02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آشنایی با نکته های مهم انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/29

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر در زمان تصمیم گیری در مورد گزینه های ترمیمی زیبایی بخصوص ونیر می تواند چالش برانگیز باشد. شما با همکاری دندانپزشک خود می توانید رنگ و سایه مناسبی از ونیر را انتخاب کنید که به خوبی با دندان ها، پوست و ویژگی های کلی صورت شما مطابقت داشته باشد. از این جهت، انتخاب سایه و رنگ مناسب ونیر برای رسیدن به نتایج مطلوب بسیار مهم بوده و در ادامه با مواردی که روی این عوامل تأثیرگذار هستند نیز نحوه چگونگی انتخاب دقیق سایه مناسب آشنا خواهیم شد.

ونیرهای دندان

ونیرهای دندان روشی محبوب برای زیبا نمودن دندان ها و اصلاح طرح لبخند می باشد. آنها لایه ای نازک از مواد هستند که روی دندان های شما قرار می گیرند. در نتیجه انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر، زیبایی دندان ها بهبود یافته و همچنین می توانند از دندان های شما در برابر آسیب های بیشتر محافظت نمایند. ونیرهای دندان بسته به نوع مواد و نیز رعایت بهداشت دهان ودندان می توانند تا ده سال عمر کنند.
به طور کلی ونیرها در دو دسته جای می گیرند، ونیرهای پرسلن یا لمنیت و رزین های کامپوزیت. ونیرهای کامپوزیتی متشکل از یک رزین کامپوزیت، یک ماده سفید هستند که توسط دندانپزشک و به طور مستقیم روی دندان های شما شکل می گیرند. 
لمینت ونیر نیز از پرسلن ساخته شده که نسبت به رزین کامپوزیت قوی تر و ماندگار تر است و جهت نصب باید در لابراتور دندانپزشکی و توسط یک متخصص ساخته شود. 
علاوه بر این ونیرها به صورت سفارشی ساخته می شوند و انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر دندان مطابق با دندان های دیگر و فاکتورهای مختلفی انجام می گیرد. 

چطور برای انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر تصمیم بگیریم؟

ونیرهای دندان برای ترمیم یا اصلاح طرح لبخند شما می توانند گزینه ای ایده آل باشند. آنها برای بهبود ظاهر کلی دندان ها در بیشتر موارد، روی دندان های جلویی و همچنین دندان هایی که در زمان لبخند زدن یا صحبت کردن نمایان می شوند، قرار می گیرند.
 چندین دلیل اساسی برای اینکه چرا بیماران باید تحت این نوع درمان زیبایی قرار گیرند، وجود دارد. در واقع زمانی که دندان های شما دارای شرایط زیر هستند می توانید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نموده و با انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر برای اصلاح طرح لبخند خود اقدام کنید:
اگر دندان های شما دچار تغییر رنگ با بد رنگ شده اند؛
برای برطرف نمودن لب پریدگی ها و ترمیم شکستگی یا ترک خوردگی؛
پر کردن فواصل میان دندان ها؛
ترمیم دندان هایی که دچار ساییدگی شده اند؛
ناهماهنگی های خفیف دندانی
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

چرا ونیرها در رنگ ها و سایه های مختلف وجود دارند؟

انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر یکی از اولین گزینه هایی است که برای دریافت ونیرهای دندان باید به آن توجه نمایید. در زمان انتخاب سایه، موارد مختلفی هستند که باید در نظر بگیرید مانند رنگ دندان های اطراف، رنگ سفیدی چشم و رنگ پوست. چرا که شما نمی خواهید در صورت انتخاب رنگ و سایه نامناسب ونیر، دندان های شما غیرطبیعی و مصنوعی به نظر برسند. 

اهمیت انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر

همانطور که در بالا ذکر شد، جدای از تصمیم گیری در مورد نوع ونیر دندان، شما باید رنگ و سایه مناسب را مطابق با دندان های خود نیز انتخاب کنید. این یک مسئله و تصمیم گیری بسیار مهم است. از آنجایی که انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر مطابق با دندان های طبیعی فرد کاری دشوار به نظر می رسد پس باید در این حیطه از یک دندانپزشک متخصص و با تجربه کمک بگیرید تا رنگی که انتخاب می کنید، بسیار سفید و مصنوعی نباشد.
 در گذشته این کار بسیار پیچیده تر بود زیرا دندانپزشکان و بیماران برای انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر، تعداد محدودی از رنگ ها را در اختیار داشتند. اما امروزه گزینه های بسیاری در این راستا وجود دارند و شما می توانید از میان طیف وسیعی از رنگ ها، گزینه مناسب با دندان های خود را انتخاب کنید.
هنگام انتخاب ونیرهای دندان شما باید توجه داشته باشید که رنگ و سایه مناسبی از ونیر را انتخاب کنید زیرا قرار است مدت زمان طولانی با ونیرهای جدید زندگی کنید. برخی از ونیرها که به لمینت دندان معروف شده اند، برای نصب، نیاز به آماده سازی و تراشیدن بخشی از ساختار مینای دندان دارند و نمی توان آنها را از روی دندان ها برداشت. از این جهت انتخاب رنگ مناسب بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از Shade Cards برای انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر

