02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/22

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی یکی از سوالاتی است که افراد هنگام مراجعه به دندانپزشک و نصب لمینت دندان از دندانپزشک خود سوال می کنند. در واقع لمینت های دندان آلمانی و اروپایی از نظر جنس و ساخت متفاوت هستند و انواع مختلفی را شامل می شوند. آگاهی داشتن در مورد ویژگی های هر یک از این لمینت ونیرها و اینکه کدام یک با دوام تر و مقاوم تر است و نیز ظاهر زیباتری به دندان ها می بخشد می تواند شما را در انتخاب آنها یاری نماید.
لمینت دندان برای افرادی که دندان هایشان دچار تغییر رنگ شده و یا کج شده اند یا طول آنها کوتاه است و یا بهم ریختگی های شدیدی ندارند مناسب است. این فرآیند تقریبا بدون درد انجام شده و مدت زمان کوتاهی نیز برای نصب نیاز دارد. برخلاف کامپوزیت دندان، لمینت ونیر در برابر رنگ پذیری و لکه ها مقاوم بوده و ماندگاری بسیار بالاتری دارد. یکی از مزایای آن نیز زیبایی چشمگیر و طبیعی است که به دندان ها می بخشد.
در ادامه با مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی و ویژگی ها و انواع هر یک بیشتر توضیح خواهیم داد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

لمینت های دندان آلمانی

از مهمترین برندهای لمینت دندان آلمانی می توان به دو برند معروف Emax و IPS Impress از شرکت ایوکلار ویوادنت (Ivoclar Vivadent) اشاره نمود. ایوکلار ویوادنت یک شرکت خصوصی آلمانی بوده که کار خود را در سال 1923 در شهر زوریخ آغاز نمود. محصولات این کشور در حال حاضر به 120 کشور دنیا صادر می شوند. محصولات این شرکت از جمله دو برند مشهور Emax و IPS Impress دارای مقاومت و ماندگاری بالایی هستند که در ادامه به معرفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

لمینت دندان اروپایی ایمکس یا Emax

لمینت ایمکس از سرامیک فشرده ساخته شده و بسیار با دوام و مقاوم می باشد. بهترین ویژگی لمینت ایمکس این است که برای نصب آن نیازی به تراشیدن دندان نمی باشد. در واقع بر خلاف ونیرهای معمولی، ساختار اصلی دندان ها در این لمینت حفظ شده و آسیبی به آنها نمی رسد.  
برای نصب ایمکس در ابتدا قالب را در دهان بیمار قرار می دهند تا به شکل و رنگ دندان ها درآید. پس قبل از ساخت این لمینت از قالب دندان استفاده می کنند تا اطمینان حاصل نمایند که مطابق با آن ساخته شده است. 
نحوه نصب لمینیت ونیر ایمکس
درجلسه اول دندانپزشک ساختار دندان ها و ویژگی های ظاهری دندان ها را بررسی کرده و ونیر ایمکس را دقیقا طبق دندان های بیمار سفارش می دهند. سپس بیمار رنگ، اندازه و شکل لمینت ایمکس را به کمک دندانپزشک انتخاب می نماید. پس از قالب گیری و انتخاب رنگ دندان های جدید، دندانپزشک قالب را به لابراتور ارسال می کند تا این ونیر مطابق با دندان های بیمار به صورت سفارشی ساخته شود. ساخت این ونیر معمولا بین یک یا دو هفته طول می کشد. 
مزایا و ویژگی های لمینت ونیر ایمکس
لمینت ونیر ایمکس نسبت به سایر لمینت های معمولی از مزایا و ویژگی های زیادی برخوردار است:
ظاهر طبیعی:
لمینت دندان ایمکس مات بوده و در نتیجه شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارد. وقتی که لمینت حاضر شده طوری به آن رنگ می دهند که ظاهرش از قبل طبیعی تر به نظر برسد. از طرفی چون این ونیر بسیار فشرده و نازک است پس زیبایی بی نظیری به دندان ها می بخشد. در مجموع افرادی که از این نوع ونیر استفاده می کنند از نظر کیفیت مواد، ماندگاری و زیبایی بسیار راضی هستند.  
استحکام و ماندگاری بالا:
دوام و استحکام لمینت ونیر ایمکس به دلیل فرآیند خاصی که دارد بسیار زیاد می باشد. در مقایسه با انواع ونیرها، لازم نیست که زیاد نگران شکسته شدن یا ترک خوردن این لمینت باشید و می توانید آن را در لایه های بسیار نازکی روی دندان های خود نصب نمایید. 
حداقل نیاز به آماده سازی لمینت:
نیاز چندانی به آماده سازی دندان های زیرین برای نصب لمینت ونیر ایمکس وجود ندارد زیرا این ونیرها بسیار نازک هستند. در ضمن این ویژگی مثبت سبب می شود که چسب میان ونیر و دندان محکم تر شده و ماندگاری آن چندین برابر شود. همچنین چون در نصب این لمینت نیازی به تراشیدن دندان های اصلی نیست پس دندانپزشک ونیر را به سطح دندان ها می چسباند.
موارد کاربرد لمینت ونیر ایمکس
- زیباتر نمودن ظاهر دندان ها و طرح لبخند
- بستن فاصله میان دندان ها
- اصلاح دندان های بد فرم، نامنظم و یا کج
- برطرف کردن لکه ها و بدرنگی دندان ها

