02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

درباره باندینگ کامپوزیت دندان و مزایای آن برای اصلاح طرح لبخند بیشتر بدانید - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/23

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

باندینگ کامپوزیت دندان یکی از روش های مدرن ترمیم دندان است که هم برای درمان های زیبایی و اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرد و هم می تواند به ترمیم ساختار دندانی که شکسته یا ترک خورده کمک کند. باندینگ کامپوزیت شامل اتصال مواد رزینی همرنگ دندان به دندان های طبیعی فرد است تا آنها را تغییر شکل داده و رنگ آنها را بهبود بخشد. 

دوام و طول عمر باندینگ کامپوزیت به مهارت و تجربه دندانپزشک در فرم دهی و چسباندن رزین کامپوزیت به مینای دندان بستگی دارد. هرچه دندانپزشک متخصص با مهارت بیشتری مواد رزین را به دندان ها چسبانده و سپس پولیش کند، ماندگاری باندینگ کامپوزیت نیز بیشتر خواهد بود و می تواند بیش از 5 تا 7 سال روی دندان های بیمار باقی بماند. 

از مزایای باندینگ کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نصب راحت

ارزان بودن قیمت آن نسبت به ونیر لمینت 

کم تهاجمی بودن روش نصب آن 

مزایای دیگر باندینگ کامپوزیت نسبت به ونیر لمینت عبارتند از:

باندینگ کامپوزیت تقریبا برای تمام گروه های سنی مناسب است. 

این روش همچنین سبب آسیب زدن به دندان ها یا شکستن آنها نمی شود. 

باندینگ کامپوزیت با پوشاندن لکه های دندان سفیدی طبیعی آن را تکمیل می کند.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

باندینگ کامپوزیت دندان چیست؟

باندینگ کامپوزیت یک درمان ترمیمی زیبایی با حداقل تهاجم است که در آن رزین کامپوزیت به شکل دندان طبیعی شما درآمده و روی دندان ها نصب می شود تا لبخندی زیبا و سفید به چهره شما ببخشد. باندینگ کامپوزیت دندان می تواند به عنوان یک راه حل ترمیمی برای عیوب ظاهری مختلف دندان ها از جمله موارد زیر به کار روند:

ترمیم دندان های ترک خورده و شکسته

تراز کردن طول دندان هایی که کوتاه هستند یا ساییده شده اند

پوشاندن لکه یا زردی دندان ها

دندانپزشک در مشاوره اولیه برای این درمان زیبایی در مورد تغییراتی که قرار است روی دندان های شما ایجاد شود، صحبت خواهد کرد. سپس یک موکاپ روی دندان های شما قرار داده می شود تا مشاهده کنید شکل دندان های شما پس از نصب رزین کامپوزیت چگونه است. 

درصورتیکه از اصلاح طرح لبخند خود با کامپوزیت دندان رضایت داشته باشید، دندانپزشک، باندینگ کامپوزیت را در یک جلسه انجام می دهد و یک یا دو هفته بعد از درمان آن را بررسی می کند تا از نتیجه کار اطمینان حاصل نماید. 

در روش باندینگ کامپوزیت برخلاف لمینت دندان، معمولا نیازی نیست که دندانپزشک بخشی از ساختار مینای دندان شما را بردارد. در واقع رزین کامپوزیت بدون تراش مینای دندان به دندان های شما چسبانده شده و دندانپزشک با مهارت خود این مواد را به رنگ یا شکل دلخواه در می آورد. 

در حین انجام کار، دندانپزشک با دقت لیرینگ یا تکنیک لایه گذاری را انجام می دهد تا رزین کامپوزیت دقیقا شبیه شکل و بافت دندان های طبیعی خود شما شود. این روش عاری از درد بوده و برای انجام آن نیازی به هیچگونه مواد بی هوشی یا بی حسی نیست. اما از آنجایی که این کار سطح بالایی از تکنیک را برای شکل دهی طبیعی می طلبد، پس بهتر است برای اصلاح طرح لبخند خود، به کلینیک های تخصصی یا دندانپزشکی مراجعه نمایید که تجربه زیادی در این زمینه دارند. 

باندینگ کامپوزیت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

باندینگ دندان در درجه اول برای کسانی مناسب است که دندان های آنها دارای ناهنجاری های شدیدی نبوده و با این راه حل درمانی می خواهند به لبخندی زیباتر و طبیعی تر دست یابند. 

افرادی که دندان های آنها به دلیل سایش بیش از حد، کوتاه شده ویا به دلایل مختلف دارای لکه های سفید یا قهوه ای شده است می توانند کاندید خوبی برای نصب کامپوزیت دندان باشند. 

چه کسانی کاندید مناسبی برای باندینگ کامپوزیت نیستند؟

باندینگ کامپوزیت برای همه افراد مناسب نیست. معمولا دندان هایی که آسیب جدی دیده باشند یا رنگ آنها بیش از حد زرد شده باشد، کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان نیستند.