دندانپزشک شما برای اطمینان از انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر، از Shade Cards استفاده نموده و آنها را با دندان های شما مقایسه کنید. Shade Cards مانند یک آینه عمل می کنند. دندانپزشک با بهره گیری از آنها می تواند رنگ دندان های شما را با ونیرهای جدید به طور دقیق تر مطابقت دهد.
 Shade Cards در چهار رنگ متفاوت وجود دارند: 
(Reddish brown (A
(Reddish yellow (B
(Grey (C
(Reddish grey (D
(Bleach Shades (BL

انتخاب رنگ و سایه سفید برای ونیرهای دندان

برخلاف نظرات رایج، تنها یک نوع سایه سفید وجود ندارد. هنگام انتخاب رنگ مناسب برای ونیرهای دندان، گزینه های متنوعی وجود دارند که می توانید بهترین و مناسب ترین رنگ و سایه را انتخاب کنید.
 در واقع شما حتی هنگام انتخاب سفیدترین رنگ لمینت دندان باید سایه ای را انتخاب کنید که مشابه با دندان های طبیعی و سالم شما باشد. اما توجه داشته باشید اگر رنگ و سایه ونیر بیش از حد سفید باشد آنگاه لبخند جدید شما دیگر طبیعی به نظر نخواهد رسید. 
از سفیدی چشم خود برای انتخاب دقیق تر کمک بگیرید. ونیرهای شما هرگز نباید سفیدتر از سفیدی چشم شما باشند.
افرادی که بور هستند باید سفیدترین رنگ ها را انتخاب کنند و از آنجایی که این نوع پوست ها خیلی با رنگ دندان ها متضاد نیستند پس برای سفید نشان دادن آنها، سایه روشن تر لازم است. 
پوست های تیره نیز باید سایه های طبیعی را انتخاب کنند و از رنگ و سایه بیش از حد سفید دوری کنند زیرا پس از نصب، دندان هایشان بسیار مصنوعی به نظر خواهد رسید. 
شما باید همچنین در مورد لایه گذاری یا لیرینگ رنگ ونیر (Veneer layering) با دندانپزشک خود صحبت کنید. لیرینگ باعث می شود که ونیرها بیشتر به دندان های طبیعی شباهت داشته باشند زیرا دندان های واقعی ما در مرکز مات بوده و نسبت به لبه ها شفاف تر می باشند. 
 
 
آشنایی با نکته های مهم انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

نکته های مهم در انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر دندان

دندانپزشک شما به منظور روند تطبیق سایه با دندان های طبیعی شما نکاتی را در نظر می گیرد که در ادامه به آنها اشاره ای خواهیم داشت.

در انتخاب رنگ لمینت دندان عجله نکنید: 

سعی کنید وقت کافی برای زمانی که می خواهید با کمک دندانپزشک سایه ونیر خود را انتخاب کنید اختصاص دهید و اطمینان حاصل نمایید که انتخاب شما درست است. 
مورد خواسته ها و نتایجی که دوست دارید از ونیر داشته باشید با دندانپزشکتان مشورت نمایید. 
به دلیل اینکه قرار است مدت زمان زیادی ونیرها را استفاده کنید پس مهم است که در انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر به اندازه کافی دقت داشته باشد.

از چشمان خود برای راهنمایی در انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر استفاده کنید: 

