02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

همه چیز درباره مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/18

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

مراحل تصویربرداری در ارتودنسی یکی از ابزارهای کلیدی در نصب براکت ها است. این تصاویر نمای کاملی از ساختارهای دهان و فک را قبل، حین و پس از درمان برای دندانپزشکان و متخصصین ارتودنسی ارائه می دهند. برنامه ریزی درمانی به رادیوگرافی به خوبی می تواند زوایا، اهداف و زیبایی صورت را ارزیابی کند. تصویربرداری در ارتودنسی برای تشخیص درست و ارائه یک درمان دقیق بسیار مهم بوده و انواع عکسبرداری بر اساس سن بیمار، سوابق پزشکی، وضعیت سلامت لثه ها و ... متفاوت هستند. در واقع، متخصص ارتودنسی بر این اساس است که می تواند درمان مرتب کردن دندان ها را طراحی و پیاده سازی نماید.

اشعه ایکس و براکت ها

همانطور که در بالا ذکر کردیم، تصویربرداری در ارتودنسی برای گرفتن یک نتیجه مطلوب بسیار حائز اهمیت است. زمانی که شما فرآیند صاف کردن دندان های خود را آغاز می کنید، ممکن است از آنچه در انتظار شما است، مطمئن نباشید. این که شما خود تحت این درمان قرار می گیرد یا فرزندتان، دلهره آور خواهد بود.

هیچ راهی وجود ندارد برای اینکه بدانید چقدر صاف کردن دندان های شما زمان می برد یا اینکه بهترین گزینه درمان چه چیزی است، تا اینکه متخصص ارتودنسی نظر دهد. در اینجا است که نقش مراحل تصویربرداری در ارتودنسی پررنگ می شود. مراحل تصویربرداری در ارتودنسی، بخش مهمی از این درمان در قبل، حین و پس از نصب براکت ها است. انواع اشعه ایکس نیز به برنامه درمانی شما بستگی دارند. اولین مرحله از تصویربرداری مشکلاتی را که باید قبل از نصب براکت ها برطرف شوند، مشخص می نماید.

مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

این مراحل به متخصص ارتودنسی مانند دکتر محمدی این امکان را می دهد تا سلامت و محل قرارگیری ریشه های دندان، بافت های نرم، اعصاب و ساختارهای استخوانی را که همگی در برنامه درمانی شما نقش دارند، در نظر بگیرد. برخی از مواردی که متخصص باید در درمان ارتودنسی بررسی نماید عبارتند از:

  • دندان ها یا ریشه های بدشکل یا بدجا
  • طول غیر طبیعی دندان ها یا ریشه ها
  • استخوان های فک که نامرتب و نامتقارن هستند یا اندازه و فاصله نادرستی دارند.

مراحل تصویربرداری در ارتودنسی در زمانبندی های مختلف درمان می تواند نحوه پیشرفت مجدد، نحوه واکنش ریشه ها و فک را کنترل کند. علاوه بر این، این مراحل به متخصص ارتودنسی این امکان را می دهند تا نتیجه درمان را ارزیابی کرده و در صورت لزوم گزینه های دیگری را برای پیشبرد درمان ارائه دهند. او همچنین از تصاویر به دست آمده برای ساخت نگهدارنده یا ریتینر نیز استفاده خواهد نمود.

چه نوع تصویربرداری در ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد؟

ارتودنتیست ها هم از فناوری تصویربرداری داخل دهان و هم خارج دهان استفاده می کنند تا بتوانند به بهتریننتایج دست یابند. تصاویر دیجیتالی که اسکنرها ایجاد می کنند، متخصصین ارتودنسی را قادر می سازد تا مشکلات ساختاری کوچک را مشخص کرده و درمان موثرتری را در مقایسه با قالب های سنتی برنامه ریزی کنند.

انواع تصویربرداری در ارتودنسی عبارتند از:

اسکنر سه بُعدی True Definition

اسکنرهای True Definition می توانند صدها تصاویر را به صورت دیجیتالی دانلود و ذخیره کنند. این نوع تصویربرداری در ارتودنسی باعث راحتی بیشتر بیمار و افزایش دقت متخصصین ارتودنسی می شود. این نوع اسکنرها تصاویر دقیقی از دندان های بالا و پایین ارائه می دهند بدون اینکه بیمار با روش های سنتی قبلی اذیت شود. علاوه بر این، تصاویر به دست آمده به جز مراحل اولیه، برای درمان های بعدی نیز مهم هستند.

مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

اسکنر iTero

یکی دیگر از مراحل تصویربرداری در ارتودنسی که داخل دهان را ارزیابی می کند، اسکنر iTero است. این دستگاه با استفاده از لیزر بدون اشعه در عرض چند دقیقه تصاویر دیجیتالی سه بعدی از دندان ها و ساختارهای نرم دهان ارائه می دهد. علاوه بر این، متخصص ارتودنسی می تواند با پیگیری اسکن ها، اطمینان حاصل نماید که درمان مطابق برنامه پیش می رود.

توموگرافی کامپیوتری Cone-Beam یا CBCT

CBCT یک اشعه ایکس خارج دهانی است که با ارائه یک مدل کامپیوتری سه بعدی از دندان ها شما به دندانپزشک این امکان را می دهد تا با دقت جهت گیری دندان ها و ریشه ها را تجزیه و تحلیل نماید. این نوع تصویربرداری در ارتودنسی همچنین به متخصص اجازه می دهد تا مراحل پیچیده تری را تحلیل کرده و در نتیجه مشکلات جدی تری را اصلاح نماید. در نهایت توجه داشته باشید که مراحل تصویربرداری در ارتودنسی، چه فناوری دیجیتال و چه اشعه ایکس، بخش مهمی از این درمان به شمار می روند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!