لمینیت ونیر IPS Impress

لمینت Empress بیش از 15 سال است که آغاز به کار نموده و نوعی خاص از ونیرهای دندانی است که از مواد IPS ساخته می شوند. جنس به کار رفته در این نوع لمینت، سرامیک شیشه ای فشره با لوسیت است و در رنگ های مختلفی ارائه می شود. در حقیقت این ونیر یک زیبایی منحصربفرد به دندان های شما می بخشد. شهرت این لمینت به دلیل نتایج ماندگار و ظاهر طبیعی است که به دندان ها می بخشد و همچنین حفظ استانداردها با کیفیت بالا. 
لمینت IPS با برخورداری از تکنیک لایرینگ (layering)، شفافیت خارق العاده ای به دندان ها می بخشد. همچنین دارای طیف گسترده ای از سایه ها است و این خود لبخندی زیبا را برای فرد به ارمغان می آورد. از لحاظ درمانی نیز این لمینت طبیعی ترین ترمیم را دارد. 
مراحل نصب لامینت ونیر IPS Empress
- در ابتدا دندانپزشک مقدار کمی از دندان هایی را که قرار است تحت درمان قرار گیرند کوتاه می نماید. در این جا فقط مقدار بسیار کمی از سطح دندان تراشیده می شود چون لمینت IPS بسیار نازک تر از پرسلن است. 
- در مرحله بعد دندانپزشک از دندان های شما قالب گرفته و آن را به لابراتور ارسال می کند.
- پس از آماده شدن قالب، دندانپزشک لمینت را روی دندان های فرد قرار می دهد. 
مزایای استفاده از لمینیت IPS Empress
- طول عمر و ماندگاری بالا:
لمینت IPS ماده ی با کیفیت بوده و مقاومت بالایی در مقابل ساییدگی دندان ها دارد. در صورتی که بهداشت مناسب را رعایت کنید، می توانید این ماندگاری را برای سالیان سال تضمین نمایید. 
- ونیرهای IPS Empress ظاهر طبیعی و شفافیت ویژه ای به دندان ها می بخشد:
پس از نصب این ونیر متوجه خواهید شد که آن به صورت کاملا یکنواخت با دندان های طبیعی شما هماهنگی دارد و لبخند شما بسیار عالی به نظر می رسد. 
- لمینت IPS Empress با سایر درمان های زیبایی مطابقت دارد:
از این نوع لمینت می توانید برای مواردی نظیر دندان های ترک خورده، شکاف دندان، لکه ها و بدرنگی دندان ها، دندان های ناهموار و کج و ... استفاده کنید.
- تحمل بافت لثه در برابر پرسلن:
بافت لثه به خوبی با این لمینت سازگار است.
 
مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

لمینت های دندان اروپایی Vivaneers و Durathin

لمینت های اروپایی Vivaneers و Duratin نیز دو لمینت بسیار محبوب و از نوع پرسلن های بسیار نازکی هستند که زیبایی طبیعی به دندان ها بخشیده و از ماندگاری بالایی برخوردارند. در ادامه با ویژگی های هر یک از این دو مورد آشنا خواهیم شد و در پایان با مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی می توانید بهترین گزینه را با توجه به شرایط خویش انتخاب کنید.

