02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

برای جوش خوردن بخیه لثه چی بخوریم؟

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/01/10

یکی از از سوال رایجی که دندانپزشکان پس از جراحی های دهان از سوی بیماران دریافت می کنند این است که برای جوش خوردن بخیه لثه چی بخوریم؟ به طور کلی آسیب های وارده به لثه دهان یک اتفاق رایج است، به خصوص برای کودکان و ورزشکاران. گاهی اوقات، حتی یک دلیل به ظاهر بی اهمیت مانند روش اشتباه مسواک زدن یا مصرف غذاهای تند می تواند باعث آسیب هایی مانند بریدگی روی لثه شود. بریدگی لثه ناگهانی و غیرمنتظره است، اما خود به خود بهبود می یابد.

از سوی دیگر برخی پس از کاشت دندان، باید روش هایی را برای جوش خوردن لثه خود در اولویت قرار دهند که یکی از این موارد انتخاب مواد غذایی درست است. برای مثال بیماران نباید در دوران نقاهت پس از عمل، از بادام زمینی شکننده استفاده کنند یا تافی های شور را مصرف کنند.

چه شما برای کاشت دندان و چه جهت کشیدن دندان عقل به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، محل جراحی شما در چند روز اول پس از جراحی قطعا حساس و در مرحله بهبودی خواهد بود. بنابراین، حفظ یک رژیم غذایی سالم و نرم در روزهای بعد از قرار ملاقات و خودداری از جویدن مستقیم در محل های جراحی بسیار مهم است.

نیازهای تغذیه ای و غذایی شما پس از جراحی دهان می توانند به عوامل متعددی از جمله سلامت شما قبل از عمل، روشی که تحت آن قرار می گیرید، تاثیر عملکرد دهان و دوره نقاهت بستگی داشته باشد. رژیم غذایی با غذاهای مایع یا نرم معمولاً برای چند روز یا بیشتر پس از جراحی دهان مورد نیاز است. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که برای جوش خوردن بخیه لثه چی بخوریم. تا پایان ما را همراهی نمایید.

5 غذای مطمئن برای جوش خوردن بخیه لثه

برای کمک به برنامه ریزی جهت تسریع روند بهبودی پس از جراحی دهان و جوش خوردن بخیه لثه، در اینجا لیستی از 5 ماده غذایی که خوردن آنها پس از چنین روش هایی بی خطر است، آورده شده است:

1.  اسموتی

احتمالا یکی از سالم ‌ترین انتخاب ‌های غذایی نرم که می‌توانید برای جوش خوردن بخیه لثه بخورید، اسموتی است. برای این کار تنها کافی است که در مخلوط کن خود، مقداری یخ ریخته و ترکیبات مورد علاقه خود از میوه، آبمیوه یا آب را در آن بریزید. برای اثربخشی بیشتر، یک مکمل پروتئین نیز می توانید اضافه کنید.

به طور کلی، اسموتی ها یک انتخاب غذایی عالی برای این گروه از بیماران هستند زیرا خوردن آن ها آسان، سالم و سرشار از تمام ویتامین های مورد نیاز بدن شما در دوران نقاهت پس از عمل است.

با این حال، اکیدا توصیه می شود که اگر برای کاشت ایمپلنت دندان ، دندان کشیده اید یا دندان عقل را خود را جراحی نموده اید، از نی برای نوشیدن خودداری کنید. مکیدن نی پس از کشیدن دندان می تواند منجر به عارضه بهبودی ناراحت کننده ای به نام حفره خشک شود.

اینها زمانی اتفاق می ‌افتند که غشایی که بلافاصله روی بافت استخوانی فک در معرض حفره دندان تشکیل می‌ شود، شکسته می ‌شود. و هنگامی که این غشاء از بین رفت، دوباره رشد نخواهد کرد، و شما نیاز به قرار ملاقات های بعدی دارید تا دندانپزشکان بتوانند حفره دندان را با یک پانسمان ببندند تا در نهایت حفره دندان شما به درستی بهبود یابد.

