02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مهمترین تفاوت های لومینیرز و لمینت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/07/02

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

تفاوت لومینیرز و لمینت به منظور انتخاب انتخاب بهترین روش اصلاح طرح لبخند و محافظت از دندان ها مسئله مهمی است که باید قبل از دریافت درمان های زیبایی ترمیمی از آنها آگاهی پیدا کنید. لمینیت دندان و لومینیرزها دو روش محبوب اصلاح طرح لبخند هستند. با این دو روش لبخند شما جذاب تر شده و نقایص دندان ها برطرف می شوند. هر دو روش هم می توانند به طور همزمان دندان ها را سفید و مرتب کنند. 
با این حال تفاوت لومینیرز و لمینت اساسا در مورد عملکرد و چگونگی تأثیر آنها بر سطح دندان های شما می باشد. اگر شما هم از لبخند خود راضی نیستید می توانید یکی از این دو روش را با کمک دندانپزشک خود انتخاب کنید اما با این حال باید لثه های سالمی داشته باشید. 
برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص تفاوت لومینیرز و لمینت و اینکه کدام روش برای شما مناسب تر است به بررسی این دو روش ترمیمی در ادامه خواهیم پرداخت.

ونیر لمینت چیست؟

ونیرهای دندان که به لمینت ونیر مشهور شده اند، لایه ای نازک با ظاهری طبیعی هستند که توسط یک متخصص دندانپزشکی به منظور بهبود لبخند شما روی دندانهایتان نصب می شود. قبل از نصب لمینت ونیر، دندان های شما مستلزم آماده سازی بوده و مقداری از ساختار مینای دندان برداشته می شود. 
سپس قالبی از دندان های شما تهیه شده و به لابراتوار فرستاده می شود، پس از اینکه لمینیت ها مطابق با شکل  و رنگ انتخاب شده از جنس سرامیک در لابراتوار ساخته شد به مطب دندانپزشک ارسال می شود.
در این مرحله شما مجددا به مطب دندانپزشک مراجعه کرده و لمینت ها با استفاده از چسب مخصوصی با مینای دندان شما پیوند می خورد.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

کامپوزیت ونیر چیست؟

لمینت ونیر و کامپوزیت دندان دو روش پرکاربرد و محبوب برای اصلاح طرح لبخند به شمار می روند. تفاوت لومینیرز و کامپوزیت در این است که کامپوزیت ها را با چسب مخصوص با رزین به دندان ها می چسبانند و سپس رنگ، شکل و اندازه دندان را اصلاح می کنند. در کامپوزیت دندان برخلاف لمینت ونیر نیازی به برداشتن مینای دندان نمی باشد. 

لومینیرز چیست؟

لومینیرز یک لایه فوق نازک و به ضخامت لنزهای چشم است که می توان آنها را به صورت یکپارچه روی دندان ها قرار داد. لومینیرز به دلیل نازکی فوق العاده خود زیبایی طبیعی چشمگیری به دندان ها می بخشد و البته به خاطر این ضخامت بسیار کم، آماده سازی دندان ها جهت نصب کاهش می یابد. این مسئله یکی از تفاوت های مهم لومینیرز و لمینت محسوب می شود.
در واقع دندانپزشک در مرحله آماده سازی دندان ها برای نصب لومینیرز نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد چون پوسته های نازک لومینیرز که به آن لمینیت بدون تراش یا No-prep نیز گفته می شود، ضخامت فوق العاده کمی دارند و ظاهر دندان ها را مصنوعی نشان نمی دهند.

مهمترین تفاوت های میان لومینیرز و لمینت چیست؟

تفاوت لمینت با لومینیرز از نظر کاربرد

مسئله ایده آل در مورد ونیرها این است که آنها می توانند تقریبا از هر زاویه ای از لبخند شما را بهبود بخشند. ونیرها یک روش دائمی و عاری از فشار برای دندان ها هستند که آنها را سفید کرده و می توانند دندان های ترک خورده یا شکسته شده را ترمیم کنند.
 یکی از تفاوت های لومینیرز و لمینت در این است که لمینیت ونیرها از موادی مانند پرسلن یا سرامیک ساخته شده اند که ظاهری بسیار طبیعی به دندان ها می بخشند. 
چون ضخامت لمینت از لومینیرز بیشتر است معمولا می توان از آن برای روشن تر و سفیدتر کردن دندان هایی که زرد شده اند یا به شدت تغییر رنگ داده اند نیز استفاده کرد.
درصورتیکه لومینیرز به علت پوسته فوق العاده نازک خود نمی تواند به اندازه لمینیت ونیر در روشن تر کردن دندان های زرد شده موثر باشد.