از طرف دیگر وجود مشکل در فک بیمار نیز نمی تواند توسط ونیر کامپوزیت حل شود. به عنوان مثال، اگر فک پایین بیش از اندازه جلو باشد و شخص به این خاطر لبخند مناسبی نداشته باشد، نمی توان طرح لبخند او را با باندینگ کامپوزیت اصلاح کرد. در این موارد، می توان برای صاف کردن دندان های فرد از ارتدونسی شفاف (Invisalign) استفاده کرد و نتیجه بهتری را کسب نمود. 

برای تشخیص اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای نصب ونیر لمینت هستید یا خیر، بهتر است با یک دندانپزشک متخصص ترمیم و زیبایی مشورت نمایید. در جلسه مشاوره گزینه های مختلفی از جمله اصلاح طرح لبخند با لمینت سرامیکی، کامپوزیت ونیر یا ارتودنسی بررسی می شود و دندانپزشک می تواند با توجه به بودجه شما بهترین روش اصلاح طرح لبخند را به شما پیشنهاد دهد.

انواع باندینگ کامپوزیت دندان

باندینگ کامپوزیت دندان به دو روش انجام می شود؛ 

باندینگ کامپوزیت مستقیم 

باندینگ کامپوزیت چسبنده

در هر دو روش از رزین کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند استفاده می شود فقط بسته به نوع برند کامپوزیت، نحوه اتصال آنها به مینای دندان تاحدودی متفاوت خواهد بود.

1. باندینگ کامپوزیت مستقیم: 

در این روش مواد رزین کامپوزیت به صورت مستقیم روی دندان ها قرار می گیرند. این روش درمانی به منظور پر کردن پوسیدگی های دندان، ترمیم های ترک خوردگی و پوشاندن فاصله میان دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اصلاح طرح لبخند بیمار در این روش با حداقل تهاجم همراه است.

2. باندینگ کامپوزیت چسبنده: 

باندینگ کامپوزیت مستقیم تفاوت چندانی با باندینگ کامپوزیت چسبنده ندارد. در روش باندینگ کامپوزیت چسبنده، مواد ترمیمی به یک دندان متصل می شوند. این روش درمانی به همراه روش های ونیر دندان، بریج های دندانی ، لمینت، Inlay و Onlay استفاده می شود. 

برای نصب کامپوزیت دندان چسبنده پس از اینکه رنگ مناسب توسط دندانپزشک متناسب با رنگ مدنظر شما مشخص شد، سطح دندان ها با استفاده از یک محلول اسیدی زبر می شود. 

سپس دندانپزشک این مواد زبرکننده را پاک کرده و مواد رزین کامپوزیت را روی دندان های شما قرار می دهد. بعد از آن با مهارت و تخصص این مواد را به شکل ایده آل در می آورد. 

دندانپزشک با استفاده از پرتو نور مخصوصی این مواد را سفت کرده و به رزین ها شکل می دهد و آنها را پولیش می کند. 

دندانپزشک تا زمانی به این عمل ادامه می دهد تا ظاهر مطلوبی برای دندان های شما ایجاد شود. در مرحله آخر هم مواد را صیقل می زند تا هماهنگی مواد با سطح سایر دندان ها حاصل شود. تمام مراحل نصب کامپوزیت دندان طی کمتر از 1 یا 2 ساعت انجام می گیرد و در همین مدت کوتاه تمام عیوب ظاهری دندان های شما پوشانده شده و چهره شما جذابتر و زیباتر خواهد شد.

 

درباره باندینگ کامپوزیت دندان و مزایای آن برای اصلاح طرح لبخند بیشتر بدانید

مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مزایای باندینگ کامپوزیت

زمانی که قصد اصلاح طرح لبخند دارید ممکن است گزینه های زیادی را برای این درمان زیبایی در نظر داشته باشید مانند: 

ارتدونسی،

لمینت ونیر،

بلیچینگ 

یا باندینگ کامپوزیت دندان. 

تمام این روش های درمانی دارای ویژگی های منحصربفردی هستند که می توانند برای اصلاح طرح لبخند شما به کار روند. 

اگر بخواهید تصمیم بگیرید که آیا باندینگ کامپوزیت می تواند برای اصلاح طرح لبخند شما تصمیم خوبی باشد یا خیر بهتر است در ادامه با مزایای باندینگ کامپوزیت آشنا شوید:

لبخندی سالم تر و اعتماد بنفس بیشتر با باندینگ کامپوزیت: 

اصلاح طرح لبخند با باندینگ کامپوزیت، لبخندی زیبا و سالم به شما بخشیده و در نتیجه اعتماد بنفس شما با این دندان های زیبا چند برابر خواهد شد. پس از اصلاح طرح لبخند با لمینت کامپوزیتی دیگر نگران گرفتن عکس های متعدد و به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران نخواهید بود. شما می توانید با اطمینان زیاد عکس های خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید و با لبخند زیبای خود در همه عکس ها بدرخشید.

