زمان مطالعه : 2 دقیقه | منتشر شده در: 1402/01/09

عفونت دندان می تواند به طور بالقوه ای خطرناک باشد. پس چنانچه دندان های شما عفونت دارد، در صورت نیاز باید آن را با داروهای آنتی بیوتیکی درمان کنید. مترونیدازول برای عفونت دندان یکی از داروهایی است که در این مواقع توسط دندانپزشک تجویز می شود.

عفونت دندان که به نام آبسه نیز شناخته می شود، در اثر ترکیبی از پوسیدگی دندان و بهداشت نامناسب دندان اتفاق می افتد. اگر هر روز دندان ‌های خود را مسواک نمی‌ زنید، باکتری ‌های موجود در دهان مینای دندان را از بین برده و خطر عفونت دندان را افزایش می‌دهند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است در اثر کار دندانپزشکی یا آسیب دیدگی نیز به عفونت دندان مبتلا شوید. در این محتوا قصد داریم در مورد گزینه درمانی مترونیدازول برای عفونت دندان توضیحاتی بدهیم تا در این مواقع انتخابی آگاهانه برای بهبودی سریع داشته باشید.

چطور مترونیدازول برای عفونت دندان را باید مصرف کنم و برای چه مدت؟

اگر عفونت دندان دارید که نیاز به آنتی بیوتیک دارد، معمولا باید حدود یک هفته مترونیدازول را مصرف کنید. همچنین بسته به نوع آنتی بیوتیک، باید دو تا چهار بار در روز از آن استفاده کنید.

دندانپزشک شما قطعا دستورالعمل هایی را به شما خواهد داد مبنی بر اینکه دقیقا چگونه آنتی بیوتیک مترونیدازول برای عفونت دندان را مصرف نمایید.

به خاطر داشته باشید که شاید مجبور شوید چند دوره از آنتی بیوتیک ها را قبل از اینکه وارد سیستم شما شوند و شروع به عمل روی عفونت کنند، مصرف کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه کل دوره آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دندانپزشک خود را مصرف کنید، حتی اگر علائم شما ناپدید شوند. اگر کل دوره را نگذرانید، ممکن است برخی از باکتری ها زنده بمانند و درمان عفونت را دشوارتر نمایند.

حتما بخوانید:  نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

عملکرد مترونیدازول برای عفونت دندان

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک اصلی برای درمان عفونت های بی هوازی است. مکانیسم اثر آن به طور کامل مشخص نیست، اما تصور می ‌شود که متابولیت فعال در سنتز DNA اختلال ایجاد می نماید.

مترونیدازول علیه اکثر تک یاخته های بی هوازی از جمله ژیاردیا لامبلیا، تریکوموناس واژینالیس، انتامبا هیستولیتیکا و بلاستوسیستیس هومینیس فعال است.  با وجود استفاده گسترده در سراسر جهان، مقاومت اکتسابی به مترونیدازول در میان باکتری های بی هوازی نادر است.

عفونت های بی هوازی معمولا به صورت تجربی و بدون تست حساسیت درمان می شوند. مطالعات نشان داده اند که باکتری های بی هوازی هنوز هم عمدتا به مترونیدازول حساس هستند و این یک انتخاب تجربی خوب برای عفونت های مشکوک به بی هوازی است. از این رو مترونیدازول برای عفونت دندان می تواند موثر باشد.

جمع بندی

اگر علائم عفونت دندان مانند درد ضربان دار مداوم، تورم، و حساسیت به دما یا فشار را دارید، در اسرع وقت به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.

در این حالت دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک تجویز نماید، پس دستورالعمل ها را به دقت دنبال کرده و نسخه را تمام کنید. حتی اگر عفونت خفیف به نظر برسد، این وضعیت بدون درمان مناسب می تواند به سرعت جدی شود.

حتما بخوانید:  قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

چنانچه متخصص مترونیدازول برای عفونت دندان تجویز کند، ممکن است برخی عوارض را نیز تجربه کنید مانند استفراغ، اسهال، و طعم فلزی خفیف در دهان. البته این عوارض نادر بوده و در صورت وجود نیز به برطرف خواهند شد.

مهم است که مترونیدازول را همانطور که پزشک به شما می گوید مصرف کنید و دوره کامل درمان خود را به پایان برسانید.

5 از 1 رأی