تفاوت لمینت با لومینیرز در مراحل کاشت

قبل از شروع کار برای نصب لمینت ونیر، دندانپزشک تقریبا 0.2 تا 0.5 میلی متر از ساختار مینای دندان را تراش می دهد تا نصب ونیرها به خوبی صورت بگیرد. این سطح صاف ظاهری طبیعی به دندان ها می بخشد و این اطمینان را می دهد که دندان ها بیش از حد بزرگ یا حجیم به نظر نرسند.
مواد لومینیرز فوق نازک و بسیار بادوام می باشند. برای نصب آنها دیگر نیازی به آماده سازی، تراشیدن ساختار مینای دندان و تغییر شکل آن نیست. جایگذاری لومینیرز تنها به دو جلسه نیاز دارد و مدت زمان زیادی طول نمی کشد. 
لومینیرز مستقیما روی دندان ها قرار می گیرند و بدون اینکه دندان های طبیعی دستخوش تغییر شوند و آسیبی به عصب یا مینای دندان برسد لبخندی درخشان را برای شما به ارمغان می آورند. 

تفاوت قیمت لومینیرز و لمینت

عوامل مختلفی هستند که می توانند بر قیمت ونیرها و لومینیرز تأثیر بگذارند مانند تعداد درمان های مورد نیاز، تعداد دندان هایی که تحت درمان قرار می گیرند، نوع مواد به کار رفته، منطقه جغرافیایی، مهارت و دستمزد دندانپزشک و ... . اما به طور کلی هزینه لومینیرز با هزینه لمنیت دندان به یک اندازه می باشد اما در مورد کامپوزیت ونیر باید بگوییم که تعرفه آن از لومینیرزها کمتر است.
در مجموع بهترین روش تعیین اینکه آیا شما کاندیدای مناسبی برای ونیرهای دندانی هستید یا لومینیرز، مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و با تجربه است. دندانپزشک شما قطعا با معاینه و بررسی دندان ها و ذکر تفاوت لومینیرز و لمینت، در مورد تعیین یکی از این دو روش بهترین تصمیم گیری را خواهد نمود. اما به یاد داشته باشید که پس از دریافت یکی از این روش، به خوبی مراقبت های لازم را جهت طول عمر و ماندگاری بالاتر به عمل آورید.  
 

آیا نوع مواد برای ساخت لومینیرز با سایر ونیرهای دندانی متفاوت است؟

نوع موادی که برای ساخت لومینیرز به کار می رود با لمینیت ونیر تفاوتی ندارد اما نحوه ساخت آنها در لابراتوار متفاوت است. لومینیرزها از پرسلن سرینات (Cerinate) ساخته شده و برای نصب نیازی به آماده سازی یا بی حسی ندارند. در واقع نسبت به ونیرهای لمینت با حداقل تهاجم همراه هستند.
اما تفاوت لومینیرز و کامپوزیت دندان، در مواد پرسلن و کامپوزیت است. کامپوزیت ونیرها به طور مستقیم روی دندان ها قرار می گیرند در حالی که ونیرهای پرسلن توسط تکنسین ها در لابراتور ساخته شده و یا با سیمان رزین روی دندان ها جای می گیرند. ونیرها مونوکروماتیک بوده و به راحتی با رنگ دندان های طبیعی مطابقت می یابند.
 
 
مهمترین تفاوت های لومینیرز و لمینت

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مزایا و معایب ونیرها و لومینیرز 

با ذکر معایب و مزایا بیشتر می توانید با مهمترین تفاوت های لومینیرز و لمینت آشنا شوید:

مزایا لمینت دندان

- ونیرها می توانند ظاهری روشن و سفید به دندان های شما ببخشند.
- به دلیل وجود انواع سایه ها در ونیرها، ظاهر آنها طبیعی تر خواهد بود.
- بافت لثه می تواند مواد ونیر را تحمل کند.
- ونیرها در برابر لکه های سرسخت مقاوم هستند.
- لمینت ونیر ها گزینه ای عالی برای ترمیم دندان های ترک خورده هستند.

معایب لمینت دندان

- ونیرها معمولا هزینه بالایی دارند.
- به دلیل تراش خوردن ساختار مینای دندان، دندان ها و عصب آسیب می بینند.
- به دلیل فرآیند آماده سازی و تراش مینای دندان، این روش برگشت پذیر نیست. 

مزایا لومینیرز 

- برای نصب لومینیرز نیازی به آماده سازی دندان ها و تراشیدن ساختار مینای دندان نمی باشد.
- لومینیرز با حداقل تهاجم همراه است.
- لومینیرز جهت ماندگاری بیشتری، هنگام نصب پیوندی محکم با مینا برقرار می نماید.
- کاشت لمینت بدون تراش، به دندان و عصب آن آسیبی وارد نمی کند که این مهمترین تفاوت لومینیرز و لمینت به شمار می آید.
- مدت زمان درمان با لومینیرز بسیار کوتاه بوده و تنها باید دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
- لومینیرز به دلیل کاهش حجم بسیار نازک است.
- لومینیرزها برگشت پذیر هستند و اگر توسط یک دندانپرشک متخصص و با مهارت به طور صحیح با دندان ها پیوند داده شوند می توانید آنها را بردارید.

