02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا شما کاندید مناسبی برای لیفت لثه هستید؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/07/15

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

لیفت لثه یکی از روش های اصلاح طرح لبخند برای افرادی است که دارای لبخند لثه ای هستند. اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای لیفت لثه هستید باید طبق نظر متخصص دندانپزشک و پس از بررسی کامل دهان و دندان شما پاسخ داده شود. 
اگر لثه های شما به گونه ای است که روی دندان های شما را پوشانده و از لبخند خود رضایت ندارید احتمالا کاندید مناسبی برای لیفت لثه هستید. این روش زیبایی درمانی که سبب تغییر شکل لثه می شود می تواند خط ناهموار لثه را اصلاح کرده و لبخند زیبایی برای شما به ارمغان بیاورد.
شکل ناخوشایند لثه روی ظاهر دندان ها تأثیر زیادی داشته و سبب می شود که دندان ها در اندازه های نامناسبی دیده شوند. پس اگر هر روز با نگاه کردن در آینه آرزو می کنید که تاج دندان های بلندتری داشته باشید که لثه هایتان روی آنها را نپوشانند، به لیفت لثه فکر کنید.
مطمئن باشید در صورتی که کاندید مناسبی برای لیفت لثه باشید پس از درمان دیگر شاهد این مشکلات در دندان های خود نبوده و لبخند جذاب تری خواهید داشت.

چه عواملی باعث ایجاد لثه های ناهموار می شوند؟

عوامل متعددی هستند که در تناسب لثه های شما می توانند تأثیرگذار باشند. لثه هایی که بخش عظیمی از دندان های شما را پوشانده اند می توانند طول دندان های شما را کوچک تر نشان دهند. این مشکل در نتیجه ژنتیک رخ می دهد و یا با مصرف برخی از داروها ممکن است به وجود آید. 
بنابراین، روش لیفت لثه برای افرادی مناسب است که طول دندانهایشان به علت پایین آمدن لثه، کوتاهتر به نظر می رسد. 
گاهی اوقات لثه ها بیش از حد بالا بوده و این سبب می شود دندان هایتان بلندتر به نظر برسند. این وضعیت اغلب به دلیل تحلیل لثه ایجاد می شود، وضعیتی که در آن بافت لثه تحلیل رفته و ریشه دندان ها در معرض دید قرار می گیرند. 
تحلیل لثه نه تنها جلوه ناخوشایندی به دندان های شما می بخشد بلکه می تواند مشکلات جدی مانند پوسیدگی و یا از دست رفتن دندان ها را در پی داشته باشد. این وضعیت لثه همچنین ممکن است نشانه ای از بیماری پریودنتال و از بین رفتن ساختارهای دندان ها مانند لثه ها و استخوان باشد.
دراین شرایط نمی توانید از روش لیفت لثه برای بهبود ظاهر لبخند خود استفاه کنید و باید با مشورت پزشک ابتدا به درمان بیماریهای دهان و دندان پرداخته و سپس با سایر روش های اصلاح طرح لبخند مانند پیوند لثه، لمینت دندان یا کامپوزیت، ظاهر دندان ها را تغییر دهید.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا لیفت لثه لازم است؟

لیفت لثه به تنهایی یک عمل زیبایی محسوب می شود. اغلب اوقات از نظر پزشکی یا درمانی نیازی به جراحی یا لیفت لثه نیست بلکه افراد اکثرا لثه هایشان را تغییر شکل می دهند تا ظاهر لبخند خود را بهبود بخشند. در هر صورت، برخی از افراد، لیفت لثه را به عنوان بخشی از اقدامات ضروری دیگر مانند درمان بیماری های پریودنتال انجام می دهند.

چه کسی کاندیدای مناسبی برای لیفت لثه محسوب می شود؟

افرادی که بافت لثه آنها بیش از اندازه باشد، کاندید مناسبی برای لیفت لثه به شمار می روند. البته به شرطی که سالم و غیر سیگاری باشند و بهداشت کلی دهان و دندان را به خوبی رعایت نمایند. 
زمانی که فرد برای لیفت لثه به دندانپزشکی مراجعه می کند، دندانپزشک متخصص معاینه کاملی از دهان و دندان او به عمل آورده و تعیین می نماید که آیا او کاندید مناسبی برای دریافت لیفت لثه هست یا خیر. 
خط لثه با جزئیات ارزیابی شده و مشخص می شود که کدام نواحی به کانتورینگ نیاز دارند و در نهایت اینکه چگونه می توان به بهترین نحو به تقارن لثه و دندان ها دست پیدا کرد.
تقریبا اکثر افراد مبتلا به لبخند لثه ای کاندیدمناسبی برای لیفت لثه با لیزر هستند؛ به جز:
- بیماران مبتلا به بیماری های لثه
- بیمارانی  که نسبت به بیهوشی آلرژی دارند
- کودکان و نوجوانان چون هنوز دندان هایشان در حال رشد است.

