02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/09/08

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان یکی از مسائلی است که ذهن اکثر مراجعین را درگیر می کند. مراقبت صحیح از ونیرها از جمله کامپوزیت دندان می تواند عمر آنها را افزایش دهد. به طور متوسط، ونیرهای پرسلین به طور متوسط بین 10 تا 17 سال و کامپوزیت در حدود 5 سال می توانند دوام بیاورند. با این حال، با مراقبت های لازم، روکش های شما می توانند برای مدت طولانی تری حفظ شوند. کامپوزیت ونیر یک عمل زیبایی بسیار محبوب است که از یک قطعه نازک تشکیل شده و جلوی دندان های طبیعی شما نصب می شود. این ونیرها رنگ و شکل دندان های شما را تغییر داده و بهبود می بخشد.

در صورتی که مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان جدی گرفته نشود، مکانی مناسب برای رشد باکتری ها ایجاد شده و در نتیجه کامپوزیت زرد خواهد شد. این وضعیت با عدم رعایت مناسب و مسواک نزدن تشدید خواهد شد.

اهمیت مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان مانند دو بار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان یکبار در روز می تواند به افزایش طول عمر روکش های شما کمک کند. شما باید مانند دندان های طبیعی خود از روکش ها مراقبت کنید.

توجه به این نکته ضروری است که روکش ها مانع از تجمع پوسیدگی روی دندان ها نمی شوند. به همین دلیل، حفظ استاندارد بالای بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

همچنین، مسواک زدن شدید و مراقبت ناکافی از دندان می تواند منجر به تحلیل لثه شود. به عبارتی، لثه ها در اطراف دندان شما شروع به عقب رفتن می کنند و محل اتصال روکش و دندان شما نمایان می شود.

مراجعه به دندانپزشک و تمیز کردن می‌تواند به از بین بردن پلاک‌هایی که مسواک شما به تنهایی قادر به حذف آن‌ها نیست، کمک کند. اگر پلاک باقی بماند، ممکن است لازم باشد روکش‌های شما برای دسترسی به آن ناحیه برداشته شوند. همچنین باید از دندانپزشک خود بخواهید تا روکش های شما را بررسی کند تا ببیند آیا هنوز محکم هستند یا علائم قابل مشاهده ای از آسیب پذیری وجود دارد.

مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت

خمیر دندان کامپوزیت نباید حاوی ترکیبات ساینده باشد. گرچه رزین کامپوزیت ماندگاری طولانی دارد، اما به سختی پرسلن نیست. و به همین دلیل، باید از استفاده از مواد ساینده خشن روی ونیرهای کامپوزیت خود اجتناب کنید.

مواد ساینده مانند خمیر دندان زغالی، خمیر دندان سفید کننده فرمول سیگاری و حتی مسواک زدن دندان ها با پودر بی کربوهیدرات برای کامپوزیت دندان مناسب نیست. ذرات ناهموار موجود در این محصولات سطح روکش کامپوزیت را خراش داده و باعث می شود لکه سریعتر جمع شود و ظاهر براق خود را از دست بدهد.

شما می توانید برای مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان از خمیر دندان معمولی یا خمیر دندان سفیدکننده روزانه استفاده نمایید.

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم؟

غذا خوردن نیز بعد از کامپوزیت دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند دندان های شما را لکه دار کنند، ونیرهای کامپوزیت دندان شما را نیز لکه دار خواهند کرد.

اگر از قهوه، چای یا نوشیدنی های قرمز لذت می برید، باید مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان را زمانی که این نوشیدنی ها را مصرف نمودید، فراموش نکنید.

همچنین لکه های نیکوتین خیلی سریع روی ونیرهای کامپوزیت دندان ایجاد می شود. اگر به طور متوسط تا شدید سیگار می کشید، لمینت دندان گزینه بهتری برای شما می باشد زیرا در برابر لکه مقاوم‌تر هستند.

مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

از بین رفتن کامپوزیت دندان

علاوه بر مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان، باید از آنها به خوبی محافظت کنید. ونیرهای کامپوزیت دندان عالی به نظر می رسند اما به اندازه مینای طبیعی قوی نیستند.

اگر دندان قروچه دارید یا فک خود را فشار می دهید، در شب (یا در روز) از محافظ استفاده کنید. به طور کلی، شما باید تمامی جنبه های لازم را برای محافظت از کامپوزیت دندان در نظر بگیرید زیرا در صورت عدم رعایت دستورالعمل های لازم، زودتر از حد انتظار شما از بین خواهند رفت.

جمع بندی

مراجعه مکرر به کلینیک دندانپزشکی به جز مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان می تواند به تشخیص بیماری ها، ناهنجاری ها و علائم اولیه پوسیدگی کمک کند. علاوه بر معاینه و تمیز کردن منظم، پولیش دندان بعد از کامپوزیت دندان می تواند بسیار در زیبایی و براق بودن آنها موثر باشد. به طور کلی، این نکات نه تنها برای سلامتی شما مهم است، بلکه عمر کامپوزیت را نیز افزایش می دهند.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!