02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

درباره کاربرد روش های مدرن اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان بیشتر بدانید - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/25

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

روش های مدرن اصلاح طرح لبخند در کامپوزیت دندان به دلیل زیباتر نمودن طرح لبخند و پوشش دهی ایده آل نقایص دندان اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. با کامپوزیت دندان مشکلات بسیاری از جمله بستن فواصل میان دندان ها، شکستگی، ترک خوردگی و یا لب پر شدن دندان ها و یا تغییر رنگ آنها برطرف می شود. 
مواد کامپوزیت دندان در دندانپزشکی مدرن از اهمیت روزافرونی برخوردارند؛ این مواد از یک ماتریس رزین پلیمریزه شده و ذرات فلیر تشکیل شده اند که به طور شیمیایی با عوامل کوپلینگ سیلان (silane coupling agents) به یکدیگر پیوند خورده اند. شمار زیادی از مواد کامپوزیتی مختلف برای ترمیم های مستقیم دندان در دسترس هستند که از مواد کامپوزیتی هیبرید کلاسیک و نانوفیلد، سیلوران (کامپوزیت با انقباض کم)، اورموسر  و کامپومرها (compomers) تشکیل شده اند.
در ادامه با کاربرد روش های مدرن اصلاح طرح لبخند در کامپوزیت دندان از جمله نانوهیبرید، نانوکامپوزیت و تکنیک لایه گذاری مدرن آشنا خواهیم شد. 

پیشرفت های اخیر در روش های مدرن  اصلاح طرح لبخند با نانوکامپوزیت

تحقیقات قابل توجه سال های اخیر در مورد مواد نانو، مفاهیم فناوری نانو را از ایده نظری به دنیای عملی دندانپزشکی بالینی منتقل نموده است. مواد نانو کاربرد گسترده ای در زمینه های مختلف دندانپزشکی دارند از جمله:
تشخیص مشکل در دندان ها 
درمان و ترمیم دندان ها
جلوگیری از بیماری های دهان و دندان
برخی از این کاربردها عبارتند از: 
استفاده از ذرات نانو در کامپوزیت ونیر 
به کار گیری نانوتکنولوژی در باندینگ دندان 
استفاده از نانومواد در قالب گیری از دندان ها
به کاربردن نانوتکنولوژی در لمینت سرامیکی
استفاده از فناوری نانو در ایمپلنت دندان
در حال حاضر با استفاده از روش های مدرن در اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی، طیف گسترده ای از کاربردهای مواد نانو در تخصص های مختلف دندانپزشکی از جمله تخصص های زیر وارد شده است: 
دندانپزشکی محافظه کارانه، 
پروتزهای دندانی (دندان مصنوعی، تاج دندان)
پریودنتیکس (Prosthodontics) 
دندانپزشکی پیشگیرانه 
دندانپزشکی زیبایی (کامپوزیت دندان و لمینت ونیر)
در زمینه دندانپزشکی محافظه کارانه (conservative dentistry) که بخشی از کاربرد آن در زمینه روش های مدرن اصلاح طرح لبخند و مواد مورد استفاده در ترمیم زیبایی دندان ها است، تحولات زیادی رخ داده است. 
یکی از مهمترین پیشرفت هایی که با استفاده از فناوری نانو به عنوان یکی از روش های مدرن در اصلاح طرح لبخند، تحول بزرگی در ترمیم دندان ها ایجاد کرده، ساخت کامپوزیت های دندانی نانوهیبرید یا نانوکامپوزیت است. 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

