بعد از کشیدن دندان، بروز عفونت و احتمال خشک شدن حفره را کاهش می دهد. در حقیقت اگر این مراقبت ها رعایت نشود، می‌تواند عوارضی ایجاد نماید که بهبودی را به تأخیر خواهند انداخت.

 بعد از کشیدن ریشه دندان چه باید کرد؟

زمانی که دندان شما کشیده می شود باید با دقت از دهان خود مراقبت کنید. انجام برخی کارها، حتی در روز اول، ممکن است به شما کمک نماید احساس بهتری داشته و سریعتر بهبود پیدا کنید:

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

حتما بخوانید: ایمپلنت دیجیتال

- کنترل خونریزی بعد از کشیدن دندان

برای کمک به کنترل خونریزی، گازی را که دندانپزشک روی دندان شما قرار داده، محکم گاز بگیرید. این فشار به تشکیل لخته خون در حفره دندان کمک می کند. گاز را گاز بزنید تا خونریزی قطع شود. البته تراوش کمی خون در روز اول طبیعی است.

- به حداقل رساندن درد

یکی دیگر از کارهایی که باید بعد از کشیدن دندان کرد، به حداقل رساندن درد است. برای کاهش درد، داروی تجویز شده را طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید. همچنین پس از مصرف این داروها رانندگی نکنید. زیرا ممکن است احساس خواب آلودگی داشته باشید.

در صورت نیاز از دندانپزشک خود بپرسید که آیا ممکن است از داروهای بدون نسخه استفاده کنید یا خیر. اگر به بیماری مزمن کبدی یا کلیوی مبتلا هستید، یا زخم معده یا خونریزی گوارشی داشته اید، همچنین از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

- کاهش تورم

کاهش ورم نیز یکی دیگر از مواردی است که بعد از کشیدن دندان بسیاری در مورد آن از دندانپزشک سوال می پرسند. برای کاهش تورم، یک کیسه یخ روی گونه خود و نزدیک محل کشیدن دندان قرار دهید. کیسه یخ را به مدت 10 دقیقه روی گونه خود قرار داده و سپس به مدت 5 دقیقه آن را بردارید. در صورت نیاز تکرار نمایید. ممکن است مقداری کبودی روی صورت خود مشاهده کنید که این طبیعی بوده و خود به خود از بین خواهد رفت.

- استراحت کافی داشته باشید

شما باید فعالیت هایی مانند ورزش و بلند کردن وسایل سنگین را در 24 ساعت اول بعد از کشیدن دندان محدود کنید. عدم این فعالیت ها به تشکیل لخته خون و جلوگیری از خونریزی کمک می کند. همچنین هنگام دراز کشیدن، سر خود را کمی بالا بیاورید.

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

حتما بخوانید: فرق لمینت و کامپوزیت

باید ها و نبایدهای بعد از کشیدن دندان

آیا می دانید بعد از کشیدن دندان چه باید کرد که روند بهبودی سریع تر شود؟

سعی کنید رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم و سالم و تنقلات داشته باشید. همچنین مایعات فراوان بنوشید. دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید. از مسواک زدن اطراف محل کشیدن دندان نیز خودداری کنید. علاوه بر این از دندانپزشک خود بپرسید که آیا می توانید از خمیر دندان استفاده کنید و چه زمانی می توانید به آرامی دهان خود را بشویید.

محل کشیدن دندان را تمیز نگه دارید. پس از 12 ساعت، ممکن است بتوانید به آرامی دهان خود را بشویید. سعی کنید دو یا سه بار در روز با یک دوم قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم دهان خود را شستشو دهید.

نباید های بعد از کشیدن دندان

در زیر مواردی وجود دارد که هنگام بهبودی باید از آنها اجتناب کنید:

مراقبت باشید که به مدت 24 ساعت با نی ننوشید، از مکیدن آب نبات یا یخ خودداری کنید، دهان خود را به شدت شستشو نداده و سیگار نکشید. در نظر داشته باشید که این موارد ممکن است لخته خون را از بین ببرند.

به جز موارد بالا به مدت 24 ساعت الکل ننوشید و از دهانشویه های حاوی الکل استفاده نکنید. مصرف الکل ممکن است بهبودی را به تاخیر بیندازد.

سخن پایانی

هر زمان که دچار دندان درد شدید، مهم است که حتما برای ملاقات با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. قطعا آنها می توانند به تعیین علت و طراحی یک برنامه درمانی شخصی به شما کمک کنند. ممکن است که لازم باشد دندان شما کشیده شود و شما باید بدانید که بعد از کشیدن دندان چه باید کرد.

با رعایت دستورالعمل های دندانپزشک و مواردی که در بالا ذکر شد روند بهبودی سریع تر خواهد شد. درست است که شنیدن اینکه باید دندان بکشید هرگز جالب نیست. اما گاهی اوقات این درمان بهترین راه برای از بین بردن عفونت و بازگرداندن شما به مسیر لبخند و یک زندگی سالم است.

پس اگر دندانپزشک شما کشیدن دندان را توصیه کرد، حتما در مورد بهترین گزینه های جایگزینی این دندان یا دندان ها با او مشورت نمایید. به طور قطع ترمیم های دندان مانند ایمپلنت دندان ، بریج های دندانی یا پروتزها می توانند ظاهر، عملکرد و سلامت کلی دهان را بازیابی کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!