02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مزایا و معایب لاک سفید کننده دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/11/23

یکی از راه های داشتن دندان های سفید و درخشان که تاثیر بسزایی در زیبایی و اعتماد به نفس افراد دارد، استفاده از لاک سفیدکننده دندان است. با توجه به مزایا و معایب لاک سفید کننده دندان همه افراد ترغیب به استفاده از این خدمات دندانپزشکی می شوند. از مزایای لاک سفیدکننده دندان می توان به سهولت استفاده، مقرون به صرفه بودن، کنترل دقیق و نتایج سریع اشاره کرد. لاک سفیدکننده دندان معایبی نیز دارد. ماندگاری کوتاه مدت، حساسیت دندان ها، آسیب به مینای دندان و عدم تاثیرگذاری بر دندان های ترمیم شده از معایب لاک سفید کننده دندان به شمار می رود.

لاک سفید کننده دندان چیست و چگونه عمل می کند؟

لاک سفید کننده دندان ، همانطور که از نامش پیداست، شبیه یک ماژیک با برس نرم بوده که حاوی ماده ای به نام پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید است. این ماده با تجزیه شدن، اکسیژن آزاد می کند که به عاج دندان نفوذ کرده و باعث روشن شدن رنگ آن می شود. مینای دندان به طور طبیعی شفاف است، بنابراین با روشن شدن رنگ عاج، دندان ها سفیدتر به نظر می رسند.

مزایای استفاده از لاک سفید کننده دندان

از مزایای استفاده از لاک سفید کننده دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. سهولت استفاده: بر خلاف سایر روش های سفید کردن دندان، استفاده از لاک سفید کننده در منزل و به راحتی امکان پذیر است.
  2. مقرون به صرفه بودن: این محصول نسبت به بلیچینگ های حرفه ای، قیمت بسیار مناسب تری دارد.
  3. کنترل دقیق: شما می توانید به راحتی میزان سفیدی هر دندان را کنترل کرده و تنها روی دندان هایی که نیاز به روشن شدن دارند، از لاک استفاده کنید.
  4. نتایج سریع: بسیاری از لاک های سفید کننده، نتایج قابل مشاهده ای را در مدت زمان کوتاهی، گاهی حتی بعد از یک بار استفاده، نشان می دهند.

مزایا و معایب لاک سفید کننده دندان

معایب و نکات احتیاطی در استفاده از لاک سفید کننده

معایب و نکات احتیاطی در استفاده از لاک سفید کننده به شرح زیر می باشد:

  1. ماندگاری کوتاه مدت: اثر سفیدی لاک های سفید کننده معمولا چند روز تا چند هفته ماندگاری دارد و نیاز به استفاده مجدد دارد.
  2. حساسیت دندان ها: در برخی افراد، استفاده از لاک سفید کننده می تواند باعث ایجاد حساسیت دندان ها به گرما و سرما شود.
  3. آسیب به مینای دندان: استفاده نادرست و بیش از حد از لاک سفید کننده می تواند به مینای دندان آسیب برساند.
  4. عدم تاثیرگذاری بر دندان های ترمیم شده: این محصول بر روی دندان های روکش شده، لمینت یا کامپوزیت تاثیری ندارد.

چه کسانی نباید از لاک سفید کننده استفاده کنند؟

  1. افرادی که دندان های حساس دارند
  2. کسانی که لثه های ملتهب یا دچار بیماری های لثه هستند
  3. خانم های باردار و شیرده
  4. کودکان و نوجوانان زیر 16 سال

آیا لاک سفید کننده دندان بی خطر است؟ 

اگر شما هم می خواهید با سفید کردن دندان های خود، لبخندتان را بهبود بخشید، گزینه های متنوعی در اختیار شما قرار می گیرد. یکی از این گزینه ها، لاک سفید کننده دندان است. این محصول که تحت عنوان قلم سفید کننده دندان نیز شناخته شده است، از لحاظ ظاهری هم به اندازه عملکرد خود منحصر به فرد است زیرا آنقدر کوچک طراحی شده که می توانید به راحتی آن را در جیب خود حمل کنید. 
تنها مشکلی که در برخی از این محصولات وجود دارد، ایمن نبودن آنها است. با توجه به اینکه لاک سفید کننده دندان با ترکیب مواد شیمیایی یا مواد افزودنی مختلف ساخته می شود که موجب ساییده شدن مینای دندان می شود باید در استفاده از ان دقت کرد.
 همین مسئله باعث شده که بسیاری از مردم بخواهند در مورد مزایا و معایب لاک سفید کننده دندان بدانند. حقیقت ماجرا این است که این قضیه واقعا به نوع محصولی که استفاده می کنید، بستگی دارد. برخی از آنها تأیید شده توسط بهداشت جهانی هستند اما برخی دیگر غیر قانونی می باشند. 
برای اینکه تشخیص بدهید آیا لاک سفید کننده دندان بی خطر است یا خیر بهتر است با عملکرد آن آشنا شوید.

