02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه چیست و چقدر موثر است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/06

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه در سریع ترین زمان ممکن می تواند دندان های شما را صاف و مرتب کرده و نتایج دلخواه را برای شما به ارمغان بیاورد. شما نیز اگر برای مشکل دندان های خود به ارتودنسی نیاز دارید مطمئنا در پی راه حلی هستید که نسبتا مقرون به صرفه بوده و در سریع ترین زمان بتواند مشکل شما را حل کند. 
درمان های ارتودنسی معمولا برای ارائه نتیجه مطلوب مدت زمان زیادی طول می کشند اما برخی از گزینه ها در این درمان سریع تر از سایرین، مشکلات ارتودنسی بزرگسالان و نوجوانان را حل می کنند. در طول دوره درمان با این گزینه ها شما باید مراقبت غذا خوردن و تمیز کردن دندان های خود باشید و اطمینان حاصل نمایید که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. 
در روش ارتودنسی فوری از ترکیب روش های ارتودنسی ثابت و متحرک همراه با براکت های شفاف استفاده می شود تا مرتب شدن دندان ها در کوتاهترین زمان ممکن امکان پذیر شود. 
برای ارتودنسی در زمان کوتاه باید از انواع براکت های مختلف استفاده شود. مانند
براکت های فلزی
ارتودنسی نامرئی
براکت های سرامیکی
براکت های لینگوال
برای انتخاب روش ارتودنسی فوری علاوه بر در نظر گرفتن هزینه ارتودنسی باید شرایط دندان های شما توسط دندانپزشک بررسی شود. درصورتیکه مشکلات دندان های شما بسیار جدی و شدید باشد، نمی توانید از روش ارتودنسی در مدت کوتاه استفاده کنید و بهتر است روش ارتودنسی با براکت های فلزی را انتخاب نمایید. 

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

منظور دقیق از ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه چیست؟

ارتودنسی فوری یا سریع شامل ترکیبی از یک روش جراحی جزئی و براکت های شفاف است. هدف از این درمان کاهش زمان لازم برای صاف کردن دندان ها با براکت ها است. به دلیل اینکه زمان این درمان کوتاه تر از گزینه های معمولی ارتودنسی است پس مانند روش های تهاجمی دندانپزشکی ممکن است با خطرات خاصی نیز همراه باشد. از این رو لازم است که قبل از شروع با یک متخصص ارتودنسی یا پریودنتیست (متخصص لثه) در مورد اینکه ارتودنسی فوری برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.
برای دستیابی به بهترین نتایج سریع در این نوع ارتودنسی، دندانپزشک از ترکیب براکت های ثابت و متحرک استفاده می کند. در واقع این دو روش درمانی در یک برنامه واحد برای سرعت بخشیدن به فرآیند ارتودنسی طراحی شده اند. با استفاده از هر دو روش درمانی، دندان ها در کمترین زمان ممکن به بهترین موقعیت خود دست می یابند. البته کاربرد دو نوع براکت نامرئی فلزی برای ارائه بهترین نتیجه می تواند با هزینه بیشتری همراه باشد و حتما قبل از دریافت این درمان باید با متخصص ارتودنسی مشاوره داشته باشید. 

درمان های مورد نظر در ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه کدامند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، در ارتودنسی فوری دو نوع براکت های فلزی و نامرئی در یک ترکیب و یک برنامه واحد برنامه ریزی می شوند تا بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه دهند. 

درمان با براکت های فلزی، شفاف

براکت های فلزی سنتی یا ظاهری فلزی دارند و یا سرامیکی و متخصص ارتودنسی با دستکاری آنها می تواند نتاچ سریع تر و بهتری را برای بیمار به ارمغان آورد. این براکت های فلزی که کوچکتر هستند به دندان ها شما متصل شده و به طور خاص برای فشار بیشتر طراحی شده اند. 
برای سرعت بخشیدن به روش درمانی، متخصص ارتودنسی عمدتا تمرکز خود را روی دندان های کج که بیشتر از کل دندان ها قابل مشاهده هستند تمرکز می نماید. ارتودنسی فوری یا در زمان کوتاه در مقایسه به درمان های سنتی که تا 18 ماه طول می کشند، در طول 6 ماه نتایج مطلوبی را ارائه می دهند.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (Invisalign)

یکی دیگر از گزینه های ارتودنسی فوری، اینویزیلاین می باشد. این براکت های نامرئی در بین بیمارانی که دندان های آنها نامرتب بوده و به ارتودنسی نیاز دارند بسیار مورد علاقه قرار گرفته است. این نوع براکت ها نه تنها در زمان کوتاه ترین در مقایسه به براکت های سنتی به نتیجه می رسند بلکه به دلیل اینکه نامرئی هستند بسیار راحت می باشند. اینویزیلاین از الاینرهای پلاستیکی تشکیل شده است که به صورت سفارشی و کاملا متناسب با دندان های شما ساخته می شوند. برای موارد بسیار خفیف مشکلات دندان، این نوع ارتودنسی فوری می تواند در کمتر از سه ماه دندان های شما را اصلاح کند.