به طور کلی ونیرهای دندان نباید سفیدتر از سفیدی چشمان شما باشند. در واقع سفیدی چشمان شما می تواند معیاری برای تصمیم گیری مناسب باشد.
در انتخاب رنگ مناسب ونیر، رنگ سایز دندان های خود را در نظر بگیرید: 
در اکثر موارد، شما از ونیر برای تمامی دندان های خود بهره نخواهید گرفت. در این رو برای تطابق رنگ مناسب ونیر با دندان های اطراف آن می توانید آنها را با روش های سفید کردن دندان نظیر بلیچینگ سفید کنید. 
برای رسیدن به نتایج مطلوب و زیبایی ظاهری طبیعی، توصیه می شود که یک سایه متناسب با دندان های طبیعی خود انتخاب کنید. با این حال شما باید با نظر دندانپزشک خود به توافق رسیده تا نتیجه دلخواه برای شما حاصل شود.
قبل از مراجعه به دندانپزشک و دریافت ونیرهای دندان، در مورد انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر تحقیق کنید: 
شما می توانید قبل از اینکه برای نصب ونیر به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، تحقیق نمایید که چطور سایه های مختلف با ظاهر افراد تطابق می یابند. همچنین می توانید سایه مناسب را بر اساس ویژگی های چهره خود مانند رنگ چشم و رنگ پوست انتخاب کنید. 
سایه و رنگ مناسب لمینت دندان را متناسب با رنگ پوست خود انتخاب نمایید: 
انتخاب سایه ونیرها به رنگ پوست شما نیز بستگی دارد. افرادی که پوست روشن تری دارند باید سایه های روشن تر نیز انتخاب کنند زیرا در صورت استفاده از ونیرهای دندان با رنگ های تیره تر ممکن است با رنگ چهره آنها در تضاد باشد.
سن نیز در انتخاب رنگ مناسب ونیر دندان تأثیرگذار است: 
یکی از موارد دیگر که باید هنگام انتخاب سایه ونیر در نظر داشته باشید سن شما است. افراد جوان دارای دندان های روشن و سفیدتری هستند و باید از رنگ و سایه های روشن تر استفاده کنند. با این حال، این تصمیم کاملا به شما و دندانپزشکتان بستگی دارد. 

انتخاب صحیح شکل ونیر پس از تصمیم گیری در مورد رنگ و سایه مناسب

زمانی که شما سایه و رنگ مورد نظر را برای ونیرهای خود انتخاب کردید حال نوبت به انتخاب شکل صحیح ونیر می رسد. در این مورد چندین فاکتور هستند که باید در نظر داشته باشید:
o فرم صورت شما: 
فرم صورت یکی از گزینه هایی است که در انتخاب ونیرهای دندان باید به آن توجه نمود. برای مثال، استفاده از ونیرهای بلندتر و باریک تر می توانند یک صورت گرد را لاغرتر نشان دهند. اما اگر شما صورت کشیده ای دارید، ونیرهای کوتاه تر و عریض تر برای شما ایده آل خواهند بود.
o جنسیت شما: 
اغلب اوقات لبخندهای مردانه با ونیرهای مربعی تناسب دارند. بیمارانی نیز که می خواهند لبخند آنها زنانه تر به نظر برسد باید از ونیرهای گردتر استفاده کنند.
o سن شما: 
همانطور که می دانید دندان ها به طور طبیعی با افزایش سن از بین می روند، از این رو هر چه ونیرها کشیده تر باشند چهره شما جوان تر به نظر خواهد رسید. 
همچنین یکی از مزایای ونیرهای دندان، بزرگ شدن دندان ها است که می تواند چین و چروک های اطراف ناحیه دهان را از بین ببرد و چهره شما جوان تر به نظر برسد. همچنین ونیرهای ضخیم در جلوی دهان می توانند لب های شما را پُرتر نشان دهند.

ریکاوری و مراقبت های لازم از ونیرهای دندان 

پس از اینکه در انتخاب رنگ، سایه و شکل مناسب ونیرها تصمیم گیری درستی انجام دادید و دندانپزشک ونیر را روی دندان های شما نصب کرد باید برای حفظ ظاهری بی نقص از آنان به خوبی مراقبت کنید. 
بهترین کاری که می توانید انجام دهید انجام اقدامات مناسب بهداشت دهان و دندان است تا بتوانید ونیرهای دندان را در بهترین حالت خود نگه دارید:
- استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده و مناسب
- رعایت بهداشت دهان و دندان به منظور پیشگیری از التهاب و بیماری های لثه
- مراجعات منظم برای کنترل وضعیت دهان و دندان
- پرهیز از ساییدگی دندان ها و دندان قروچه
- ترک دخانیات و محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی
در نهایت، کل مرحله سفارشی سازی ونیرهای دندان از انتخاب سایه، نوع مواد، اندازه، شکل و ... به شرایط خود شما بستگی دارد. 
دندانپزشک شما نیز در این میان سهم بزرگی دارد و از این رو برای دریافت ونیر به یک دندانپزشک متخصص و مجرب مراجعه کنید. قطعا یک دندانپزشک متخصص و با تجربه از مواد با کیفیت بهره خواهد گرفت و ونیر را با مهارت هر چه بیشتر روی دندان های شما نصب خواهد نمود. همچنین او در انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر به شما کمک زیادی خواهد نمود. 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!