تکامل نانوکامپوزیت ها چه کاربردی در روش های مدرن اصلاح طرح لبخند داشته است؟

نانوتکنولوژی اولین بار در سال 1959 توسط دکتر ریچارد فیمن (Richard p Feynman)، به عنوان یک پیشرفت غیر قابل اجتناب مطرح شد. نانوتکنولوژی یا علم نانو عبارت است از ایجاد مواد و ساختارهای فانکشنال با ابعاد 0،1 تا 100 نانومتر. زمانی که فاز غیر الی در ماتریس یک کامپوزیت، در حد نانوسایز باشد، به آن نانوکامپوزیت می گویند. 
نانوکامپوزیت ها در مقابل سایر مواد ترمیمی مثل کامپوزیت های هیبریدی یا میکروفیل، استحکام بالاتری دارند. کامپوزیت های نانوهیبرید به یکی از روش های مدرن در اصلاح طرح لبخند تبدیل شده اند چون:
از پولیش پذیری و استحکام خمشی بالاتری نسبت به کامپوزیت های هیبریدی برخوردارند 
درخشش بیشتر آنها پس از پولیش کردن شباهت بیشتری به دندان های طبیعی دارد، 
کارایی آنها نسبت به کامپوزیت هیبریدی مطلوب تر است
از دوام و طول عمر بالایی برخورداند. 
در واقع استفاده از نانوکامپوزیت سبب افزایش مقاومت مواد می شود و این ویژگی سبب می شود که مواد ترمیمی نانوکامپوزیت ها برای ترمیم دندان ها و اصلاح طرح لبخند به دلیل مقاوت زیاد در برابر سایش، استحکام بالایی داشته باشند. 
در سال های اخیر تکامل نانوکامپوزیت ها و کاربرد آنها در روش های مدرن اصلاح طرح لبخند مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. محققین دریافته اند که خصوصیات فیزیکی این مواد نسبت به چند سال گذشته به طور معناداری بهتر شده است. 
پیشرفت نانوکامپوزیت در طی این سال ها، نتایح قابل توجهی در بهبود ویژگی های کامپوزیت ونیر از جنبه های زیر در اصلاح طرح لبخند داشته است:
نتایج طولانی و مخرب انقباض پلیمریزاسیون، 
مقاومت سایشی کم
درخشش کمتر نسبت به لمینت دندان
دندانپزشکان از ابتدای پیدایش ونیر های دندانی در تلاش بودند تا با روش های مدرن اصلاح طرح لبخند در کامپوزیت دندان و لمینت ونیر، ظاهر طبیعی ساختار دندان را با ونیر دندان به بهترین نحو ترمیم و بازسازی نماید. می توان گفت در راستای رسیدن به این هدف، نانوکامپوزیت ها، ایده ای نوین و موفق در اصلاح طرح لبخند بوده اند. 

مزایای نانوکامپوزیت به عنوان یکی از روش های مدرن اصلاح طرح لبخند 

در دندانپزشکی زیبایی، کاربرد نانوکامپوزیت به عنوان یکی از روش های مدرن اصلاح طرح لبخند جایگاه منحصربفردی دارد که مزایای زیر را برای بیمار به ارمغان می آورد:
زیبایی و ظاهری خاص و طبیعی
کاربرد راحت و سریع
پولیشینگ بالا با حداقل زمان 
پایداری و استحکام بالا در برابر ضربات مکانیکی
دارای حداقل چسبندگی به ابزارها
امکان دقیق تطابق رنگ در کامپوزیت دندان
مناسب برای ترمیم ونیرهای مستقیم کامپوزیتی و لمینت ونیر
عدم چسبندگی به وسایل و ابزارها
قابلیت پولیشینگ بالا با مقاومت زیاد
 
 
درباره کاربرد روش های مدرن اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان بیشتر بدانید
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

ویژگی منحصر به فرد کامپوزیت نانوهیبرید به عنوان یکی از روش های مدرن اصلاح طرح لبخند

نانوهیبرید ترکیبی از دو مواد نانو است که از طریق یک پیوند شیمیایی با یکدیگر اتصال دارند. کامپوزیت های هیبریدی نوعی ماتریس کامپوزیت است که از دو کامپوزیت ماکروفیل و میکروفیل تشکیل می شود. 
از این رو ویژگی های این دو کامپوزیت یعنی 
استحکام و مقاومت ماکروفیل 
شکل پذیری میکروفیل
هر دو در کامپوزیت های هیبریدی وجود دارند. 
کاربرد این نوع  کامپوزیت بیشتر برای دندان های جلو است زیرا در برابر سایش بسیار مقاوم هستند.

