02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عفونت های اطراف ایمپلنت های دندانی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1397/11/14

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

   
سلام آقای دکتر شهاب محمدی
من چندین سال است که ایمپلنت دندانی دارم، اما اخیرا لثه اطراف آن ملتهب و متورم شده است.  اخیرا پوست ذرت بو داده لای لثه هایم گیر افتاده بوده و از آن زمان تا کنون لثه ام ملتهب شده. باید چکار کنم؟
 

ایمپلنت دندان

غذای زیر لثه ها می تواند باعث عفونت ایمپلنت و لثه شود اما جمع شدن غذا در اطراف دندان و ایمپلنت غیر معمول نیست.  بعلاوه در بعضی مناطق دهان، غذاهای بیشتری جمع می شوند؛ این امر به "آناتومی موضعی" ربط پیدا می کند یعنی شکل و موقعیت محلی دندان ها نسبت به یکدیگر است. اگر دندانها به طور کامل به هم وصل نباشد، مواد غذایی لای آنها گیر می افتند. بنابراین، باعث فساد و یا آسیب بیشتر می شود، و ممکن است بهم فشردگى  مواد غذایی رخ دهد.
گاهی اوقات انواع خاصی از مواد غذایی، مانند پوسته ذرت بوداده، دانه های کوچک و غیرو می توانند بین بافت های نرم لثه و دندان ها یا ایمپلنتی که به آن متصل می شوند، گیر افتند. و مانند تیغ های کوچک عمل کرده، باعث ایجاد التهاب لثه شوند و اگر این ذرات غذا برداشته نشوند، بافت لثه عفونت می کند.
مسئله بهم فشردگى مواد غذایی، چسبیدن مواد غذایی و یا سایر مواد خارجی بین بافت و دندان و یا ایمپلنت ها ممکن است جدی تر نیز بشود. این مسئله باعث التهاب یا عفونت لثه و آسیب به ایمپلنت دندان قابل توجه می شود. این عفونت دهانی دردناکتر است، و در هنگام گاز زدن و جویدن، دردناکتر هم می شود
 
توجه کنید که چگونه فیبرهای بافت لثه به سطح ریشه دندان متصل می شوند.
 
توجه داشته باشید که هیچ اتصالی بین فیبر و سطح ایمپلنت دندان وجود ندارد. در عوض، چسبندگی بافتی تنگ وجود دارد.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

پیوند بافت دندان در مقایسه با ایمپلنت

تشخیص سریع طبیعت چسبیدن لثه ها به دندانها و ایمپلنت شما، مفید خواهد بود به طوری که شما می توانید درک کنید که چرا ایمپلنت ها  در برابر التهاب،  کمتر آسیب پذیر هستند،. هر دو ایمپلنت و دندان تثبیت شده و به استخوان متصل هستند تا از آنها حمایت کند، اما در سطح لثه، لایه سلول های اپیتلیال  به طور مستقیم به ایمپلنت و دندان متصل می شود. آنها در واقع روی سطح ایمپلنت و دندان قرار دارند.
زیر یک میکروسکوپ قدرتمند، آنها مانند ردیفی از فنجان مکش به نظر می رسند. خود سلول ها در مناطق خاصی با ساختار مکشی(به نام دسموزوم) به هم متصل هستند ، و از لثه به سطح ایمپلنت و یا دندان توسط نیمه-دسموزوم متصل هستند.
اختلاف مهم دیگر بین اتصال بافت لثه به دندان، آرایش فیبر در بافت پیوندی است که مستقیما به دندان ها و اطراف آن متصل می شود. این فیبرها به لیگامان پریودنتال ("peri" - اطراف؛ "odont" - دندان) متصل هستند . لیگامان پریودنتال دندانها را به استخوان متصل می کند. همتای این فیبرها در وضعیت ایمپلنت اینست که آنها در پشت و زیر سلول های اپیتلیال قرار می گیرند، به این ترتیب به چسبندگی بافتی تنگ کمک می کنند. 
فقط ماهیت اتصال به دندان مهم نیست؛  نوع بافت نیز در فرسایش لثه نقش دارد. بافت سطحی اطراف دندان به طور طبیعی شامل پروتئین کراتین است، که بافت را سخت، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش می کند. همراه با بافت پیوندی ، این سختی باعث می شود که بافت لثه در برابر سایش و فرسایش بسیار مقاوم باشد. به طور کلی اطراف ایمپلنت ها هم مانند اطراف دندان ها اهمیت دارد.

