02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

 ارتودنسی نامرئی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/14

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

ارتودنسی نامرئی فرآیند استفاده از مجموعه ای از الاینرهای شفاف و متحرک است که به تدریج دندان های شما را صاف می کند. در این روش دیگر خبری از براکت یا سیم و نیز هیچ یک از محدودیت های ارتودنسی فلزی وجود ندارد. همه ما به دنبال دندان هایی عالی با لبخندی زیبا هستیم. اما گاهی اوقات ممکن است ژنتیک با خواسته ما مطابقت نداشته و دندان های نامرتب اجازه ندهد که ما در جمع دوستان و خویشاوندان خود حضور یابیم. اما لازم نیست نگران باشید زیرا ارتودنسی نامرئی می تواند راه حلی باشد که شما منتظرش بوده اید. 

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (Invisalign) روشی است که در آن از الاینرهای شفاف برای اصلاح دندان های شما استفاده می شود. در اصل آنها به مرور زمان دندان های شما را صاف می کنند دقیقا مانند براکت ها اما بدون استفاده از سیم یا براکت. جنس الاینرها از SmartTrack، یک ماده ترموپلاستیک است که فقط در ارتودنسی نامرئی استفاده می شود. این ماده فاقد مواد شیمیایی مضر مانند لاتکس است و اگر شما به گلوتن حساسیت دارید جای نگرانی نیست زیرا اینویزیلاین فاقد گلوتن می باشد. 
الاینرها برای هر فرد به طور سفارشی طراحی و ساخته می شوند. دندانپزشک متخصص یک نقشه دیجیتالی از دهان شما با اسکن طراحی کرده و الاینرها را به طور خاص برای شما می سازد تا فشار مناسب در مکان های ایده آل وارد آید و نگرانی های لبخند شما برطرف شود. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

عملکرد ارتودنسی نامرئی 

عملکرد ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین همانند براکت های فلزی است. اما مزیت اصلی آنها در مقابل ارتودنسی معمولی، شفافیت آنها است. الاینرها به گونه ای طراحی شده اند که به دندان های شما در نواحی مختلف و با زمان بندی دقیق، فشار ملایمی وارد می کنند تا آنها را در یک راستای کاربردی قرار دهند. 
الاینرها معمولا هر دو هفته یک بار عوض می شوند تا به دندان های شما فشار وارد کنند. متخصص ارتودنسی این تضمین را می کند که به روند پیشرفت دندان های شما ادامه دهد و در صورت نیاز الاینرها را تغییر دهد. در نهایت، این پیشرفت تدریجی به آرامی جمع شده و متوجه خواهید شد که لبخند شما از همیشه بهتر است. مهمترین نکته نیز این است که برای داشتن یک لبخند زیبا که همیشه به دنبال آن بوده اید مجبور نیستید دیگر با ناراحتی  براکت های سنتی کنار بیایید.

فرآیند درمانی ارتودنسی نامرئی به چه صورت است؟

فرآیند درمان ارتودنسی نامرئی در ابتدا با یک مشاوره آغاز می شود. دندانپزشک شما اول لبخندتان را ارزیابی نموده و سپس یک طرح درمانی دقیق و سفارشی دیجیتال را ترسیم می نماید که تحول گام به گام لبخند شما را نشان می دهد. 
زمانی که طرح لبخند شما مورد تأیید واقع شد، الاینرهای منحصر بفرد شما ایجاد خواهند شد. پس از آن شما هر مجموعه از الاینرها را به مدت بیست تا بیست و دو ساعت در روز استفاده خواهید کرد و طبق دستور دندانپزشک خود هر یک تا دو هفته نیاز به تغییر یک ردیف از الاینرها خواهید داشت. طبق برنامه درمانی شما، هر مجموعه از الاینرها به آرامی و به تدریج دندان های شما را در موقعیت صحیح هدایت می کنند تا در نهایت به لبخند زیبای خود دست یابید.

کاندید مناسب برای ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

اینویزیلاین می تواند یک راه حل عالی برای بزرگسالان و نوجوانانی باشد که به دنبال یک روش کاملا نامرئی برای بهبود لبخند خود هستند. نوآوری ها و پیشرفت های تکنولوژی در ارتودنسی نامرئی تقریبا تمامی مشکلات مربوط به دندان های نامرتب و نیش را از ساده تا پیچیده را برطرف می نماید. 
به طور کلی سن در اینکه شما کاندیدای خوبی برای ارتودنسی نامرئی هستید نقش مهمی را ایفا می نماید. این گزینه درمانی معمولا برای جوانان و بزرگسالان بهترین نتیجه را دارد زیرا در بیشتر موارد با افزایش سن، مسئولیت نیز افزایش می یابد. در واقع، نوجوانان و کودکان به دلیل سن کمتر نمی توانند به خوبی موفقیت این درمان را تضمین کنند و در عوض سایر گزینه های درمانی مانند براکت های سنتی ممکن است گزینه بهتری باشد. 
بزرگسالان به این دلیل که می توانند از دستورالعمل های سخت گیرانه ارتودنسی نامرئی پیروی کنند کاندیداهای بهتری هستند. اما نوجوانان ممکن است وسوسه شوند تا مرتبا دستگاه خود را از دهان خارج کنند و بعد فراموش کنند که آن را در جای خود قرار دهند و در نهایت درمان آنها به مشکل برخواهد خورد.

