بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم

زمان مطالعه : 2 دقیقه | منتشر شده در: 1402/01/27

بروزرسانی شده در: 1403/01/21

یکی از سوالاتی که بیماران پس از کاشت دندان از دندانپزشک خود می پرسند این است که بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟ به نظر می رسد هیچ اتفاق نظر مشترکی در مورد تجویز آنتی بیوتیک ها پس در جراحی ایمپلنت دهان وجود ندارد. به عبارتی هر فردی نیازها و شرایط مختلفی داشته و متخصص طبق این شرایط آنتی بیوتیک ها را بعد از ایمپلنت دندان برای بیمار تجویز می کند. مصرف آنتی بیوتیک ها یا به عنوان یک درمان طولانی مدت برای چندین روز یا به عنوان یک دوز منفرد توصیه می شود.

دلایل زیادی برای شکست ایمپلنت دندان وجود دارد که یکی از آنها ایجاد باکتری در اطراف ایمپلنت است. ایمپلنت‌ می‌تواند در طی جراحی، پس از قرار دادن آن قبل از قرار دادن تاج، ویا پس از نصب اباتمنت و تاج، سبب ایجاد باکتری در خون شود.

این وضعیت می تواند منجر به از بین رفتن بافت در اطراف ایمپلنت شود. در این صورت استفاده از آنتی بیوتیک به صورت پیشگیرانه قبل از جراحی و پس از کاشت برای جلوگیری از عفونت در مراحل اولیه درمان ایمپلنت می تواند موثر باشد. در ادامه محتوا بررسی خواهیم نمود که بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم و چرا.

بعد از انجام ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

به طور کلی شکست زودرس ایمپلنت معمولا با گونه های خاصی از باکتری ها همراه است.  از این رو هدف از مصرف آنتی بیوتیک پس از جراحی کاشت دندان، استفاده از یک داروی ضد باکتری است که از بروز عفونت در زخم جراحی و از تکثیر و انتشار باکتری جلوگیری کند.

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

زمانی که بیمار پس از جراحی درد شدید و تب بالایی داشته باشد و این وضعیت با گذشت چند روز بهبود نیابد، بیمار قطعا دچار عفونت شده و برای رفع این وضعیت باید آنتی بیوتیک مصرف نماید. اما اینکه بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم کاملا به حاد بودن وضعیت شما بستگی دارد. به عبارتی این متخصص است که تصمیم می گیرد شما تا چند روز باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز سبب ایجاد باکتری در دهان و در نتیجه عفونت می شود و برخی متخصصین تجویز آنتی بیوتیک ها را یک راه پیشگیری از عفونت می دانند.

جمع بندی

مانند بسیاری از جراحی های دیگر، ایمپلنت دندان نیز با خطر عفونت پس از عمل همراه خواهد بود. در حقیقت،این امر به ویژه در مورد هر روش دندانپزشکی مانند جراحی ایمپلنت صدق می کند، زیرا دهان دارای گونه های متعددی از باکتری است که می تواند به جریان خون نفوذ کنند. با این حال، برای اکثر مردم، عفونت پس از عمل مشکل بزرگی ایجاد نمی کند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بلافاصله برای شکست دادن آن وارد عمل می شود.

اما برخی از بیماران با سیستم ایمنی ضعیف تر یا سایر مشکلات سلامتی می توانند عوارض جدی ناشی از عفونت داشته باشند. از جمله اینکه بافت‌های عفونی اطراف ایمپلنت ممکن است به‌ درستی بهبود نیابند و ایمپلنت را در معرض خطر جدی شکست قرار دهند.

در این وضعیت دندانپزشک شما ممکن است قبل و بعد از جراحی برخی داروها را تجویز کند اما اینکه بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم به نظر متخصص و شرایط شما بستگی دارد.