02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا جرمگیری به دندانها آسیب میزند؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/10/28

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

جرم گیری نوعی روش برای تمیز کردن دندان ها است که دندانپزشکان آن را به طور منظم و به خصوص یک مرتبه در سال توصیه می کنند. با این حال، برخی از افراد در مورد قرار دادن دندان های خود در معرض این درمان، با وجود شواهد زیادی که خلاف آن را ثابت می کند، تردید دارند.

بهداشت دهان و دندان می تواند با بوی بد دهان مبارزه کند و از بیماری لثه جلوگیری کند. بنابراین مهم است که به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و دو بار در سال برای تمیز کردن معمول دندان به کلینیک دندانپزشک مراجعه کنید.

با این حال، گاهی اوقات دندانپزشک جرمگیری را توصیه می نماید. اما بسیاری از بیماران این سوال رایج را می پرسند که آیا "جرم گیری به دندان ها آسیب می زند" و یا با این روش مینای دندان از بین می رود؟". برای پاسخ به این سوالات مروری خواهیم داشت بر این فرآیند و سپس اینکه آیا واقعا این اتفاقات رخ می دهد یا خیر.

جرمگیری دندان چیست؟

سلامت دندان بخش مهمی از سلامت عمومی شما به شمار می رود. در هر سنی که هستید، می توانید و باید دندان های سالمی داشته باشید. مراقبت صحیح از دندان می تواند به شما کمک کند دندان های خود را برای مدت زمان طولانی نگه دارید. جرم گیری یکی از این روش هاست که لثه های شما را سالم و سفت نگه می دارد. در این فرآیند، رسوبات عفونی مانند پلاک، جرم و لکه از سطوح دندان زدوده می شود.

چنین رسوباتی اگر با جرمگیری از بین نرود، باعث عفونت و شل شدن لثه می شود و در نهایت منجر به از دست دادن دندان خواهد شد. جرم گیری یک عمل ایمن و روتین بوده و در صورت نیاز به هیچ وجه به سطح دندان آسیب نمی رساند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

جرم گیری هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

بسیاری از افراد گمان می کنند که جرمگیری دندان باعث آسیب رساندن به دندان های آنها می شود اما اصلا اینطور نیست. در واقع، این روش با زدودن یک لایه نازک یعنی جرم های انباشته شده روی دندان ها می تواند لثه را نیز تقویت کند. به طور کلی، جرم گیری حداقل سالی یک مرتبه توصیه می شود چرا که در غیر اینصورت، دندان ها دچار پوسیدگی شده و لثه ها تحلیل خواهند رفت.

آیا جرم گیری باعث از بین رفتن مینای دندان می شود؟

از آنجایی که دندانپزشکان جرمگیری را با ابزارهای دستی و اولتراسونیک انجام می دهند، این باور غلطی است که آن مینای دندان را از بین می برد. در واقع این روش جرم و رسوبات روی دندان را پاک کرده و آسیبی به مینای دندان نمی رساند.

گاهی برخی افراد نیز فکر می کنند که دندان هایشان پس از جرمگیری لق شده است. اما این باور نیز غلط بوده و در حقیقت، تحلیل رفتن استخوان ها باعث ل شدن دندان ها می شود نه جرمگیری دندان ها.

مضرات جرمگیری دندان

برخی از رایج ترین مضرات جرم گیری دندان عبارتند از:

- درد پس از جرمگیری

- افزایش حساسیت دندان ها مخصوصا به سرما و گرما یا مسواک زدن

- تحلیل رفتن لثه که این مورد معمولا در موارد پیشرفته بیماری پریودنتال مشخص می شود.

- گاهی اوقات نیز ممکن است مواد پر کننده دندان از جای خود خارج شوند.

پس از انجام جرمگیری باید چند روز از سیگار کشیدن خودداری کرد. همچنین هنگام مصرف موادی که می توانند در لثه ها رسوب کنند، مانند ذرت بو داده، آجیل و چیپس مراقب باشید.

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

آیا جرم گیری دندان را سفید می کند؟

جرمگیری یک روش درمانی در دندانپزشکی است که رسوبات تجمع یافته روی سطح خارجی دندان را از بین می برد. این روش ممکن است باعث شفافیت و کاهش کدری دندان ها شود اما برای سفید کردن دندان ها توصیه نمی شود. در واقع، سفید کردن یا بلیچینگ دندان دندان ها را سفید می کند که با یک ماده شیمیایی به نام پراکسید هیدروژن باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!