تفاوت نانوکامپوزیت به عنوان یکی از روش های مدرن اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت هیبریدی 

یکی از معایب مهم در مورد کامپوزیت هیبریدی این است که اگر مراقبت های کافی برای آنها صورت نگیرد می توانند به مرور زمان زیبایی، درخشندگی و رنگ خود را از دست بدهند. 
از طرفی چون ذرات تشکیل دهنده کامپوزیت هیبریدی، به منظور افزایش و مقاومت بالاتر، درشت تر می باشد از زیبایی کمتری نیز برخوردار است. 
اما در مقابل این مواد، کامپوزیت های نانوهیبریدی هستند که با ذرات نانو ترکیب شده و از ویژگی های منحصربفردی نسبت به کامپوزیت های هیبریدی برخوردارند. 
از مهمترین تفاوت های نانوهیبریدها که یکی از روش های مدرن اصلاح طرح لبخند در کامپوزیت دندان هستند با کامپوزیت های هیبریدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
دوام و طول عمر بالاتر
پولیش پذیری بهتر
زیبایی و درخشندگی بیشتر
احتمال اینکه پلاک روی سطح ترمیم جمع شود کمتر است. 

مقایسه  نانوکامپوزیت به عنوان یکی از روش های مدرن اصلاح طرح لبخند نسبت با لمینت دندان

حداقل نیاز به آماده سازی و تراشیدن ساختار دندان ها: 

به دلیل خاصیت چسبندگی بالای کامپوزیت نانوهیبرید، آماده سازی و تراش دندان برای دندان ها لازم نبوده و می توان گفت که این نوع ترمیم نسبت به لمینت دندان محافظه کارانه تر بوده و سلامت و ساختار دندان ها با استفاده از آنها حفظ می شود. 

مدت زمان کمتر درمان کامپوزیت نانوهیبرید نسبت به لمینت: 

ترمیم های کامپوزیت نانوهیبرید تنها طی یک جلسه انجام می شود و نیازی نیست که مانند لمینت سرامیکی، بیمار دو بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند. بنابراین می تواند با اصلاح طرح روش به روش کامپوزیت دندان در وقت خود صرفه جویی نماید.

قابلیت پولیش پذیری و درخشندگی بالاتر: 

کامپوزیت های نانوهیبرید دارای قابلیت بالایی در پولیشینگ هستند و پس از آن که درخشندگی منحصربفردی حاصل شد می توان آن را سال های زیادی حفظ نمود. در صورتی که شما مراقبت های دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید می توانید این درخشندگی را پیوسته حفظ کنید. 

حفظ سلامت دهان و دندان با روش های مدرن اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت نانوهیبرید موجب می شود فضایی برای تجمع پلاک بین دندان ها وجود نداشته باشد و از این رو سطح دندان ها تمیزتر می ماند. این روش مدرن اصلاح طرح لبخند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک بیشتری می کند. 

ظاهر طبیعی روش های مدرن اصلاح طرح لبخند: 

انتخاب رنگ و سایه رنگ برای اصلاح طرح لبخند با نانوکامپوزیت بسیار متنوع است. پزشک و بیمار می توانند رنگ کامپوزیت را کاملا هماهنگ با دندان های طبیعی انتخاب کنند یا سفیدترین رنگ ونیر دندان را به کار ببرند. 