باندینگ کامپوزیت یک درمان فوق العاده سریع و ایمن: 

این روش بسیار سریع تر از اصلاح طرح لبخند با روش لمینت ونیر یا ارتودنسی است و تنها در یک جلسه انجام می شود. همچنین از آنجایی که برای انجام باندینگ کامپوزیت نیازی به هیچگونه آماده سازی یا تراش دندان نیست درمانی غیر تهاجمی و ایمن به شمار می رود. 

هزینه کمتر کامپوزیت باندینگ نسبت به سایر درمان های زیبایی دندان: 

باندینگ کامپوزیت دندان نسبت به سایر گزینه های درمانی مقرون به صرفه تر بوده و از هزینه پایین تری برخوردار است. 

محافظت از دندان ها پس از نصب کامپوزیت دندان: 

این روش درمانی همانند یک بافر روی دندان ها عمل کرده و از آنها در برابر فاکتورهای آسیب رسان محیطی محافظت می نماید. 

ماندگاری و طول عمر باندینگ کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر باندینگ کامپوزیت دندان معمولا قبل از اینکه نیاز به تعویض آن باشد به طور کلی پنج تا هشت سال است. البته ماندگاری آن برای افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنند و عادات بدی چون ناخن جویدن یا جویدن قلم دارند، کمتر است. در صورتی که کامپوزیت دندان دچار ترک یا شکستگی شود، به راحتی می توان آن را تعویض نمود. 

آیا باندینگ کامپوزیت با لمینت کامپوزیتی تفاوت دارد؟

باندینگ کامپوزیت همان لمینت کامپوزیتی است که به نام های دیگری از جمله کامپوزیت ونیر یا کامپوزیت دندان نیز شناخته می شود. لمینت کامپوزیتی در یک جلسه به طور مستقیم توسط دندانپزشک روی دندان ها نصب می شود. جنس لمینت کامپوزیتی از جنس مواد ترمیمی هم رنگ دندان ها می باشد که با توجه به شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندان ها و نیر با مهارت و تخصص بسیار زیاد دندانپزشک روی دندان ها قرار می گیرد.

طیف گسترده ای از مشکلات دندان از جمله فواصل میان دندان ها، برخی از بدرنگی های دندانی، ترک ها و شکستگی ها، لب پریدگی ها و نیز دندان هایی که دچار بهم ریختگی خفیف تا متوسط هستند را می توان با کمک لمینت کامپوزیتی درمان نمود. 

در لمینت کامپوزیتی دندان ها به مقدار بسیار کمی تراش می خورند به عبارتی با حداقل تهاجم همراه است و نیز از قیمت های مناسبی نسبت به لمینت سرامیکی برخوردارند. استحکام آنها نیز بالا بوده و مدت زمان درمان کوتاه می باشد. نتایج حاصل از لمینت کامپوزتی بسیار طبیعی بوده و به خوبی با رنگ دندان ترکیب می شوند. لمینت کامپوزیتی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به لمینت سرامیکی داشته و معمولا طول عمر آنان کمتر می باشد. 

تفاوت باندینگ کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی

- لمینت کامپوزیتی یک روش غیرتهاجمی بوده و برای نصب نیازی به تراشیدن ساختار دندان ندارد. این روش هیچ آسیب دائمی به دندان های طبیعی وارد نکرده و در صورت لزوم می توان به راحتی آنان را تعویض نمود. اما در لمینت سرامیکی مقداری از ساختار دندان به منظور نصب لمینت تراش می خورد تا به خوبی روی دندان ها قرار گیرد. 

- لمینت کامپوزیتی یک روش بسیار سریع بوده و می توانید نتایج حاصل را فورا مشاهده نمایید. اما در لمینت سرامیکی اینگونه نبوده و معمولا بیشتر از یک جلسه زمان می برد.

- لمینت کامپوزیتی از هزینه پایین تری نسبت به لمینت پرسلین برخوردار است.

- طول عمر و ماندگاری لمینت کامپوزیتی معمولا کمتر از لمینت ونیر است.

جمع بندی

با مقایسه باندینگ کامپوزیت دندان یا همان لمینت کامپوزیتی و سایر روش ها اصلاح طرح لبخند مانند لمینت ونیر می توان نتیجه گرفت باندینگ کامپوزیت دندان برای بیمارانی که دندان های طبیعی سالمی دارند و به دنبال یک روش سریع درمانی برای بهبود ظاهر و لبخند خود هستند، می تواند یک روش مقرون به صرفه و بدون درد همچنین سریع باشد. این روش با حداقل تهاجم همراه بوده و تقریبا برای هر سنی مناسب است. نکته قابل توجه برای این درمان، مانند سایر روش های ترمیم زیبایی مراجعه به یک دندانپزشک متخصص است که تجربه بالایی در این زمینه داشته باشد. 

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

 

 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!