02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

همه چیز درباره سن کامپوزیت دندان

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در:

بروزرسانی شده در: 1402/10/02

کسانی که علاقه مند به کامپوزیت دندان هستند می توانند از 18 تا 62 سالگی از کامپوزیت دندان استفاده کنند. در برخی از مواقع با توجه به معیارهای مختلف ممکن است این اعداد دستخوش تغییرات بسیاری شوند. قبل از اجرای کامپوزیت حتما با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا بعد از معاینات مختلف بهترین سن را به شما پیشنهاد دهد.

 با این حال، دندانپزشکان این درمان های زیبایی را برای بیماران زیر 18 سال توصیه نمی کنند. اما اگر مشکل ساختاری برای بیماران وجود داشته باشد سن کامپوزیت دندان ملاک نبوده و باید آن را در برخی موارد یا موارد نادر مورد توجه قرار داد. اکثر افرادی که کامپوزیت دندان دریافت می کنند، بین 30 تا 65 سال سن دارند، با این حال کسانی نیز هستند که با سن 65 تا 75 سال تحت درمان قرار گرفته اند.

کامپوزیت دندان برای نوجوانان

برای اجرای کامپوزیت دندان هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و همه می‌توانند در شرایط سنی مختلف از این خدمات دندانپزشکی استفاده نمایند. بااین‌وجود بسیاری از دندان‌پزشکان اجرای کامپوزیت دندان را برای نوجوانان و کودکان توصیه نمی‌کنند. بهتر است قبل از آنکه نوجوان به بلوغ برسد، از کامپوزیت استفاده نکند.

کامپوزیت دندان بعد از مدت بسیار کوتاهی باعث جلوگیری رشد در دندان‌های افراد نوجوان شده و بین دندان‌های آن‌ها را فاصله می‌اندازد. قبل از هر کاری مشورت با دندان‌پزشک را در این زمینه فراموش نکنید و آن را جدی بگیرید.

کامپوزیت دندان از چه سنی است

افرادی که بالای 18 سال سن دارند به دلیل موقعیت دندان‌هایشان، سلامتی کامل لثه، تشکیل کامل دندان‌ها و سلامت آن‌ها می‌توانند به‌راحتی از کامپوزیت دندان استفاده کنند. دندان‌پزشکان برای تخمین دقیق سن فردی که می‌خواهد کامپوزیت کند عوامل مختلفی چون موقعیت دندان در فک، فضا، سلامت دندان و طول ریشه را موردبررسی قرار خواهند داد.

کمترین سن برای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان و ونیرهای پرسلین به طور خاص برای جلوه بخشیدن به دندان های شما طراحی شده اند. این نوع درمان ها می توانند لبخندی یکنواخت و سفید را برای فرد به ارمغان بیاورند. امروزه بسیاری از جوانان برای بهبود ظاهر خود به دنبال ونیرهای دندانی هستند. این درمان ها همچنین با حداقل تهاجم همراه بوده و در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان می توانند ماندگاری بالایی داشته باشند.

اما آیا می دانید بهترین سن کامپوزیت دندان چقدر است؟ یا کمترین سنی که می تواند تحت این درمان قرار گیرد چقدر است؟ به طور کلی، اگر رشد دندان های شخص متوقف شده باشد می تواند از کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند استفاده نمود. به عبارتی این درمان برای نوجوانان مناسب نیست زیرا دندان ها و فک آنها هنوز در حال رشد است و در نتیجه این درمان به خوبی نتیجه نمی دهد.

رشد استخوان ها در مردان تا سن 17 سالگی و در زنان تا 20 سالگی ادامه دارد. از این رو اگر کامپوزیت دندان قبل از این سنین انجام شود، بین لثه ها و دندان ها فاصله ایجاد شده و در نتیجه ظاهر کامپوزیت دستخوش تغییر می شود. پس بهترین سن کامپوزیت دندان زمانی است که استخوان ها به رشد کامل خود رسیده باشند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

کامپوزیت دندان در افراد مسن

این سوال که سن کامپوزیت دندان چه زمانی است می تواند به جز جوانان، دغدغه افراد مسن نیز باشد. باید اذعان داشت که افراد مسن در صورت داشتن شرایط مناسب می توانند از کامپوزیت دندان بهره مند شوند. در واقع، صرف نظر از سن، اعتماد به نفس فرد را می تواند با بهبود دندان های او تقویت کرد.

به طور کلی، سالمندانی که هنوز دندان های خود را حفظ کرده اند و از سلامت دهان و دندان برخوردار هستند، کامپوزیت دندان می تواند یک راه عالی برای حفظ لبخند آنها باشد. با این حال، افرادی که دندان های خود را از دست داده اند می توانند سایر گزینه ها را در نظر بگیرند مانند ایمپلنت، بریج یا پروتز.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

مزایا و معایب کامپوزیت دندان در سنین پایین

کامپوزیت دندان در سنین پایین می تواند با مزایای متعددی همراه باشد. در این روش دندانپزشک بدون نیاز به تراشیدن دندان می تواند به راحتی کامپوزیت را نصب کند. علاوه بر این، تعداد جلسات درمانی کم بوده و هزینه آن نیز نسبت به ونیرهای پرسلین کمتر است. در نهایت اگر کامپوزیت دچار شکستگی شود می توان به راحتی آن را ترمیم کرد.

البته همیشه نمی توان گفت این بهترین سن کامپوزیت دندان است زیرا با معایب زیر همراه می باشد:

  • امکان آسیب دیدگی سریع
  • تغییر رنگ راحت در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • التهاب لثه به دلیل تجمع پلاک های دندانی روی کامپوزیت
  • ضخیم بودن کامپوزیت و وجود برجستگی روی دندان هاپ

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

سخن پایانی

کامپوزیت دندان یکی از درمان های سریع، مقاوم، زیبا و مقرون به صرفه است و در صورتی که فرد برای این درمان به یک متخصص با تجربه و حرفه ای مراجعه نماید می تواند شاهد بهترین نتایج باشد. دندانپزشک برای این درمان باید سلامت کلی دندان ها و دهان را ارزیابی نماید. او همچنین برای سن کامپوزیت دندان باید بررسی نماید که آیا دندان ها، لثه ها و استخوان های فرد به طور کامل رشد کرده اند یا خیر.

شما نیز اگر می خواهید لبخند خود را بهبود بخشید می توانید به یک دندانپزشک مجرب و متعهد یا کلینیک دندانپزشکی مجهز مراجعه نمایید تا او تمام گزینه های موجود را به طور کامل مورد بررسی قرار دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!