کاندید مناسب برای لیفت لثه چه شرایطی باید داشته باشد؟

با عمل لیفت لثه و از بین بردن بافت آن، قطعا لبخند شما زیبا و متناسب تر خواهد شد. به طور کلی نتایج حاصل از این درمان زیبایی فوق العاده خواهد بود اما مواردی هستند که باید قبل آن در نظر داشته باشید. در ادامه با شرایطی که کاندیدای مناسب لیفت لثه باید داشته باشد، آشنا خواهیم شد.

برخورداری از دندان های سالم: 

قبل از انجام هر نوع فرآیند اعم از زیبایی یا درمانی باید اطمینان حاصل نمایید که دندان هایتان سالم هستند. در واقع دندانپزشک متخصص می خواهد که سلامت دهان و دندان شما حفظ شود و اگر مسئله ای در این میان وجود داشته باشد، انجام یک درمان زیبایی مثل لیفت لثه منطقی نخواهد بود. 

وجود ریشه کافی دندان: 

زمانی که بافت اضافی لثه برداشته شود، مقدار بیشتری از ریشه دندان آشکار می شود. از این رو مهم است بدانید که اگر دندان هایتان ریشه کافی ندارند پس ممکن است سلامت آن به خطر بیفتد. آگاهی از این امر با معاینه دقیقی که دندانپزشک انجام می دهد، حاصل می شود. 
توجه داشته باشید که اگر مقدار زیادی از لثه از بین برود و ریشه دندان شما در معرض خطر قرار گیرد، عوارضی چون حساسیت دندان ها به گرما و سرما، ایجاد عفونت یا شل شدن دندان ها به دلیل عدم وجود پایه ثابت ممکن است شما را اذیت کند. 

دریافت بی حسی موضعی: 

قبل از درمان لیفت لثه، دندانپزشک بی حسی موضعی که معمولا لیدوکائین است را تجویز می نماید تا بیمار در مدت این فرآیند درمانی راحت باشد و دردی احساس نکند. اگر شما به دلیل آلرژی یا سوابق پزشکی قادر به دریافت ماده بی حسی نباشید، مجاز به انجام لیفت لثه نخواهید بود. 
به طور معمول می دانید که اگر نسبت به مواد بی حسی آلرژی داشته باشید علائمی چون کهیر، بثورات پوستی، خارش یا تنگی نفس می تواند شما را آزرده سازد. برخی از داروهای خاص نیز هستند که می توانند در درمان لیفت لثه تداخل ایجاد کنند. پس حتما در جلسه اول مشاوره در مورد داروهایی که مصرف می کنید و یا هرگونه حساسیتی که دارید با دندانپزشک خود صحبت کرده و او را در جریان بگذارید. 
در نهایت در صورتی که از سلامت کامل برخوردار بوده و مشکلات مذکور را نداشته باشید می توانید یک کاندیدای بسیار خوب برای دریافت لیفت لثه باشید.
 
 
آیا شما کاندید مناسبی برای لیفت لثه هستید؟
 

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مزایای لیفت لثه 

افرادی که دندانپزشک آنها را کاندید مناسبی برای درمان لیفت لثه در نظر گرفته و می توانند خط لثه خود را کاهش یا تغییر شکل دهند پس از درمان از مزایای بسیار زیادی برخوردار خواهند شد. مهمترین مزیت لیفت لثه این است که بافت بیش از حد لثه که سبب ایجاد لبخند لثه ای شده به طور کامل برطرف شده و دندان ها، هنگام لبخند زدن با طول مناسب و طبیعی خود دیده می شوند.
مزیت دیگر لیفت لثه، افزایش اعتماد به نفس بیماران برای شرکت در اجتماع، مهمانی ها و مراسم است. بسیاری از بیماران که به لبخند لثه ای دچار هستند اعتماد به نفس کافی برای برقراری ارتباط با دیگران را ندارند و همین مسئه موجب گوشه گیر شدن و منزوی بودن آنها می شود. درصورتیکه عمل جراحی لیفت لثه می تواند اعتماد به نفس آنها را بازگرداند تا به راحتی در هر جمعی لبخند بزنند. 
از دیگر مزایای لیفت لثه با لیزر سرعت و کارایی بالای آن است. دندانپزشک با به کار بردن لیزر در لیفت لثه می تواند طی یک مدت زمان کوتاه، لبخندی زیبا و متقارن برای فرد ایجا کند. در نهایت باید گفت این روش نیاز به بخیه و پیوند استخوانی ندارد.