مزایای ارتودنسی نامرئی 

ارتودنسی نامرئی نسبت به ارتودنسی معمولی و براکت های فلزی از مزایای زیر برخوردار است:

کاربرد راحت تر:

شاید یکی از موارد مربوط به اینکه ارتودنسی سیمی بهتر است یا نامرئی، درد آن باشد. حرکت دادن دندان ها با اینویزیلاین یا همان ارتودنسی نامرئی با مشکلات کمتری در دهان و لثه مرتبط است. برخلاف براکت ها، آسیب چندانی با اینویزیلاین به دهان وارد نخواهد شد.

ظاهر بهتر:

بزرگترین مزیت ارتودنسی نامرئی این است که آنها عملا در دهان به سختی قابل مشاهده هستند. بخصوص بیماران بزرگسال که دوست دارند همکاران و مشتریان آنها متوجه درمان ارتودنسی آنان نشوند. همچنین شما دیگر نگران لبخند خود در عکس های خود نخواهید بود و هر آنچه را در عکس مشاهده کنید همان پیشرفت لبخند شما است.

شما می توانید ارتودنسی نامرئی را موقع غذا خوردن خارج کنید:

بیمارانی که این ارتودنسی را دریافت می کنند از متخصص ارتودنسی خود می پرسند که باید همیشه آن را در دهان داشته باشند. در واقع اینگونه نیست و شما می توانید هنگام غذا خوردن آن را از دهان خود خارج کنید.  این بدان معنا است که مجبور نیستید نگران آنچه می خورید باشید. زیرا با وجود ارتودنسی سیمی خوردن برخی غذاها دشوار و یا ناراحت کننده است. این گزینه نیز می تواند در انتخاب اینکه ارتودنسی سیمی بهتر است یا نامرئی، تأثیرگذار باشد.

نظافت راحت تر و بهتر:

همانند غذا خوردن و آشامیدن، شما می توانید برای مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، این براکت ها را از دهان خود خارج کنید.

مراجعه کمتر به دندانپزشک متخصص:

از آنجایی که با اسکن سه بعدی دندان های شما، این نوع ارتودنسی در آزمایشگاه به طور سفارشی ساخته می شود پس باید دستورالعمل های متخصص ارتودنسی را برای تغییر آن به کار برید. در واقع برای تنظیمات نیازی به مراجعات مکرر نیست و بازدیدها برای بررسی پیشرفت دندان ها به حداقل می رسد. مراجعه کمتر به متخصص نیز یعنی زمان شما کمتر گرفته می شود.

معایب ارتودنسی نامرئی

ناراحتی در جایگذاری و خارج کردن ارتودنسی نامرئی:

الاینر (Aligner) باید قبل از غذا خوردن و نوشیدن به جز آب از دهان خارج شوند. زمانی که شما در جمعی حضور دارید مجبور هستید که محتاطانه الاینر را از دهان خارج و پس از غذا خوردن مجددا آن را به دهان برگردانید. در این فاصله باید مواظب باشید که الاینر را گم نکنید. همچنین قبل از اینکه آن را در دهان بگذارید باید دندان های خود را مسواک بزنید. در غیر اینصورت ذرات غذا می توانند به الاینر چسبیده و باعث بوی بد دهان شوند. 

رعایت نظم:

اگر شما پس از غذا خوردن و مسواک زدن، اینویزیلاین را بلافاصله در دهان خود نگذارید و این نظم را رعایت کنید پس نمی توانید شاهد نتایج خوب و سریعی نیز باشید. از آنجایی که براکت های فلزی به طور مداوم در دهان هستند پس پیشرفت کار می تواند بهتر و سریع تر باشد.

اثربخشی کمتر ارتودنسی نامرئی نسبت به براکت ها:

ارتودنسی نامرئی همیشه نمی تواند بهترین روش درمانی باشد و معمولا برای مشکلات پیچیده و شدید دندان ها پیشنهاد نمی شود. از این قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه ارتودنسی سیمی بهتر است یا نامرئی باید از متخصص ارتودنسی سوال کنید که کدام مورد می تواند نتیجه بهتری را برای دندان ها شما داشته باشد. یک متخصص با مهارت و با تجربه قطعا در این راستا به شما کمک زیادی خواهد نمود.

 

 ارتودنسی نامرئی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

دلیل برتری ارتودنسی نامرئی نسبت به براکت های فلزی 

در مقایسه با براکت های فلزی، ارتودنسی نامرئی مزایای بیشتری دارد. این دو نوع ارتودنسی هر دو دندان های شما را صاف می کنند اما با اینویزیلاین ها، دیگر لازم نیست نگران آنچه می خورید باشید و علاوه بر آن احساس ناخوشایندی در دهان خود احساس نخواهید کرد. علاوه بر این اگر شما به عنوان یک بزرگسال تصمیم به ارتودنسی دارید، اینویزیلاین می تواند گزینه بهتر و جذاب تری برای شما باشد. 
اینویزیلاین عملا در دهان شما دیده نشده و استفاده از آنها نیز بسیار راحت تر است. نظافت و سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها نیز با ارتودنسی نامرئی آسان تر بوده و برخلاف براکت های فلزی می توانید به راحتی مسواک زده و نخ دندان بکشید.

