02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ارتودنسی نامرئی چیست و چه مزایایی دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/07

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ارتودنسی نامرئی یکی از روش هایی است که امروزه به منظور رفع کجی و نامرتبی دندان ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همان طور که می دانید ارتودنسی در مواردی که دندان ها به دلیل جلو یا عقب رفتگی یک یا چند دندان، نامرتب به نظر می رسند، انجام می شود. در گذشته معمولا کار ارتودنسی به وسیله کش و سیم های فلزی که به آن براکت فلزی می گفتند، انجام می شد. 
جلوه ناخوشایند براکت های فلزی و همچنین درد و ناراحتی ناشی از سیم های فلزی که معمولا به بافت داخل دهان آسیب می رساند، موجب شده بود که بسیاری از بیماران نتوانند با این مساله کنار بیایند.
پس از مدتی برای جذاب تر کردن این روش برای کودکان، براکت های رنگی همراه وارد بازار شدند.  سیم های رنگی اگرچه برای کودکان بسیار جذاب هستند اما نمی توانستند رضایت اکثر بزرگسالان را جلب کنند. در نتیجه در سال 1977 شرکت الاین، روش ارتودنسی نامرئی یا INVISALIGN را ابداع کرد که با استفاده از آن می توان دندان های نامرتب از لحاظ شکل ظاهری را اصلاح نمود. 
این روش درمانی نیازمند بیهوش شدن نیست و با استفاده از جدید ترین تکنولوژی های پزشکی انجام می گیرد. همچنین می توانید از این روش در ادامه درمان خود با روش مرئی استفاده کنید و از این نظر مشکلی نخواهد بود. 
ارتودنسی نامرئی با استفاده از پلاک های شفافی که در دستگاه های بسیار پیشرفته با پرینتر سه بعدی تولید می شوند، انجام می گیرد. این پلاک ها به طور اختصاصی پس از قالب گیری از دندان های بیمار، ساخته می شود و بیمار باید برای تعویض پلاک ها هر دو یا سه هفته یک بار به دندانپزشک راجعه کند.

به طور کلی ارتودنسی نامرئی به سه روش انجام می گیرد:

ارتودنسی لینگوال
ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف
ارتودنسی نامرئی با پلاک های همرنگ دندان
 
ارتودنسی با پلاک های شفاف را می توانید از دهان خود خارج کنید. این در حالی است که دو نوع دیگر ارتودنسی نامرئی از نوع ثابت هستند. معمولا ارتودنسی متحرک بیشتر طرفدار دارد اما نیازمند همکاری بیمار است و برای همه افراد نمی توان از آن استفاده نمود. 
در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد ارتودنسی نامرئی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

انواع ارتودنسی نامرئی 

در یک دسته بندی کلی با توجه به این که می توان یک ارتودنسی را جا به جا کرد یا خیر، انواع ارتودنسی به ارتودنسی لینگوال،  ارتودنسی با پلاک ها شفاف و ارتودنسی همرنگ دندان ها تقسیم بندی می شوند.

1: ارتودنسی لینگوال 

در این روش ارتودنسی نامرئی، سیم های ارتودنسی را با استفاده از براکت های لینگوال به پشت دندان ها و در فک های بالا و پایین می چسبانند. معمولا در حالت عادی از این روش استفاده نمی شود. زیرا موجب مزاحمت برای زبان می شود و همچنین از سایر عوامل عدم محبوبیت آن می توان به امکان شکستن و یا اشغال فضای داخل دهان اشاره نمود. از این رو این روش به جز در موارد خاص چندان توصیه نمی شود. 

2: ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف 

نوع دیگری از ارتودنسی نامرئی که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ای برای دندان های هر بیمار ساخته می شود، ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف است. ابتدا باید بیمار توسط پزشک معالجه شود و با موافقت پزشک از این روش استفاده گردد زیرا ممکن است این روش برای همه افراد عملی نباشد. 
اگر بر طبق تشخیص پزشک بیمار بتواند از این روش استفاده کند باید پلاک های شفاف دو یا سه هفته یک بار تعویض شوند تا مراحل درمان و جابجایی دندان ها به درستی انجام گیرد و علاوه بر این، شفافیت آن ها همیشه پابرجا بماند. این نوع ارتودنسی دارای محبوبیت بسیار بالایی است و عده بسیار زیادی تمایل دارند از این روش ارتودنسی نامرئی استفاده کنند. 

3: ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان 

در این روش،  معمولا از براکت های شفاف استفاده می گردد که همرنگ دندان ها هستند و جنس این براکت ها معمولا از جنس سرامیک یا پلاستیک است. این روش بسیار خوب عمل کرده و و علاوه بر انجام وظیفه خود به درستی به هیچ وجه قابل تشخیص نیستند و رنگ آن ها در دهان شخص تشخیص داده نمی شود. در کل این روش از نظر استحکام و همچنین حفظ زیبایی شخص بسیار کارآمد است و تقاضا برای آن بالا است. 