درمان مشکلات متعدد دندان ها با روش های مدرن اصلاح طرح لبخند: 

دندانپزشکان می توانند از روش های مدرن اصلاح طرح لبخند برای درمان مشکلات متعدد و پوشاندن بسیاری از عیوب ظاهری دندان های بیمار استفاده کنند. از جمله:
شکستگی
ترک خوردگی
فاصله زیاد
کوتاه و بلند بودن
سایش
پایین تر بودن هزینه درمان با نانوکامپوزیت: 
هزینه کامپوزیت دندان با ترمیم های نانوهیبرید به دلیل نداشتن هزینه های لابراتور به میزان پنجاه تا هشتاد درصد پایین تر از لمینت ونیر است. استفاده از نانوکامپوزیت بخصوص زمانی که بیمار باید چند ترمیم را روی دندان های خود انجام دهد، بسیار مقرون بصرفه خواهد بود. 

تکنیک لایرینگ یا لایه گذاری کامپوزیت دندان چه کاربردی در روش های مدرن اصلاح طرح لبخند دارد؟

تکنیک لایه گذاری کامپوزیت دندان از این ایده الگو می گیرد که سایه های رنگ مختلف کامپوزیت در چند لایه روی مینای دندان های طبیعی پیوند بخورند تا هم از لحاظ استحکام و هم از لحاظ زیبایی کیفیت بهتری داشته باشند. 
در سال های اخیر، دندانپزشکان با هدف دستیابی به ترمیم طبیعی تر، از روش لایرینگ یا لایه گذاری کامپوزیت استفاده می کنند. در واقع ساختار دندان از دست رفته را لایه به لایه با استفاده از مواد ترکیبی و با شفافیت های متفاوت بازسازی می کنند. 
به عبارتی در این سیستم از چند نوع کامپوزیت که از لحاظ انعکاس نور متفاوت هستند، استفاده می شود و در نتیجه زیبایی و درخشندگی بی نظیری برای دندان ها بوجود می آید. این تکنیک نقطه مقابل تکنیک ساده است که در آن کامپوزیت با یک رنگ روی دندان ها قرار داده شده و فرم می گیرد. 
نانوکامپوزیت ها به عنوان روش های مدرن اصلاح طرح لبخند، کار لایه گذاری را برای دندانپزشک بسیار راحت کرده اند. این نوع ونیر کامپوزیت بسیار انعطاف پذیر بوده و به سرعت توسط نور لیزر سفت می شود. بنابراین دندانپزشک می تواند خیلی سریع و راحت، هر لایه از کامپوزیت نانوهیبرید را روی دندان ها شکل داده و سفت کند. سپس لایه بعدی را با همان کیفیت روی لایه قبل قرار دهد.

جمع بندی

به لطف روش های مدرن اصلاح طرح لبخند در کامپوزیت دندان و نیز پیشرفت مواد و تکنیک ها، دندانپزشکان می توانند روش های بهتر و با کیفیت تری را برای اصلاح طرح لبخند زیبا و طبیعی ارائه دهند. محققین دندانپزشکی کار خود را که اغلب در زمینه تولید و توسعه مواد مانند ترکیبات سرامیکی و پلیمر هستند، همچنان ادامه می دهند تا ظاهر دندان ها با اصلاح طرح لبخند به روش های مدرت، بیش از پیش طبیعی به نظر برسد. از این رو، امروزه دندانپزشکان و بیماران در زمان انتخاب مواد برای ترمیم دندان های از دست رفته، پوسیده، آسیب دیده یا دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند با گزینه های متعددی روبرو خواهند شد.
عوامل زیادی هستند که بر عملکرد، دوام، طول عمر و هزینه ترمیم های دندانی تأثیرگذارند. مانند: 
سلامت دهان و دندان بیمار
موادی که برای ترمیم های کامپوزیت دندان استفاده می شوند
مهارت و تخصص دندانپزشک
تعداد دندان هایی که به ترمیم نیاز دارند 
نوع ونیر دندان مورد استفاده 
اما تصمیم نهایی در مورد اینکه چه گزینه ای برای شما مناسب تر است، توسط بیمار و با مشورت یک دندانپزشک مجرب و متخصص تعیین می شود. پس بهتر است قبل از انتخاب یک روش مناسب برای ترمیم و زیبایی دندان های خود به یک دندانپزشک متخصص و متعهد رجوع کنید. 
 
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!