تاثیر بهداشت دهان بر دوام ایمپلنت

 با حذف روزانه پلاک باکتری، مسواک زدن و نخ دندان از بروز التهاب بافت های سالم جلوگیری می شود و این بافت ها معمولا در برابر باکتری ها و یا آسیب های مکانیکی ناشی از مواد غذایی ساینده مقاوم هستند. اگر پلاک باکتری انباشته شود، بافت لثه به حالت التهاب خواهد افتاد و سلول های پوششی اپیتلیال که به دندان متصل می شوند، از دندان جدا می شوند. در حقیقت، آنها از سطح ایمپلنت یا دندان جدا می شوند، و با از دست دادن پیوستگی تنگ خود ، مواد خارجی به فضای تشکیل شده نفوذ می کنند.
بافت التهابی نسبت به باکتری ها یا ذرات غذایی که در فضای ایجاد شده گیر افتاده اند،  کمتر مقاوم است. بدین ترتیب یک چرخه ایجاد می شود؛ باکتری ها و مواد سمی و مواد مضر آنها ، ممکن است باعث نابودی بافت و استخوان شود. به طور کلی، امکان حذف باکتری ها و مواد خارجی به دام افتاده بدون کمک متخصص وجود دارد.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

برخی از مسایل مانند دیابت و سیگار کشیدن می تواند مشکل را بدتر کند. اگر عفونت حاد مانند آبسه اتفاق می افتد، می تواند به سرعت اتصال استخوان- ایمپلنت را از بین ببرد ( پرای- ایمپلنت "peri" - اطراف؛ "implantitis" - التهاب بافت اطراف پروتزها). این امر می تواند جدی باشد، زیرا در حالت سالم، استخوان به به سطح ایمپلنت متصل می شود، اما زمانی که این اتصال آلوده شود، پیوند قطع شده و در طول زمان ممکن است منجر به از دست رفتن ایمپلنت شود. (عوامل خرابی و شل شدن ایمپلنت دندان)
چه کاری انجام دهیم؟
همانند تمام مسائل مربوط به سلامتی، بهترین کاری که باید انجام دهید این است که متخصص ایمپلنت خود را برای ارزیابی و تشخیص مناسب ببینید.
درمان عفونت ایمپلنت به میزان التهاب، عفونت و آسیب به بافت لثه یا ایمپلنت وابسته است. معمولا  ابتدا التهاب و عفونت را درمان می کنند، معمولا با تمیز کردن ناحیه آسیب دیده (با بیهوشی موضعی در صورت لزوم)، با محلول های ضدعفونی کننده و احتمالا آنتی بیوتیک .
مهم است که در اسرع وقت دیده شود تا اطمینان حاصل شود که سطح ایمپلنت در معرض و یا آسیب دیده قرار نگرفته است. این ممکن است برای درمان درمان دشوار باشد هنگامی که یک سطح ایمپلنت آلوده شده است، بسیار دشوار است، اگر غیر ممکن باشد که استخوان را دوباره به آن وصل کنیم.

نگهداری ایمپلنت

مسئولیت نگهداری ایمپلنت شما، تیم دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی در کلینیک دندانپزشکی و همچنین خود بیمار است.  در دراز مدت  و موفقیت ایمپلنت های دندانی به میزان زیادی به توانایی شما در حفظ آن از باکتری ها بستگی دارد. یک برنامه بهداشت روزانه بسیار مهم است به طوری که شما بتوانید سلامت کلی دندان را تحت نظارت قرار دهید. متخصصین دندانپزشکی شما توصیه ها و تکنیک های شخصی بهداشت دهان و دندان ها را ارائه می دهند و این کار را با نیازهای فردی شما تطبیق می دهند.
این یک مشکل مهم و غیر رایج است. با تشکر از شما.  امیدوارم این اطلاعات به شما کمک کند.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!