عملکرد لاک سفید کننده دندان

عملکرد لاک های سفید کننده دندان دقیقا مانند هر نوع محصول سفید کننده دیگری است که امروزه در بازار موجود هستند. تمامی آنها حاوی پراکسید کاربامید می باشند. 
طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا یا ADA) American Dental Association) زمانی که پراکسید کاربامید روی دندانها قرار می گیرد به اکسید هیدروژن و اوره تجزیه می شود. در واقع در این مرحله روند واقعی سفید شدن اتفاق می افتد، زیرا پراکسید هیدروژن به عنوان یک ماده بلیچینگ عمل می کند. هر ماده ای که حاوی ده درصد پراکسید کاربامید باشد می تواند تقریبا به اندازه 3.5 درصد پراکسید هیدروژن تولید نماید.
زمانی که پراکسید تجزیه می شود به اکسیژن اجازه می دهد تا وارد مینای دندان شده و رنگ دندان های شما را روشن تر نماید. لاک سفید کننده دندان همچنین حاوی مواد مختلف دیگری از جمله کارباپول، هیدروکسید سدیم و مواد طعم دهنده می شوند.
بنابراین، زمانیکه از لاک سفید کننده دندان استفاده می کنید یک واکنش شیمایی اتفاق می افتد تا موادی که باعث زرد شدن دندان هایتان شده تجزیه شوند و اثری از آنها باقی نماند. درصورتیکه مواد شیمیایی موجود در لاک سفید کننده دندان، مطابق با استانداردهای جهانی باشد، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد و می توانید تا مدتی از دندان های سفید خود لذت ببرید.
اما مشکل زمانی پیش می آید که لاک سفید کننده دندان را از برندهای غیرمعتبر که طبق استاندارد نیستند خریداری می کنید و درنتیجه با استفاده از آنها، بخشی از مینای دندان تان نیز از بین می رود.

لاک دندان برای عروس

یکی از مواردی که امروزه عروس خانم ها به آن توجه زیادی دارند، ظاهر دندان هایشان است و طبیعتا دوست دارند که لبخند جذاب و بی نقصی را در عکس های خود داشته باشند. برای همین آنها دوست دارند که با اعتماد به نفس بالا، دندان های سفید و لبخند زیبای خود را به همه نشان دهند.

لاک دندان یکی از محصولاتی است که عروس خانم ها از آن برای سفید کردن دندان های خود و در کمترین زمان و پایین ترین هزینه بهره می گیرند. آنها می خواهند با استفاده از این ابزار قلم مانند رنگ دندان های خود را درخشان نموده و از لبخندی زیبا برخوردار شوند.

ماده موجود در لاک سفید کننده دندان کاربامید پروکساید است که با واکنش آهسته ای همراه بوده و عروس خانم ها می توانند با توصیه دندانپزشک خود آن را قبل از مراسم عروسی استفاده نمایند. عروس خانم ها برای این کار ابتدا بهتر است که به یک متخصص با تجربه مراجعه نموده تا دندانپزشک پس از معاینه کامل دهان و دندان، لاک دندان و دوز مناسب مصرفی را تعیین نماید.

از آنجایی که این مراسم مهمترین اتفاق زندگی عروس خانم ها است، پس حتما آنها باید برای استفاده از لاک دندان به تمامی توصیه های دندانپزشک توجه داشته باشند. لاک دندان برای عروس نباید بیشتر از مقدار مورد نیاز برای هر بار سفید کردن دندان ها استفاده شود.

نکته مهم دیگر آن است که این لاک سفید کننده دندان ها نباید با چشم تماسی داشته باشد. همچنین پس از شستن ژل از روی دندان، عمل سفید کردن نباید تکرار شود. به طور کلی، برای دریافت بهترین نتیجه از لاک سفید کننده دندان بهتر است که این کار حتما با مشورت دندانپزشک صورت گیرد.  

مزایا و معایب لاک سفید کننده دندان

نحوه استفاده از لاک سفید کننده دندان

از آنجایی که کاربرد لاک سفید کننده دندان بسیار راحت است در طی سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این محصول تنها در عرض دو روز می تواند دندان های شما را روشن تر کند. تنها کاری که باید انجام دهید، پیچاندن قلم و بعد استفاده روی دندان ها است.
 هنگامی که قلم را به اندازه کافی پیچاندید، خواهید دید که ژل سفید کننده در انتهای قلم، جایی که درپوش را برداشته اید، بیرون زده است. پس از مشاهده ژل، به راحتی لایه نازکی از آن روی سطح هر دندان بمالید.
 اطمینان از تماس ژل با سطح هر دندان بسیار مهم است. پس از استعمال ژل لازم نیست که آن را فورا بشویید بلکه باید منتظر تأثیر آن بمانید. 
دستورالعمل های لاک سفید کننده دندان ممکن است از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشد اما در اکثر موارد، ژل باید به مدت دو ساعت یا بیشتر روی دندان های شما بماند. به طور کلی استفاده از قلم های سفید کننده دندان بسیار راحت بوده و با نتایج سریعی نیز همراه هستند.