اساس براکت ها و ارتودنسی فوری 

همانند ارتودنسی معمولی، ارتودنسی فوری نیز شامل استفاده از براکت ها می شود؛ دستگاه هایی که دندان ها را تحت فشار قرار داده و سبب تغییر موقعیت آنها می شوند. سه نوع براکت که برای ارتودنسی در زمان کوتاه به کار می روند عبارتند از سرامیکی، لینگوال و فلزی. متخصصین ارتودنسی برای ارتودنسی فوری از هر یک از سه نوع می توانند استفاده نمایند:

براکت های سرامیکی: 

براکت های سرامیکی که از مواد کامپوزیتی بسیار محکم ساخته شده اند بسیار مقاوم و ضد لک می باشند. این نوع براکت ها روی دندان ها قرار گرفته و همانند براکت های فلزی آنقدر به چشم نمی آیند. اما بندها و نوارهایی که سیم به براکت های سرامیکی نگه می دارند در صورتی که سیگار بکشید یا نوشیدنی های حاوی رنگدانه مفل قهوه بنوشید می توانند دندان های شما را لکه دار کنند. با این وجود با هر بار تنظیم که معمولا یک ماه است این باندها تعویض می شوند.

براکت های لینگوال: 

براکت های لینگوال یا زبانی که در پشت دندان ها قرار می گیرند، به این دلیل که از دید پنهان هستند و برای بزرگسالانی که نمی خواهند کسی متوجه درمان شود بسیار محبوب هستند. متخصصین ارتودنسی توضیح می دهند که اگرچه می توان برای ارتودنسی فوری از براکت های لینگوال استفاده کرد اما کاربرد آنها چالش برانگیزتر بوده و به دست آوردن نتیجه مطلوب از این نوع براکت ها در مقایسه با براکت های سرامیکی یا فلزی دشوارتر و هزینه بر تر است. 

براکت های فلزی: 

اگرچه براکت های فلزی بسیار مقاوم هستند و حتی در تهاجمی ترین روش های استفاده از ارتودنسی فوری مقاومت می کنند اما بیشتری بازده را دارند. در آغاز درمان این براکت ها ممکن است بیش تر از سایر گزینه ها لثه را تحریک نمایند اما قیمت آنها در مقایسه با آنها مقرون بصرفه تر است.
 
 
ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه چیست و چقدر موثر است؟
 

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

مزایای ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه

اگر شما نیز بسیار پر مشغله هستید و به دلیل رفت و آمدهای کاری و هماهنگی برنامه خود با خانواده وقت نداشته باشید تا به طور منظم به متخصص ارتودنسی جهت معاینه دندان ها و تنظیم براکت ها مراجعه نمایید، نباید اجازه دهید که لبخند با دندان های نامرتب اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. شما می توانید با ارتودنسی فوری و اینویزیلاین لبخندی را که همیشه آرزوی آن را داشته اید طی چند ماه به دست آورید. ارتودنسی فوری علاوه بر یک دوره درمان کوتاه سه تا چهار ماهه در اکثر موارد، با مزایای متعدد زیر همراه است:

- صرف زمان کمتر در دندانپزشکی: 

با استفاده از براکت های معمولی شما باید هر سه تا پنج هفته به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا سیم های دستگاه و براکت ها را کنترل نماید. اما ارتودنسی فوری نیازی به این مراجعات مکرر ندارد. شما اینویزیلاین را برای این درمان دریافت کرده و لازم است که 22 ساعت در طول شبانه روز از آن استفاده نمایید. الاینرهای موجود این درمان ارتودنسی بسته به برنامه فردی شما هر پنج تا هفت روز تعویض می شوند. 
در اولین جلسه، متخصص ارتودنسی با بهره گیری از تکنیک های خاصی از فرآیند شتابدهی به این برنامه درمانی و حرکت سریع تر دندان ها استفاده می کند. این فرآیند بدون درد بوده و هیچ دوره نقاهتی ندارد و به شما این امکان را می دهد تا به محض خروج از کلینیک دندانپزشکی تمامی فعالیت های روزانه خود را از سر گیرید.

