02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/24

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان ؟ اگر به فکر ترمیم دندان ها خود افتاده باشید حتما به دنبال پاسخ این سوال هستید. لمینت دندان و تاج دندان هر دو جزء روش های ترمیمی هستند که می توانند ظاهر و عملکرد دندان های شما را بهبود بخشند. 
تفاوت اصلی میان این دو روش ترمیم دندان این است که لمینت ونیر تنها قسمت جلویی دندان های شما را می پوشاند، درصورتیکه تاج دندان به شکل روکش به جای کل دندان شما قرار می گیرد. برای اینکه مشخص شود لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان، باید ویژگی های هر یک از این دو روش ترمیم دندان ها را به طور جداگانه بررسی نماییم.
همانطور که می دانید روش های ترمیم دندان بسیار پر هزینه هستند. پس اگر بدانید کدام روش درمانی برای شما مناسب تر است در وقت و هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد. 
علاوه بر این، باید در مورد دندانپزشک معالج تان هم تحقیق کنید. چون مهمترین عاملی که در نتیجه نهایی روش های اصلاح طرح لبخند و ترمیم دندان موثر است، مهارت و تجربه دندانپزشک زیبایی است. در ادامه با ویژگی ها، تفاوت ها و جوانب مثبت و منفی این روش های ترمیم دندان آشنا خواهید شد تا در نهایت تصمیم بگیرید لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان.

لمینت دندان چیست؟

لمینیت ونیر لایه ای نازک از مواد هم رنگ دندان و با طول عمر بالایی است که برای پوشاندن سطح بیرونی دندان مورد استفاده قرار می گیرد. لمینت دندان سطح جلویی دندان ها را می پوشاند و به اندازه تاج دندان تهاجمی نیست. زیرا روش آماده سازی آن دندان های طبیعی شما را تا حد زیادی دست نخورده نگه می دارد. 
در این روش درمانی، در حدود نیم میلی متر از مینای دندان در قسمت جلویی دندانها به منظور نصب پوسته نازک ونیر لمینیت تراشیده می شود. البته ونیرهایی نیز هستند که برای نصب آنها اصلا نیازی به تراشیدن ساختار دندان نیست. از آنجایی که این تراشیدن ممکن است کمی ناخوشایند باشد، دندانپزشک شما ممکن است از بی حسی موضعی استفاده نماید. 
توجه داشته باشید برای اینکه لمینت ونیر به درستی روی دندان های شما قرار گیرد باید از مینای کافی برخوردار باشید تا پوسته های نازک لمینت به خوبی به آن بچسبد. 
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مراحل نصب لامینت ونیر چگونه است؟

اگر مراحل نصب لمینت دندان و تاج دندان را مقایسه کنید بهتر می توانید تصمیم بگیرید که لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان.
برای نصب پوسته های نازک لمینیت، پس از اینکه مینای دندان های جلو به اندازه مناسب (کمتر از نیم میلیمتر) توسط دندانپزشک تراشیده شد، قالب گیری از دندان ها به عمل خواهد آمد. در این مرحله، دندانپزشک مواد قالب گیری را در قالب ریخته و آن را درون دهان قرار می دهد تا شکل دندان ها را به خود بگیرد.
پس از آن دندانپزشک قالب را به لابراتور می فرستد. معمولا یک یا دو هفته برای آماده شدن پوسته های لمینت زمان لازم است و در این مدت، لمینت موقت روی دندان بیمار قرار داده می شود. در واقع این لمینیت موقت به منظور محافظت از مینای دندان و جلوگیری از ایجاد حساسیت به سردی و گرمی غذاها استفاده می شود. 
زمانی که ونیر پرسلین آماده شد، بیمار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و دندانپزشک به دقت شکل و ظاهر دندان های بیمار را مجددا بررسی می کند. 
قبل از قرار دادن ونیر لامینت، دندانپزشک با یک ژل اسیدی، دندان ها را شستشو می دهد تا برای چسباندن لمینت سطح زبری روی دندان ها ایجاد نماید. در واقع این کار یک پایه قوی برای چسباندن ونیرهای پرسلین ایجاد می نماید که به افزایش استحکام و دوام و طول عمر لمینت سرامیکی کمک خواهد کرد.
در نهایت دندانپزشک از نور لیزر برای سفت شدن مواد لمینت استفاده می کند که لمینت اتصال محکمی با دندان ها برقرار نماید.
مراحل نصب ونیر پرسلین را در فیلم لمینت دندان مشاهده کنید
مراقبت از لمینت ونیر در افزایش ماندگاری آن نقش معم ایفا می کند. اگر می خواهید برای مدت طولانی تری از زیبایی و جذابیت لمینت دندان خود لذت ببرید، توصیه های زیر را جدی بگیرید:
اگر فرد در هنگام خواب دچار عاداتی چون ساییدن دندان ها به هم یا دندان قروچه است باید به منظور حفاظت از لمینت دندان خود، از نایت گارد یا محافظ استفاده نماید.   
رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مناسب پس از نصب لمینیت دندان ضروری است.
بیمار باید از گاز زدن و جویدن هر چیز سفتی از جمله سر مداد، ناخن ها، یخ و غیره خودداری کند.

