02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کامپوزیت دندان طبیعی تر است یا لمینت دندان؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 400/07/01

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

کامپوزیت دندان طبیعی تر است یا لمینت دندان؟ این یکی از سوالات رایجی است که افراد برای پوشش دندان های خود و انتخاب بهترین گزینه از دندانپزشک سوال می کنند. به عبارتی، افرادی که برای اصلاح طرح لبخند و برطرف نمودن ناهنجاری های دندان، قصد استفاده از ونیرها را دارند، معمولا بین این دو گزینه مردد می باشند. انتخاب ونیرهای دندان اولین قدم برای بهبود زیبایی دندان ها و به دست آوردن یک لبخند طبیعی است. برای پاسخ به سوال بالا نیز باید ویژگی های مثبت هر یک را بررسی نماییم تا بتوانیم بهترین پاسخ را بدهیم. رزین کامپوزیت و پرسلین رایج ترین مواد مورد استفاده در فرآیند ساخت روکش هستند. هر دوی آنها در دستان یک دندانپزشک زیبایی مجرب می توانند لبخند شما را قطعا متحول کنند.

اما برای اینکه متوجه شوید کدام نوع برای شما مناسب تر است باید نیازهای خاص شما و عوامل مهمتری نظیر هزینه، زمان درمان و ... بررسی شوند. در ادامه به این سوال که کامپوزیت دندان طبیعی تر است یا لمینت دندان نیز پاسخ خواهیم داد.

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان دارای مزایای متعددی نسبت به پرسلین می باشد که عمده ترین آنها هزینه است. به طور متوسط، لمینت دندان دو برابر گران تر از کامپوزیت بوده و این برای برخی از افراد بسیار مهم است. چرا که اکثر اینگونه درمان نیز تحت پوشش بیمه قرار ندارند. در این مواقع، شاید دیگر این سوال که کامپوزیت دندان طبیعی تر است یا لمینت دندان برای برخی اهمیت زیادی نداشته باشد.

یکی دیگر از مزایای روکش های کامپوزیت، درمان سریع تر آن است. رزین کامپوزیت مستقیما روی دندان های شما و توسط دندانپزشک شکل داده می شوند. سپس با استفاده از یک نور با شدت زیاد سفت شده و پس از آن دستکاری می شوند تا نتیجه مورد نظر حاصل آید. بعد از اتمام کار، رزین باید جلا داده شود یا به عبارتی پولیش شود تا ظاهری طبیعی تر و شبیه به دندان ایجاد گردد. همچنین این روش با حداقل تهاجم همراه است. به این معنا که آنها به طور دائم در حدی تغییر نمی کنند که ساختار دندان های شما آسیب ببینند.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

مزایای لمینت دندان

اگرچه کامپوزیت دندان با مزایای متعددی همراه است اما از یک نظر نمی تواند با پرسلین یا لمینت رقابت کند و آن دوام و ماندگاری بالا است. پرسلین یک ماده بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت بوده و از دوام بالایی برخوردار می باشد. گذشته از این مسئله می توان در این قسمت به این سوال که کامپوزیت دندان طبیعی تر است یا لمینت دندان نیز پاسخ داد. لمینت دندان به جز اینکه نسبت به کامپوزیت طبیعی تر و زیباتر به نظر می رسد در برابر لکه گیری و تغییر رنگ نیز مقاوم تر می باشد. در ادامه با دلایل آن آشنا خواهیم شد.

اکثر دندانپزشکان معتقدند که لمینت دندان یا روکش های پرسلین بسیار طبیعی تر از لمینت دندان است. پرسلین از مواد با کیفیت و شفافی ساخته شده که کاملا شبیه به مینای دندان می باشد. همچنین به دلیل استحکام مواد و فرآیند درمان در برابر لکه و آسیب نیز بسیار مقاوم تر است. از سوی دیگر، کامپوزیت دندان متخلخل بوده و بنابراین مستعد تغییر رنگ است. به این معنی که لازم است شما رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم نمایید که برخی از غذاهای حاوی رنگدانه در آن جایی نداشته باشند. پس در اینجا نیز می توان به روشنی به این سوال که کامپوزیت دندان طبیعی تر است یا لمینت دندان پاسخ داد.

یکی دیگر از مواردی که سبب می شود لمینت دندان نسبت به کامپوزیت طبیعی تر باشد، برجستگی کمتر آن روی دندان ها است. به عبارتی مواد کامپوزیت باعث می شوند که دندان ها کمی برجسته تر به نظر رسیده و در اینصورت کامپوزیت از حالت طبیعی خارج شود. در مقابل، لمینت دندان بسیار نازک و در عین حال محکم می باشد. در بالا اشاره نمودیم که زمان ساخت کامپوزیت دندان کمتر بوده و برای لمینت باید وقت بیشتری گذاشته شود. با این حال، دندانپزشکان بیشتر از فناوری های CAM/CAD استفاده می کنند تا روند درمان تسریع یابد. پس اگر مسئله زمان برای شما اهمیت بالایی دارد مهم است که نوع فناوری های موجود در کلینیک دندانپزشکی را ارزیابی نمایید.

به جز موارد بالا و سوال مورد بحث ما در مورد طبیعی تر بودن یکی از این دو گزینه، باید خاطر نشان کرد که روکش های پرسلین یک راه حل مناسب برای بسیاری از ناهنجاری های دندانی است. موردی نظیر ساییدگی مینای دندان، نقص های ژنتیکی، دندان های ناهموار و ... . به عبارتی، ممکن کامپوزیت برای ناهنجاری های شدید مناسب نباشد. به عنوان مثال، تغییر رنگ یا فاصله زیاد ممکن است با کامپوزیت قابل درمان نباشد و لمینت تنها گزینه باشد.

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

سخن پایانی

در بالا پاسخ به این سوال که کامپوزیت دندان طبیعی تر است یا لمینت دندان را متوجه شدید. اما در هر حال، تنها راه تشخیص اینکه کدام روش برای شما مناسب تر است، نظر دندانپزشک شما و اهداف زیبایی و ملاحظات شخصی شما می باشد. به طور کلی، اگر شما به دنبال یک روش مقرون بصرفه هستید، احتمالا کامپوزیت دندان برای شما مناسب تر است. اما چنانچه نگران زیبایی و طبیعی تر بودن می باشید، ونیرهای پرسلین یا لمینت می توانند نتیجه خارق العاده ای را برای شما رقم بزنند. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!