چه زمانی نباید از لاک سفید کننده دندان استفاده کرد؟

به طور کلی، لاک سفید کننده دندان یک محصول ایمن است اما با این وجود، در مواردی باید از استفاده از آنها اجتناب نمود. برای مثال، زنان باردار یا شیرده نمی توانند از این محصول استفاده کنند زیرا همیشه این خطر وجود دارد که مواد موجود در آن برای کودک مشکلاتی را ایجاد نماید. البته خطرات جدی نیستند اما بهتر است که مورد استفاده قرار نگیرند. 
اگر شما از تاج دندان یا باندینگ نیز استفاده کرده اید باید در استفاده از لاک سفید کننده دندان مراقب باشید. 
همانطور که در مقاله "زرد شدن کامپوزیت دندان" اشاره کردیم، لمینت ونیر، کامپوزیت، تاج دندان و به طور کلی هر نوع ونیر یا روکش دندان تحت تأثیر این سفید کننده ها قرار نمی گیرند و در صورت استفاده ممکن است دندان های اطراف آنها سفید شده و تاج یا باندینگ همان رنگ باقی بمانند و در نتیجه دندان های شما جلوه بدی در اثر این دو رنگی پیدا کنند.

استفاده درست و ایمن از لاک سفید کننده دندان

درست است که کاربرد لاک سفید کننده خطرات جدی ندارند اما همیشه باید از بروز خطر پیشگیری کنید. اگر به طور ناخواسته و بدون مراقبت از این قلم ها استفاده نمایید ممکن است که با مشکلات جدی مواجه شوید. 
از این رو در مرحله نخست از استاندارد بودن مواد موجود در آنها اطمینان حاصل کنید. اینکه از چه موادی تشکیل شده اند و آیا این مواد توسط سازمان های استاندارد دارو تایید شده اند یا خیر اهمیت بسیار زیادی دارد. 
نکته مهم دیگر این است که نباید از این محصولات بیش از حد استفاده کنید و هر چند ماه یک بار آنها را به کار برید تا عوارضی شما را تهدید ننماید.

لاک دندان چقدر ماندگاری دارد؟

احتمالا تا به حال به این فکر کرده اید که لاک سفید کننده دندان چقدر ماندگاری دارد. به طور کلی چندین عامل وجود دارند که می‌توانند بر مدت زمان ماندگاری لاک دندان تاثیر بگذارند.

یکی از این موارد لکه های درونی در مقابل لکه های بیرونی است. به خاطر داشته باشید که درجه و نوع تغییر رنگ یا لکه دندان شما مهم است. دو نوع لکه دندان وجود دارد:

لکه های داخلی (داخلی) آنهایی هستند که در داخل دندان ایجاد می شوند، اغلب در نتیجه مصرف برخی داروها یا به دلیل ضربه. از آنجایی که این لکه ها در داخل دندان هستند، درمان آنها دشوارتر بوده و معمولا نیاز به سفید کردن دندان های حرفه ای دارند.

از طرف دیگر لکه های بیرونی روی سطح دندان ایجاد می شوند. این نوع لکه ها معمولا به دلیل عادت هایی مانند نوشیدن قهوه، چای یا شراب قرمز ایجاد می شوند. لکه های خارجی راحت تر درمان می شوند.

نوع روش سفید کردن دندان که استفاده می کنید نیز مهم است. اگر لاک دندان را در خانه استفاده می نمایید،

به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که نتایج شما در حدود چند ماه ماندگار باشد اما اگر دندان های خود را به طور حرفه ای در یک کلینیک دندانپزشک سفید کنید، نتایج شما می تواند تا یک سال یا حتی بیشتر با مراقبت مناسب باقی بماند.

به طور کلی نوع محصول و نحوه مراقبت شما از دندان ها پس از لاک دندان در ماندگاری آن تاثیر بسزایی خواهند داشت.

جمع بندی

در مجموع باید گفت تولید کنندگان لاک سفید کننده دندان در محصولات خود از مواد مختلفی استفاده می کنند و شما باید همیشه برچسب آن را به خوبی بررسی کرده و مراقب باشید. این روش می تواند بهترین راه برای اطمینان از این باشد که شما بدون عوارض جانبی زیادی به نتیجه دلخواه در مورد از بین بردن زردی دندان های خود برسید. 
از سوی دیگر، نتایجی که با این محصول دریافت می کنید تقریبا موقتی است بنابراین، اگر به دنبال سفید کردن دندان های خود به طور دائمی هستید، بهتر است با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و دریافت درمان های حرفه ای برای سفید کردن دندان ها، به نتایج مطلوبی برسید.
در حال حاضر، روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها در مطب وجود دارد که بلیچینگ دندان ، لمینت دندان و ونیر کامپوزیت از پرطرفدارترین این روش ها به شمار می آیند. برای اطلاع از نحوه انجام هر یک از این روش ها و آگاهی از هزینه سفید کردن دندان با هر یک از این روش ها می توانید با کلینیک دکتر شهاب محمدی تماس بگیرید و یا برای یک جلسه مشاوره رایگان به کلینیک مراجعه کنید.
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!