مزایای ارتودنسی نامرئی چیست؟ 

این نوع ارتودنسی دارای مزیت هایی است که باعث شده است بیشتر افراد به خصوص بزرگسالان آن را به سایر روش های ارتودنسی ترجیح دهند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1. ارتودنسی نامرئی به بیمار حس راحتی بیشتری می دهد. زیرا الاینرهایی که در دهان او قرار داده می شوند، بر خلاف براکت هایی که از جنس فلزی هستند، کاملا با بافت دهان و دندان سازگار هستند و هیچ ترسی نسبت به این که سیم های آن به دهان شما آسیبی بزند، وجود ندارد. در واقع این الاینرها مانند محافظی برای دندان عمل می کنند و هیچ گونه تیزی در لبه آن ها دیده نمی شود. 
2. بریس های ارتودنسی نامرئی (INVISALIGN) شفاف هستند و خیلی جلب توجه نمی کنند و ممکن است حتی کسی متوجه نشود که شما ارتودنسی انجام داده اید. پس به راحتی می توانید بخندید و لازم نیست لبخند خود را از دیگران پنهان کنید. 
3. این نوع ارتودنسی بسیار آسان است و لازم به تحمل بریس های فلزی و موارد احتیاطی آن نیست. 
4. لاینرهای نامرئی، متحرک هستند و هنگامی که می خواهید مسواک بزنید یا غذا بخورید و یا در هنگام کشیدن نخ دندان می توانید آن ها را از دهان خود خارج نمایید. 
5. شما می توانید هر غذایی که دوست داشتید بخورید و به علاوه به این دلیل که رعایت بهداشت دهان را آسوده تر می کند، برای سلامت لثه نیز بهتر است. به علاوه چون می توانید براکت های ارتودنسی نامرئی را از دهان خارج کنید، نگران ماندن غذا بر روی آن مانند بریس های فلزی نخواهید بود. 
6. بریس های نامرئی به مراقبت بسیار کمی احتیاج دارند اما امکان دارد با گذشت زمان کدر شوند. در این شرایط لازم است با استفاده از نوعی مسواک که مخصوص این الاینر ها است و کمی سفید کننده، آن را شست و شو داده سپس به خوبی آب کشی کنید. برای جلوگیری از ایجاد لکه یا بعد از این که اولین لکه ها را دیدید می توانید این کار را یک روز در میان انجام دهید. 
 
 
ارتودنسی نامرئی چیست و چه مزایایی دارد؟
 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

چگونه از ارتودنسی نامرئی مراقب کنیم؟

مراقب از ارتودنسی نامرئی بسیار آسان است و این مساله باعث خشنودی افراد گردیده است. برای مراقبت از ارتودنسی نامرئی کافی است هر شب قبل از رفتن به تخت خواب با استفاده از یک مسواک نرم و آب ولرم آن را از هر نوعی که استفاده می کنید، به خوبی شست و شو دهید. 
همچنین داشتن بسته لوازم بهداشتی برای نظافت بریس نیز به شما توصیه می گردد. شما فقط لازم است بریس هایی که در دهان دارید چه از نوع متحرک و چه از نوع ثابت، به خوبی تمیز کنید. 
اکثر افراد سوال می کنند برای رعایت بهداشت دهان و دندان به هنگام ارتودنسی چه باید کرد؟ 
همان طور که پیش از این گفتیم بهترین راه مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور مستمر و روزانه است. به علاوه اگر بیماری لثه دارید سعی کنید از نوع متحرک آن استفاده کنید تا راحت تر بتوانید آن را تمیز کنید. 

مراحل ارتودنسی نامرئی 

ارتودنسی نامرئی شامل مراحلی است که در ادامه سعی می کنیم برای شما توضیح دهیم. 
1. ابتدا بیمار به پزشک مراجعه کرده و از دهان او یک قالب گرفته می شود. همچنین می توان به جای قالب از اسکن سه بعدی استفاده کرد. 
2. در گام دوم مدل دندان را با استفاده از کامپیوتر شبیه سازی نموده و و با توجه به آن شبیه سازی، اقدام به مقایسه با دندان های واقعی بیمار می کنند. اندازه جا¬به¬جایی که دندان لازم دارد را بر روی مدل پیاده می کنند تا ببیند جواب می دهد یا خیر و سپس اندازه قالب را با توجه به این مسائل تعیین می کنند. 
3. در گام سوم، طرح قالب را وارد پرینتر سه بعدی کرده و از آن پرینت می گیرند. سپس، بر روی آن پلاک شفافی درست کرده و به بیمار تحویل می دهند. 
در این مرحله، هر تعداد پلاک که لازم باشد، پرینت گرفته می شود. سپس بیمار از تمام پلاک هایی که به او داده شده است به مدت نهایتا دو هفته استفاده می کند. 
در اصل در این روش می توان گفت تعداد مراحل، یعنی تعداد پلاک ها به اندازه پیچیدگی و ناهنجاری دندان بیمار بستگی دارد. 