موارد کاربرد لمینت دندان

لمینت ونیر اولین انتخاب برای اصلاح طرح لبخند است اما برای اطمینان از انتخاب روش صحیح باید در جلسه مشاوره از دندانپزشک خود سوال کنید که لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان.
به طور کلی لامینت سرامیکی در مواردی زیر کاربرد دارد:
در صورتی که دندان ها دچار تغییر رنگ شده و ظاهر ناخوشایندی دارند می توانید از لمینت دندان استفاده نمود.
لامینت دندان برای دندان هایی که دچار ترک خوردگی شده و یا لبه های آنها شکسته است مناسب می باشد.
برای مرتب کردن دندان ها، لمینیت یک گزینه بسیار مناسب است.
لامینت سرامیکی برای بستن فواصل میان دندان ها یک انتخاب ایده آل است.
مشکل کوتاهی دندان ها نیز با لمینت ونیر برطرف خواهد شد.

تاج دندان چیست؟

تاج دندان (Crown) همانطور که از نام آن مشخص است دقیقا به جای دندان طبیعی قرار گرفته و کل دندان را می پوشاند. در این روش برخلاف لمینت دندان، ساختار بیشتری از دندان باید از بین برود تا بتوان تاج را نصب نمود. 
اگر دچار پوسیدگی دندان باشید، دندانپزشک قبل از قرار دان تاج، ابتدا پوسیدگی را برطرف کرده و در صورت نیاز دندان شما را روت کانال می کند. زمانیکه دندان شما عصب کشی شود و پوسیدگی بیش از حد در دندان شما گسترش یافته باشد، دندانپزشک مجبور است بیش از نیمی از مینای دندان شما را بتراشد.
در این شرایط اگر از دندانپزشک بپرسید برای محافظت از دندان، لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان، به شما پیشنهاد می دهد که روی دندان طبیعی خود تاج دندان یا روکش قرار بدهید.
تاج دندان ممکن است در موارد زیر مورد نیاز باشد: 
برای محافظت از دندان های ضعیف در برابر پوسیدگی، 
برای نگه داشتن بریج دندان، 
برای پوشاندن دندان هایی که به شدت دچار تغییر رنگ شده اند، 
برای پوشاندن پایه ایملپنت 
به طور کلی می توان گفت، تاج دندان زمانی مورد نیاز است که حداقل نیمی از دندان طبیعی شما از بین رفته باشد. اگر بخشی از دندان شما سالم باشد، دندانپزشک می تواند از آن به عنوان پایه تاج یا روکش استفاده کند.
اما در شرایطی که کل دندان خود را از دست داده باشید، باید به جای ریشه دندان شما، ابتدا ایمپلنت کاشته شود و سپس تاج دندان روی پایه ایمپلنت نصب گردد.
با مراحل کاشت ایمپلنت دندان آشنا شوید!
 
 
لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

مراحل نصب تاج دندان

برای نصب روکش دندان، دندانپزشک ابتدا از دندان های بیمار قالب می گیرد و آن را به لابراتور می فرستد. تا زمانی که تاج دندان آماده شود، ممکن است دندانپزشک از یک تاج موقت روی دندان های شما استفاده کند. زمانی که تاج دائمی آماده شد، تاج موقت توسط دندانپزشک برداشته شده و تاج دائمی را روی دندان های شما تنظیم می نماید. 
تاج موقت به اندازه تاج دندان دائمی مستحکم نیست. بنابراین تا زمانیکه روکش موقت روی دندانهای شما قرار دارد بهتر است به توصیه های زیر عمل کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود:
بیمار باید از خوردن غذاهای چسبنده که ممکن است به تاج گیر کنند، اجتناب نماید. 
بیمار باید در این دوره از جویدن غذا در سمتی که تاج موقت قرار دارد، پرهیز نماید. 
کشیدن نخ دندان نیز ممکن است تاج را بیرون آورد و بیمار باید هنگام نخ دندان کشیدن بسیار مراقب باشد. 

لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان

اینکه لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان بیشتر به شرایط دندان های شما و نتایجی که از این دو روش درمانی انتظار دارید، بستگی دارد. در حقیقت هر دو روش می توانند گزینه ای عالی برای بهبود ظاهر لبخند شما باشند که توانایی شما را در جویدن و خوردن غذاها بهبود می بخشند.
برای تصمیم گیری در این خصوص که لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان باید به این نکته توجه کنید که برای نصب روکش دندان باید مقدار بیشتری از ساختار یا مینای دندان شما نسبت به لمینت دندان از بین برود.
از آن گذشته ممکن است با گذشت زمان، یک خط نازک محسوسی میان دندان های طبیعی شما و تاج دندان مشاهده شود که می تواند ظاهری ناخوشایند به دندان های شما ببخشد. 
در مقابل نصب لمینت ونیر با حداقل تهاجم یا بهتر بگوییم با تراشیدن مقدار کمی از ساختار مینای دندان همراه است و از نظر زیبایی ظاهری نیز بسیار رضایت بخش است. 
از سوی دیگر در طولانی مدت، زیبایی لمینت ونیر نسبت به تاج دندان خوشایندتر است زیرا حتی پس از گذشت چندین سال بعد از نصب لمینت ونیر، حاشیه لثه دیده نخواهد شد اما در تاج دندان همیشه اینگونه نیست و گاهی اوقات با دیده شدن حاشیه لثه، فرد دیگر از وجود تاج دندان احساس رضایت نخواهد داشت.
یکی دیگر از مزایای لمینت ونیرها حداقل جابجایی است. زمانیکه لمینت سرامیکی با مینای دندان شما پیوند خورد به هیچ وجه جابجا نخواهد شد و درست مانند دندان طبیعی خودتان می توانید از آن استفاده کنید. اما در تاج دندان اینگونه نیست و ممکن است شما بارها شل شدن یا جابجایی روکش دندان را تجربه نمایید. 
لمینت ونیر و تاج دندان هر دو از جنس سرامیک ساخته می شوند که استحکام فوق العاده ای دارد و در برابر ضربه و سایش مقاوم است.

هزینه لمینت ونیر بیشتر است یا تاج دندان

هزینه تاج دندان به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله :
اندازه دندان، 
موادی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد و
میزان آماده سازی که قبل از نصب تاج لازم است. 
در صورتی که برای آماده سازی تاج دندان، مراحل اضافی لازم باشد مانند روت کانال ریشه، هزینه آنها نیز به هزینه های نصب تاج دندان اضافه خواهند شد. 
هزینه لمینت دندان نیز به عواملی چون :
تعداد دندان های تحت درمان، 
موادی که در ساخت ونیر استفاده می شود و 
هزینه ساخت لمینت در لابراتور 
بستگی دارد. 

جمع بندی

در مجموع می توانیم بگوییم که لمینت ونیر و تاج دندان هر دو ظاهر دندان های شما را تغییر دهند. این دو روش هر دو هزینه بر هستند مخصوصا زمانی که بیش از یک دندان شامل درمان شود. لمینت ونیر بیشتر با هدف اصلاح طرح لبخند دندان های جلو به کار می رود درصورتیکه تاج دندان ممکن است به جای هریک از دندان های جلویی یا عقبی نصب شود.
از تاج دندان زمانی استفاده می شود که دندان دچار پوسیدگی بسیار زیادی شده و یا به روت کانال ریشه نیاز باشد. تاج ها همچنین در مواقعی که باید دندان های مجاور خود را بکشید، مناسب تر هستند. در هر دو روش باید به منظور حفظ و طول عمر بالاتر، به طور منظم معاینات دندانپزشکی را انجام داده و بهداشت دهان و دندان خود را با دقت رعایت نمایید. 
دریافت یکی از این دو روش درمانی و اینکه لمینت دندان بهتر است یا تاج دندان به میزان آسیب دندان های شما بستگی دارد و اینکه شما از طریق درمان دقیقا به چه چیزی می خواهید دست یابید. اما همانطور که در مطالب بالا نیز ذکر شد لمینت از مزایای زیادی نسبت به تاج دندان برخوردار است و شما می توانید هرگونه نگرانی را که در مورد ظاهر دندان های خود دارید با لمینت دندان برطرف نمایید. 
در نهایت اگر تصمیم به انجام این روش های درمانی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند و ظاهر دندان های خود دارید بهتر است که به یک دندانپزشک با تجربه و یا کلینیک تخصصی مراجعه نمایید زیرا تجربه دندانپزشک در این زمینه بسیار مهم است. 
 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!