معایب لومینیرز

- لومینیرز به دلیل نازکی زیاد نمی تواند لکه های تیره روی دندان ها را پوشش دهد.
- اگر دندان های شما کج و بدشکل باشند نمی تواند از لومینیرز استفاده کرد زیرا دندان ها برای نصب به آماده سازی و شکل دهی مناسب نیاز دارند.

چطور تصمیم بگیریم که کدام روش اصلاح طرح لبخند بهتر است؟ لومینیرز یا لمینت؟

اکنون که با مهمترین تفاوت های لومینیرز و لمینت آشنا شدید باید بدانید که آیا کاندیدای مناسبی برای دریافت یکی از این دو درمان هستید یا خیر. ونیرها و لومینیرز هر دو جزء روش های درمانی بسیار عالی برای افراد هستند. اما برای انتخاب بهترین گزینه نکات زیر را در نظر بگیرید:
- به طور کلی شما باید قبل از دریافت یکی از این دو روش، از سلامت خوب دهان و دندان برخوردار باشید، یعنی لثه و دندانها شما سالم بوده و دچار التهاب یا عفونت نباشند. در واقع سلامتی دهان و دندان ها به شما کمک می کنند که تحت درمان های بهتری قرار گیرید و به عنوان یک کاندیدای ایده آل معرفی شوید. تفاوت های لومینیرز و لمینت می تواند گزینه ای موثر برای تعیین یکی از دو روش برای شما باشد.
- اگر قصد دارید که دندان های لکه دار یا آنهایی که دچار تغییر رنگ شده اند را ترمیم نمایید هر دو گزینه می توانند این عیوب را برطرف کنند زیرا قطعا روش های سفید کردن دندان ها مانند بلیچینگ نمی توانند این لکه های تیره را سفید کنند. همچنین با دریافت لومینیرز و ونیرها می توانید ترک ها و شکستگی های روی دندان ها را برطرف نمایید. اما اگر تغییر رنگ دندان ها زیاد باشد لومینیرز نمی تواند گزینه مناسبی باشد زیرا بسیار نازک است.
- در صورتی که دندان ها بد شکل و کج باشند نمی توان از لومینیرز استفاده نمود و فرد باید به جای آن از ونیر استفاده کند همانطور که در قسمت تفاوت های ونیرها با لومینیرز نیز به این موضوع اشاره نمودیم.
- برای اصلاح طرح لبخند نیز هر دو روش درمانی گزینه های ایده آلی بوده و می توانند دندان های شما را صاف و سفید کنند. در صورتی که دندانپزشک شما را کاندیدای مناسبی برای دریافت ونیر معرفی نمود باید مینای دندان به اندازه کافی روی دندان های طبیعی وجود داشته باشد تا زمانی که لایه کوچکی از آن برداشته شد بر استحکام دندان ها تأثیری نگذارد. همچنین سطح دندان ها باید دارای قسمتی جهت اتصال قوی برای دریافت ونیرها باشد. 

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

جمع بندی

انتخاب بهترین روش اصلاح طرح لبخند برای افرادی که قصد دارند ظاهر دندان های خود را تغییر دهند کمی چالش برانگیز است و معمولا زمان بسیار زیادی لازم است تا بتوان از میان روش های متعدد موجود از جمله لومینیرز، لمینت، کامپوزیت یا بلیچینگ بهترین مورد را انتخاب کرد.
دانستن بهترین تفاوت های لومینیرز و لمینت می تواند به شما کمک کند راحت تر تشخیص دهید که کاندید مناسب برای کدام روش هستید. به طور کلی می توان گفت که مهمترین تفاوت لومینیرز و لمینیت عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان برای آماده سازی دندان ها پیش از نصب لومینیرز است که به همین دلیل به لمینیت بدون تراش مشهور شده است. 
این مسئله موجب می شود که مدت زمان نصب لومینیرز نیز بسیار کمتر باشد و برای کاشت آن نیازی نباشد که ساعت های طولانی در مطب دندانپزشک وقت صرف کنید.
البته برخلاف تصور همه که فکر می کنند قیمت لمینت لومینیرز باید کمتر از لمینت استاندارد باشد اما چون تکنولوژی ساخت آن در لابراتوار های ایران وجود ندارد و باید برای ساخت به دبی ارسال شود، هزینه اصلاح طرح لبخند با لمینت بدون تراش تفاوت چندانی با لمینیت استاندارد ندارد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!