شش نکته ای که باید قبل از انتخاب ارتودنسی نامرئی بدانید

1. تا آنجا که ممکن است ارتودنسی نامرئی را در دهان خود بگذارید

اولین نکته ای که باید در ذهن داشته باشید این است: تا جایی که که ممکن است اینویزیلاین را در دهان خود حفظ کنید. این تنها راهی است که می توانید با آن شاهد نتایج مثبت و سریع استفاده از ارتودنسی نامرئی باشید. دندانپزشکان معمولا به بیماران خود توصیه می کنند که اینویزیلاین را به برای 48 ساعت اول حتما در دهان حفظ کنند. این امر به بیماران کمک می کند تا به دستگاه عادت کنند.

2. باید صحبت کردن خود را تنظیم کنید

یکی از معایب ارتودنسی نامرئی این است که می تواند بر گفتار شما تأثیر بگذارد. زمانی که برای اولین بار آن را در دهان قرار می دهید ممکن است که دچار شُلی یا سستی زبان شوید. البته لازم نیست که نگران شوید زیرا طی چند روز اول به آن عادت خواهید نمود. متخصصین توصیه می کنند که سعی کنید یاد بگیرید چگونه با اینویزیلاین در دهان خود صحبت کنید. زمانی که می خواهید با دوستان خود صحبت کنید وسوسه نشوید که آن را از دهان خارج کرده و صحبت کنید. زیرا اگر مدام آن را بیرون بیاورید ممکن است همیشه با مشکلات گفتاری مواجه شوید. 

3. طول عمر درمان با ارتودنسی نامرئی برای هر شخص متفاوت است

قبل از شروع اینویزیلاین احتمالا متخصص ارتودنسی به شما توضیح خواهد داد که مدت درمان احتمالا چقدر خواهد بود. به طور متوسط این درمان برای اکثر بزرگسالان می تواند در حدود یک سال به طور بیانجامد. البته همگی این موارد به وضعیت دندان های شما و اینکه چقدر درمان نیاز است بستگی دارد. اگر دندان های شما فقط کمی نامرتب باشند و یا یک یا دو عدد از آنها از جای خود خارج شده اند، ممکن است که مدت زمان درمان با استفاده صحیح بسیار کوتاه باشد. به همین ترتیب اگر مشکلات دندان های شما بیشتر باشند این درمان می تواند طولانی تر شود.

4. نتایج فوری ارتودنسی نامرئی با استفاده درست

یکی از نکات جالب در مورد اینویزیلاین این است که دیدن نتایج مدت زمان زیادی طول نمی کشد. در حقیقت، اکثر افراد پس از چند ماه می توانند شاهد نتایج مثبت و خوبی باشند. البته این تنها در صورتی رخ می دهد که شما نکته شماره یک را رعایت کنید و تا آنجا که ممکن است از اینویزیلاین در دهان استفاده نمایید. این درمان متشکل از مجموعه ای از تری های شفاف از قبل تنظیم شده است که شما در دهان گذاشته و تقریبا هر دو هفته یک بار آنها را به مجموعه جدیدی از الاینرها تغییر می دهید تا کم کم صاحب یک لبخند جدید شوید.

5. کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید.

ظاهر تعدادی بسیار کمی ازما در واقع هر روز از نخ دندان استفاده می نماییم. به نظر کار سختی است و با فقط تصمیم می گیریم که آن را انجام ندهیم چون عادت نداریم. با ارتودنسی نامرئی، استفاده از نخ دندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد. زیرا شما باید دندان ها و لثه های خود تمیز نگه دارید تا پس از برداشتن اینویزیلاین دچار مشکل نشوید. 

6. به خاطر داشته باشید که الاینرها را به خوبی تمیز کنید

این یک نکته بسیار مهم برای کسی است که قصد استفاده از ارتودنسی نامرئی را دارد. علاوه بر مراقبت از دندان های خود شما باید از الاینرها نیز به خوبی مراقبت نمایید. تمیز کردن آنها بسیار آسان بوده وکافی است که با یک برس نرم اقدام به تمیز کردن آن بنمایید. متخصصین توصیه می کنند که این کار را هر روز صبح و عصر انجام دهید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

جمع بندی

همانگونه که از مطالب بالا مشاهده نمودید ارتودنسی نامرئی می تواند یک درمان عالی برای بهبود لبخند و بازگردان اعتماد به نفس باشد. اگر شما نیز دارای دندان های نامرتب و نامنظمی هستید اینویزیلاین می تواند یک راه حل ایده آل برای شما باشد و مطمئن باشید با رعایت موارد بالا در مورد نحوه استفاده از آن و مراقبت از دندان ها خواهید توانست نتایج بهتر از انتظاری نیز کسب کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!