آزیترومایسین برای عفونت دندان

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/08/17

احتمالا شما نیز عفونت دندان، درد و ورم را تجربه نموده و زمانی که به دندانپزشک مراجعه کردید، برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است. اما شاید این سوال برایتان پیش آمده که چه مدت طول می‌کشد تا آنتی ‌بیوتیک‌ ها درد و ورم ناشی از عفونت دندان را کاهش دهند؟ آیا آزیترومایسین برای عفونت دندان خوب است؟ اگر نه کدام آنتی بیوتیک برای شما بهتر است؟ آزیترومایسین جز قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان محسوب می شود.

این سوالات به چندین عامل بستگی دارد، مانند شدت عفونت و میزان تاثیر آنها در برابر نوع باکتری. در هر صورت بسیار مهم است که داروهای خود را طبق توصیه های دندانپزشک مصرف کنید. برای تسریع روند بیشتر مصرف نکنید. زیرا این کمکی نخواهد کرد و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کند.

یکی از داروهایی که ممکن است دندانپزشک برای عفونت دندان تجویز کند، آزیترومایسین است. شاید چند روز طول بکشد تا آزیترومایسین برای عفونت دندان اثر بگذارد، پس صبور باشید.

همچنین میزان مصرف این آنتی بیوتیک توسط دندانپزشک مهم است. از این رو، بدون مشورت با متخصص دندانپزشکی آن را متوقف نکنید فقط به این دلیل که احساس بهتری دارید چرا که ممکن است عفونت شما با قطع این دارو عود کند.

آزیترومایسین برای عفونت دندان خوبه ؟

آزیترومایسین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت ها از جمله عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، گوش میانی، عفونت های مقاربتی و عفونت دندان استفاده می شود.

علاوه بر این موارد، این آنتی بیوتیک تعدیل کننده ایمنی و ضد التهاب بوده و برای درمان بیماری ‌هایی که با باکتری ‌ها مرتبط نیستند، مانند آسم شدید، بیماری ‌های انسدادی مزمن ریه و اخیرا، فیبروز کیستیک استفاده می‌شود.

آزیترومایسین برای عفونت دندان

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

به جز موارد بالا شواهد و مطالعات نشان می دهند که استفاده از یک دوره واحد آزیترومایسین برای عفونت دندان در درمان بیماری های دهان و دندان نیز موثر بوده و این آنتی بیوتیک می تواند نقش فعال و موثری در درمان و رفع بیماری های پریودنتال داشته باشد، از جمله سرکوب پاتوژن های پریودنتوپاتوژن و فعالیت ضد التهابی.

به جز نقش موثر آزیترومایسین برای عفونت دندان، آن برای طیف گسترده ای از سایر عفونت های باکتریایی استفاده می شود زیرا رشد باکتری ها را متوقف می کند. همچنین آن برای بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند نیز تجویز می شود.

دوز آزیترومایسین برای عفونت دندان

به طور کلی میزان یا مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت آن دارو بستگی دارد. همچنین باید تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می نمایید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو باید مصرف شود را مد نظر داشته باشید.

پس دوز آزیترومایسین برای عفونت دندان نیز برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. برای همین باید دستورات دندانپزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را با دقت دنبال کنید.

اگر یک نوبت از این دارو را نیز فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف نمایید. با این حال، اگر تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها نموده و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید. همچنین فراموش نکنید که دوزها نباید دو برابر شوند.

جمع بندی

تجویز آزیترومایسین برای عفونت دندان یکی از راهکارهایی است که دندانپزشکان به منظور گسترش بیماری انجام می دهند. مصرف این دارو مطابق با دستورالعمل دندانپزشک می تواند درد، التهاب و تورم را کاهش داده و عفونت دندان را از بین ببرد.

شما می توانید آزیترومایسین را حداقل 1 ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت پس از غذا و با آب کافی مصرف کنید.  قطعا با مصرف منظم این دارو باید ظرف چند روز احساس بهتری داشته باشید و بسیار مهم است که دوره مصرف دارو را به پایان برسانید.

شایع ترین عوارض جانبی آزیترومایسین عبارتند از اسهال، سردرد یا تغییر در حس چشایی.

در نهایت توجه داشته باشید که بهترین راه برای جلوگیری از عفونت دندان مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است.