لمینت دندان اروپایی Durathin

ونیرهای Durathin همانند ونیرهای پرسلن طبیعی به نظر رسیده و ظاهر لبخند شما را تا حد زیادی بهبود می بخشند. آنها با طور سفارشی از ماده cerinate ساخته می شوند تا از نظر ظاهری با لبخند طبیعی شما مطابقت داشته باشد. 
مهمترین تفاوت میان ونیر Durathin و پرسلن، ضخامت آنها است. همانطور که از نام Durathin بر می آید، ضخامتش کمتر از 0.5 میلی متر است. در لمینت Durathin مقدار کمی از سطح دندان ها تراشیده می شود. این روش تقریبا بدون درد بوده و نیازی به بی حسی نیست. 
ونیرهای لمینت Durathin برای چه افرادی مناسب است؟
ونیرهای Durathin برای افرادی که دندان های آنها از قبل دارای رنگ و شکل خوبی است مناسب تر می باشد. از آنجایی که این ونیر نازک تر از پرسلن های معمولی است، آن برای افرادی که تغییرات زیادی در شکل دندان هایشان ایجاد شده است مناسب نمی باشد. در مجموع ونیرهای Durathin موارد زیر را اصلاح می نماید:
دندان هایی که دارای فرسودگی سطحی هستند.
دندان های کوچک
دندان هایی که در گذشته به خاطر درمان با ارتدونسی کشیده شده اند.
در هر صورت، ونیرهای Durathin برای همه مناسب نیستند. اگر شما دندان های خود را به یکدیگر می سایید نمی توانید گزینه مناسبی برای استفاده از Durathin باشید، زیرا این لمینت ونیر نازک ممکن است دچار شکستگی یا آسیب شود. همچنین پس از نصب Durathin، نباید ناخن بجوید و یا اجسام سختی مثل یخ را خرد کنید. 
مزایای ونیر لمینیت Durathin
مزایای Durathin شامل موارد زیر است:
- لبخند زیبا و طبیعی
- روشی سریع و اغلب بدون درد 
- بهبود عملکرد فک
- نصب راحت روی دندان های طبیعی
- بهبود طرح لبخند با تغییر اندازه، زاویه و رنگ دندان ها

لمینت دندان اروپایی Vivaneers

Vivaneers نوعی خاص از ونیرهای پرسلن هستند که بسیار مقاوم بوده و کمی نازک تر از ونیر پرسلن های معمولی می باشند. در واقع به جای ضخامت 0.5 میلی متر، ضخامت آنها 0.3 میلی متر است. هر چه ضخامت ونیر کمتر باشد یا به عبارتی آن نازک تر باشد، امکان آنکه سطح دندان ها تراش نخورد بیشتر است. البته باید این مسئله مهم را به خاطر بسپارید که دندان ها و شرایط هر کس منحصریفرد می باشد و الزاما همه افراد نمی توانند از یک نوع لمینت ونیر استفاده کنند. 
Vivaneers برای چه افرادی مناسب است؟
دندانپزشکان زیبایی با کاربرد Vivaneers برای افراد، دندان هایی که که دچار بد رنگی هستند و یا ترک خورده یا شکسته اند ترمیم و اصلاح می نمایند. Vivaneers تمام این نواقص را برطرف کرده و دندان هایی صاف و زیبت برای بیماران به ارمغان می آورد. این ونیرها از یک ماده سرامیکی سخت و مقاوم به نام Prismatik ThinPress ساخته شده اند. 
Vivaneers همچنین دارای طیف وسیعی از سایه ها با انعطاف پذیری بالایی هستند و دندانپزشک می تواند به اندازه کافی روی آنها وقت گذارده و شکل و فرم مناسبی به آن بدهد. همچنین با استفاده از سایه های مات، سایه های تیره دندان های زیرین را می پوشاند. 
از آنجا که این روش درمانی نسبت به پرسلن های چینی از تهاجم کمتری برخوردار است، پس با درد کمتری همراه بوده و برای افرادی که از درد می ترسند می تواند گزینه مناسبی باشد. لازم به ذکر است که هزینه نصب Vivaneers از Lumineers کمتر بوده و آن مناسب افرادی است که می خواهند پول کمتری بپردازند و به دنبال راه های صرفه جویی در هزینه های روزمره هستند. 
در مجموع باید اذغان داشت که نصب ونیرهای پرسلن معمولی نیازمند حذف ساختار دندان است و ما آن را به عنوان یک روش برگشت ناپذیر می شناسیم. همانطور که در بالا مشاهده نمودیم ونیرهایی نیز هستند که می توانند با حداقل تهاجم و بدون آماده سازی به طور کامل روی مینای دندان قرار گیرند. 

جمع بندی

لمینت دندان آلمانی در اروپایی جزو بهترین انواع ونیرهای سرامیکی هستند که کاربرد زیادی در دندانپزشکی زیبایی دارند. البته بسته به شرایط بیمار و نوع دندان هایی که دارد، برای نصب ونیرهای مختلف روش نصب متفاوتی درنظر گرفته می شود. به عنوان مثال برای نصب مهمترین برندهای لمینت دندان آلمانی و اروپایی مانند Lumineers، Durathin و Vivaneeers ممکن است نیاز به تراش دندان ها باشد. 
ونیرهای آلمانی IPS Empress و Emax نیز همانطور که ذکر شد از بهترین مواد ساخته شده و ظاهری بسیار طبیعی به دندان ها می بخشند. در کل ونیرهای بدون آماده سازی می توانند برای دندان های کوچک، بدشکلی و ناهمواری ها، دندان هایی که دچار تغییر رنگ و شکل شده اند یا دندان های شکسته موثر واقع شوند و اینکه شما می توانید با مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی بهترین تصمیم را برای وضعیت دندان های خود بگیرید.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!