فرآیند درمان لیفت لثه

قبل از شروع این درمان، دندانپزشک متخصص، بی حسی موضعی را روی خط لثه بیمار اعمال می نماید. زمانی که ناحیه مورد نظر بی حس شد، دندانپزشک با استفاده از فناوری لیزر، خط لثه بیمار را با دقت و تا حدی که مورد نیاز است کانتور می کند. این مناطق دقیق در حین مشاوره تعیین می شوند.
 استفاده از لیزر این امکان را به دندانپزشک می دهد تا در درمان خود دقیق باشد و احتمال خونریزی لثه را به حداقل برساند. لیفت لثه با لیزر حدود یک ساعت طول می کشد و پس از آنکه به اتمام رسید، بیمار می تواند به منزل برگردد. 
خوشبختانه، پس از لیفت لثه، عوارض جانبی چندانی در دهان و دندان بیمار دیده نمی شود و تورم یا خونریزی احتمالی پس از چند ساعت برطرف خواهد شد.
نتایج فوری بلافاصله پس از انجام لیفت لثه قابل مشاهده هستند. البته یک هفته پس از این درمان، نتایج فوق العاده تر نیز به نظر خواهند رسید زیرا ورم و التهاب اولیه لثه فروکش خواهد کرد و زیبایی لبخند شما قطعا دو چندان خواهد شد. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مراقبت های پس از لیفت لثه و کاهش زمان ریکاوری

هر اندازه دستورالعمل های دندانپزشک را پس از لیفت لثه بهتر رعایت کنید مدت زمان ریکاوری شما کوتاه تر خواهد بود. بسیار مهم است که بدن شما قبل از جراحی به خوبی هیدراته شود و سعی کنید فعالیت بدنی را محدود نمایید.
ممکن است پس از اینکه اثر بی حسی از بین رفت ممکن است احساس درد و ناراحتی داشته باشید که در این شرایط دندانپزشک برای شما مسکن های مناسب را تجویز می کند. 
زمان بهبودی یا ریکاوری عمومی معمولا بین یک هفته تا ده روز است. برای اینکه به این دوره سرعت ببخشید سعی کنید موارد زیر را به خوبی رعایت نمایید:

- بهداشت دهان و دندان:

تا چند هفته پس از لیفت لثه، مهم است که هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان تا حد ممکن ملایم رفتار کنید. همچنین از دهانشویه های بدون الکل استفاده کنید. به جای آن البته می توانید از محلول ساده آب و نمک استفاده نمایید. آب نمک بهترین دهانشویه ای است که نه تنها به محکم تر شدن لثه ها کمک می کند بلکه التهاب آن را نیز سریعتر برطرف خواهد کرد.
- مدیریت درد: 
پس از درمان ممکن است مقداری حساسیت و تورم در ناحیه لثه داشته باشید. البته این طبیعی است و در صورت ناراحتی می توانید داروهای مسکن مصرف نمایید. ممکن است در لثه خراشیدگی های جزئی نیز مشاهده کنید که این نیز طبیعی است و به زودی از بین خواهند رفت. نگران وجود ناهمواری های جزئی روی لثه خود نباشید. پس از اینکه دوره ریکاوری کامل شد لبخند زیبا و جذاب تان، بی عیب و نقص خواهد بود.
- غذاها: 
از مصرف غذاهای تند و ترد خودداری کنید. زیرا این نوع غذاها می تواند درد و حساسیت ناحیه درمان را تشدید کرده و روند ریکاوری را کند سازد. همچنین از مصرف میوه هایی که حاوی ذرات ریزی هستند مثل کیوی یا توت فرنگی خودداری نمایید زیرا در زیر لثه گیر کرده و باعث تحریک آن خواهند شد. 
- فعالیت بدنی: 
هر اندازه در دوره ریکاوری فعالیت بدنی را محدودتر کرده و بیشتر استراحت نمایید، لثه شما زودتر بهبود می یابد. پس سعی کنید حداقل یک تا دو هفته پس از لیفت لثه، از انجام فعالیت های شدید بدنی خودداری کنید.

جمع بندی

لیفت لثه از عمل های جراحی زیبایی به شمار می آید که برای افرادی دارای لبخند لثه ای مناسب است. این افراد با کاهش طول لثه از طریق عمل لیفت لثه با لیزر می توانند اندازه طبیعی دندان های خود را هنگام لبخند زدن نشان بدهند. 
البته روش های دیگری مثل بوتاکس برای بهبود ظاهر لبخند لثه ای وجود دارد که شاید تعرفه آنها به اندازه هزینه لیفت لثه با لیزر نباشد اما مزایای کانتورینگ لثه از جمله دائمی بودن نتیجه آن موجب شده این روش درمانی طرفداران بیشتری نسبت به سایر روش های اصلاح طرح لبخند پیدا کند.
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!