02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

روش‌های کاهش درد دندان درآوردن در نوزادان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/07/22

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

آشنایی با روش های کاهش درد دندان آوردن در نوزادان می تواند تا حد زیادی از استرس والدین در مورد این قضیه بکاهد. اکثر نوزادان اولین دندان خود را در حدود 4 تا 7 ماهگی در می آورند. اولین دندان هایی که ظاهر می شوند، اغلب دو دندان پایین در جلو هستند. دو دندان وسط در بالا معمولا پس از آن در می آیند. زمانی که کودک شما بیقراری نموده و تمایل دارد که دائما دست یا یک شیء را در دهان خود قرار دهد، قطعا دندان های او در حال بیرون زدن هستند. در این وضعیت، والدین به دنبال روش هایی هستند که از درد دندان درآوردن نوزاد خود بکاهند. در ادامه مقاله با این راهکارها آشنا خواهیم شد. روش هایی ایمنی که استرس را از شما دور کرده و می توانند درد دندان درآوردن فرزند دلبند شما را تسکین دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با سایت دکتر محمدی در این مطلب همراه شوید.

علائم دندان درآوردن نوزادان

قبل از اینکه با روش های کاهش درد دندان درآوردن در نوزادان آشنا شویم، به بررسی علائم دندان درآوردن می پردازیم. متخصصین در مورد اینکه آیا این اتفاق باعث آبریزش بینی، اسهال یا تب می شود، اختلاف نظر دارند. رخ دادن این علائم به طور همزمان ممکن است تصادفی باشد، زیرا تمامی کودکان این نشانه ها را ندارند. 

آنچه در اکثر نوزادان رایج است، درد و ناراحتی می باشد. اگر کودک شما نیز این مرحله را طی می کند، موارد زیر را در مورد او انتظار داشته باشید:

  • لثه های متورم
  • آبریزش دهان به طور مداوم
  • آشفتگی غیر معمول
  • امتناع از غذا خوردن
  • بیقراری در خواب
  • جویدن و گاز گرفتن شیء

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

بهترین روش های کاهش درد دندان درآوردن در نوزادان

در صورتی که علائم بالا را در مورد فرزند خود مشاهده نمودید، می توانید این راهکارهای ساده را برای تسکین درد او امتحان کنید:

- استفاده از حلقه لاستیکی سرد

حلقه های لاستیکی مخصوصی برای تسکین درد دندان درآوردن نوزادان در بازار هستند که مقداری آب در داخل آنان وجود دارد. شما می توانید این حلقه را در داخل یخچال قرار داده تا آن خنک شود. سپس آن را در به کودک بدهید تا بجود. در واقع، کمپرس سرد نقش بسیار موثری در کاهش تورم دارد. علاوه بر این شما می توانید، یک دستمال یا حوله نرم و خنک را که در یخچال نگه داشته اید روی لثه کودک بمالید.

- غذاهای سرد

اگر کودک شما بزرگتر از 6 ماه است و غذاهای جامد می خورد، شما می توانید برای کاهش درد دندان درآوردن از سیب سرد یا ماست استفاده نمایید.

- مالش لثه ها

مالش آرام لثه ها با انگشت تمیز نیز می تواند به طور موقتی درد دندان درآوردن را تسکین دهد.

- حواس کودک را پرت کنید

سعی کنید با بازی کردن و صحبت با کودک، حواس او را پرت کنید تا از ناراحتی او کاسته شود. اگر هم آب و هوای بیرون مساعد است، می توانید او را بیرون برده تا هوای تازه باعث شما و کودک شود.

روش‌های کاهش درد دندان درآوردن در نوزادان

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

- از ریختن آبریزش دهان روی پوست جلوگیری کنید

برای جلوگیری از سوزش پوست در اثر آبریزش زیاد، یک پارچه تمیز در دست داشته باشید تا به آرامی چانه نوزاد را پاک کنید. در صورت لزوم شما می توانید لایه نازکی از وازلین را روی پوست نوزاد بمالید تا آبریزش از دهان به پوست او آسیبی نرساند.

- داروهای تسکین دهنده درد

در صورت عدم موفقیت با روش های بالا، شما می توانید دوز مناسبی از استامینوفن را جهت کاهش درد دندان درآوردن به کودک خود بدهید. به خاطر داشته باشید که از دادن داروهایی نظیر بنزوکائین یا لیدوکائین خودداری نمایید. بنزوکائین می تواند باعث کاهش میزان اکسیژن در خون شود. لیدوکائین نیز می تواند به کودک شما آسیب های جدی وارد کند.

سخن پایانی

شما می توانید با توجه به دستورالعمل های فوق، درد دندان درآوردن در نوزادان را تا حدی کاهش دهید. همچنین توجه داشته باشید که دو بار در روز یعنی پس از تغذیه صبح و قبل از خواب، با یک پارچه نرم و تمیز لثه های کودک را پاک کنید. این امر باعث می شود که مواد غذایی و باکتری ها از دهان نوزاد دور بمانند. زمانی که اولین دندان های کودک ظاهر شد، از یک مسواک کوچک با برس نرم آنها را تمیز کنید. در نهایت، فراموش نکنید که پس از دندان درآوردن نوزادان، آنها را به طور منظم نزد دندانپزشک ببرید. کلینیک دندانپزشکی معتبر را برای بررسی دندان های نوزاد انتخاب کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!