برای جوش خوردن بخیه لثه چی بخوریم؟

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

2. سوپ

قطعا زمانی که از دندانپزشک خود سوال نمایید که برای جوش خوردن بخیه لثه چی بخوریم یکی دیگر از گزینه هایی که توصیه خواهد کرد، سوپ می باشد. شما می توانید از خوردن انواع سوپ ها نظیر سوپ رشته فرنگی مرغ، سوپ شیر، سوپ جو و ... لذت ببرید.

البته مانند اقدامات احتیاطی برای نوشیدن اسموتی، مطمئن شوید سوپ را با احتیاط و با مقدار کم مصرف نمایید تا فشاری به بخیه های لثه وارد نشود.

3. پوره سیب زمینی

یکی دیگر از بهترین مواد غذایی که می توانید برای جوش خوردن بخیه لثه و دوران نقاهت پس از جراحی دهان مصرف کنید، پوره سیب زمینی ست. این غذای دلپذیر به راحتی تهیه می شود، زمانی که گرسنه هستید دوباره گرم می شود، و اگر کره اضافی به مخلوط اضافه کنید یا مقداری سس یا خامه ترش نیز به آن بیفزایید، می توانید از طعم عالی و بی نظیر آن لذت ببرید.

4. ماست

یکی دیگر از گزینه های سالم و آسان برای کسانی که دوست دارند بدانند برای جوش خوردن بخیه لثه چی بخورند، ماست است. شما می‌ توانید ماست را با طعم‌ های مورد علاقه‌تان به راحتی از یک خواربارفروشی تهیه نموده، و در زمان نقاهت وقتی که گرسنه هستید، مصرف کنید.

 5. سس سیب

سس سیب نیز یک غذای عالی برای جوش خوردن بخیه لثه و به طور کلی پس از جراحی های حساس در دهان شما است. البته مطمئن شوید که این سس را از یک فروشگاه معتبر خریداری می کنید.  

از چه غذاهایی باید برای جوش خوردن بخیه لثه امتناع نمود؟

برخلاف مواد غذایی بالا که به روند بهبودی جوش خوردن بخیه لثه کمک می کنند، مواد زیر باعث بروز مشکلاتی و در نتیجه طولانی تر شدن دوره نقاهت خواهد شد:

- در این مدت از کافئین، کربناته، الکل و نوشیدنی های گرم خودداری کنید.

- حداقل به مدت یک هفته از نی استفاده نکنید چرا که مکیدن می تواند خونی را که در حفره لخته می شود خارج کند.

- غذاهای تند نخورید زیرا باعث تحریک لثه شده و در نتیجه روند جوش خوردن بخیه لثه را به تعویق می اندازد.

- از خوردن غذاهای اسیدی خودداری نمایید زیرا این نیز می تواند محل جراحی را تحریک کند.

- از غذاهای حاوی دانه خودداری کنید زیرا ممکن است در ناحیه زخم گیر کرده و یا لخته های خون را از بین ببرند.

- حداقل تا 24 ساعت پس از جراحی کشیدن دندان از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث ایجاد سوکت شود.

برای جوش خوردن بخیه لثه چی بخوریم؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

سخن پایانی

همانطور که برای روز جراحی خود آماده می‌شوید، باید از دستورالعمل های پس از آن نیز به خوبی آگاه باشید. یکی از این موارد مصرف مواد غذایی و پیش آمدن این سوال است که برای جوش خورده بخیه لثه چی بخوریم.

شما با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر نه تنها یک درمان ایده آل و حرفه ای دریافت خواهید کرد، بلکه متخصصین مجرب به تمامی سوالات شما نیز پاسخ داده و در صورت داشتن هرگونه منع مواد غذایی آنها را به شما توضیح خواهد داد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

لیلا

خیلی درد داره