- زمان درمان کوتاه تر و نتایج سریع تر: 

برخی از متخصصین برای نتایج سریع تر از دستگاه OrthoPulse استفاده می کنند. این روش به طور روزانه توسط فرد و در منزل انجام می شود. به مدت ده دقیقه در روز باید در دهان خود از OrthoPulse  که نوری با فرکانس بسیار بالا منتشر می کند استفاده نمایید. این نور حرکت دندان ها را به سمت موقعیت جدید و صحیح تشویق کرده و باعث تغییر سرعت می شود. یا این کار زمان درمان کاهش یافته و لبخندی ایده آل در طی مدت کوتاهی حاصل می آید.

- تمیز کردن دقیق تر و راحت تر دندان ها: 

براکت های فلزی می توانند به دلیل محدودیت های رژیم غذایی و نیز تحریک لب و لثه شما آزاردهنده باشند. همچنین بسته به طول درمان ممکن است در سطح دندان های خود و جایی که براکت ها متصل شده اند، شاهد تغییر رنگ روی دندان ها باشید. صرف نظر از اینکه در طول روز چند بار مسواک می زنید، نخ دندان می کشید یا از دهانشویه استفاده می کنید، هرگز نخواهید نتوانست دندان های خود را با وجود براکت های فلزی به دقت تمیز کنید. سیم های موجود در این دستگاه مانع کشیدن نخ دندان صحیح شده و منجر می شود که ذرات غذا برای مدت زمان بسیار طولانی بین دندان های شما باقی بمانند. اما در ارتودنسی فوری با استفاده از اینویزیلاین، دیگر شاهد محدودیت های رژیم غذایی مرتبط با براکت ها نبوده و می تواند پس خوردن غذا، دندان های خود را به راحتی و با دقت تمیز کنید.

معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

همانند تمامی براکت های موجود، ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه دارای معایبی نیز می باشد از جمله:
- اگر دندان های شما دارای مشکلات زیادی بوده و یا به عبارتی به اصلاحات زیادی نیاز دارند ارتودنسی فوری ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد و در این صورت متخصص ارتودنسی ممکن است براکت های سنتی یا معمولی را بهترین گزینه برای شما در نظر بگیرد.
- در این روش ممکن است دندان های نیش به خوبی اصلاح نشوند. 
- به دلیل سرعت بالاتر روش ارتودنسی فوری، ممکن است چند روز اول درد یا خارش جزئی را در دندان های خود احساس کنید. 

آیا شما کاندید مناسبی برای ارتودنسی فوری هستید؟

اگر رویداد مهمی مانند ازدواج یا جشن فارغ التحصیلی در پیش رو داشته و دوست دارید که دندان های صاف و زیبایی را در معرض نمایش بگذارید، بهره گیری از ارتودنسی فوری می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اگر شما به دلیل مشغله کاری زیاد و زمان کم نمی توانید که زمان زیادی را صرف مراجعه به متخصص ارتودنسی و تنظیم براکت ها کنید می توانید با ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه نتایج سریع تری را با این فناوری مشاهده نمایید. 
اما متاسفانه به دلیل برخی مسائل مربوط به دندانپزشکی ممکن است شما کاندید مناسبی برای دریافت ارتودنسی فوری نباشید و از این رو باید در مورد وضعیت خاص خود با متخصص ارتودنسی مشورت کنید. همچنین گاهی اوقات ممکن است نتوانید هزینه بالای این نوع درمان را تقبل کنید. ارتودنسی فوری شامل هزینه های اضافی برای براکت های شما شده و معمولا تحت پوشش بیمه نمی باشد. اما در صورتی که هزینه بیشتر برای شما مشکلی ندارد و می خواهید هرچه زودتر براکت ها را از دهان خارج کنید این درمان ارزش این هزینه را دارد.
در هر صورت هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه ارتودنسی فوری برای شما مناسب است یا خیر، باید مزایا و معایب آن و اینکه آیا توانایی پرداخت درمان را دارید به خوبی ارزیابی نمایید. 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

جمع بندی

اگر شما هم به دنبال روشی برای بهبود لبخند خود هستید اما نمی خواهید که فرآیند درمانی مدت زمان زیادی به طول انجامد می توانید با ارتودنسی فوری یا ارتودنسی در زمان کوتاه را انتخاب کنید. با استفاده از این نوع براکت ها می توان زمان درمان و رسیدن به دندان های ایده آل را به طور قابل توجهی کاهش داد. البته قبل از آن باید به یک متخصص ارتودنسی با تجربه و با مهارت مراجعه نموده و پس از ارزیابی معایب و مزایا و مهمتر از آن بررسی شرایط دندان های شما، بهترین تصمیم گیری را در این مورد اتخاذ نمایید. 
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!