قیمت ارتودنسی نامرئی در تهران 

هزینه ارتودنسی نامرئی در تهران یکی از سوالاتی است که بیشتر افراد دوست دارند بدانند و عوامل موثر بر روی قیمت را بشناسند تا پیش از مراجعه به پزشک، هزینه ارتودنسی را تخمین بزنند. برای تعیین قیمت ارتودنسی نامرئی باید عوامل زیر را در نظر گرفت:
میزان ناهنجاری دندان ها
تعداد دندان ها
درمان هر دو فک یا فقط یکی از آن ها
مدت زمان درمان 
دستگاه های لازم 
روش های به کار برده شده در درمان 
در حالت کلی، قیمت ارتودنسی نامرئی در تهران و سایر شهرستان ها از سایر روش های ارتودنسی بیشتر است. البته ناگفته نماند اگر ابزار ارتودنسی  تولید داخل باشد، قیمت آن کم تر است. اما در حال حاضر، بیشتر ابزار ارتودنسی نامرئی در کانادا تولید می شوند. 

معایب ارتودنسی نامرئی 

همان طور که دیدید مزایای ارتودنسی نامرئی بسیار زیاد است اما دارای معایبی نیز هست که در ادامه به برخی از معیب ارتودنسی نامرئی اشاره می کنیم: 
1. در مواردی که ناهنجاری دندان خیلی زیاد باشد نمی توان از این روش استفاده نمود. 
2. بیمار موظف است با دکتر خود همکاری کند و به موقع پلاک ها را در دهان قرار دهد. ممکن است پلاک ها در حین درآوردن آسیب ببینند یا گم شوند. 
3. هزینه ارتودنسی نامرئی از سایر روش های ارتودنسی بالاتر است و این مساله موجب می شود بیشتر افراد نتوانند آن را انجام دهند. 
4. ممکن است طول دوره ای که در نظر گرفته شده و به اندازه آن پلاک ساخته شده است، کافی نباشد و بعدا دوباره دندانپزشک مجبور شود پلاک های جدیدی بسازد. بنابراین، ارتودنسی نامرئی نیازمند داشتن صبر و حوصله است اما روشی است که حتما نتیجه خواهد داد. 

اقدامات لازم پس از ارتودنسی نامرئی 

1. در زمان های تعیین شده به متخصص خود مراجعه کنید تا درمان شما به منظم ترین شکل ممکن انجام شود. 
2. از پلاک ارتودنسی نارئی خود مراقبت کنید. مراقب باشید آن را گم نکنید و در دسترس کودکان قرار ندهید. 
3. در هنگام انجام ورزش های سنگین آن ها را از فک خود خارج کنید. 
4. رعایت بهداشت پلاک های ارتودنسی طبق آن چه پیش از این گفتیم، ضروری است. 
5. فراموش نکنید مدت زمان بهبودی برای افراد مختلف، متفاوت است. مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان حدودا، 1 سال و برای نوجوانان حدودا 18 ماه است. 

سن مناسب برای انجام ارتودنسی نامرئی 

ارتودنسی نامرئی در کل برای تمام سنین عملی است اما معمولا بزرگسالان به این دلیل که نمی خواهند ارتودنسی آن ها خیلی معلوم باشد، به سراغ این روش می روند. به علاوه این روش، نیازمند همکاری جدی بیمار است و برای کودکان اصلا توصیه نمی شود. 

عکس ارتودنسی نامرئی 

عکس ارتودنسی نامرئی در سایت های مختلفی موجود است که می توانید آن ها را بررسی کنید. 
همچنین می توانید در جلسه مشاوره با دندانپزشک، عکس قبل و بعد از ارتودنسی نامرئی بیمارانی که از این روش استفاده کرده اند را ببینید. 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

جمع بندی

ارتودنسی نامرئی یکی از انواع روش های ارتودنسی است که هم به صورت متحرک و هم ثابت انجام می شود. این روش درمانی معمولا برای بزرگسالان، دارای مزایای بسیار زیادی است و می توانند برای مرتب کردن دندان های خود و زیبایی لبخند و صورتشان از این روش استفاده کنند. 
روش ارتودنسی نامرئی با توجه به وضعیت دندان ها و با نظر نهایی دندانپزشک انتخاب می شود و می توانید مطمئن باشید که بعد از طی کردن دوره درمانی آن می توانید دندان هایی زیبا و جذاب داشته باشید. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!